thiedermanteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-01 15:54

wat vinden jullie ervan??


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 15:58

Tja hetzelfde als bij alle hulpmiddelen maar dan is dit 1 van de vriendelijkste.
Men zegt jamaar hij schakeld zich zelf uit maar toch kun je er een paard mee in de krul trekken. Als je 'm strakzet en het paard geeft na hangt ie inderdaad los maar dat wil nog niet zeggen dat het paard van achter naar voren wordt gedreven en als dat niet het geval is is ook dit een rothulpteugel.
Tja in de P&S stond een uitspraak van iemand : diegene die met een hulpteugel om kunnen gaan hebben 'm niet nodig
imo uitzondering daargelaten want er zitten wel eens verreden paarden tussen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 16:08

Inderdaad, dit is een vriendelijk hulpmiddel, je moet hem alleen niet te strak zetten want dan gebruik je hem verkeerd. Ook als inderdaad het paard nageeft en ontspannen gaat lopen, moet je hem wel van achteren eronder drijven anders heeft het volgens mij nog geen zin, dat vergeten de meeste. Dat de achterhand eronder moet komen...

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 16:13

Hoi Thirza, ik vind een Thiedemann de meest vriendelijke hulpteugel en het is dan ook de enige teugel die ik wel eens gebruik.
Mijn paard heeft nl. soms wel eens van die steigerperiodes waarin hij om het minste of geringste de lucht ingaat.
Zodra hij echter merkt dat de Thiedemann eraan hangt (hij zit trouwens op het meest losse gespje), laat hij het wel uit zijn hoofd. Hij hangt dus bij mij altijd los en is meer een "beter voorkomen dan genezen hulpteugel".

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 16:16

Enige wat ik nog wel eens gebruik als ik het bos in ga of zo dat is een martingaal verder eigenlijk niets geen hulpmiddelen. Je hoeft het eigenlijk niet te gebruiken als het niet nodig is. Veel mensen gebruiken van alles maar als je dan goed kijkt dan zie je dat ze zelf heel veel fouten maken en is het onnodig.
Bij ons iemand op stal als die naar het bos gaat, hangt ze er een slof aan maar dat is bij het paardje helemaal niet nodig. Zij maakt hem zelf zo gespannen in het bos en moeilijk door haar eigen gedrag. Als er iemand anders op haar paard het bos in gaat is het een lief en makkelijk beest die nergens voor schrikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 19:03

Oei, nu zal ik wel afgeschoten worden, maar ik vind een Thiedemann dus echt helemaal prut. Ik vind een slofteugel veel beter, omdat je dan onder het rijden met de lengte ervan kunt spelen en hem na verloop van tijd tijdens de training los kunt gooien.
Een Thiedemann schakelt zichzelf alleen uit als hij op de juiste lengte is ingesteld. Een Thiedemann heeft drie ringetjes aan de teugel en is slechts verkrijgbaar in de maten Pony en Full. Vind ik dus een lachertje; ik zie bijna NOOIT een paard met Thiedemann op de juiste lengte afgesteld. Dus dan gaat IMO het praatje "vriendelijkste hulpteugel" helemaal niet op.....

Overigens geeft GEEN ENKELE hulpteugel de garantie dat het paard GOED gaat lopen, alleen maar dat het hoofd op de juiste plek zit. Helaas wordt de achterhand en de werking ervan (in combi met de rug) echter nogal eens vergeten. Veel ruiters kennen helaas nog steeds het verschil tussen "aan de teugel" (= *LOL* ) en "in de krul" ( = Boos! ) niet. Jammer.....

Sonja

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 19:38

Ik ben het HELEMAAL met Sonja eens.
Thirza. is de martingaal nix? stootteugel?
Fitz, ben je neit bang dat hij toch omhoog gaat en dat je achterover gaat? Ik durf niet met thieddemann oid (vaste hulpteugel) te rijden want ik ben daar PANISCH voor!
Groetjes!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 20:35

Nee hoor, Steef, ik heb hem juist alleen daarvoor! Zodra hij merkt dat er een Thiedemann aanzit en hij komt omhoog, schrikt hij zo, dat hij met dezelfde noodvaart weer op de grond beland!
Het werkt bij Fitz perfect maar ik las hier pas geloof ik een of ander verhaal waardoor iemand met Thiedemann achterovergeslagen was. Ik denk dat Fitz daar te dom voor is *LOL* *LOL* , t blijft tenslotte een Duitser *LOL* *LOL*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 21:38

wow fitz, dat deed die van mij toen niet. Ik ben toen bijna achterovergegaan. Ik zal nooit die angst vergeten.
Zo zie je maar weer: elk paard is anders Lachen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 22:17

Wij hafdden ook een paard en die werd constant met thiedeman gereden. Vreselijk.. hij ging zo slecht op dat ding lopen. Hij wist precies hoe hij onder de druk uit kon komen.. maar net niet goed liep. Rotteugel vind ik het!

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-01 23:01

mijn ouders hebben er dus een gekocht voor mij omdat Sya haar kop d'r op gooit en gaat rachen maar hij is dus iets te groot waardoor ze niet gedwongen wordt om naar beneden gereden te worden op die teugel hij werkt alleen als ze d'r kop d'r op gooit maar ik denk er oven om m terug te brengen en te ruilen voor een martingaal

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 09:32

Ja martingaal zou ik ook doen. Die werkt dus echt alleen in als het paard hoog wil lopen met z'n hoofd. Vind ik een fijner dingen dan thiedeman

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 17:00

Tsja, ik vind een thiedeman voor het doel dat jij hem had willen gebruiken wel aardig. Maar vind een martingaal fijner. We hebben de thiedeman bij Berber ook omgeruild voor een martingaal.
Ik vind overigens een thiedeman tegensteigeren niet werken. Berber stond verticaal. Met thiedeman, en hij stond goed afgesteld. Die vlieger gaat dus niet bijieder paard op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 21:41

Het akelige van deze (en andere) hulpteugels, vind ik dat eerst die kop naar beneden moet, en dat er daarna (misschien????) eens aan de achterhand gedacht wordt (Oh ja, die moet er ook nog onder. Effe drijven???) En da's nou net niet de goede volgorde.....

Sonja

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 07:20

sorry, maar ik ben een voorstander van deze hulpteugel. Ik reed hickory ook altijd met deze teugel. Ze was aan het headbengen, en kon voorde rest niks met haar beginnen. en als ik hem erniet aan had, maakte ze constant een loopje met me. Als ik hem eraf deed voor wedstrijden, wou ze ook wel lopen hoor! alleen tijdens de training had ik hem om en wel op het strakste gaatje. mijn instructeur zegt, hij schakelt in als ze te hoog loopt en als ze goed loopt hangt ie los. ik heb ook vaak de stootteugel gebruikt en de martingal. stootteugel vind ik dat je je paard te veel op slot zet. en als ie zijn kop omhoog gooit krijgt ie gelijk een keihard ruk in zijn mond. en daarbij is ook nog, dat de stootteugel veeltevaak strak hangt bij diegene die het gebruikt. de martingaal ben ik ook wel over te spreken. maar geef mij maar de thiedeman! mits je hem goed gebruikt! en blijf er wel afwisselend mee rijden. laat hem een keer eraf, en probeer het zo. want straks zit je voor altijd aan dat ding vast!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 09:30

Het hangt af van het doel van de Thiedemann. Ik ben er geen voorstander van om hem te gebruiken om je paard vw/nw te rijden. Dan krijg je idd de verkeerde volgorde, eerst kop omlaag, dan pas benen en achterhand erbij. Ik gebruik hem op dezelfde manier als Fitz, nl om steigeren te voorkomen. Pablo kan bij vlagen aardig te keer gaan, en dan rijd ik weer een paar keer met Thiedemann. Dan is het na een paar dagen weer goed, en gaat-ie er weer af. Een groot nadeel ervan vind ik zelf is dat hij te diep en achter de loodlijn gaat lopen ermee (zit op het eerste gaatje) dus hij gaat er altijd zo snel mogelijk weer af. Maar ik voel er ook niet veel voor om te verongelukken als hij een dwarse bui heeft, dus vandaar af en toe dat ding eraan. Met springen rijd ik altijd met martingaal, maar dat is onvoldoende om steigeren tegen te gaan. Een slof heeft imo 2 nadelen, te veel teugels in je hand, wat niet handig is als ze toch al lastig doen, en het risico dat je onbewust toch te veel op de slof gaat rijden. Verder gebruik ik met rijden nooit hulpteugels.
Kortom, ik vind het een nuttig hulpmiddel, MITS je weet waarom je hem gebruikt en dus ook zonder kunt. Voor een paard dat buiten onbestuurbaar wordt, zou ik het zeker overwegen, al vind ik wel dat dat thuis moet worden opgelost door het paard beter aan hand en been te krijgen. Mijn eigen veiligheid heeft nog altijd prioriteit!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 09:38

mmm, lielle, ik had de thiedeman ook voor hickory om haar af telaten buigen in de hals. ze had namelijk geen mooie ronde hals. je kan het een beetje vergelijken met een hals van een fjord!
natuurlijk moet je niet vergeten zelf ophoudingen te geven, en wel voorwaarts blijven rijden! anders kan je hem net zo goed niet om doen!

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 15:16

mijn probleem is dat ik geen bak heb


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 29 bezoekers