moeilijke ouders tijdens lesgeven van hun kinderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

moeilijke ouders tijdens lesgeven van hun kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 21:56

met sommige ouders heb ik wat problemen tijdens het les geven, hoe los ik dit op.

tussen de kinderen en mij klikt het prima maar als een kind iets eng vind bv. en de ouders gelijk gaan roepen van nee doe het dan maar niet etc... dan word ik soms zo moe.

maar hoe los ik dit op een goede manier op.

bv. vanmiddag, meisje is opeens na dik een jaar les bang om te galoperen dus ik zo van nou wat is er dan aan de hand (meisje huilen) nou goed even gepraat en toen zou ze dus gaan proberen te galoperen maar begon die moeder te schreeuwen dat ik op moest houden en haar gewoon moest laten stappen.



Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 22:02

Ik ben dan misschien best hard maar dan is het jammer maar helaas IK! geef les en niet die ouders.
Als ze het er niet mee eens zijn zoeken ze maar een ander klaar.
Dat wil ik ze best rustig uitleggen en als ze zich er dan niet meer mee bemoeien is het klaar maar anders is het ajuus!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 22:38

Heel simpel... (tegen ouders die zich er altijd mee bemoeien) doet U het dan zelf even voor... zet ze maar mooit voor het blok! Ik heb jaren gelden in z'n les gereden waar van die zeur ouders bijzaten. Ze hadden overal commentaar op... ik heb daar toen wat van laten zeggen... dit is wat er tegen hun gezegd werd: Als je het zo goed weet doe je het even voor.
Het is heel simpel jij geeft les... Ouders mogen kijken erg leuk! Maar ze bemoeien zich er niet mee... Mag je best hard over zijn naar de ouders toe!
Groetjes essie

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 22:49

Jij bent degene die les geeft. En niet de ouders. Als zij zich met jouw les bemoeien moet je ze daar op aanspreken. Als zij willen dat hun kind plezier heeft in het rijden, moeten ze het niet bang gaan maken door hun eigen gedrag.
Het is niet makkelijk om ouders op hun gedrag te wijzen, maar soms wel noodzakelijk. (Ik herken het wel hoor! Ouders van kinderen bij mij uit de klas, willen ook weleens niet helemaal zich gedragen als wij graag zouden willen....)
Succes!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 22:53

Dit probleem hadden ze bij ons op stal ook, hun oplossing: de ouders mochten alleen de laatste 15 min. komen kijken Lachen ! De kinderen mochten dan laten zien, wat ze daarvoor hadden geleerd!
`Winters was dat wat moeilijker, omdat de ouders dan boven in de warme kantine kunnen zitten en naar beneden in de bak kunnen kijken, maar daar konden (kunnen) ze niet horen wat de instructice (en ook natuurlijk het betreffende kind Knipoog ) zegt! Vond het wel een goede oplossing }> !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 23:32

Dit doet me opeens heel erg denken aan een verre jeugdherinnering die ik allang vergeten was Haha!
Toen ik nog heel klein was reed ik ook op een manege, er kwam een jongetje bij ons in de les en zijn moeder tracteerde de instructrice wekelijks op een zak drop met de mededeling dat er dan "toch niet gegaloppeerd zou worden hé?" De instructrice was blijkbaar erg gek op drop waardoor ik maar naar een andere les ben gegaan Knipoog

Misschien kan je de ouders voor de les gelegenheid geven tot het bespreken van de vorderingen van de kinderen en daarbij meteen even vermelden dat de les zelf onder jouw verantwoordelijkheid valt en dat er absoluut niet gestoord mag worden. Jij bent immers opgeleid voor het geven van lessen. Als ze willen dat hun kind leert paardrijden zullen ze op jouw oordeel moeten vertrouwen.
In een binnenmanege met kantine heb je dit probleem natuurlijk niet, waarschijnlijk geef je nu les in een buitenmanege waardoor de ouders dit soort opmerkingen tijdens de les kunnen maken. Probeer dan zo min mogelijk aandacht aan ze te besteden wanneer ze zich toch ermee bemoeien en spreek ze achteraf er op aan.
Dat is denk ik de enige manier want dit is over het algemeen het type bemoeizuchtige ouders en die kunnen behoorlijk lastig zijn.

En ik stuur mijn kind nu juist op les om me er nou eens niet mee te hoeven bemoeien Haha!

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 01:20

jaaahh ouders "leuk"!!!
op 1 van mijn oude stage paatsen (dressuurstal) hadden we een pony staan die werd daar ingereden en toen moest ik dat meisje gaan lesgeven om haar gewend te laten raken aan de pony, ze had drie jaar les gehad maar dat kind was gruwelijk onzeker en die pony heel fris, DRAMA'S dan werd ze bang en begon ze te huilen, dus ik praten zodat ze weer ontspande en weer door durfde begint moeder te roepen "je weet wat we gezegd hebben, als je blijft janken gaat ie naar de slacht" Boos!
ja hallo dat helpt!!! Frusty Lips are sealed
heb uiteindelijk met de moeder gepraat en gewoon gezegd dat ik de instructrice was en ik mijn werk niet goed kan doen als het kind heel de tijd afgeleid werd, moeder ging voortaan elke dag boodschappen doen Haha! tijdens de les, heerlijk die rust, uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, maar ik zou gewoon tegen die ouders zeggen , ik ben de instructrice ik geef les en als mijn manier niet bevalt zoek je maar een ander. kon ik helaas niet zeggen dus heb ik het iets omslachtiger doen maarreh er is 1 iemand die les geeft en de rest moet zich er buiten houden Haha!

dromen is leuk, doen is leuker

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 01:47

Op zich is zo'n reactie van een ouder begrijpelijk. Ik ben zelf ook moeder en Robin is nog te jong om echt pony te rijden (ze wordt 3 in juli), maar ik weet wat er allemaal fout kan gaan....En als je dan de angst van je kind ziet.......

Dan toch nog vind ik idd dat je als ouder je er niet mee moet bemoeien. Je mag er vanuit gaan dat de instructrice m/v bekwaam genoeg is om ook met dit soort 'angst'-situaties van de lesklanten om te gaan!

Ik hoop dan ook niet ook zo'n bemoeiallige ouder te worden....zal vast wel..... Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 08:38

maar het is eerder zo dat ze i.d.d. bang zijn (ouders dan) en dat begrijp ik wel, ziet je kind door de bak heen crossen....

er zijn ook van die ouders die zelf altijd gereden hebben en die dan echt les gaan geven, hier kan ik gemakkelijker iets van zeggen want die snappen mijn verhaal.

ik vind dit gewoon zo moeilijk, die vrouw gister werd gewoon beetje boos, zo van he maar euh laat haar nou maar gewoon stappen ik zie aan haar dat er iets aan de hand is.
dus ik ff gepraat met dat kindje en toen wilde ze wel maar dan moest ik mee rennen dus toen ff half rondje en dat ging goed, toen los gelaten en toen ging die moeder helemaal schreeuwen, echt zo van, ja maar je zou mee rennen bla bla.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 08:38

gewoon iets ervan tegen de ouders zeggen...maar dan wel een beetje subtiel hé ! Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 09:00

Je meot gewoon tegen die ouders zeggen dat je die kinderen iets probeert te leren omdat je daar voor betaald wordt. JE zit de kinderen niet onder druk en ze hoeven niets te doen dat ze niet aandurven. Ik vind het belachelijk hoor dat ouders zich zo bemoeien. Mijn zus was vroeger tennislerares, en die maakte hetzelfde mee. Stond ze les te geven en dan waren die ouders langs de kant tegen hun kind aan het schreeuwen. DAt werkte voor het kind demotiverend, want die werd dan erg onder druk gezet. Mijn zus stuurde die ouders gewoon weg, grinnik.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 09:15

Dit heb ik ook een paar keer gehad. Heb de ouders erop aangesproken, dat zolang de kinderen bij mij in de les reden, dat ik degene was die wat te vertellen had, als ze daar niet tegen konden, dan moesten ze of in de kantine gaan zitten, of hun kind uit mijn les halen.
Het is hard, maar je moet de mensen er echt op aanspreken, anders nemen ze straks je les over, en dat is nog veel gevaarlijker.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 09:55

Een bekend persoon (ik weet niet meer wie) heeft ooit eens gezegd: "sportende jeugd is fantastisch, ze zouden alleen wees moeten zijn!" Haha!

Ga eens op woensdagmiddag bij een jeugdvoetbaltraining kijken en je weet niet hoe hard je weg moet lopen, zo verschrikkelijk zijn die ouders in de weer: "schop hem voor zijn poten, haal hem neer, waarom schoot je hem er nou NAAST"... etc. Frusty Boos!

Mijn ouders hebben zich er gelukkig nooit mee bemoeid... sterker nog, ze waren zo bang voor paarden dat ze er heel ver vandaan bleven... }>

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:01

Heel irritant is dat, maar je moet er zeker wat van zeggen, anders bepalen ze jouw les!

Mieke schreef:
Mijn ouders hebben zich er gelukkig nooit mee bemoeid... sterker nog, ze waren zo bang voor paarden dat ze er heel ver vandaan bleven... }>

hihi, mijn pa heeft 2 weken geleden voor het eerst sinds ik rij (12 jaar) op een paard gezeten. Clown

:evaw:

fabienneJarig

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:20

In principe bepalen natuurlijk de ouders wat zij wel of niet willen met hun kind. Alleen is het niet de bedoeling dat ze dat tijdens jouw les gaan verkondigen, want dat wekt alleen maar irritatie op. Het beste is buiten de les om eens een paar duidelijk afspraken met de ouders op een rijtje te zetten wat nu wel en wat niet de bedoeling is. Tenslotte zijn het HUN kinderen en betalen ZIJ de vette rekeningen!!!!!!!!!! Houd goed in de gaten dat JIJ een dienst aan het verlenen bent, en dat altijd de eigenaar van het paard, pony of in dit geval de ouder van het kind het laatste woord heeft!
Het is alleen niet de bedoeling dat ze zich tijdens de les zelf ermee bemoeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:29

fabienne schreef:
In principe bepalen natuurlijk de ouders wat zij wel of niet willen met hun kind. Alleen is het niet de bedoeling dat ze dat tijdens jouw les gaan verkondigen, want dat wekt alleen maar irritatie op. Het beste is buiten de les om eens een paar duidelijk afspraken met de ouders op een rijtje te zetten wat nu wel en wat niet de bedoeling is. Tenslotte zijn het HUN kinderen en betalen ZIJ de vette rekeningen!!!!!!!!!! Houd goed in de gaten dat JIJ een dienst aan het verlenen bent, en dat altijd de eigenaar van het paard, pony of in dit geval de ouder van het kind het laatste woord heeft!
Het is alleen niet de bedoeling dat ze zich tijdens de les zelf ermee bemoeien.


Het zijn misschien wel hun kinderen, maar jij bent degene die verantwoordelijk is tijdens de les. En niet de ouders. Als ze het er niet mee eens zijn, zullen naar een andere manege moeten gaan.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:36

Heel vervelend zulke ouders, ik had het vroeger met atletiek, mijn vader probeerde vanaf de zijkant met training nog wel eens tips in te fluisteren maar daar kon ik absoluut niet tegen, veel te verwarrend, dus heb hem gevraagd of hij dat niet wilde doen.
Op wedstrijden deed hij het natuurlijk wel, stond hij me bij de sprint zo aan te moedigen en op te jutten dat ik van woede eerste werd Haha! Haha! Haha!
Maar training werd dus gegeven door degene die er voor aangenomen was, niet door mijn vader
Als het kind het zelf niet durft te zeggen ben jij de aangewezen persoon ervoor.

Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:41

Ik heb nog geen ouders meegemaakt die echt glashard zeggen dat hun kind iets niet hoeft te doen wat ie niet durt, maar wel ouders die goedbedoelde aanwijzingen langs de kant staan te geven. Als de les in de bak bij de kantine wordt gegeven, stuur ik zulke ouders naar de kantine, daar kunnen ze ook kijken, maar zich er niet mee bemoeien. Als we in de andere bak les hebben, maak ik meestal een subtiel opmerking naar het betreffende kind in de trant van: "Ik geef les he, en niet papa of mama" De meeste ouders begrijpen die hint en houden hun mond. Als ze zich ermee blijven bemoeien, dan vraag ik waarom ze het kind in de les hebben ingeschreven, want ze kunnen het zelf kennelijk beter? Geef dan uw eigen kind les, dan kan ik mijn aandacht voor de andere kinderen houden.
Dat werkt meestal afdoende. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat ik 2 zusjes had, allebei wilden ze dolgraag rijden, maar in de les altijd superbang en naar mammie blijven roepen etc. Die moeder heb ik echt gevraagd om eens een tijdje weg te blijven bij de les, alleen het laatste kwartier mocht ze komen kijken en toen gingen die kinderen ineens met sprongen vooruit. Terwijl die moeder zich juist niet wilde bemoeien met de les, maar de kinderen kennelijk niet zonder bemoeienis konden als ze haar zagen.

Lastig wel hoor, met kinderen werken. Maar het leukste is toch wel als je ziet dat je echt resultaat boekt. Ik heb pas ivm iemand zijn vakantie twee keer een beginnersles overgenomen, met een jongetje voor de 2e en 3e keer. De eerste keer dat ik de les overnam, wilde ik alle kindje een rondje op hun pony laten draaien, terwijl ik ernaast liep om ze evt. vast te houden en of op te vangen. Dat mannetje durfde eigenlijk echt niet, dus ik de pony mee naar het midden genomen haltgehouden en hem toen laten draaien. De week erna gingen we het weer doen en toen wilde hij het zelf gewoon in stap doen en het ging prima. De week erop gaf die ander weer les en ik stond even te kijken. Toen vroeg dat jongetje of hij een rondje mocht draaien op zijn pony, want dat had hij van mij geleerd en dat durfde hij nu dus helemaal zelf Haha!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 11:37

Maudje schreef:
gewoon iets ervan tegen de ouders zeggen...maar dan wel een beetje subtiel hé ! Haha!



dat begrijp ik ja.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 11:39

fabienne schreef:
In principe bepalen natuurlijk de ouders wat zij wel of niet willen met hun kind. Alleen is het niet de bedoeling dat ze dat tijdens jouw les gaan verkondigen, want dat wekt alleen maar irritatie op. Het beste is buiten de les om eens een paar duidelijk afspraken met de ouders op een rijtje te zetten wat nu wel en wat niet de bedoeling is. Tenslotte zijn het HUN kinderen en betalen ZIJ de vette rekeningen!!!!!!!!!! Houd goed in de gaten dat JIJ een dienst aan het verlenen bent, en dat altijd de eigenaar van het paard, pony of in dit geval de ouder van het kind het laatste woord heeft!
Het is alleen niet de bedoeling dat ze zich tijdens de les zelf ermee bemoeien.


De eigenaar van de pony's ben ik...maar zei zijn de ouders i.d.d. en ik snap hun ook wel.
Als je dochter iets eng vind en ik zeg van kom op gewoon proberen... dan moeten hun alleen niet gaan zeggen van nou Afke laat haar maar lekker etc.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:41

Dat herken ik zelfs bij de Paarden!!! Als wij les hebben staat er zo’n flapdrol van de club bij, die in 1806 ooit op een paard heeft gezeten. Die zal ons (mij) wel even vertellen wat ik allemaal verkeerd doe. Hij staat dan langs de kant met zijn tong te klakken en zegt dat ik hem meer aan de teugel moet rijden. DAT WEET IK ZELF OOK WEL, SLIMMERD!!!
Ik werd op een gegeven moment zo pissig, dat ik heb gezegd dat hij zijn kop mocht houden, of dat hij het anders zelf even mocht proberen. Toen was meneer stil….. Looser. Sjonge, ik kan me daar zo kwaad om maken, ben je 25 jaar en dan wordt je nog als een kleuter behandeld door zo’n seniele bejaarde… (grrr, ben echt NOG boos)

Toos paardloos

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 11:42

fabienne schreef:
In principe bepalen natuurlijk de ouders wat zij wel of niet willen met hun kind. Alleen is het niet de bedoeling dat ze dat tijdens jouw les gaan verkondigen, want dat wekt alleen maar irritatie op. Het beste is buiten de les om eens een paar duidelijk afspraken met de ouders op een rijtje te zetten wat nu wel en wat niet de bedoeling is. Tenslotte zijn het HUN kinderen en betalen ZIJ de vette rekeningen!!!!!!!!!! Houd goed in de gaten dat JIJ een dienst aan het verlenen bent, en dat altijd de eigenaar van het paard, pony of in dit geval de ouder van het kind het laatste woord heeft!
Het is alleen niet de bedoeling dat ze zich tijdens de les zelf ermee bemoeien.


De eigenaar van de pony's ben ik...maar zei zijn de ouders i.d.d. en ik snap hun ook wel.
Als je dochter iets eng vind en ik zeg van kom op gewoon proberen... dan moeten hun alleen niet gaan zeggen van nou Afke laat haar maar lekker etc.

Helaas hebben wij dus niet zo'n luxe accomodatie en staan de ouders dus vaak aan de andere kant van het hek...

Wel lastig i.d.d.
Ik ga denk maar gewoon ff vragen of ze weg willen gaan (het rare is ook nog dat de meeste ook altijd weg gaan maar nu dus niet).
Wel heb ik gezegd dat het voor mij en voor de kinderen een stuk beter is als de ouders er niet bij blijven.
Maar dat laatste kwartiertje is wel een goed plan...

Thanks allemaal.
Ik houd jullie op de hoogte van de reacties van de ouders.
Laatst bijgewerkt door naiade op 06-06-02 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:42

Ik zou de kind de keuze geven. De instructrice vertrouwen of de ouder.
En de ouder vragen of je na de les even met haar mag praten.

Vertellen dat het kind nooit bang was, nu opeens wel. Tuurlijk is dat als ouder niet leuk om te zien, maar als het kind bang is om te galopperen en ze daar eigenlijk genoegen mee nemen, dat ze dan beter kan stoppen. Want... als ze het niet leert, dan weet ze ook niet wat te doen als een pony er een keer vandoor gaat. Dan is het juist veel gevaarlijker.

Op het moment zelf het kind dus vertellen dat het altijd goed ging. Waarom nu dus niet. Zeggen: Nu kan je je moeder laten zien hoe goed je bent, dat je wel durft. Maar... als je echt niet durft dan praten we straks even met je moeder en jou erbij.

Denk dat je het vertrouwen van een kind moet winnen. De moeder links moet laten liggen.

Als een moeder vaak zich met de lessen bemoeit zou ik naar het bestuur stappen. Zeggen dat hun hier iets tegen moeten doen. Verbod om bij de lessen te komen, mond houden of weet ik veel wat. Wil ze dat niet, dan zoekt ze maar een andere vereniging voor het kind, maar weet wel dat er grensen overschreden moeten worden om te leren en beter te worden.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 12:59

Als me ouders commentaar staan te geven langs de kant, zeg ik het zelf wel! Haha! (of welke andere NIET-lesgevende)
Ik krijg van een iemand les, punt uit...
en als we bv in een groep rijden, en zo´n kleuter (ben toevallig wel de oudste daar Haha! ) gaat mij vertellen dat het zielig is als ik me sporen ff er in prik wordt ik boos jah!
ik rij... niet diegene langs de kant!

achja.. de beste ruiters staan buiten de bak! Haha!

Maar als ik iemand zie rijden denk ik ook altijd van dat kan beter of dat (tenzij het echt een goede ruiter is uiteraard Haha! ) maar ik hou wijs me mond... en denk alleen maar! Schijnheilig

Ik zou het gewoon zeggen...
Oo mevrouw, wilt U les geve? mag hoor!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot en 127 bezoekers