wat wel/niet deugt aan amerikaans rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

wat wel/niet deugt aan amerikaans rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 09:07

Raja schreef:
Het spreekt mij veel meer aan de englese manier van rijden.
Op de amerikaanse manier heb je vrijwel niks in je handen, het paard is ontzettend licht, en je hoeft ook maar heel weining te doen met je handen, in tegenstelling tot wat er met de engelse manier van rijden wordt gedaan, dat geruk in die monden en al die hulpteugels die maar goed zouden zijn, om dan nog maar te zwijgen van al dat geschop en dan het nog het liefst met een stel flinke sporen aan...
Sorry, maar daar heb ik mijn twijfels over!!
Het engels gereden paard geheel afgestompt!! (nee het is niet te vergelijken met manege pony's/paarden, die zijn nog een stuk verder heen.)
maar met de engelse methode moet dat er zo snel mogelijk uit want wij willen "graag" een paar flinke schoppen kunnen geven om hem voorwaards te houden/te krijgen. (okok misschien een beetje overdreven maar zo is het in feite wel.)

Als ik bij mijn paard constant mijn been aanleg is hij niet meer te houden!!
Ik hoefde al niet eens te proberen mijn been naar achteren te leggen.
Met de aller kleinste hulpen doet hij wat ik van hem vraag.
dat is dan toch vele malen vriendelijker dan elke keer maar met je been in je paard te porren...???

Maar als je zo'n paard een keer onder de man wilt zien...
Kom een keer kijken zou ik zeggen... Lachen
Over twee weken staat hij eindelijk in nederland... Haha!


Ik geloof toch dat je een verkeerd beeld hebt van engels rijden. Als het op de juiste manier gedaan wordt zit je er niet continu met je been aan, want dat maakt het paard lui en dat is storend. Porren doe je ook niet, je hulpen mogen immers niet storend zijn en zichtbaar voor het oog van de jury. In principe streven we er ook naar om te rijden zonder hulpteugels, en als deze al gebruikt worden, moet dat op een eerlijke en juiste manier gebeuren. In de dressuur wordt voorkeur gegeven aan bloedpaarden die looplust hebben, dus het wordt zeer zeker niet als prettig ervaren als de looptlust er uit is om het paard naar voren te moeten porren.

Verder lijkt het mij moeilijk om een paard te sluiten zodat hij zijn achterhand gaat gebruiken en voor in de oprichting komt ZONDER voor aanleuning te hebben, dus niets in je handen. MEestal loopt een paard dan in 2 stukken, en dat is nu juist het beeld dat ik heb van amerikaans rijden.
Toch ben ik wel nieuwsgierig, waar woon jij eigenlijk?

De hond is de betere mens


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 09:25

Vreemd beeld van engels rijden heb je!!.

Ik denk dat er een groot verschil zit in niet alleen het rijden, maar ook in het paard, de paarden die voor amerikaans rijden gebruikt worden zijn anders gebouwd ed.

Volgens mij zouden de paarden die voor engels rijden gebruikt worden, alleen bij de gedachte van die rijstijl al een hernia krijgen, zonder rug ed.
Zonder goed ruggebruik kun je het achterbeen er nooit bij krijgen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 09:49

Daar komt nog bij dat de amerikaanse manier van trainen ook als niet zo paardvriendelijk bekend staat. Blisteren, kettingen met scherpe punten om de kroonranden, spieren in de staartwortel doorsnijden zodat hij zijn staart altijd hoog houdt.... etc.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Excessen heb je overal, in de Engelse dressuur, amerikaanse "dressuur" en het western.

Dus om maar zo kort door de bocht te zeggen dat de engelse manier van rijden paarden afstompt klopt niet. Dan heb jij bar slecht les gehad denk ik....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 09:52

In de nieuwste bit staat een mooi stukje geschreven over pleasure. Dat is dan wel een westernonderdeel, maar het gaat toch over paardensport en over geld verdienen, met name over het laatste. De paarden moeten in amerika op 2 jaar al futurity kunnen lopen, en ze zijn al met 8 versleten. EN dan de bitten die ze er in hangen, allemaal om geld te verdienen. Ik denk dat we qua omgang met paarden van amerika maar niet al te veel over moeten nemen. Want geld speelt daar een hele zware rol en dat maakt die amerikanen bepaald niet heilig.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:33

Desiree schreef:
In de nieuwste bit staat een mooi stukje geschreven over pleasure. Dat is dan wel een westernonderdeel, maar het gaat toch over paardensport en over geld verdienen, met name over het laatste. De paarden moeten in amerika op 2 jaar al futurity kunnen lopen, en ze zijn al met 8 versleten. EN dan de bitten die ze er in hangen, allemaal om geld te verdienen. Ik denk dat we qua omgang met paarden van amerika maar niet al te veel over moeten nemen. Want geld speelt daar een hele zware rol en dat maakt die amerikanen bepaald niet heilig.


Echt waar????? jeetje, ik heb me nooit verdiept in de amerikaanse manier van rijden, omdat het me eigenlijk niet interreseerd, maar dit vind ik echt idioot!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:39

Raja, op zich is het ook niet goed dat je western gereden paard ervandoor schiet op het moment dat je je been aanlegt. Je kunt ze ook te gevoelig maken.
En als je heel weinig druk neemt op de teugel, hoe wil je ook in de western (of Amerikaans zoals je dat noemt) je paard kunnen verzamelen?Ga je je paard meteen met correctional rijden? En op één hand? Wat denk je hoe scherp zo'n bit wel niet is?

En ook bij een western gereden paard is het temperament erg belangrijk. Er zijn ook paarden in de western die van nature niet voorwaarts zijn. Er zijn ook paarden in de dressuur die van nature wel voorwaarts zijn en heel erg gevoelig. Je kunt niet generaliseren als je maar een paar paarden hebt gereden.

Er zijn géén mensen die de finesse van het paardrijden meteen in de wieg hebben meegekregen. Iedereen moet het leren. De een doet er wat langer over dan de ander, de een heeft er wat meer talent voor dan de ander. Maar als je mensen ziet rijden die het nog moeten leren (en dat zijn we allemaal, want niemand is ooit uitgeleerd) is dat soms een minder fraai gezicht. En dan maakt het niet uit of je Engels rijdt, Amerikaans rijdt, of Recreatief rijdt.

Ik wens je heel veel plezier met je nieuwe paard, en ik hoop dat je niet tegen problemen met hem aanloopt die niet met een wat hardere hand opgelost moeten worden. Want ook in de western maken zachte heelmeesters stinkende wonden.

Je suis Charlie.


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:39

Ik denk dat we hier het western rijden en het saddlebred rijden door elkaar gooien ?

Op zich heb ik met de wedstrijd sport in Amerika mijn vraag tekens. paarden reizen veel en maken lange dagen. Soms trekken ze 6 weken door het land om wedstrijden te lopen. Nou zeg ik niet dat het zielig is opzich moet een gezond paard en goed getraind paard het kunnen. Want vroeger op de ranches liepen ze veel mee.

Kan Pril of Cabello dit misschien uitleggen hoe de wedstrijd sport in amerika precies is ????

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 11:39

Prisca schreef:
Ik denk dat we hier het western rijden en het saddlebred rijden door elkaar gooien ?

Op zich heb ik met de wedstrijd sport in Amerika mijn vraag tekens. paarden reizen veel en maken lange dagen. Soms trekken ze 6 weken door het land om wedstrijden te lopen. Nou zeg ik niet dat het zielig is opzich moet een gezond paard en goed getraind paard het kunnen. Want vroeger op de ranches liepen ze veel mee.

Kan Pril of Cabello dit misschien uitleggen hoe de wedstrijd sport in amerika precies is ????

ook die laatste opmerking die prisca maakt staat in Bit, maar dit wordt opgemerkt in een interview met een amerikaanse ruiter.
maar inderdaad, ik had het over AMERIKAANS rijden, niet over westernrijden. MAar ik heb westernrijden even erbij gehaald dat zich afspeelt in Amerika.

De hond is de betere mens

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 15:37

Citaat:
Die amerikaanse manier van rijden is helemaal niet slecht!!!\
ik heb zelf een saddlebred gekocht en de manier dit paard gereden wordt is velen malen vriendelijker dan de klassieke/engelse manier van rijden met zwepen en sporen en maar schoppen en rukken!!
Mijn paard heeft bijna geen been hulpen nodig en al bijna helemaal geen hulpen met de hand!!
En het feit dat ze met hun hoofd in de lucht lopen heeft 2 redenen!!
1) Het paard is zo gebouwd. De hals staat bijna helemaal verticaal op de romp, en het is wel mogelijk om je paard naar beneden te rijden, maar het is voor het paard niet echt natuurlijk!!
2) De saddlebred heeft een extra gang.
dit wordt in het amerikaans wel de Rack genoemd. Wij kennen het beter als de tolt gang die een ijslander ook beheerst.
Voor deze gang is het erg belangrijk dat de schouders en de knienen van het paard voldoende ruimte hebben om deze geweldige knieactie uit te kunnen voeren, en de ruimte hebben om zijn benen op deze manier neer te kunnen zetten.


Ik vraag mij af wat het verschil is met engels rijden. Het enige verschil wat ik het kunnen ontdekken is dat zij met stemhulpen aanspoort i.p.v. met de benen, haar paard vlucht dan ook weg als ze haar been aanlegd. Nou ja en dat naar achter gaan zitten voor de tölt, tja dat hoef ik niet want dat knopje zit niet op mijn paard.
Ik denk dat ze het verkeerde aangeleerd heeft met het engelse rijden en nu de goede manier leert en het dan amerikaans rijden noemt. Ik gebruik geen zweep en sporen, zit niet in de mond te rukken van het paard, heb ook bijna geen druk voor, probeer met zo min mogelijk beenhulp zoveel mogelijk reactie te krijgen, en heb er al helemaal geen stang en trens inhangen. Of denk ik nu dat ik op de engelse manier rijd en heb ik er geen snars van gesnopen? Extreme duivel Verward

Sprakeloos

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 15:46

er is wel degelijk verschil tussen amerikaans rijden en engels. bij amerikaans zit de ruiter midden op de rug van het paard, zijn benen liggen wat meer naar voren. bij engels zit de ruiter achter de schoft, en zijn benen liggen wat meer naar achteren.
nu over de houding van het paard, bij amerikaans rijden loopt het paard (in ogen van engelse ruiters) sterren te kijken en in 2 delen, bij engels rijden wordt de achterhand gestimileerd en het paard voor op gehangen om zo gedragen te lopen.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 15:49

Desiree schreef:
er is wel degelijk verschil tussen amerikaans rijden en engels. bij amerikaans zit de ruiter midden op de rug van het paard, zijn benen liggen wat meer naar voren. bij engels zit de ruiter achter de schoft, en zijn benen liggen wat meer naar achteren.
nu over de houding van het paard, bij amerikaans rijden loopt het paard (in ogen van engelse ruiters) sterren te kijken en in 2 delen, bij engels rijden wordt de achterhand gestimileerd en het paard voor op gehangen om zo gedragen te lopen.


Het 'Amerikaanse' rijden is een blijft een uitvloeisel van het Engelse rijden en is zijn eigen kant op ontwikkeld, maar de roots zijn hetzelfde. Dat heeft alles te maken met de immigratie namelijk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 15:54

daarbij komt dat amerikaans rijden vaak op andere type paarden gedaan wordt. Meer van die dravers types, en gangenpaarden zoals de tennessee walkers en de beroemde saddelbreds. Deze paarden hebben het front van een tuiger, hoge hals inzet, lange hals ook. Achter hebben ze een recht kruis. dit amerikaanse rijden doen ze ook op arabieren, en ook die worden gefokt op die uiterlijke kenmerken. ZE zien er anders uit dan de arabieren hier. Bij amerikaans rjiden worden dus ook andere dingen gevraagd en geshowed.

De hond is de betere mens

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een paar foto's van american saddlebred competities, en het is heel jammer dat je er geen videofilmpjes van kunt zien. (Heb nu ook even geen mogelijkheid om daarnaar op zoek te gaan). In Amerika worden in deze klasses alleen de gangen van het paard beoordeeld, en deze zijn over het algemeen heel moeilijk uit te zitten voor de ruiter. Het gebonk op de paardenrug en vooral de nierstreek van paarden zijn niet mis, de showcarriere van menig paard wordt beeindigd door rugproblemen.

Bij het Engelse dressuurrijden wordt ernaar gestreeft het paard rond te rijden, zodat de rug meeveert met de bewegingen en de achterhand ondertreed. De ruiter kan daardoor makkelijker zitten.Ik vind het voor het oog ook een veel rustiger gezicht...mits er een vergevorderd ruiter op dat paard zit. Maar dat geldt voor beide rijstijlen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-06-02 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:13

Afbeelding

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:14

Afbeelding

Je suis Charlie.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:19

Het kan dan zijn dat er minder gerukt en geplukt wordt bij het Amerikaans rijden (ondanks dat ik het daar al niet mee eens ben...) maar als ik ook zie wat voor stukken ijzer er allemaal in de monden van die paarden hangen, dan is het maar goed ook dat die paard niet teveel druk in de mond krijgen.

Volgens mij wordt er in de basis-dressuursport met zachtere bitjes gereden als ik daar op die foto's zie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:24

Dit zijn dan ook de vergevorderde ruiters, je begint met engels rijden ook niet met een stang? Maar desalniettemin, rugproblemen zijn er aan de orde van de dag, met deze paardvriendelijke manier van rijden...

Je suis Charlie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 16:25

Oke, dan zijn we daar over uit. Ik heb hier niets aan toe te voegen, deze foto's tonen al een aardig duidelijk beeld.

De hond is de betere mens

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Re: wat wel/niet deugt aan amerikaans rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 19:51

Desiree schreef:
Verder lijkt het mij moeilijk om een paard te sluiten zodat hij zijn achterhand gaat gebruiken en voor in de oprichting komt ZONDER voor aanleuning te hebben, dus niets in je handen. MEestal loopt een paard dan in 2 stukken, en dat is nu juist het beeld dat ik heb van amerikaans rijden.


Ook bij het Amerikaanse rijden heb je aanleuning, alleen lijkt het niet zo vanwege de lage halshouding. Maar let eens op wat voor bit erin hangt, als je daar teveel druk op zet breek je de kaak van je paard.

Daarbij komt ook nog eens dat er lastige paarden zijn en makkelijke paarden, bij de éen heb je nooit hulpteugels nodig en bij de ander is het soms juist nodig, maar iedere teugel heeft een gebruiksaanwijzing. Als je deze teugels op de juiste manier gebruikt, dan kan dat helemaal geen kwaad. (En ook bij het Amerikaanse rijden heb je hulpteugels!)

Al met al zijn alle manieren van paardrijden anders en iedereen heeft ook zo zijn eigen ideeen over de verschillende takken van de paardensport, maar waar het om gaat is dat je plezier hebt in dat wat je doet en of je dat nou helemaal doet zoals het "hoort" of je doet 't iets anders dat is toch aan jezelf?! Als jij en je paard het maar naar je zin hebben.

Groetjes, Eline

Er is een groot verschil tussen het hebben van een mening en het vormen van een mening op basis van door anderen ingegeven subjectieve informatie.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 05:36

Wat wordt er eigenlijk bedoelt met "Amerikaans rijden"? Is dat de rijstijl die toegepast wordt op Saddlebreds and Tenessee Walkers? Ik dacht dat dat saddle seat heette, maar ik kan het mis hebben. Ben totaal niet thuis in de gangen paarden wereld Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:26

Prisca schreef:
Ik denk dat we hier het western rijden en het saddlebred rijden door elkaar gooien ?


dat denk ik ook.

afgelopen zaterdag ben ik met fleur (raja dus) naar haar paard in duitsland wezen kijken. de eigenaresse daar is een americaanse. ze is in haar klasse al vele keren wereldkampioene geweest.

nou weet ik echt niets van western of americaans rijden op die manier, maar ik moet wel zeggen dat in dit geval het er erg rustig en vriendelijk uitzag. de paarden worden daar werkelijk als prinsen en prinsessen behandeld. en niets leek erop dat het alleen om geld verdienen ging.

ik zelf heb daar op een hengst gereden en de hulpen zijn allemaal flink anders. begrijp me goed ik ben 1 en al voor de klassieke methode en ik heb ook wel mijn twijfels (ook door onwetendheid) wat betreft africhting. maar ik kan me voorstellen dat het wel zn charmes heeft als je eigen paard op die manier bereden is.

je moet je ook realiseren dat de vrouw geen meerdere male wereldkampioene kan worden als er niet een bepaalde mate van ontspannenheid is gehaald.

Amor Vincit Omnia

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:27

Ten eerte is de gang van een saddlebred absoluut niet moeilijk uit te zitten!!!
Het zit juist heerlijk en daar zijn ze ook op gefokt!!
De vroegere Plantage eigenaren wilden een paard wat comfortabel zat en waar ze langen enden op konden rijden en daar is de american saddlebred uit ontstaan..

En ten tweede, de western sport en de het rijden op een saddlebred woren hier door elkaar gegooid,. Het is een wereld van verschil tussen de ze twee stijlen.

En ten derde, Er zijn altijd mensen dioe alles doen voor geld en in amerika wordt dat in het extreme getrokken!!
Ik ben het er ook niet mee eens dat ze paarden met 2 jaar al uitbrenegn op shows ern dat ze ze met die gigantische stukken ijzer in hun mond rijden...
Maar er zijn ook mensen die het WEL goed doen!
Ik zou zeggen..
Ga een keer naar Duitsland, waar ik mijn paard vandaan heb.
Hoe die mensen met hun paarden omgaan. Daar kunnen een hoop mensen nog een heleboel van leren! En degene die mijn paard traint is zelf al weet ik niet hoe vaak wereld kampioen geworden dus het kan ook op een vriendelijke manier.

Maar wat ik al zei, in elke tak van de paarden sprot heb je mensen die het voor het geld doen en hun paard niet meer zien als levend wezen.
Ik keur dat ook aboluut niet goed...
Maar wat ik ken van het amerikaanse rijden, is het wel degelijk diervriendelijk.
En die rug problemen, ach, wat voor problemen hebben al die dressuur paarden hier in nederland dan wel niet??

En misschien heb ik wel altijd verkeerd lesgehad, maar dan nog.
Ik vind nog altijd dat je met een engels gereden paard veel meer moeite moet doen om ze voorwaards te rijden (en dat zegt niet dat ze het niet zijn, maar het kost dus meer moeite) dan bij amerikaans gereden paarden.

Ik woon trouwens in Reeuwijk.
Dat ligt bij Rotterdam in de buurt.

*\o/* Va Bene's Roy L2 + 2 *\o/*



SF STABLES: MIJN ERVARING!! LEES DIT!!![/size]

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 09:32

wat betreft amerikaans rijden kan ik niet oordelen over slechte ruggen, maar wat betreft dresuurpaarden met een slechte rug hebben gewoon slechte ruiters gehad. Het is namelijk het doel van de dressuur om de rug van een paard sterk en soepel te maken, dus juist goed. En het is dus niet het doel om de rug naar de verdoemenis te rijden.

De hond is de betere mens

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:35

Desiree schreef:
...maar wat betreft dresuurpaarden met een slechte rug hebben gewoon slechte ruiters gehad.


Correct klassiek rijden is feitelijk al een vorm van fysiotherapie.

Amor Vincit Omnia

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:44

Vraag me af wat het nut is van die extreem lange scharen aan de stang.
S&T ok, maar iets minder kan ook wel...

Of zijn deze paarden dusdanig moeilijk te verzamelen en te sluiten dat je er wel van dit soort apparaten in moet hangen om nog iets te bereiken dat er op lijkt?

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rijsa en 142 bezoekers