Barley ontwikkeld zadeldwang

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Barley ontwikkeld zadeldwang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 11:38

Een hele tijd ging alles goed. Maar ik merkte een keer met aansingelen dat ze onwijs schrok en toen zich enorm opblies.

dat doet ze nu steeds vaker. (schrikken als de singel aan haar buik komt)Ze heeft echt niets meegemaakt. We hebben nooit in een keer aangesingeld maar altijd eerst het eerste gaatje, en pas in de bak de rest. Ze heeft een zachte neopreen singel. Wel zijn er laatst nieuwe singelstoten aan haar zadel gemaakt.

Toch heb ik het idee dat ze ergens door niet lekker in haar vel zit. Ik heb Margriet van Silverlinde opgebeld om eens aan afspraak te maken. Ze heeft een ander paard op stal ook geholpen en die is echt helemaal veranderd in positieve zin.

Maar goed die belt dus vanmiddag terug. Ik hoop dat ze Barley kan helpen. Vind het zo zielig. Snap ook niet waar het ineens vandaan komt. Misschien moet ik haar maar eens een paar maanden vakantie geven. Ze heeft ook zoveel meegemaakt in relatief korte tijd.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:42

Da's wel vervelend. Ik zal voor je duimen.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:45

Ik zou voorlopig nog maar etappe gewijs aansingelen, en bij voorkeur een singel met elastiek gebruiken. Deze singels bieden namelijk niet zoveel weerstand tegen buiken van onwillige paarden die opzetten. Hoe minder weerstand van de singel, hoe minder heftig ze reageren. Ik hoop dat ze iets kunnen vinden, en zo niet, aanpassen dan maar.

De hond is de betere mens

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 12:02

Ze komt dus over drie weken. Namelijk de 27ste. Ik hoop ook dat ze wat vind en Barley kan helpen.

Intussen gaat mijn instructrice een singel met elastiek kopen die ze dan voor Barley gaat gebruiken. Dus desiree daar hadden we al aan gedacht. Haha! Etappesgewijs aansingelen doen we altijd al met haar. Ik weet dus echt niet waar het vandaan komt zo ineens. Verdrietig

*zucht* drie weken duurt nog zolang.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Barley ontwikkeld zadeldwang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:24

Heike schreef:
Wel zijn er laatst nieuwe singelstoten aan haar zadel gemaakt.


Zou het kunnen dat die er op een net iets andere plaats aangezet zijn waardoor je zadel wat meer voor- of achterover ligt? Of is ze door het werk gespierder geworden waardoor het zadel niet meer lekker ligt?
Hoe reageert ze op gewoon een elastieken dekensingel of een longeersingel?

Nulla tenaci invia est via

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 12:42

Op een elastieken singel reageert ze niet. Dat vindt ze blijkbaar wel normaal. De longeersingel ligt in de raparatie shop dus dat kan ik niet proberen.

Het zadel ligt naar mijn weten nog goed. Schoft ligt vrij en ze heeft nergens drukkingen. Maar ja zeker weten, weet je dat natuurlijk nooit.

Misschien moet ik mijn dressuurzadel eens proberen.

Ik weet het namelijk echt niet.

Het is nu ook nog niet zo'n probleem. Ze schrikt maar even en je kunt haar daarna gewoon op het eerst gaatje aansingelen. Als je haar in de bak dan verder aansingelt is er geen enkel probleem. Zelfs de oortjes blijven gewoon naar voren staan.

maar goed er is iets aan het ontwikkelen en das niet goed.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:49

Ik ben ook maar wat aan het brainstormen hoor, maar schrikt ze niet van de kou van het zadel en is het geen probleem meer als dat eenmaal op lichaamstemperatuur is? Vooral sjabrakjes die nog een beetje klam zijn van de vorige keer zijn niet bepaald aangenaam als ze nog niet opgewarmd zijn.
Als ze lekker in het zonnetje buiten heeft gestaan, warme rug heeft en je gooit er een koel zadel op kan ik me voorstellen dat dat even schrikken is!

Nulla tenaci invia est via

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 13:07

Fijn dat je met me mee aan het brainstormen bent. Wel oppassen dat het geen langzame chat wordt want dan krijg ik de mede modies op mijn dak. hihi

maar goed. Ze schrikt dus niet van het zadel maar echt van de singel. Ze spant dan ook meteen haar lichaam en staat te trillen. Na enkele seconden is dat over en kan ik haar gewoon aansingelen. Eerste gaatje dus. Kan ook meer maar dat doe ik dus niet.

het lijkt wel alsof ze schrikt van de singel. Leg ik die tegen haar buik is het geen probleem maar als er iets spanning op komt dan schrikt ze dus. Ze zou het toch eigenlijk wel gewend moeten zijn. nap er dus ook niets van. Frusty

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 15:25

Singel dwang kan een teken zijn dat je zadel niet meer past.
Drukkingen komen meestal later aan het licht zeker als je niet vaak en lang rijd zoals op een jong paard. is ze wel eens in het zweet gereden? Kijk dan eens of je dry spots onder het zadel ziet Heeft er iemand een bareback pad bij jou op stal? probeer die eens al is het alleen maar om te kijken hoe ze dan reageert.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 04:48

Kijk eens naar dry spots ! Als je gereden hebt en je paard heeft gezweet. Haal het zadel eraf en kijk of er op de bezwete plek van het zadel ergens een droge plek zit. Als dat zo is, komt dat doordat het zadel op die plek te veel drukt. Dat sluit de bloedtoevoer af en er kan op die plek ook niet gezweet worden. Dan zit het zadel dus toch niet goed.
Ben benieuwd. Succes!


Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 23:24

Is ze niet toevallig hengstig ? Sommige merries kunnen behoorlijk riebelig worden in die periode en kunnen dan weinig aan hun lichaam hebben. Tis maar een ideetje...

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 08:35

van de singel weet ik het niet.
langzaam bewegen en handelen misschien? niet te abrupt?

wat zadel betreft en buik opblazen: dit deed bles ook steeds erger...
op het laatst liep hij weg voor zadel, dit had hij nooit gedaan!
de rug afgetast en ja hoor...een drukplekje... Frusty Frusty Frusty
meteen naar winkel gerend en rib uit mijn lijf laten trekken en een Action gelpad gekocht.
opblazen doet ie nog steeds, maar die truc had hij al jong door en zal dat niet snel afleren vrees ik.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Re: zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 08:43

Aurora schreef:
en ja hoor...een drukplekje... Frusty Frusty Frusty
meteen naar winkel gerend en rib uit mijn lijf laten trekken en een Action gelpad gekocht.


En ondertussen rij je nog steeds met datzelfde niet goed passende zadel?!

Nulla tenaci invia est via

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:07

Ja, dat was ook het eerste wat in mij opkwam Margreet...
Een gelpad is geen oplossing... Voor tijdelijk is het leuk, maar een zadel moet gewoon passen, vooral als je die maar voor 1 paard gebruikt... Als je nou een stal vol hebt, dan kun je niet voor elke een zadel kopen, maar meestal blijven handelspaarden niet zo lang staan, die kunnen wel met een gelpad af...

1 paard te rijden, vind ik dat die ook recht heeft op een goed passend zadel... zonder pad...

Anoniem

Re: Barley ontwikkeld zadeldwang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:09

Heike schreef:
Een hele tijd ging alles goed. Maar ik merkte een keer met aansingelen dat ze onwijs schrok en toen zich enorm opblies.

dat doet ze nu steeds vaker. (schrikken als de singel aan haar buik komt)Ze heeft echt niets meegemaakt. We hebben nooit in een keer aangesingeld maar altijd eerst het eerste gaatje, en pas in de bak de rest. Ze heeft een zachte neopreen singel. Wel zijn er laatst nieuwe singelstoten aan haar zadel gemaakt.

Toch heb ik het idee dat ze ergens door niet lekker in haar vel zit. Ik heb Margriet van Silverlinde opgebeld om eens aan afspraak te maken. Ze heeft een ander paard op stal ook geholpen en die is echt helemaal veranderd in positieve zin.

Maar goed die belt dus vanmiddag terug. Ik hoop dat ze Barley kan helpen. Vind het zo zielig. Snap ook niet waar het ineens vandaan komt. Misschien moet ik haar maar eens een paar maanden vakantie geven. Ze heeft ook zoveel meegemaakt in relatief korte tijd.


Dit verhaal komt me erg bekend voor. Mijn paard doet ook ingewikkeld over zadelen en aansingelen, zonder dat er ooit iets vreemds is gebeurd. Ik heb nooit ruw of hardhandig opgezadeld, hij heeft altijd zadels gehad die pastten, dus waarom hij het doet is een raadsel.
Om te zorgen dat ie niet elke dag op de grond ligt doe ik het aansingelen dus ook gaatje voor gaatje en heb ik singels met elastiek.
Dit soort dingen overkomt je gewoon en soms kun je er niks aan doen. Ik wou dat ik wist wat ik fout had gedaan, dan kon ik het oplossen. Het is alleen zo jammer dat de oorzaak dus onbekend is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freekfuchs, Mark0919, sterregoud, VogeltjeM en 53 bezoekers