Wat als je merrie drachtig is?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Wat als je merrie drachtig is?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 11:06

Verschrikkelijk veel vragen. Zit al jaren in de paardensport maar heb hier nooit mee te maken gehad en nu komt het allemaal erg dichtbij dus heb ik heeeeel veel vragen.

Mijn vriedin wil morgen misschien een drachtige merrie kopen. Mooie merrie, goede bewegingen, ziet er super uit en is verdomd fijn te rijden.
6 jaar, afstamming van Dageraad x Stornello.
Deze merrie is nu 9 weken drachtig van de hengst Redford.

Hoe gaat het nu verder???
Stel dat we deze merrie kopen... weten we dan zeker dat ze drachtig is? Wanneer kan een DA dit zien d.m.v. opvoelen, scannen o.i.d.????

Waar moeten we aan denken, wat heeft de merrie extra nodig?
Wat zijn de kosten????

Ik weet hier niets van maar we willen wel graag wat weten voor we straks met zo'n merrie zitten.

Het veulen heeft al een bestemming... ik! Haha!
Ben al bijna verliefd op een veulen wat ik nog nooit heb gezien.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:35

Scannen kan vanaf 18 dagen na de dekking. Niet elke merrie vindt het plezierig, maar het is een heel eenvoudige procedure en je weet meteen of ze drachtig is. Het kost ongeveer 40 Euro.

De eerste maanden zal de merrie niet zoveel extra nodig hebben (d'r van uitgaand dat ze kwalitatief goed eet), maar de laatste maanden wel, want dan groeit het veulen het snelst. Extra brok is dan meestal afdoende, want in goede brok zitten alle voedingsstoffen en vitamines die een merrie en veulen nodig hebben.

Qua extra kosten denk ik dat de meeste nu al gemaakt zijn: dekgeld, evt. stalling bij hengst ... Bij de geboorte moet je wel rekenen op medische kosten, maar hoeveel dat precies is Verward ? Zo ver ben ik ook nog niet Bloos ....

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:39

Hey Kleintje,

Je kan je merrie laten scannen (ik geloof op 16 dagen en dan nog een keer op 3 maanden, maar dat weer ik niet zeker) Als je haar vooral koopt om het veulen zou ik dat dus zeker doen. Scannen is ook om te kijken of er geen tweelingdracht is. Ook zeer aan te raden omdat dit in een vroeg stadium goed op te lossen is.

Verder moet de merrie de laatste 3 maanden eigenlijk op merriebrok, op aardige hoeveelheden. Dat kost iets meer, maar om nou te zeggen dat het een rib uit je lijf is.. Knipoog
Het veulentje moet een veulenprik hebben, het is slim de merrie ca 2 a 3 weken voor de geboorte opnieuw te laten inenten.

Rhino prikjes kan je doen, dat moet geloof ik op 3, 6 en 9 maanden, maar zijn alleen werkzaam als de hele stal mee ent (dus alle paarden, merries, hengsten, ruinen, veulens. Op een prive stal best te doen, op een manege ondenkbaar)

Als alles goed gaat zijn de kosten te overzien, maar als het mis gaat kan het aardig uit de hand lopen. Probeer voordat je veulen geboren wordt te bepalen hoe ver je gaat als het onverhoopt mis gaat. Ik heb altijd geroepen dat mijn veulentje waardig kind moet zijn, als dat niet lukt liever een spuitje. (klinkt heel hard, maar ik ken paarden die als veulen ziek zijn geweest, en vaak komt dat niet meer goed) Toen Mick ziek werd was ik blij dat ik die beslissing al had genomen, want op dat moment was ik er niet toe in staat.

Als je nu al verliefd bent op het veulen moet je eens wachten tot hij in de wei staat.. het ontzettend trotse en diep gelukkige gevoel is niet te omschrijven.. Lachen

Ik heb nog veulenboekjes, een halster (babyblauw, moet je wel een hengstje krijgen Knipoog ) en Pavo SOS kit (biest) voor je als je de merrie koopt. Laat maar weten als je ze wil hebben..

Heel veel succes met de keuze!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 12:10

Morgen gaan we kijken. De eigenaar heeft de dekpapieren en de papieren van de eerste controles klaar liggen. Is drachtig en het zou het derde veulen van deze merrie zijn.

De 'toekomstige eigenaar' van de merrie wilde dit ook allemaal een beetje weten omdat ze toch een beetje bezorgd was over de kosten en de risico's.

Hoe groot zijn de risico's eigenlijk voor de merrie???

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 12:14

Kleintje schreef:
Hoe groot zijn de risico's eigenlijk voor de merrie???

Vrij klein.

Als de nageboorte niet goed afkomt kan ze een hele nare ontsteking krijgen, maar daar kan de veearts wat aan doen als je op tijd bent.

Verder kan ze tijdens de bevalling sterven als het allemaal te lang duurt, maar dat komt sporadisch voor.

Kan niet echt op meer risico's komen, ze zullen er vast zijn, maar meestal loopt het veulen meer risico van de moeder.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 12:16

Tnx voor deze duidelijke verhalen en antwoorden! Kusje

Als er nog meer mensen zijn die mij wat wijzer kunnen maken dan ik al ben... graag!!!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

paarden fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 14:39

Fokken is erg leuk, en blijft erg spannend!
Over het algemeen gaat het bij paarden wel goed, alleen als het mis gaat, dan gaat het meestal ook goed mis. Maar daar zou ik me niet al te druk over maken, zeker als het al het derde veulen van de merrie is.
Tijdens de dracht is er niet zo veel anders dan bij een paard waar je niet mee fokt, op het laatst moet je opletten dat er genoeg voer in komt en kan je niet zo fanatiek meer aan het rijden, maar die buik gaat vanzelf wel in de weg zitten.
Wat wel handig is om vast over na te denken, is je stal op een veulen en afveulenen uitgerust, daar heb je immers nu nog de tijd voor om in orde te maken. Ook kan je nadenken over een manier om het afveulenen in de gaten te houden, plaats je een camera, of doe je de merrie een singel met zender om enz enz.
Heb je vorige veulens van de merrie gezien? Dan weet je een beetje hoe ze fokt.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 14:45

Morgen gaan we bij de merrie kijken. Ze is staat nog met veulen, maar volgende week gaan ze beginnen met het spenen.
We kunnen dan gelijk een veulen zien.

Bij de stal waar ze komt te staan hebben ze 2 enorme grote stallen, zelf gemaakt, 3,5 bij 4 en daar moet het veulenen toch wel kunnen. Tegen de tijd dat het veulen komt denk ik dat we gewoon in de kantine gaan slapen en zo'n singel omdoen. Maar dat moeten we nog maar bekijken en daar ook even ervaringen van gaan bekijken.

Wel spannend hoor.
Ik ben benieuwd hoe ze de merrie vind. Als ze het wat vind dan koopt ze het, dan heb ik volgend jaar een veulen. En dat terwijl ik dan ook al een "gewoon" paard kan kopen om lekker mee te rijden. Had zelf nooit verwacht dat mijn vriend hiermee zou instemmen maar hij is zelf reuze enthousiast... zelfs al namen aan het bedenken met een W Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:47

Haha, spannend he? Mijn merrie is ook weer drachtig dus Voice krijgt een broertje/zusje met een W... Tong uitsteken
Idd zijn de meeste kosten al gemaakt. Je zou voor de zekerheid nog een keer kunnen laten scannen op dracht en later in de dracht (vanaf acht maanden) de merrie merriebrokken gaan voeren. Het kan allemaal heel eenvoudig en kijk dan eens wat voor prachtigs eruit komt.... Lovers

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 13:26

als je haar nu laat scannen dan kun je het zien.
in het begin heeft ze niet veel extras nodig. op 5 mnd kun je wat vitamines en extra kuil geven en op 8 mnd extra voer en vitamines.
op 10 mnd kun je foenegriek geven voor de melkprodukie en moet je haar lasten enten en ontwormen.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 13:45

phoenix4ever schreef:
op 10 mnd kun je foenegriek geven voor de melkprodukie en moet je haar lasten enten en ontwormen.


Ik heb begrepen dat Foenegriek het samentrekken van de baarmoeder stimuleert, dat is dus absoluut geen goed idee als het veulentje er nog in zit. Na de bevalling wel, dan kan alles goed schoon worden.
Vraag het voor de zekerheid even bij je veearts na.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 16:30

Oh ja, idd de laatste enting, maar dat zijn ook de grootste uitgaven niet. Ik heb mijn merrie niets bijgevoerd aan vitamines enzo.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 20:44

Paarden kijken
Hier staat het verslag hoe de merrie mij vandaag beviel.

Ik ga keihard duimen dat dit de aankoop wordt van de eigenaar van mijn verzorgpaard.
Ik ben namelijk in love Lovers

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 21:25

Vet leuk zeg dat je waarschijnlijk 'n veulentje krijgt Pling Alleen is alles wel goed geregeld? Dat de eigenaar v/d merrie dan niet bij de geboorte opeens zegt: Ik houd 'm toch maar... Misselijk

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-02 22:59

Daar worden dan afspraken over gemaakt. Veulen is pas van mij als het geboren is, niets mankeert en gezond is.

En het veulen is als extraatje.
Het belangrijkste is een goed dressuurpaard waar ik lekker op kan rijden. Het veulen gaat lekker uitgroeien tot zijn/haar derde levensjaar, dan zadelmak maken en een paar keer berijden, dan weer het land op om alles te verwerken.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 12:17

batje"]
[quote="phoenix4ever schreef:
op 10 mnd kun je foenegriek geven voor de melkprodukie en moet je haar lasten enten en ontwormen.


Ik heb begrepen dat Foenegriek het samentrekken van de baarmoeder stimuleert, dat is dus absoluut geen goed idee als het veulentje er nog in zit. Na de bevalling wel, dan kan alles goed schoon worden.
Vraag het voor de zekerheid even bij je veearts na.
[/quote]

de laatste maand mag het wel. dan is het juist goed, maar eerder is zeer slecht kan vruchtverlies optereden maar de 10 maand is er niets mis mee.