Stelling : een paard van 2 alvast zadel op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:57

Denk het ook Haha!
Dit is dus een nadeel van een forum, het klinkt (schrijft Haha! ) soms anders als je bedoeld

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 18:52

Ik ben het met Pril en Batje eens.
Ik heb met Vickey ook wel eens een dekentje om gedaan, en een bitje in gedaan. Lekker poetsen, wandelen, knuffelen.
Ze staat dag en nacht op de wei met andere paarden, waarom mag ik haar dan niet 2 keer per week, een half uurtje eruit halen, en dan wat dingen met haar doen?

Rivendell

Berichten: 6824
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 21:21

Ook ik leer mijn pony's van alles in de eerste 3 jaar. Als 2 jarige af en toe een zadeltje op, mee wandelen enz. Als 3 jarige leer ik ze longeren. Daarna gaan ze lekker tot hun 4e het land op. Ik heb een appaloosa van 5 die wel zadel en ruitermak is, maar verder nog niets kan met rijden. Zij is vnl als fokmerrie in gebruik.
Aan de andere kant heb ik een 2 jarige Welsh K hengst die in februari 2003 naar de hengstenkeuring moet. Van de winter ga ik hem longeren (zadelmak is ie al) en dan wordt ie ligt ingereden voor de keuring. Na de keuring (of ie nou wel of niet wordt goedgekeurd) gaat ie lekker het land weer in tot zn 4e.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 23:09

Chester is twee jaar. Maar geen haar op mijn hoofd dat er ook maar iets 'volwassends'mee gebeurt!! Boos!
Het is echt nog zo'n peuter, en toch geniet ik met volle teugen van hem!
Het is echt zo'n lekker mannetje, zo speels en vol onschuld. Lovers

Dingen die we met m doen? Af en toe eens lekker buiten wandelen en draven (veeartsadvies)om zijn achterbenen sterk te krijgen! Hij was erg verwaarloosd, en had zeer zwakke achterbenen, moet je hem nu eens zien! Party!!
Dat wandelen was altijd een รก twee keer per week, en als ik eens tijd/ zin had, poetste ik hem eens. Vind ie heerlijk.

Nu is hij voor de zomer weer ingeschaard, loopt nu heerlijk in een grote kudde, en kan hij nog heerlijk ff baby-paard zijn.

Ik heb altijd zoiets van: blijf toch eens van die jonge paarden af, koop als je het niet kan laten, dan gewoon een volwassen paard.
Hij kan zijn hele leven nog alles doen wat rijpaarden doen. Gun hem die 3 jaartjes jeugd?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 12:17

Het gaat er niet om, dat je je twenter al helemaal gaat beleren hoor, maar we laten hem gewoon wennen met dingen.
Kawa en Pipo, zeggen dat we ze 3 jaar op het land moeten gooien, en pas op zijn derde ermee wandelen enzo. De een doet het op die manier, en de ander op zijn eigen manier. Ikzelf ben er voor om je paard al op vroege leeftijd met dingen te laten wennen. Je laat een veulen toch ook wennen aan het halster, of doe je dat ook pas met 3 jaar?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 12:19

Evy schreef:
Het gaat er niet om, dat je je twenter al helemaal gaat beleren hoor, maar we laten hem gewoon wennen met dingen.
Kawa en Pipo, zeggen dat we ze 3 jaar op het land moeten gooien, en pas op zijn derde ermee wandelen enzo. De een doet het op die manier, en de ander op zijn eigen manier. Ikzelf ben er voor om je paard al op vroege leeftijd met dingen te laten wennen. Je laat een veulen toch ook wennen aan het halster, of doe je dat ook pas met 3 jaar?

hoeveel mensen krijgen de kans om een veulen te beleren? Alleen de fokker kan dat. De meeste mensen krijgen een paard pas als hij ouder is.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 12:24

Desiree"]
[quote="Evy schreef:
Het gaat er niet om, dat je je twenter al helemaal gaat beleren hoor, maar we laten hem gewoon wennen met dingen.
Kawa en Pipo, zeggen dat we ze 3 jaar op het land moeten gooien, en pas op zijn derde ermee wandelen enzo. De een doet het op die manier, en de ander op zijn eigen manier. Ikzelf ben er voor om je paard al op vroege leeftijd met dingen te laten wennen. Je laat een veulen toch ook wennen aan het halster, of doe je dat ook pas met 3 jaar?

hoeveel mensen krijgen de kans om een veulen te beleren? Alleen de fokker kan dat. De meeste mensen krijgen een paard pas als hij ouder is.
[/quote]

Jah sorry, maar ik verzorg elk jaar weer een pasgeboren veulen. dus.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 12:32

Ja wennen aan een halster doe ik ook dan pas.
Al krijgen ze die dus wel om om het moment dat b.v. de smid komt of als ze een wormkuur krijgen. maar daarna weer af. Te gevaarlijk om een kudde paarden met halsters buiten te zetten.

Verder zul jij je veulen natuurlijk ook al vast zetten of niet?

Zal ik je dan vertellen hoe groot risico het is als je veulen een keer gaat hangen.
Ken dus ook iemand die dat bij zijn veulen deed.
Veulen is gaan hangen en doordat alles nog niet zo stevig is bij een veulen heeft ze bij zichzelf de rug wervels uit elkaar getrokken.
Iets wat de eigenaren niet wisten.
Maar toen ze het paard wilde beleren kon dat paars dus absoluut niet tegen een zadel en al helemaal niet tegen het gewicht van de ruiter.
Ze hebben er na een tijd toch de DA bij gehaald.
Deze heeft dus die uit elkaar getrokken wervels geconstateerd, en volgens hem kwam dat vaker voor bij veulens die zijn gaan hangen.
Helaas niks meer aan te doen.

Alweer een rede voor mij op ze eerst sterker te laten worden.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 12:47

Jemig... wat een discussie weer.
Hier worden we het nooit over eens!

Waarom gaan we niet eens per paard kijken? Per mens?
Ik bedoel... het ene kind loopt met 1 jaar, het andere kind met 1,5.
Het ene kind is zindelijk met 1,5 en de ander blijft tot zijn 16e een bedplasser!
SO WHAT???? Is het dan opeens minder???

Het paard moet het kunnen verwerken. Als de eigenaar het paard kent dan zal het zelf wel zien wat het paard aankan of niet.

Een jaarling zonder ziekte met een deken op is onzin. Maar het eraan laten wennen.. is dat onzin???

Pril schreef:
Of vinden jullie het logisch dan dat je je jaarling in het land pleurt, hem er als 3 jarige uittrekt om hem vervolgens een leven te geven van 22 uur op stal en voor de rest werk onder het zadel en een uurtje in een zandpaddock? Als ie dan toch zo`n leven staat te wachten dan kun je maar beter zorgen dat ie voorbereid is met de dagelijkse omgang met mensen zodat het minder traumatisch is wanneer je hem als 3 jarige definitief uit het land trekt.

Dit zie je maar al te vaak gebeuren.
Ik vind dat een paard een paard moet zijn. Het hele leven lang. Dus niet alleen maar op stal.
Laat het af en toe een paar weken alleen maar in een kudde lopen, niet alleen aan jouw plezier denken maar geef het paard vakantie.

Vorig jaar een 3 jarige meegemaakt die niets kon. Trailer was eng, aan een halster meelopen was niets.
En toen werd de merrie ziek. Alles wat in de buurt kwam kende ze niet, dus alles werd weggetrapt, paard was onhandelbaar. Kwestie van leven of dood, het paardje had koliek, had een veearts nodig die een slang in haar neus zou doen. Vergeet het maar... dit is niet gelukt.
Paard is naar Utrecht gegaan maar helaas... het paard is er niet meer.
Fijn... zo'n paard wat aan mensen gewend is.

Je kan dit echt wel combineren, paard laten zijn, in het land laten lopen en laten opvoeden door andere paarden en af en toe wat leuks met het paard doen.

Iedereen doet dingen anders. Accepteer het. Zolang het paard niet lijdt, zolang ze gelukkig zijn en het niet te bizar is denk ik dat we elkaar meer moeten accepteren en respecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 12:51

Het is een beetje moeilijk om een paard in en uit de kudde te halen, daar krijg je heel veel problemen mee.

En het geval wat jij noemt is denk ik een uitzondering, want het gemiddelde paard wat uit de kudde komt, is erg sociaal en vriendelijk naar mensen, zonder dat er ooit wat mee is gedaan.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 14:28

runningkawa schreef:
Verder zul jij je veulen natuurlijk ook al vast zetten of niet?
.


Ja, ik laat ze al wennen aan het vaststaan, maar ik maak de knoop niet vast. Ik blijf er altijd bij, en ze staan niet langer dan 1 minuut vast.
Ik laat ze nooit alleen vast staan, dat is zoals jij al zegt, veelst te gevaarlijk!