Salarisonderhandelingen.. Akkoord met minder dan je hebt??

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Salarisonderhandelingen.. Akkoord met minder dan je hebt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-10 11:13

Ik ben zowaar door de 4 (!) gesprekken en het assessment heen en bedrijf wil me graag hebben. Ik heb op dit moment echter gewoon een baan, jaarcontract tot september 2011 en het is te verwachten dat deze dan ook gewoon verlengd wordt. Ik werk nu bij een verzekeraar, heb gesolliciteerd als medewerker fin. administratie (veredelde medewerker, er komt wat mee bij kijken dan normaal, relatief klein bedrijf waar veel geld in omgaat, veel bijkomende taken en veel verantwoordelijkheid)
Ik heb geen ervaring in een gelijke functie, wel de benodigde competenties, en ben volgens hun talentscan in principe overgekwalificeerd. Maar dat is geen probleem aangezien ze erg aan het groeien zijn en juist iemand willen die daar in mee kan gaan.
Nu zijn we op het puntje arbeidsvoorwaarden beland. Het bedrijf in kwestie heeft geen CAO (nee, echt niet) dus ook geen salarisschalen. Ze weten waar ik nu werk, dat dat in principe een goede baas is en vroegen daarom het eerste gesprek al naar een salarisindicatie. Ik heb toen keurig aangegeven wat ik nu verdien, maar dat daar ook nog een 13e maand overheen komt (dat heeft t nieuwe bedrijf niet)
Ik heb dus mooi ff zitten rekenen, die 13e maand uitgesmeerd over 12, daar kwam een brutobedrag uit en dat heb ik op tafel gegooid als salariseis. Dat was zo'n 240 bruto meer als dat ze zelf in gedachten hadden :P Ik weet dat ik aan de hoge kant zit (goeie baas dus) maar hún bod is notabene nog minder dan mijn 'droge' brutoloon nu (dus ex die 8,3 % 13e maand die ze me aan t eind van t jaar overmaken)
Dan zou ik er in een jaar netto écht flink op achteruit gaan, dat gaat niet meer om een paar tientjes maar een paar duizend...

Ik zat tegenover de 'grote financiële man' die dit spelletje natuurlijk al 500 x gespeeld heeft dus ik zeg heel droog dat dit voor hem nooit als een verassing had kunnen komen gezien mijn eerdere indicatie, dat ik erg graag voor ze wil werken maar dat ik in mijn eigen ogen toch wel degelijk iets verkeerd doe als ik mezelf er op achteruit laat gaan.. Lijkt mij niet helemaal de bedoeling. :P

Ik heb evt. nog wat rek qua uren, werk nu 36, sal.indicatie is ook voor 36, maar ik wil voor hun best 40 werken (heb nu veeeel minder reistijd)
Maar er financieel flink op achteruit gaan ben ik absoluut níet van plan.
Ben ik gek of kan ik dat voorstel doen (40 uur werken voor het bedrag dat ik als 36 uur loon gaf)
Wordt dat meer gedaan? Hun normale werkweek is ook 40 uur en ze kunnen die uren best kwijt..
Voordat ik straks een heel kinderachtig aanbod in mn mail krijg waar ik helemaal niks mee kan, ik snap best dat ze een hoop tijd (en geld, zo'n scan is duur) in me investeren maar ik ben niet van plan mezelf in mn vingers te snijden, dat is toch niet zo raar? Tis geen charity case!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: Salarisonderhandelingen.. Akkoord met minder dan je hebt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:47

Vraag ook hoe het met de groeimogelijkheden zit. Misschien kun je contractueel vast laten leggen dat je bij goed functioneren dat bedrag erbij kan krijgen. Dat je tijdelijk wat minder verdient oké, maar als daar een groei tegenoverstaat de komende jaren dan is dat misschien nog een optie?
Vergis je niet dat 40 -> 36 uur wel een verschil is van 10% wat je dan (ook) al weggeeeft!

:evaw:

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: Salarisonderhandelingen.. Akkoord met minder dan je hebt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:58

Allereerst gefeli dat je door 4 :wow: gesprekken heen bent!

Moeilijke keuze hoor, wat ik een beetje "proef" is dat ze graag een zeer goede kracht voor zo weinig mogelijk willen hebben, beetje voor een dubbeltje op de eerste rij. Maar misschien kan ik het verkeerd hebben.

Mijn ervaring (werk nu 18 jaar) is dat dit soort bedrijven heel moeilijk doen over loonsverhogingen in de toekomst. Ze je vaak een wortel voorhouden en uiteindelijk 'm snel wegtrekken, er is altijd wel een reden om je niet meer te geven.

Ikzelf zou de overstap niet maken, maar aangeven bij je huidige werkgever dat je meer wilt en meer kunt. Of verder solliciteren.

IK ben IK omdat niemand op aarde zo goed die rol kan vertolken als IK

laura1987

Berichten: 7126
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:02

Wat ik me afvraag na het lezen van je verhaal is, waarom wil je weg bij je huidige baas?
Je zou bij je nieuwe baas minder verdienen, meer werken en langer reizen toch??

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:03

Ik zou er niet mee akkoord gaan :n. Geld maakt niet gelukkig, maar geld is toch wel belangrijk. Minder verdienen, flink minder verdienen... nee dat zou ik niet doen als je baan bij je huidige werkgever niet op het spel staat. Misschien ben ik gek hoor, maar ik zou proberen mooi meer te krijgen daar. Je krijgt immers meer verantwoordelijkheden, meer taken en je hebt meer dan genoeg kennis in huis. Daar mag best wat voor tegenover staan hoor!

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:05

'de grote financiële man' waar jij het gesprek mee heeft gehad zal ookwel niet achterlijk zijn en kijkt gewoon hoe hij kan bezuinigen en tot in hoeverre jij erin mee gaat. Ik zou er niet in mee gaan, maar voet bij stuk houden. Je hebt toch je oude baan ook nog? Kijk gewoon hoe graag zij jou willen hebben als collega. Die man snap echt wel dat jij er niet zoveel op achteruit wil gaan :)

[o]

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:07

verootjoo schreef:
'de grote financiële man' waar jij het gesprek mee heeft gehad zal ookwel niet achterlijk zijn en kijkt gewoon hoe hij kan bezuinigen en tot in hoeverre jij erin mee gaat. Ik zou er niet in mee gaan, maar voet bij stuk houden. Je hebt toch je oude baan ook nog? Kijk gewoon hoe graag zij jou willen hebben als collega. Die man snap echt wel dat jij er niet zoveel op achteruit wil gaan :)


En al snapt hij dat niet, dan is het toch echt zijn probleem en niet die van jou :D

Volgens mij wil je deze baan graag hebben, maar laat je van je stuk brengen door de geldzaken. Jij hebt een begroting voor jezelf gemaakt en houd je daaraan (en dat is dus niet minder dan je nu verdiend).

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-10 12:18

Neuh, ik laat me niet eens van m'n stuk brengen hoor :P
Sprak m'n vader er net over en die riep al 't is gewoon koehandel!'
En toen zei ik al, ik kom al lang genoeg bij handelaren over de vloer om nu not impressed te zijn :7
Heb er alleen zelf niet veel ervaring in en ik wil dus een beetje weten wat redelijk is, wetende dat ik idd redelijk verdien nu, en dat de functie/sector die ik nu heb gewoon in het algemeen beter betaald dan de toekomstige.
Ik denk ook dat hij mij heel goed begrijpt, er mag dan uit m'n assessment blijken dat voor mij verdiensten e.d. geen drijfveer zijn, maar ik ben ook niet achterlijk natuurlijk (uit dat assessment bleek namelijk ook dat ik een uitstekend cijfermatig inzicht heb }> )

Ik verwacht dat het niet zo simpel gaat zijn bij deze als bij mijn huidige baas om door de jaren heen loonsverhoging te krijgen.. (nu: doelstellingen gehaald? ja? +50 euro) Bij dit bedrijf zal ik dan altijd moeten l*llen als Brugman natuurlijk.

Ik wil switchen omdat ik het werk wat ik nu doe op zich best leuk vind, maar niet m'n hele leven wil doen (uitdaging), en ik juist nu veel reistijd heb (120 km per dag over een druk stuk snelweg, ben totaal vaak zo'n 3 uur op een dag onderweg). 'nieuwe baas' is op fietsafstand. Ben ook gewoon toe aan wat anders.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-10 12:20

Sjimmy schreef:
Vraag ook hoe het met de groeimogelijkheden zit. Misschien kun je contractueel vast laten leggen dat je bij goed functioneren dat bedrag erbij kan krijgen. Dat je tijdelijk wat minder verdient oké, maar als daar een groei tegenoverstaat de komende jaren dan is dat misschien nog een optie?
Vergis je niet dat 40 -> 36 uur wel een verschil is van 10% wat je dan (ook) al weggeeeft!

Ik heb nu veel reistijd... Die uren wil ik best weggeven, maar het geld niet :D

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:21

Heb je al aangegeven best 40 uur te willen werken voor jouw eigen indicatie? Zo niet, mooi niet doen en voet bij stuk houden... Als ze je echt graag willen hebben is er vast een mouw aan te passen, en mochten ze moeilijk blijven doen voorspelt dat mijns inziens niet veel goeds voor salarisverhogingen in de toekomst...

laura1987

Berichten: 7126
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Salarisonderhandelingen.. Akkoord met minder dan je hebt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:24

@ts dan heb ik verkeerd gelezen, dacht dat je nieuwe baan juist verder weg was.
Kan je niet een goede tussenweg zoeken?

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:26

Phoe ik zou echt geen 40 uur gaan werken voor salaris wat je nu bij 36 uur hebt. Want dat is wat je schrijft toch?

Ik zou gewoon dik onderhandelen en dus niet zakken naar onder je huidige brutosalaris + vakantiegeld.

Of je moet je baan heeeeeeeeeeeel erg beu zijn :+

Als jij die 240 euro niet waard bent....laat ze dan een andere gek zoeken die 4 rondes + ass maken. Je komt er goed uit, ze moeten jou als investering zien. Daarbij als dat al de bovengrens is moet je rekening er mee houden dat stijgen bijna onmogelijk zal zijn in de toekomst!

Ik zou verder zoeken.


laura1987

Berichten: 7126
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Salarisonderhandelingen.. Akkoord met minder dan je hebt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:29

Het is wel zo dat de ts meer vrije tijd heeft.
Ze werkt nu 40 uur, maar reist 3 uur per dag, dan komt ze op 55 uur uit dat ze voor haar werk bezig is.

Haar nieuwe baan is op fietsafstand, dus heeft ze veel meer tijd voor zichzelf.

Ik zou dus iets minder dan die €240 eisen, maar het moet wel redeijk blijven natuurlijk!

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:30

Ja maar dan loop je in de toeokmst nog tegen het salaris (groei) probleem aan. En reistijd...ach dat went...dadelijk is ze gewend aan fietsen en weet ze niet beter...dat voel je de eerste weken, daarna niet meer. Of dadelijk is de baan niet wat ze ervan verwacht, zit ze en met minder salaris en niet genoeg uitdaging.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 09-11-10 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:31

Als je dit doet, verklaar ik je voor gek. Zij hebben er een goedkope arbeidskracht bij die ze eigenlijk bedonderd hebben (want als ze zoveel geld in je steken willen ze je graag hebben) en jij gaat er op achteruit. Je uren aanbieden vind ik ook van de zotte. Als je al een goede baan hebt, zou ik alleen maar weggaan voor iets beters. Willen ze niet meewerken, dan zoeken ze maar een ander. Jij heb tijd wat anders, leukers te vinden want je hebt al een vaste baan.

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

paars

Berichten: 5485
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:32

Wat voor contract krijg je bij je mogelijk nieuwe baas? Zou ook niet aanbieden om 40 uur te gaan werken, je hoeft jezelf niet gratis weg te geven. Ze willen je daar graag hebben, je hebt nu een baan. Heb je de finaciele man bewijs laten zien van je huidige salaris? Ik bedoel: als hij denkt dat je bluft, dan houdt hij zijn poot misschien wel om die reden stijf? Vindt het vrij logisch dat je niet minder wil gaan verdienen dan je nu doet, en ze hebben al gezegd dat ze je qua kwalificaties zien als een investering voor de toekomst, daar hangt dan voor hun wel een prijskaartje aan, toch? De reisafstand zou ik er helemaal buiten laten. Het gaat om het werk wat je daar gaat doen, en wat je daarmee gaat verdienen.

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:32

GC: dat denk ik ook. Zo'n assessment is geen kattepis, echt een duur grapje.. EN je hebt je indicatie al opgegeven voordat je op gesprek ging. Beetje maf vind ik dat ook wel!

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:33

Ach, ze kunnen het altijd proberen he! ;)

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:35

laura1987 schreef:
Het is wel zo dat de ts meer vrije tijd heeft.
Ze werkt nu 40 uur, maar reist 3 uur per dag, dan komt ze op 55 uur uit dat ze voor haar werk bezig is.

Haar nieuwe baan is op fietsafstand, dus heeft ze veel meer tijd voor zichzelf.

Ik zou dus iets minder dan die €240 eisen, maar het moet wel redeijk blijven natuurlijk!


ze werkt nu 36 uur, ze zou bij de toekomstige werkgever 40 uur werken, dus ze moet al zowiezo 4 meer werken als ze bv hetzelfde loon krijgt, dat is al een toegeving op zich, vind ik

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:37

Dat vind ik dus ook! Dan lever je gewoon 4 uur per week in.

Rekensom:

4 x 52 weken = 208 uur
208 uur / 8 urige werkdag = 26 dagen werk je dan voor niks op jaarbasis!!!

En dan ook nog duizenden euro's op jaarbasis minder verdienen??

Ik zou zeggen: 8)7 :n

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:38

Ik ben hier akkoord gegaan met 200 euro minder als wat ik had. Maar ik had wel 1,5 uur reistijd per dag minder en dat is me echt heel wat waard.

Ben begonnen via Adrem maar nu een jaar contract en de baas heeft het helemaal goed gemaakt :D

/3 TG /3 S.M.R. Barianta /3 Domenica /3 Giulianta /3 Hymolga
Joshlynn

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:40

Als ze nu al zo doen, zou ik zeggen, ik ga verder kijken want waar ik nu zit, verdien ik meer voor minder werkuren.

Gewoon hard zijn en voorjezelf opkomen en verder solliciteren.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:41

Niet accepteren. Wat al eerder genoemd wordt, ze willen wel een goede kracht, maar er niet voor betalen. Ik zou ook niet aanbieden meer te werken voor hetzelfde geld. Dan levert het je nog steeds niets op. Als de man met wie je hierover hebt gesproken, denkt dat hij met een dom blondje te maken heeft, moet je hem van een koude kermis thuis laten komen. Jij hebt duidelijk van te voren al aangegeven wat je in gedachten hebt, als hij het er toen al niet mee eens was had het bedrijf je niet al die gesprekken door laten gaan. Het is hun keuze: OF jou accepteren voor je vraagprijs (even grof gezegd ;-)) OF op zoek gaan naar een ander...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

vito05
Berichten: 506
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:43

Meid, minder verdienen kun je overal nog.
Want hoe zit het met je groei in het nieuwe bedrijf, ik vind de arbeidsvoorwaarden niet zo heel aantrekkelijk.
Terwijl je nu bij een (zoals je zelf zegt) goed baas werkt, waar wel alles netjes geregeld is.
Waarom en voor wie zou je dat doen.

vito05
Berichten: 506
Geregistreerd: 24-10-10

Re: Salarisonderhandelingen.. Akkoord met minder dan je hebt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:47

Ook al zouden jullie overeen komen met het salaris, hoe zit het dan in de toekomst met loonsverhogingen, ben bang dat ze niet zo gul zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers