Dresuur aan de lange lijnen, wie helpt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Dresuur aan de lange lijnen, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 23:01

Omdat ik op termijn (vanaf het moment dat ik en mijn meiden er klaar voor zijn) samengestelde wedstrijden wil gaan rijden, dus en marathon en de vaardigheid en de dresuur (aangespannen) wil ik de dames wat meer dressuurmatig gaan trainen.

Echter omdat het twee shetten zijn kan ik ze niet zelf onder het zadel rijden, ook is een goede ruiter die erop past erg moeilijk te vinden.

Nu kreeg ik de tip (thanx Cas!) om de dressuur te gaan oefenen aan de lange lijnen.

Wie heeft er tips voor me wat ik qua oefeningen kan doen? En hoe?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 07:41

Bedoel je dan ook longeren? Daarmee kan je je pony ook goed dressuurmatig trainen. Wat dacht je van de pessoa teugel, een erg goede hulpteugel vind ik persoonlijk.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 08:29

Werken aan de hand van Richard Hinrichs is een erg goed boek als het gaat om lange teugelwerk. Verder heeft in de Baroque een serie artikelen gestaan over deze vorm van dressuur. Jammergenoeg heb ik deze artikelen niet zelf, maar misschien iemand anders op Bokt wel??? Verder zijn er natuurlijk diverse instructeurs die les in dit werk kunnen geven, waarvan Piet Bakker de meest bekende is. Hij woont tegenwoordig in het noorden van het land, dus volgens mij voor jou een beetje uit de richting!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 08:37

Piet Bakker heeft ons vroeger ook de beginselen bijgebracht, hij geeft diverse shows met zijn Lipizzaner Nobila. Hij heeft een eigen site www.lipizzaners.nl waar je een brochure over het lange teugel werk kunt bestellen. Ik heb 2 nummers van de Baroque waar hij een stuk over dit werk geschreven heeft, als ik ze nog kan vinden zal ik het voor je inscannen.

Het werken aan de lange lijnen, wat kun je er allemaal mee? Eigenlijk hetzelfde als onder het zadel, maar nu heb je enkel je teugelhulpen en stemhulpen. Maar met veel trainen kun je in principe alle oefeningen doen die je ook onder het zadel zou kunnen doen.

Je kunt beginnen met erachter lopen (schuin erachter, of als je je paard vertrouwt er recht achter op +/- 50 cm.) Je kunt dan, als het paard het principe snapt, wat figuren gaan rijden, voltes, slangenvoltes, gebroken lijnen, afwenden om het paard soepel in het lijf te krijgen. Daarna kun je bezig met bijvoorbeeld schouder binnenwaarts/buitenwaarts en uiteraard kun je dit alles ook in draf en galop proberen. Omdat jij erachter loopt moet je proberen het paard zo te verzamelen dat het een fijn tempo blijft. Uiteindelijk moet je ook de galop lopend kunnen volgen.

Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of een oefening is wel geschikt voor dit werk dus laat je fantasie de vrije loop en met vragen kun je me een PB sturen dan sluis ik je vragen door aan mijn zus, die ook diverse demonstraties heeft gegeven met Pliva.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 08:45

Ik doe het sins kort met mijn welsh en heb het tijdens de dracht van mijn wpn'er gedaan.
Ik vind het erg leuk. In het boek freestyl fase twee van emiel voest staat het uitgelegd. ook in het boek van richard Maxwell staat er iets over. dat heet van veulen tot rijpaard.
Het beste is om te beginnen op een longeer circel is je paard er aan gewend dan kun je een grotere bak opzoeken, maar sch voor een shet is natuurlijk een logeerbak groot genoeg.
voor het boek van emiel ga naar www.emielvoest.nl

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 08:49

Ik heb zelf het boek van Jennie-Loriston Clarke: Longeren en werken aan de lange lijnen. Je kunt het bestellen via Mediaboek, en kost daar € 19.75.

Als je wilt kan ik het je toesturen, dan kun je even kijken of het wat voor je is, en kun je het aansluitend misschien zelf bestellen. Er staan leuke dingen in.

Ik denk niet dat het begin bij Fleur of Isabeau zo moeilijk is: omdat je ze al aangespannen rijdt zijn ze de lange teugels al gewend, en krijg je daar minder schrikreacties op. Met die kleine pasjes kun je ze ook makkelijk bijhouden, zelfs als ze galopperen, en ze reageren toch goed op stem?

Je suis Charlie.


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 10:12

Wat een boel tips, thanx! Ik ga iig even op de genoemde sites kijken zo.

Shaienne, ik bedoel met lange teugelen niet het longeren. Met longeren zet ik ze af en toe bij, maar dat is niet echt de oefening die ik nodig heb straks in de proeven. En het probleem bij de meeste hulpteugels is dat ze veel te groot zijn voor shetjes.

Cody"]
Het werken aan de lange lijnen, wat kun je er allemaal mee? Eigenlijk hetzelfde als onder het zadel, maar nu heb je enkel je teugelhulpen en stemhulpen. Maar met veel trainen kun je in principe alle oefeningen doen die je ook onder het zadel zou kunnen doen.
[/quote]

Omdat het aangespannen dressuur is heb ik tijdens de wedstrijden ook enkel mijn teugel-, zweep- en stemhulpen. Daarom denk ik ook dat dit een prima oefening zal zijn.

[quote="Cassidy schreef:
Ik denk niet dat het begin bij Fleur of Isabeau zo moeilijk is: omdat je ze al aangespannen rijdt zijn ze de lange teugels al gewend, en krijg je daar minder schrikreacties op. Met die kleine pasjes kun je ze ook makkelijk bijhouden, zelfs als ze galopperen, en ze reageren toch goed op stem?


Isabeau reageert vreselijk goed op mijn stem, met haar kan ik gewoon los het dorp door en als ik ho zeg staat ze stil en kan ik ook zonder problemen weglopen. Ze gaat pas weer voorwaarts als ze het commando krijgt.
Fleur heb ik beleerd gekocht en dat is op een andere manier gebeurd dan ik het Ies heb geleerd. Dus Fleur moet nog omschakelen. Ies staat bij het commando ho bv binnen 2 stappen stil, Fleur wil nog wel een stap of 10 doen...(Vooral in het tweespan heel vervelend! Haha! )

In galop bijhouden zal bij Fleur lukken, die doet alles op der dooie akkertje, Isabeau wil nog wel eens lekker uitleven en ik denk niet dat mijn conditie dan goed genoeg is...... Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, N_B_N en 36 bezoekers