slechte maneges en BIT

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
germie

Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

slechte maneges en BIT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 12:31

Bij ons in de buurt zijn erg veel erg slechte maneges (ook een paar goede), maar die lui van de manegetest in BIT komen nooit hier in de buurt. Zou een anoniem mailtje helpen?? Ik heb het dan namelijk over een manege waar de paarden in stands staan en nooit buiten komen, een erg kleine binnenbak is en veel te veel uren moeten lopen.
Of waar ze gewoon ongeschoolde manegemeisjes les laten geven (andere manege). OF is het gemeen om zoiets te melden???
VAn Bit zijn ze dus wel op de oude Held geweest in Groningen, maar nooit verder de provincie in.
In schildwolde zit een goede manege.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:35

Ik heb in Bit ooit gelezen dat ze vaak getipt worden op een manege maar dat ze nooit aan alles kunnen voldoen. MAar als ze bij jou nooit in de buurt komen, is het misschien toch wel zinvol om dat te doen.

De hond is de betere mens

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 13:02

Niet geschoten is altijd mis.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
etc.

Maar ik zou geen anoniem mailtje sturen, dan lijkt het teveel op een persoonlijke wraakactie ofzo, gewoon netjes je naam etc. vermelden, dan heb je de meeste kans om serieus genomen te worden en die lui van Bit houden jou er toch wel buiten, meer dan het adres en tel. nr. van een manege hebben ze niet nodig en dat kunnen ze zelf eventueel ook nog wel opzoeken.

Nulla tenaci invia est via

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 13:55

Ik heb Afke vorig jaar eens een keer een mailtje gestuurd over een manege bij ons uit de buurt. Ik heb heel netjes een berichtje teruggekregen dat ze heel veel van dit soort brieven kregen en dat ze het zouden noteren. Er is helaas nooit iets mee gedaan. Ondertussen is de betreffende manege overgenomen door een ander persoon die er grondig opnieuw mee is begonnen. Dus voor mij is het niet meer nodig. Je kan Afke Teunen gewoon per e-mail benaderen.

Toos paardloos

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 13:55

Ik weet het niet zo met die manegetests van de Bit. Het is en blijft een momentopname vind ik. De Oude Held heeft 4 sterren gekregen, daar hebben ze IMO nogal mazzel mee gehad. Mijn paard heeft daar 2 winters gestaan, zeker niet slecht, maar een hoop dingen (zoals bijv. geen weidegang) zou ik graag anders zien.

Daarbij worden sommige maneges als een stuk minder beoordeeld terwijl het misschien allemaal best meevalt. In sommige stukjes worden maneges echt afgekraakt, terecht of niet, ik vind het niet netjes.

Maar goed, mailtje sturen kan altijd natuurlijk!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

germie

Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 13:56

Heb je een email adres???

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 13:58

Wacht even, ik kijk wel even... Even een paar minuutjes geduld aub

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 13:58

Heb al meerdere keren meegemaakt dat de bit een zeer negatief advies geven over bedrijven, terwijl ik de bedrijven persoonlijk ken, en zeker weet dat het goede bedrijven zijn. De manier waarop de text geschreven word, krijg ik een zwaar pennymeisjesgevoel erbij, en hecht geen waarde aan de mening van bit. Ik vind dat deze mensen eens proffesionele mensen moeten aannemen voor dit soort testen, want de dingen waar ze nu waarde aan hechten is echt schandalig.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:01

http://www.bit-paarden.nl/

en dan kun je bij vraagbaak je vraag neerzetten. Als het goed is werkt het zo. Anders zoek ik morgen thuis in mijn PC wel even het emailadres van Afke op!

Toos paardloos

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:08

Ik zeg altijd maar de beste stuurlui staan aan wal??

Ik vind stands niet zo slecht ? De paarden stonden bijons vroeger ook in stands nooit problemen. Nu ze in stallen staan hebben ze vaker koliek? Dit was vroeger een hele normale manier van stallen.

Over dat aantal uren lopen want vind jijveel ?? 2 a 3 uur. Zeg het maar. <
Bij ons lopen sommige 3 uur maar dat zijn de paarden die het aankunnen. Dan is het bv 2 uren beginners en 1 uur gevorderd dus slecht is het niet ? Menig prive paard moet blij zijn dat die er 1 uur uit mag zijn.

En dat over het lesgeven weet jij hoeveel manges er zijn in Nederland die lesgevers zoeken ? Zelf bij ons zoeken ze iemand en ze kunnen eigenlijk niemand vinden WAAROM omdat als je orun hebt je liever privelessen geeft wat meer verdient dan een beetje manegelessen.

Weilanden: Tuurlijk zou iedereen wielanden willen hebben maar je we willen ook allemaal wonen dus veel stallen hebben hun wielanden moeten inleveren. En echt als de paarden voldoen beweging en aandacht krijgen moet het best kunnen. Trouwens in verhouding krijgt een manege paard veel meer aandacht dan een privepaard.

Het is zo gemakkelijk om een stalling/manege stal af te kraken maar ga jij het eens runnen en zie dan of jij het beter kan zonder dat het extra geld kost.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:21

Het is niet gemakkelijk om een manege goed te runnen, maar dat wordt ook niet beweerd. En er is nu eenmaal een groot verschil in maneges. Ik zie ze wel. Ik ken maneges die hun paarden bar slecht verzorgen en die geen goede instructeurs hebben, maar ik ken ook maneges waar het er wel heel goed aan toe gaat.

De hond is de betere mens

germie

Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 14:34

Maar 14 manegepaarden in stands, een binnenbak van 11 bij28, meer is er op een manege die ik ken niet. Die paarden komen dus nooit buiten, de manege staat midden in het dorp. De paarden zijn afgestompt, beginners rijden met sporen, van 3 uur 's middags tot 10 uur 's avonds een zadel op en er is geen enkel paard dat geen drukplek heeft. Er staat een paard die heeft echt de hele rug kapot, witte stukken van 10 bij 10 cm aan beide kanten van de schoft. 8 mensen in een les en hobbel maar achter elkaar aan. Zoiets moet zelfs door BIT als erg slecht aangemerkt kunnen worden.
Schildwolde is het andere uiterste: paarden elke dag buiten, in de winter in de bak. In principe 2 uur per dag, maar op zaterdag en woensdag geldt max. 2 uur per dagdeel, max.3 uur per dag. Wordt ook bijgehouden. Is de rug stuk of het paard kreupel, dan krijgt het rust. Is het zadel stuk, dan wordt het vervangen. HEt materiaal is wel oud, maar goed.

Er is dan ook nog een manege bij ons in de buurt, de manegepaarden hebben het er super, gaan lang mee, hebben merkzadels e.d. Hier leer je alleen als ruiter niets. De instructrice verkletst zo 20 minuten per les met omstanders. En er is iemand die 2 uur op donderdag lesgeeft zodat ze haar eigen manegeles niet hoeft te betalen!!!!! Dat is echt schandalig.
ZE doen ook veel voor gehandicapten, en dat is wel weer erg goed geregeld: 2 man begeleiding soms per ruiter.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:44

ik heb afke teunen (die de manege test schrijft) een tijdje geleden gesproken voor mijn artikel.
Ze worden overladen met brieven en mails van maneges die verschrikkelijk slecht zouden zijn.
Liever hebben ze maneges die goed aangeschreven zijn, om de brieven die negatief zijn een beetje te compenseren, deze brieven blijven om een of andere rede uit.
Ook proberen ze zoveel mogelijk alle provincies te pakken. Bijv Brabant zijn ze al tig x geweest, liever zouden ze een keer naar zeeland gaan

germie

Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 14:46

IK kan dan dus direct een stuk of 3 maneges beschrijven, waaronder dus ook die goede in schildwolde.
Dus wie heeft een email adres van die Afke???

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:49

Dat weet ik ook desiree ik weet alleen dat veel mensen veel verschillenden dingen zien. Het is tochnooit goed.

Misschien als de BIT test daar langsgaat dat ze niet eens zien of anders zien. Zolang de paarden tijdens de lessen nog niet dood neervallen kunnen we er tochniets aan doen of wel ? En germie waaromga jij je orun niet halen en ga het daar beter doen ? .

Ik heb pas geleden een lang gesprek gehad met de eigenaar bij ons dat ze eigenlijk gek worden van al die commentaren en dat alles verkeerd is. Ze zei toen eens voor de gein dat wij als verwende pensionklanten daar eens een weekje moesten komen werken eens kijken hoe lang we het volhielden.

We vinden tegenwoordig alles zielig zelf nu stands ?? Vroeger leefde alle paarden in stands de stallen die ze nu hebben bestonden toen nog niets eens. En dat zijn wel de voorouders van onze paarden. Schijnbaar hebben ze het nog net zo slecht gehad. Weet je trouwens hoe hard de paarden moesten werken toen we nog geen auto´s hadden?. We hebben allemaal verwende knollen die als ze geluk hebben een uurtje per dag moeten werken en sommige vinden dat zelfs zielig.

WAKE UP PEOPLE ??

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

germie

Berichten: 25881
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 14:53

Ik heb niets tegen stands hoor, maar wel als er niets op de grond ligt behalve beton.
Verder weet ik ook wel dat er altijd wat op te merken is, maar je hebt gewoon goede maneges en je hebt ook echt slechte uitschieters hoor.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:54

totaly agreed met prisca.

Een manege met broodmagere paarden, veel te lange hoeven, wonden, en kreupel en toch mee lopen, DAT vind ik slechte maneges.

Bij ons staat ook een les pony, Zorro. Het beestje ziet er niet uit, is redelijk mager, doffe wintervacht, maar is lief, gezond, en doet het super in de beginnersles.
Veel mensen weten niet dat het beestje 32 is.
Voor een pony van 32 heeft hij een heerlijk leven. 1 a 2 uurtjes per week een lesje, en verder zich lekker vol vreten op het land

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 15:01

Prisca schreef:
Dat weet ik ook desiree ik weet alleen dat veel mensen veel verschillenden dingen zien. Het is tochnooit goed.

Misschien als de BIT test daar langsgaat dat ze niet eens zien of anders zien. Zolang de paarden tijdens de lessen nog niet dood neervallen kunnen we er tochniets aan doen of wel ? En germie waaromga jij je orun niet halen en ga het daar beter doen ? .

Ik heb pas geleden een lang gesprek gehad met de eigenaar bij ons dat ze eigenlijk gek worden van al die commentaren en dat alles verkeerd is. Ze zei toen eens voor de gein dat wij als verwende pensionklanten daar eens een weekje moesten komen werken eens kijken hoe lang we het volhielden.

We vinden tegenwoordig alles zielig zelf nu stands ?? Vroeger leefde alle paarden in stands de stallen die ze nu hebben bestonden toen nog niets eens. En dat zijn wel de voorouders van onze paarden. Schijnbaar hebben ze het nog net zo slecht gehad. Weet je trouwens hoe hard de paarden moesten werken toen we nog geen auto´s hadden?. We hebben allemaal verwende knollen die als ze geluk hebben een uurtje per dag moeten werken en sommige vinden dat zelfs zielig.

WAKE UP PEOPLE ??
ja heb je gelijk, er is ook altijd commentaar op manege's dan is dit niet goed en dan is dat zielig..
Het slaat vaak nergens op..
stands op zich zijn niet zielig..maar als ze helemaal niet buiten komen is natuurlijk nier erg lekker voor ze..maarja of dat een manege nou een slechte manege maakt ..

als je het zo zielig is kan je ook gewoon de eigenaar er wat van zeggen..

Groetjes Nicole

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:07

nou ik heb toch wel een ECHTE slechte manege gezien hoor...
we logeerden daar op de hooizolder tijdens een trektocht...

geen van de paarden en pony's had een drinkbak en het veel te jonge stalpersoneel vond het teveel werk om ze water te geven dus dat kregen ze soms gewoon wie weet hoe lang niet.
eten kregen ze wel voldoende en de meeste stallen waren wel ok, alleen erg donker....tot we ergens een soort loods ontdekten waar in t donker een paar pony's en een veulentje in stonden, er lag nix in die loods (behalve mest), er was geen licht en ze stonden vast aan strotouwtjes om de hals...(en uiteraard zonder water..) de paarden werden ook zelden gereden, er waren gewoon te weinig klanten denk ik...

we hebben toen wel met zijn allen alle paardjes water gegeven en tegen die man gezegd dat het wel heel erg belangrijk is dat ze elke dag voldoende water krijgen...hij zou er opletten zei hij...(ik hoop het maar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 11:11

Als die manege echt zo slecht is, waarom stuur je de dierenbescherming er dan niet langs, vraag me af of je wat aan de BIT hebt in dit geval.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 11:14

de dierenbescherming mag niets en kan dus ook niets. Je hebt er helemaal niets aan.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:36

Soort van grappig is het toch wel, dat ik nu iemand mee zie gaan met Pris (waar ik het helemaal mee eens ben trouwens), die regelmatig een bekende manege af zit te zeiken omdat de ponys aan halsbanden staan (paar uur per dag, de rest op de wei maar dat weet zij niet omdat haar neus niet zo lang is, en verder kijkt ze vaak niet), de paarden in stands (zelfde verhaal als de ponys), de paarden soms 2x achter elkaar een tweeuurs-buitenrit moeten lopen, en de bospaden modderig zijn achter de manege...... }>
Ik denk dat BIT weinig met die brieven kan, omdat ook bovenbedoelde 'dame' nogal enthousiast is met zeikbrieven, en helaas zijn er nog wel meer van dergelijke mensen. Koe
Ach, goed is het toch nooit, paardenvolk is en blijft een moeilijk en niet tevreden te stellen zooitje.... Extreme duivel

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 18:21

jeetje sonja, blijf je me afvallen? Wordt het een beetje beu zo.

Inderdaad, manege van loon is niet mijn manege. Niet omdat de paarden aan halsbanden staan, niet omdat de paarden in stands staan. Wel dat de pony's in stands zonder schotten staan (vind ik gewoon bloed link, zeker met die koters er tussen)
Wel dat de paarden vreemde kussenslopen met stro onder het zadel hebben "om waskosten te besparen"
Wel dat de paarden tussen ritten door maar heel even de kans kregen om te drinken, te plassen etc... Het feit dat er een toen nog redelijke beginner op een felle fjord gezet werd, dat er niet naar rij ervaring werd gevraagd. Een niet bepaald vriendelijk begleiding die mee ging op de rit
De paarden krijgen naar mijn idee (ruim) voldoende te eten, en staan netjes op de hoeven.
Ik heb een slechte ervaring met manege van loon (plaza rit 2000), dat jij die niet hebt, prima.
Ook kan een mens in 2 jaar tijd veel leren/lezen (o.a. op bokt) waardoor meningen of visies kunnen veranderen.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 21:35

stef schreef:
Het feit dat er een toen nog redelijke beginner op een felle fjord gezet werd, dat er niet naar rij ervaring werd gevraagd.


Dat was ik dus Scheve mond

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 12:52

stef schreef:
jeetje sonja, blijf je me afvallen? Wordt het een beetje beu zo.

Simpele oplossing: jezelf niet zo vreselijk tegenspreken.... }>

Ook kan een mens in 2 jaar tijd veel leren/lezen (o.a. op bokt) waardoor meningen of visies kunnen veranderen.


Sommigen blijven ook gewoon vrolijk twee jaar lang doorkwatsen Haha!


Hoezo trouwens BLIJF JE ME AFVALLEN????? Of bel je altijd mensen constant op die je af blijven vallen ofzo Verward Verward Verward
Bij deze dus vriendelijk maar zeer dringend verzoek dat niet meer te doen, want de hoorn gaat er gegarandeerd op.... Boos!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lanoca en 32 bezoekers