Op 3 jarige leeftijd eerste veulen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Op 3 jarige leeftijd eerste veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 21:02

Bij een kennis verderop heeft een shetland merrie haar eerste veulentje gehad.. Schattig beessie, alles is goed gegaan, alleen nu blijkt achteraf dat dat beessie nu pas 3 is.. Dus 2 toen ze gedekt was..
Zelf vind ik dat niet kunnen, maar het is nou eenmaal gebeurd.
Alleen willen ze haar nu weer laten dekken!
Kan dat? Ze zeggen het is nu toch ook goed gegaan?
Ik vind persoonlijk dat ze dat beessie een jaartje rust moeten geven, laat haar nog lekker een jaar de wei ingaan en misschien nog wat groeien..


Marloutje
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-06-02
Woonplaats: Raaltuh!

Re: Op 3 jarige leeftijd eerste veulen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:41

Dat kan helemaal geen kwaad hoor!!!! Ze groeit er echt niet verkeerd van, want wat ze nu nog groeit is misschien 3 cm!!!! Ik zou ook zeggen jaartje rust, das wel lekker voor haar, maar het kan geen kwaad! Als het wel zo was, dan zou ze ook niet vruchtbaar kunnen zijn!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:45

Mijn pony is ook 3 en ze is nu 4 dagen overtijd.. Ikzelf ivnd t ook wat vroeg maar echt kwaad kan t idd niet hoor.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 22:30

Dus voor de pony zelf zou het niet echt een probleem zijn?
Het is een HELE lieve moeder, volgens mij is ze wel happy met haar veulen.. Ze is blij, zorgt goed voor haar veulen, ziet er goed uit, etc.
Ze wisten niet meer precies hou oud ze was, en is toen maar bij het hengstje gegaan.. Lips are sealed

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 22:37

Fleur was ook 2 toen ze gedekt werd, 3 toen ze beviel.
Ik zou het zelf niet doen, maar ze was al drachtig toen ik haar kreeg..

In de kudde gebeurt het ook, een merrie is in principe vruchtbaar vanaf het moment dat ze hengstig is. Het kan dus voor merrie of veulen geen kwaad, al zou het lekker zijn als ze even de tijd had gehad om uit te groeien.

(Fleur is inmiddels groter dan beide ouders, dus ik zou niet weten waar het fabeltje dat merries dan kleiner blijven vandaan komt Knipoog )

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 05:55

Ik zelf zou het niet snel doen. Bij ons in de buurt wilde iemand zijn 2-jarige shetlanders laten dekken, maar heeft dit niet laten doen. De veearts raadde het af.
Dit is al gebeurd dus zou ik gewoon nu een jaar rust geven. Dit lijkt me beter voor de merrie.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 06:17

Ik denk dat als een merrie het niet aan kan, dat ze of niet drachtig wordt of het veulen vergooit. De natuur zal dat zelf wel regelen.
Ik heb het bij (pony's en paarden) al veel gezien en nog nooit problemen erbij gezien.
Ik denk dat rijden met 2 jaar meer kwaad kan...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 07:35

mijn merrie was (bij mijn weten) 2 toen ze haar eerste veulen kreeg (dat is mij verteld hoor, volgens mij kan dat niet) en in 2000 (3/4 jaar na het eerste veulen) heeft ze een miskaam gehad, overigens is het eerste veulen ook dood geboren.
Ze was broodmager toen ze bij me kwam en had enorme last van haar achterhand.
Ik heb haar 1.5 jaar op rust gehad en goed gevoerd en geent/ontwormd en ze is nu een stuk beter. We hebben haar dit jaar laten dekken, we weten nog niks van een dracht maar ze gaat wel onder controle.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:28

Hoe denk je dat het gaat bij die wilde paarden ?? Denk je nu echt dat de hengsten wachten zo van : Oh ze is nu 3 dus het mag ???? Nee een paard wordt hengstig en de hengst zal haar dekken of ze nu 2 of 80 is.

Ik ken genoeg fokkers die hun merrie op 3 jarige leeftijd laten veulenen ze staan goed in het voer staan ookaltijd buiten enz... Ze worden dan NIET gereden. Deze merrie worden dan pas met 4 jarige leeftijd ingereden en vaak presteren ze goed in de sport.

Vinden jullie het dan ook zielig dat een merrie van voorbij de 20 gedekt wordt ??? Want die zou het ook niet meer kunnen??

Ik heb er dus absoluut geen moeite mee mist de merrie in goede gezondheid is en goed verzorgt wordt. Omdat wij mensen ervoor gekozen hebben een paard te gaan rijden en belasten op 3 jarige leeftijd betekend niet dat ze voor die tijd niet kunnen hebben ???

Jullie maken je nu druk om dingen die de natuur regelt ik zou me eerder eens druk gaan maken over al die hengsten die al op 2 jarige leeftijd zadelmak gemaakt worden omdat de naar de hengstenkeuring moeten Gaaaap Gaaaap .

Kom op maak geen watjes van de paarden.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:50

Dat is echt geen enkel probleem hoor!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:51

bij shetten moet je helemaal oppassen. die hebben daar veel meer moeite mee. bij deze ging het gelukkig goed, maar ze worden meestal niet voor hun derde jaar gedekt. als de dek datum al niet later ligt.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:54

Sorry Phoenix ik denk dat als je een wilde kudde shets hebt zo gewoon met 2 jarige leeftijd gedekt worden ??

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:54

Mijn Kaminka heeft bij haar fokker ook al vlak voor haar derde verjaardag een veulen gehad. Na die tijd is ze nog enorm gegroeid, zeker zeven centimeter! Dus de verhalen die je wel eens hoort dat je paard dan belemmerd wordt in zijn groei klopt niet.

Verder zou ik er zelf niet voor kiezen om een merrie zo jong te laten dekken, maar dat is mijn mening.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:04

Tja 3 jaar Kan en dan bevallen op haar 4e jaar

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 11:00

De natuur van het beest bepaalt dat ze op tweejarige leeftijd al geslachtsrijp zijn. Als ze vrij in een kudde lopen is er ook niemand bij die er een stokje voor steekt dat de hengst een tweejarige bevrucht!!!!! Het is dus gewoon normaal! Alleen denken wij dat het zielig is en denken wij dat ze nog niet volwassen genoeg zijn. De natuur zelf denkt daar heel anders over.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 11:53

Mieke schreef:
Dus de verhalen die je wel eens hoort dat je paard dan belemmerd wordt in zijn groei klopt niet.


Dit kun je niet zeggen, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Ik weet dat er bij de welsh nog weleens een merrie op 2-jarige leeftijd wordt gedekt, omdat ze anders uit de maat groeit.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:59

shetten worden met hun tweede jaar al gedekt, dit belemmerd hun groei echter helemaal niet. Al staan ze wel gelijk stil met groeien. Dit gebeurd echter in de vrije natuur ook, en daar is geen enkel mens die commentaar levert. De merries geven zelf ook echt wel aan of ze er klaar voor zijnof niet. Wij laten ze ook dekken met hun tweede jaar, zijn ze er niet klaar voor komt er ook geen veulen. Dit is allemaal volgens het principe van het stamboek. Bij de stamboek opname hebben ze dan meer bespiering als ze eenmaal drachtig zijn (geweest). Het kan echt geen kwaad en de merries worden er zeer oud mee. De hengstenhouder van ons heeft een merrie van een jaar of 23 en die heeft vorig jaar haar veulen nog ter wereld gebracht. Bij paarden word dit echter verboden vanwege de groei ja en zodat ze meer inhoud krijgen. Het kan dus geen kwaad en verder niet zo druk maken, als ze een veulen heeft gehad is ze er idd klaar voor geweest!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 14:19

Tja, met de drie jaar kunnen de meeste merries wel hun veulen aan, zeker bij de pony rassen. Je moet daar wel bij denken dat een Welsh of Shetlander heel wat harder is dan een Warmbloed paard en zo. Ik ken zelfs een Welsh merrie die per ongeluk een veulentje kreeg als tweejarige (liep als jaarling bij een jaarling hengst..) en die heeft het ook overleefd.

Op zichzelf dus heel plausibel, maar als fokker kan je je vragen stellen. Er is een verschil tussen optimale opfok en "overleven". Een driejarige merrie met veulen en een perfekte begeleiding zal het misschien wel beter doen dan een driejarige merrie zonder veulen en met minder perfekte begeleiding. Maar goed, het gaat dus over wat anders hier.

Veel fokkers denken zo: als ik mijn tweejarige merrie nu niet dek, dan heb ik pas over twee jaar een veulen. Het is dus zeer zeker heel verleidelijk.

Andere fokkers gebruiken de maat als een excuus, maar er is geen bewijs dat dat de maat echt beinvloedt. Maat wordt deels bepaald door de opfok, maar een veulen erbij fokken om die reden is toch wel vergezocht.

Een ander excuus kan zijn dat de merrie anders bevangen wordt. Dat is waar, maar ook een guste drijarige kan je op dieet zetten, dus dat is wel een drastische keuze.

Statistisch is het meer dan bewezen dat driejarige merries met veulen het minder doen op de keuring. Wie kent er nationaal beste driejarigen met veulen? Ik heb er wel een paar gezien, maar het grootste deel zijn het toch diegenen zonder veulen.

Een ander minpunt voor een driejarige met veulen is ook het "produkt". Een veulen van een driejarige heeft vlug een achterstand op leeftijdgenootjes, omdat mama er nog niet 100% voor klaar is. Nou is ieder eerste veulen wel wat minder. Zelfs bij onze Tirion, die met 5 jaar pas haar eerste veulen had, was dat zichtbaar. Toch denk ik dat het bij een driejarige minder was geweest.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 14:30

Om even een zijstap te nemen:
Zoals de meesten wel weten is Fleur nu 3 en kort geleden bevallen. Haar zoon heeft het niet gehaald, volgens de veearts niet door iets wat aan Fleur ligt. (maar dat weet je natuurlijk nooit zeker, al gaf ze ontzettend veel melk en was ze verder ook een goede mams)

Is het eerlijk haar dit jaar nog een keer te laten dekken? Ik zit namelijk ontzettend te twijfelen of ik het wel wil, maar als het ook maar enigzins schadelijk is voor haar hoef ik er niet eens overna te denken.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 15:03

Nee batje het is niet schadelijk maar je moet zelf wel een veulen willen fokken ?? Vooral met alle risico´s van dien en ook dat JIJ voor de rest van zijn leven verantwoordelijk bent. Want jij hebt gekozen een veulen te fokken.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 15:14

Prisca schreef:
Nee batje het is niet schadelijk maar je moet zelf wel een veulen willen fokken ?? Vooral met alle risico´s van dien en ook dat JIJ voor de rest van zijn leven verantwoordelijk bent. Want jij hebt gekozen een veulen te fokken.

daarom twijfel ik ook zo Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 15:15

Het kan wel schadelijk zijn, want bij mijn verzorgpaarden is er een merrie van 1 gedekt (vorig jaar) en is nu net 2 en heeft haar 1e veulen. Een beentje is nog niet volgroeid en hij is half blind
Deze pony was dys ook al wel een jaar jonger als die van jullie, maar toch. Een vriendin haar pony is op 2 jarige leeftijd gedekt en had een miskraam, dus het gaat nog wel eens fout op zo´n jonge leeftijd......

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 15:17

Yootha, Kaminka was 1,61 op net 3 jarige leeftijd met een veulen van 1 maand oud aan de voet. Ze is nu ca. 1,67,5, haar vader is 1,67 en haar moeder 1,66.

Dus ik denk dat ze in eerste instantie door de drachtigheid wat achterbleef in groei, maar dat later ruimschoots heeft ingehaald. Wel heeft ze een hangbuik die niet meer verdwijnt.

Uitzonderingen op iedere situatie zijn er natuurlijk altijd.

Ik zou mijn merrie zelf pas op haar derde jaar laten dekken, kan het dier zelf fijn genieten van haar jeugd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers