pony van 1,25 m. te klein voor meisje van 9?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

pony van 1,25 m. te klein voor meisje van 9?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 22:20

We zijn aan het zoeken naar een nieuwe pony voor Eva.. nu blijkt dat een hele leuke pony bij mij op stal (nieuwe stal) te koop staat!! Het is echt een leukerdje..

maar de pony is maar 1,25 m. hoog. Eva zelf is denk ik nu 1,35 m. lang ofzo, en ze is ook best wel iel. Ze is net 9 jaar geworden..
Nu past ze denk ik prima op de pony, maar ik weet niet hoe snel zij gaat groeien enzo.. straks past ze er niet meer op! dat zou zonde zijn..

De pony is volgensmij een welsh (B) pony, niet heel erg smal maar ze is ook niet stevig gebouwd.
Als het verder nou goed klikt tussen het meisje en de pony, vinden jullie dan dat ze haar maar moeten kopen of niet???


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 22:35

Dat hangt er van af of het meisje snel gaat groeien maar heel erg lang zal ze er waarschijnlijk niet op kunnen rijden denk ik. Mijn dochter is nu 8,5 (ze heeft een D-pony) en ik denk dat zij over twee jaar niet meer echt netjes op een B-pony zal passen.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

op pony passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 06:41

Nu past ze prima op de pony. Maar hoe lang is het de bedoeling dat zij op die pony zou moeten kunnen rijden? Als het geen probleem is om de pony over een jaar of drie te verkopen moet je die pony kopen. Is het de bedoeling om langer op de pony te rijden... Niet doen. Zelf had ik op 10 jarige leeftijd een D-pony waar ik heel mijn ponytijd op heb gereden.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 07:30

Tja inderdaad, hoelang wil je de pony houden, of moet er over drie jaar weer een andere worden gekocht?
Ik denk dat je beter aan een grote C of kleine D-pony kunt beginnen.

Op zich is het jammer, omdat je toevallig tegen deze pony aanloopt en het goed zou kunnen klikken.
Aan de andere kant: op het moment dat ze super-gehecht is aan dit beestje en hij wat betreft lessen etc. het goed doet, moet-ie weer weg...
Dat betekent een gebroken hart, vooral bij meiden op die leeftijd.

Dan liever een pony die nog wat groot is voor haar, waar ze in het begin nog wat moeite mee heeft door de grote misschien, maar waar ze zich naar hartelust aan kan hechten omdat-ie nog lang blijft.

Ik ken ook een klein meisje die een 'naar verhouding grote pony' heeft, ze is zelf tien jaar en nogal iel, maar het is een pony die al wat ervaring heeft, al verkeersmak is, dus dat scheelt enorm als je de weg op gaat.
Deze pony heeft ook al wedstrijden gereden enz. en is dus op concour niet meer zo schrikkerig.
Dus hij is wel groot voor haar, maar het gaat prima doordat hij goed gemanierd is en vrij rustig op vreemde locaties.

Veel succes met zoeken! Party!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 08:48

Ik denk dat die pony prima zou passen. Ikzelf ben op 8 jaar begonnen met een shetland van 1,05m. Het is een heerlijke tijd want met zo'n pony kan je echt plezier beleven. Een grote pony kan zo'n kind echt niet volledig de baas. Die pony mag nog zo braaf zijn, het blijft een dier en dan vind ik het echt een gevaar worden. Of ze er nu mooi op passen of niet, tot 12 jaar moet je vooral fun hebben, spelletjes spelen, door de velden galopperen,... en niet zozeer prestatie gericht zijn.
Ik heb met de mijne gereden tot ik 12 was en dan hebben we een grote C-pony aangekocht. De shetland is verkocht naar een ander meisje van de club. Mijn ervaring is dat die kinderen zo verheugd zijn met een nieuwe, grotere pony dat het afscheid echt wel meevalt, zeker als ze weten waar die terchtkomt en dat er ook andere kinderen goed voor zorgen.
Ik zou zeker niet twijfelen.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 09:47

moet zat kunnen!!
voorlopig iniedergeval wel..een vriendin cvvan mij heeft tot haar 13 op een pony van 1.17,5 gereden..ook een welsh..
ik zie op concours zou vaak obgelukken omdat kinderen gewoon te klein zijn voor een d-pony..ik vind dat raar..
kinder van 8,9 jaar op d-pony..het is soms echt levensgevaarlijk..

Groetjes Nicole

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:31

Nu kan het erg goed... maar wat als ze over 3 jaar groter is?
Ik denk dat je hier heel erg goed rekening mee moet gaan houden.
Duidelijk maken dat de pony dan weg moet om ruimte te maken voor een grotere pony.

Zelf ben ik geen voorstander van nu een hele grote pony kopen, op de groei. Dat kan ook weer gevaarlijke situaties met zich meebrengen.

Moeilijke keus. Ik weet dat dit de reden was dat ik met die leeftijd geen pony kreeg van mijn ouders.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:49

Wat is er nou levensgevaarlijk aan een acht/negenjarige op een D-pony? Of het nu een pony van 1.25m of 1.45m is, ze moeten gewoon betrouwbaar zijn.
Een kind van die leeftijd kan een pony van 1.25m ook niet aan als die gek gaat doen. Dat maakt helemaal niets uit.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:08

Niet levensgevaarlijk, maar als het meisje klein en iel is dan kan de pony makkelijker met het meisje showen in plaats van het meisje met de pony.

Ligt natuurlijk helemaal aan de kracht, ervaring en hulp die het meisje krijgt. Maar zorg er dus voor dat het allemaal goed te doen is!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:12

Ik zou het denk ik wel doen.
Een jaar geleden kwam er een meisje bij ons op stal met een nieuwe pony, meisje van 9 met een D-pony. Maar ze kon die pony absoluut niet aan, die pony ging er met haar van door, steigerde onder het zadel en aan dehand. En ze werd er dus echt bang van, zat regelmatig (bijna) huilend op die pony. Was voor die pony ook geen lol meer aan, want hij werd dus steeds mindergereden, stond steeds meer op stal en werd alleen maar vervelender. Toen hebben ze toch maar besloten om die pony weg te doen en ze hebben nu een kleinere pony gekocht. Dat meisje kan er alles mee, is er weer elke dag en heeft echt lol met haar pony. Durfde ze op haar vorige pony nauwelijks te draven, nu crosst en springt ze met deze. Ze is nu ook begonnen met wedstrijden en haar tweede wedstrijd in de b was ze 2e.
Beide ponies waren heel ervaren en waren op zich lieve, eerlijke ponies. Maar die D-pony was gewoon te groot voor haar.
Dus je kan nu wel een d-pony kopen met het idee daar doet ze nog lang mee, maar als dat beestje veel te groot en sterk voor haar is, en hij dus weg moet, doe je daar nog veel korter mee.
En ik denk datze tegen de tijd dat deze weg zou moeten (over een jaar of drie) ze ook wel oud genoeg is om dat gewoon te snappen. Ze heeft zich dan wel aan die pony gehecht, maar ze kan toch beter drie jaar plezier hebben met die pony en dan misschien een weekje verdriet omdat de pony weg is dan dat ze eerst een jaar te klein is voor haar pony en er dus eigenlijk niets mee kan.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:34

nog een voordeel van een kleine pony: Ze kan alles zelf doen. Dus zelf poetsen en opzadelen. Van de omgang met een paard leer je ook al heel veel en dat is met een maatje kleiner altijd prettiger.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:44

Mijn dochter komt heel ver met een omgekeerde bierkrat Haha!

Ik wilde indertijd ook een B-pony en die had ik ook gekocht maar bij ons was het andersom. De B-pony bleek niet zo gemakkelijk en ik kon er niet zelf op om te corrigeren omdat ik zo ongeveer kon meelopen.
De D-pony werd me aangeboden als superbraaf en, na enige twijfel want ze was toen nog maar zes (mijn dochter dan), heb ik haar gekocht. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad want het gaat heel goed. Ze is heel erg lief voor mijn dochter en voorzichtig met haar.

Betrouwbaarheid en het klikken tussen kind en pony is belangrijker dan de maat. Als een kind zich niet prettig voelt op een grotere pony dan kan je ook beter iets kleiners kopen.
Die van mij voelt zich heel zeker op haar pony alleen het galopperen vond ze in het begin eng omdat ze zulke grote stappen neemt. Met de Shetlander kan ze weer helemaal niet overweg. Die twee samen is een ramp terwijl ze daar qua formaat nog steeds mooi op past.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 13:59

Dit had ik er even bij moeten vertellen:
Ze heeft eerst een D-pony gehad van ongeveer 1,40 m. hoog. Die moet ze weg doen omdat ze hem niet de baas kan, hij is te sterk voor haar en ze is er bang van geworden (durft hem niet meer te rijden).
Die pony kon ze ook niet zelf opzadelen, uit de wei halen (halster omdoen) enz.
haar ouders hebben liever dat ze het zelf allemaal kan. Het is een supermakke pony en daar kan ze ook makkelijk bij.

Eva weegt nu 26 kg. De pony is trouwens ook al een jaar of 16 (voor Eva NU een voordeel, omdat hij al veel heeft meegemaakt)

Misschien is het ook mogelijk om in de toekomst er een pony bij te kopen en de kleine voor de gezeligheid te houden..

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 14:02

Als ik dat zo lees dan lijkt het me een hele verstandige aankoop. Als ze nu weer een andere grote pony krijgt zal ze het misschien eng vinden en als ze er straks niet persé afscheid van hoeft te nemen is het helemaal ideaal.

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 19:35

Gezien wat je al vertelde over het meisje denk ik dat het goed is als je deze pony koopt.
Als het natuurlijk echt een leuke , fijne kinderpony is en als het klikt tussen die 2 , maar dat snap je zelf ook wel Knipoog .

Ze moet toch weer vertrouwen krijgen ,
en nu is ze nog zo jong ,
laat ze maar vooral lekker plezier hebben en rondhopsen met die pony ,
idd alles zelf doen en lekker doen waar ze zin in heeft.

Met een grotere pony is dat toch moeilijker ,
je kunt gewoon minder zelf als je zo klein bent en een grote komt toch anders over dan een pony die qua maat goed voor je te overzien is Haha! .

Zeker als de mogelijkheid bestaat om de pony erbij te houden mocht ze te klein worden , dat zou ook fijn kunnen zijn later.

Maar 1.25 is toch nog een mooie maat hoor ,
moet ze zeker 3 jaar mee vooruit kunnen , wie weet wel 5 ?

Hoeveel meiden van boven de 12 rijden nog op een Shetlander van 1 meter , dan is dit groter .

Ik zou voor een fijne kleine gan , lekker lol mee maken da's leuk voor zo'n meidje ! Lovers

Als ze dan later meer wil en haar vertrouwen weer terug heeft dan is het ook leuk om aan een andere pony te beginnen .
Kan ze er misschien meteen 1 nemen die ze zelfs als volwassene kan rijden....

Nu plezier en zelfstandigheid vind ik het belangrijkste.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 20:08

Makkelijk!!!
Ben zelf ook op een welshje van 1,25 begonnen, was toen ook 9. Heb op mijn 12de een andere pony, mijn tot nu toe grote schatje Haike, gekregen maar heb met die van 1,25 nog een half jaar doorgereden.

Op zo'n ponytje leer je veel, je kan er spelletjes mee doen waarvan je veel leert, met een grote durf je dat niet zo snel. Beetje spelen in de wei, knuffelen, zelf opzadelen: das toch leuk voor zo'n meidje?


steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 20:15

Ireentjuh schreef:
Dit had ik er even bij moeten vertellen:
Ze heeft eerst een D-pony gehad van ongeveer 1,40 m. hoog. Die moet ze weg doen omdat ze hem niet de baas kan, hij is te sterk voor haar en ze is er bang van geworden (durft hem niet meer te rijden).
Die pony kon ze ook niet zelf opzadelen, uit de wei halen (halster omdoen) enz.
haar ouders hebben liever dat ze het zelf allemaal kan. Het is een supermakke pony en daar kan ze ook makkelijk bij.

Eva weegt nu 26 kg. De pony is trouwens ook al een jaar of 16 (voor Eva NU een voordeel, omdat hij al veel heeft meegemaakt)

Misschien is het ook mogelijk om in de toekomst er een pony bij te kopen en de kleine voor de gezeligheid te houden..

DAN zou ik hem kopen. In principe denk ik dat je beter ene betrouwbare d-pony kan kopen, maar als ze die ervaring met een d-pony heeft kan je beter een kleinere pony kopen waar ze idd lekker vanalles mee kan doen en dan over een paar jaar een grotere kopen. Jammer als die kleine dan weg moet, maar dan heeft ze iig een leuke tijd achter de rug met die pony.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beeker en 40 bezoekers