paarden en koeien samen in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

paarden en koeien samen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 10:02

Een vriendin van mij gaat een stuk weiland huren waar 2 koeien in staan.
Ze wil er 3 ijslanders bij gaan zetten, maar nu had ze gehoord dat paarden en koeien niet samen in een wei kunnen..
Ik heb ook weleens zoiets gehoord, heb alleen geen idee meer waaróm het niet goed zou zijn.
Ik ken wel veel mensen die hun paardje gewoon bij een aantal koeien hebben staan, niks aan de hand.
Maar goed, vroeg me dus af wat jullie ervan vonden... Lachen

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:05

Mijn bijrijdpaardje staat ook regelmatig samen met nog vier andere paardjes bij koeien in de wei, en er is nooit wat aan de hand. Ik zou dan ook niet weten waarom dat niet goed zou kunnen zijn, ben ik ook wel benieuwd naar dus!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:10

Het is niet zo dat ze elkaar opvreten ofzo.
Maar je moet heel goed ontwormen, koeien dragen een anders soort wormen bij zich.
Vraag de veearts, of 'n echte boer, die weten 't wel.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:25

paarden en koeien kunnen heel goed samen in de wei! zolang ze maar goed ontwormd worden is er niks aan de hand!
En het is ook nog een mooi gezicht...

kuss

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 10:57

Het is juist beter: zo wordt al het gras opgegeten. Paarden zijn nogal kieskeurig en laten plukken gras staan waar mest gelegen heeft. Koeien geven hier minder om en die eten de lange plukken dus weer op.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:27

ook mijn vorige pony heeft wel eens bij kalveren in de wei gestaan, niks aan de hand.
de kalveren waren bang voor haar en als ze in de buurt kwamen, terwijl zij lag, hoefde ze zich maar minimaal te bewegen om de kalveren weg te laten lopen.

paardje van nu zou het ook wel mogen, mits er niet teveel gras zou staan en dat doet het nu nog wel, en dus komt ze er (nog) niet bij in.
het stuk is veels te groot met teveel gras voor haar.
ze heeft een eigen weiland waar ze normaal in staat, soms staat ze ook wel op een ander stukje en dan lopen er soms kalveren in dat ene weiland om het gras op te eten wat zij niet eet (dit weiland is te klein voor en de kalveren en haar).

ik zie geen probleem hoor.
en bij ons zijn ze 'echte boer' en zien het probleem ook niet (maargoed, daarom zijn ze dus ook 'echte boer').
je kunt dus beter een da vragen als je het helemaal precies wilt weten, mijn mening is dat het wel gewoon kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:45

Van wormen die koeien dragen die voor paarden schadelijk zijn heb ik nooit gehoord, wel dat over ezels. Ze staat nu 3 jaar ertussen en ik ontworm haar 4 keer per jaar en zowel zij als de koeien hebben nooit last van wormen gehad.
Maar het is geen probleem om je paard bij de koeien te zetten, want dan is de wei lekker kort, het beste is eigenlijk om je paard achter de koeien op de weide te zetten. Dus dat eerst de koeien erop gaan en flink kortvreten en dan je paard erop zetten.
Mijn pony staat drie uur op de grote weide tussen de koeien, dat is geen probleem, als ze erin komt gaat ze de koeien (het zijn er 3) eerst pesten en dan gaat ze eten. Maar hier is mijn pony de alleseter, want ze mest wel eens in de wei, en de koeien eten niet waar ze zelf gemest hebben en waar zij gemest heeft. Maar mijn pony eet weer wel overal.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 11:57

Je moet geloof ik wel uitkijken met de hoorns van de koeien.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:00

ALS ze hoorns hebben XoNo Knipoog

Verder moet je wel weten hoe het paard op de koeien reageerd he..
De Friezen staan ook wel eens bij pinken in de wei, maar Mathilda is zo gemeen om altijd bij de drinkbak te staan en koeien niet te laten drinken Haha!
Maffe thilde Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 11:57

Sommige koeien zijn agressief naar paarden, ik geloof dat dat vleeskoeien zijn, die witte. Melkkoeien, de bonte gaan wel samen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:01

Kan helemaal geen kwaad, juist leuk voor die beesten....

ER zit wel een nadeeltje aan parden in een weide met koeien... Een paard heeft geen afkeer van koeienmest, het gaat er dus zonder probleem in liggen rollen.... Haha!

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:08

Met koeien kan wel, met schapen niet (of in iedergeval niet met een paard die ik ken en een dagje met schapen in het weiland stond) hij gooide ze 1 voor 1 in het water heel snielig..................

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:27

wkoekoek schreef:
Het is juist beter: zo wordt al het gras opgegeten. Paarden zijn nogal kieskeurig en laten plukken gras staan waar mest gelegen heeft. Koeien geven hier minder om en die eten de lange plukken dus weer op.

inderdaad,geen enkel probleem.misschien met 20 woeste stieren wel Haha!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 17:13

LAngs Toscar zijn box zijn 2 kalvere boxen, Tos is gek op die kleintjes! Lovers
Altijd met ze spelen, en als er dan weer een nieuw kalfje is staat hij ze eerst een uur te observeren voordat hij er zijn koppie insteekt! Lovers
En buiten staat hij *wel in een apart stuk, samen met vriendin Nelly* tussen 2 wei's in met koeien. En de koeien moeten langs zijn wei om in de stal te komen... en Tos gaat ze dan allemaal proberen te kroelen! Lovers
Gek beest ook...

Laatst ging ik hem er uit halen, en dan moet ik door dat pad van de koeien, die net naar binnen gingen.. vond Tos geweldig. al die koeien sprongen op zij voor hem.. om achter zijn kont aantegaan lopen! Haha!

Wel moet je goed ontwormen, maar dat zou ik altijd doen!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 17:42

Bij ons aan de overkant hebben we ook weilanden met veel koeien.
En in één zo'n weiland staan ook twee paarden samen met een paar koeien.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 18:04

Als ik het goed heb kunnen paarden droes krijgen van koeien.
Maar idd goed ontwormen is er niets aan de hand, onze paardjes staan tussen de ezels, koeien, geiten, schapen en zelfs een varken!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 19:39

Ja, dat kan prima.
Idd zoals gezegd wel goed ontwormen dan is er nix aan de hand.
de 2 veulens van ons gaan ook altijd in de zomer bij de koeien in de wei.
En t is idd goed dat er dus 2 soorten grazers op een wei staan, dan wordt (bijna) al t gras op gegeten. behalve de plekken waar ze mesten dan.

Of er verschil is wat voor koeien ze bij in staan weet ik niet.
Die van ons stonden bij die zwart wit bonte in.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 19:51

Ik vind het maar link hoor

Zometeen krijgen ze een schop van zo`n koe.
Die schoppe hard hoor Party!!

xxx

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 20:06

Chantal14 schreef:
Ik vind het maar link hoor

Zometeen krijgen ze een schop van zo`n koe.
Die schoppe hard hoor Party!!

xxx


En paard trapt toch ook?
en koeien zijn eerder bang van je paard, en in een kudde paarden vechten ze nog al eens om de rangorde.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 20:22

een koe schopt harder......

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 21:00

Mazzel heeft ook weleens bij de koeien in de wei gestaan, geen probleem.. totdat ik 'm ging halen en hij weg schoot.. het werd een hele rodeo Haha!
Maare, volgens mij kan het makkelijk hoor!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 21:41

bij ons lopen de jonge hengsten ook samen met een koppel koeien, ook met 2 jonge kalfjes en het gaat prima.

het enige nadeel is die koeien vlaaien (loop je zelf gemakkelijk door en de paarden vinden het heerlijk om er in te rollen).

maar voor de rest geen problemen, i.d.d. houden ze het gras mooi kort.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 22:58

Chantal14 schreef:
een koe schopt harder......


Volgens mij schoppen koeien niet zogauw!
In ieder geval niet naar een ander dier. Zullen eerder een kopstoot geven. Mijn pony heeft één keer bij een koe in de wei gestaan en die koe liep van schrik dwars door de omheining heen (schrikdraad)

Dus hebben we de koe maar weer apart gezet. Nu staan er een aantal pinken in de buurt die over een paar dagen in de aangrenzende wei van mijn pony komen. Een van die pinken blijft, dus als dat goed gaat mag hij lekker bij mijn pony in de wei hoor!

Één vriendje is nogal beter dan geen vriendje Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 23:01

Hier in de buurt gebeurt het ook heel veel, paarden en koeien samen op de wei, niks mis mee. Wel goed ontwormen, maar dat moet je ook doen bij andere paarden in de wei.
Ik zou het alleen niet doen als je een stinker hebt, want dan haal je misschien de verkeerde uit de wei Koe Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 23:05

Lodewijk staat sinds gister weer dag en nacht bij koeien in de wei. De Koeien zijn heel bang voor de paarden.
Ook de vleeskoeien vinden de paarden maar niets.
de oude pony's staan op dit moment bij koeien met kalfjes in en ook daar geen problemen.
Jasper het paard dat mijn vriendin nu rijd staat in zijn eentje bij koeien in en ziet ze echt als vriendjes als ze liggen te herkauwen gaat hij ze likken enzo Verward

Vorig jaar liep er een stier bij de kudde in die was ook gewoon bang voor de paarden.
Een koe slaat wel hard maar lang niet zo hard als een paard die slaan hoger en halen harder uit koeien zijn dan toch een tikkie te lomp om echt pijlsnel uit te halen(uitzonderingen daargelaten)