Geldpot of verzekering?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Geldpot of verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 12:00

Wat vinden jullie beter? Een geldpotje die je kunt gebruiken mocht je paard ooit iets mankeren, of een goede verzekering? Ik heb het allebei...maar wilde jullie ervaringen even weten.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:09

Ik heb een simpele verzekering waar ik niet veel betaald en dat alleen de zware operaties zijn verzekerd. En ernaast probeer ik een potje t emaken voor de kleinere dingen zoals kreupelheidjes enz..

Ik heb de ervaring dat al die uitgebreide verzekeringen me een hoop geld kosten maar me weinig opleveren. Plus dat ik een aantal dingen heb die toch niet verzekerd zijn zoals bv een Fysio.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:14

Prisca schreef:
Ik heb een simpele verzekering waar ik niet veel betaald en dat alleen de zware operaties zijn verzekerd. Wat voor verzekering is dat Prisca? En ernaast probeer ik een potje te maken voor de kleinere dingen zoals kreupelheidjes enz..

Ik heb de ervaring dat al die uitgebreide verzekeringen me een hoop geld kosten maar me weinig opleveren. Plus dat ik een aantal dingen heb die toch niet verzekerd zijn zoals bv een Fysio.


Helemaal mee eens. Ik heb dan wel geen verzekering maar zoals Prisca een verzekering heeft voor zware operaties lijkt me wel handig.
Wat voor verzekering is dat Prisca?

Een geldpot naast de verzekering moet je sowieso erbij houden voor je eien risico en dingen die niet onder de verzekering vallen. Ik spaar elke maand wat op Pablo's spaarrekening. Geld van die rekening spaar ik en betaal ik de DA van maar ik heb er ook wel eens een deken of rijlaarzen van gekocht zolang er maar genoeg op bleef staan om bijvoorbeeld een koliekoperatie te kunnen betalen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:19

Ik heb ook negatieve kanten gehoord van verzekeringen. Zo zou Hercules op dit moment dus niet naar de slacht kunnen omdat hij nog wel in een manege kan lopen. Hij is namelijk nog niet zodanig op dat hij 'toch' wel dood gaat. Dat is natuurlijk belachelijk, het paard is gewoon op, en dat is nou net NIET aan de verzekering om daar over te gaan miepen. Ik ken écht een vergelijkbaar verhaal van een pony met hoefkatrol, ik vond het zo raar. Doe mij dan maar een potje met geld, dan is het maar niet gedekt, als ik maar zelf mag bepalen wat er met mijn paard gebeurd, vind ik belangrijker. De beslissing op zich is al moeilijk genoeg, maar om dan nog een verzekering te overtuigen van het feit dat dit de enige paardwaardige oplossing is... daar zou ik écht geen zin in hebben.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:20

Het nadeel van een spaarpotje is dat als je paard een paar keer vlak achter elkaar wat krijgt je potje al leeg is van de eerste keer. Een goede verzekering is wat dat betreft "onuitputtelijk".
Als je paard nooit wat mankeert, dan is een verzekering (achteraf!) weggegooid geld, bij een spaarpotje heb je je centen nog, maar (als het goed is!) gebruik je dat geld ook niet, het staat immers opzij voor noodgevallen, het is niet "weggegooid", maar gebruiken kun je het ook niet.
En wat als je nog maar net begonnen bent met het vullen van het potje en je paard krijgt wat ernstigs? Dan kun je dat dus niet betalen omdat je er nog niet lang genoeg voor gespaard hebt. Met een verzekering betaal je premie en betalen ze, of je nou pas 3 maanden of al 10 jaar premie hebt betaald.

Om bovenstaande redenen zou ik dus voor een verzekering kiezen.

Nulla tenaci invia est via

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:27

Ik had mijn paarden verzekerd. Al die jaren dat ze niets mankeerden was ik een hoop geld kwijt aan premie.
Nu hanteer ik een geldpotje. alles wat ze niet mankeren is voor mij meegenomen. En anders betaal ik gewoon veearts kosten, en dat zijn meestal bedragen die ik anders kwijt zou zijn aan de verzekeringspremie.

De hond is de betere mens

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:29

Daarom margreet heb ik dus via de interpolis een verzekering genomen waar bv koliek operaties in zitten. Bij dood krijg ik alleen maar een bedrag als het bv door een ongeval is of ziekte en niet door afkeuring voor de sport. Als hij namelijk nog geschrikt is voor de recreatie wil ik hem graag houden.

Ik heb hiervoor een dure verzerking gehad en 3 jaar een hoop geld voor niets betaald. Toen ze uiteindelijk geopereerd moest worden kreeg ik voor de operatie een rekening van 380 gulden volgens de DURE verzekering kreeg ik maar 60 gld retour. NOU DAAR WERD IK NIET BLIJ VAN. Dus ik had dit beter van het potje kunnen betalen.

Ook is gebleken dat een kreupelheidje ook niet de moeite is voor verzekeren omdat de voorrijkosten vaak het duurste is en niet vergoed wordt. Nou dan gaat de lol er snel vanaf. Om nu een dure verzekering te nemen en ook nog een potje wordt me echt TE GEK.

Het is net wat enten betreft overleg met je DA en hij zal je heus wel eengoed advies geven.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 04-06-02 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 12:30

Desiree schreef:
Ik had mijn paarden verzekerd. Al die jaren dat ze niets mankeerden was ik een hoop geld kwijt aan premie.
Nu hanteer ik een geldpotje. alles wat ze niet mankeren is voor mij meegenomen. En anders betaal ik gewoon veearts kosten, en dat zijn meestal bedragen die ik anders kwijt zou zijn aan de verzekeringspremie.


Helemaal mee eens, als ik nu ga rekenen wat ik aan verzekeringsgeld kwijt had geweest in 4 jaar Flair, waren we aan die 3 scans, en paar potjes kalmeringsmiddelen en 1 keer koliek minder kwijt.
En dat zou dan toch al niet verzekerd zijn want het is niet in een kliniek gebeurt.
Ik ben dus voor het potje!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 17:29

zelf hou ik het op het potje. Toen ik m'n paard ging aanschaffen ben ik gaan kijken of het een gevoelig ras ik kwa blessures en wat als je paard iets bij iemand aanricht.

Ik ben van mening dat een fjord minder blessure gevoelig is dan een kwpn'er enz. en mocht hij iemand trappen of iets stuk maken valt een paard onder de WA verzekering van het huis, waarom daarnaast nog eens extra verzekeren? Ik vind het meer geld klopperij. Als ik nou eens het geld wat je aan de verzekering moet betalen apart ga houden. kom ik hoger uit dan dat de kosten van de DA gemiddeld zijn.

Wodan en ik onderweg in de M2

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 17:40

Ik heb twee paarden, een merrie van 7 jaar en een veulen van 7 weken.
Beide zitten op dit moment in de verzekering, maar de merrie gaat er binnenkort uit. Ze mankeerde tot nu toe nooit wat, dus dat is echt onzin. Ik ga voor haar een potje beginnen.

Het veulen is een ander verhaal. Er kan nog zo ontzettend veel met haar gebeuren dat ik het veiliger acht om haar te verzekeren, en misschien komen er nogal wat dingen op ons af (Navelbreuk waar ze misschien aan geopereerd zou moeten worden (niet dat ik wat voel hoor, maar kan altijd nog) of Droes) . En tot ze volwassen is blijft ze in de verzekering. Daarna zal ik kijken wat ik ga doen.

Ik heb de nodige verhalen gehoord dat het onzin is om je paard te verzekeren. Sommige verzekeringsmaatschappijen doen erg moeilijk met uitkeren mocht het paard wat mankeren, en sommigen willen niet dat je het paard begeleid tot aan zijn dood, of het eventueel terugkoopt voor een goede oude dag. Ik zou heel erg goed nagaan waar je Buddy zou verzekeren, als je mocht beslissen om hem te verzekeren. En ook niet vergeten dat dit hobby altijd geld kost. Voor het bedrag dat je eventueel door de jaren heen aan Buddy uit zou geven kun je, mocht er wat met hem gebeuren, altijd een leuk paard terugkopen. En als je hem verzekerd ben je het zeker kwijt.

Je suis Charlie.


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 17:55

Te laat Cassi Lachen Buddy is al verzekerd. Bij de EFO, voor behoorlijk wat geld. Maar hij is nog erg jong, en speels, en kan er nog van alles misgaan. Ik kan het me op zo'n moment niet veroorloven om 4000 gulden (ik noem maar wat) te betalen voor een operatie. De EFO heeft natuurlijk ook een deel wat je zelf moet betalen, dat is geloof ik 20%.
Ik heb liever dat ik wat geld weggooi, dan dat ik dalijk een operatie voor mijn paard niet zou kunnen betalen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 17:59

Maar Buddy is toch nog jong? Ik laat Glory ook tot haar derde in de verzekering zitten. Ze is verzekerd voor dood en ongevallen.
Mijn merrie is uitgebreid verzekerd, en dat kost me ieder jaar een rib uit mijn lijf. En ik denk dat ik altijd nog het geld bij elkaar kan sprokkelen om haar in geval van te laten opereren. Al moet ik mijn auto verkopen en een jaar lang droog brood eten...

Je suis Charlie.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 18:03

Inderdaad, hij is nog jong en ik heb hem pas. Ik weet niet of hij wellicht koliekgevoelig is, of ergens anders een probleem heeft zitten. Dan betaal ik nu liever wat aan de verzekering, dan dat ik dalijk krom moet liggen voor operaties die ik eigenlijk niet kan betalen. Ik weet nog niets over zijn fysieke gesteldheid. Over een paar jaar, wanneer ik hem, en zijn lichaam door en door ken, en alles is naar wens kan ik het houden bij een geldpot. Maar voorlopig voel ik me heeeel fijn met hem in de verzekering.

Buddy is verzekerd voor dood + ongevallen + brand en hemelvuur. Hij is dus bij de EFO, A-tarief (voor meer info: http://www.efo.nl).

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 19:23

Ik heb mijn paarden in een B tarief bij de EFO.
Wat zit er nog meer bij in dan bij een A tarief?

danno is ooknog vet onderverzekerd Lips are sealed moet og steeds veranderd worden.


Citaat:
. Over een paar jaar, wanneer ik hem, en zijn lichaam door en door ken, en alles is naar wens kan ik het houden bij een geldpot.


Ik ken dus verhalen van mensen die dit ook deden, haalden hun paard geheel of gedeeltelijk uit de verzekering en kort daarop viel hij dood of kreeg een zware blessure.
En dan heb je zoiets van "ja had ik hem nou nog maar verzekerd.

"Dan zou ik voor mezelf kiezen of geheel in de verzekering de rest van zijn leven of zoals je het nu hebt.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 19:42

De enige verzekering waar ik iets aan zou hebben is Fairmount en daar hoor ik niet echt goede verhalen over.

Bij alle andere verzekeringen kan ik voor de premie die ik voor 7 of 8 pony's betaal bijna om het 1,5 jaar een dode pony hebben...
Schiet ik dus niet veel mee op.

Ik heb ze dus niet verzekerd. Wel een potje achter de hand.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 20:59

Ik zou beide doen.
Een verzekering is erg mooi als er wat gebeurt. Natuurlijk is er een percentage voor jezelf, maar dat haal je uit het potje.
Een verzekering is erg duur als je het nooit hoeft te gebruiken. Maar... wat als het paard in het begin wat krijgt, je potje is nog niet vol en je kan het niet betalen? Dan maar niet opereren???

Mijn eerste paard moest afgemaakt worden omdat ze verschrikkelijk dampig was. Ik was verzekerd en kreeg 90% van de waarde terug. Natuurlijk verzacht dit het verdriet niet, maar zonder dit geld had ik nooit een nieuw paard kunnen kopen. En met een nieuw paard heb je wel weer iets om naartoe te werken, een nieuw paardje, nieuwe band opbouwen en nieuw geluk.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:16

Ik heb tot nu toe al mijn paarden uitgebreid verzekerd (gehad) (behalve Zio, die is te oud) en ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb. In die paar jaar dat ik mijn paarden verzekerd heb, heb ik voor zeker 10.000 gulden geclaimed (voor 3 van de 4 paarden die ik heb gehad). Meer dan ik kwijt was aan de verzekeringen. Ik wil niet dat mijn paard afhankelijk is van mijn financiële situatie op het moment dat hij bv. een dure operatie moet ondergaan en mijn "potje" leeg is.

Niet iedereen heeft natuurlijk zoveel pech met z'n paardjes, dus voor andere mensen was het "weggegooid" geld geweest als d'r paarden niets gemankeerd hadden, maar dat is dan altijd achteraf. Je zal toch uiteindelijk zelf de keuze moeten maken wat het beste past in jouw situatie. Alleen verzekeren voor dure operaties is idd ook een optie.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 21:29

Vergelijk het even met je inboedelverzekering.
Hoe vaak word je huis leeggeroofd? Hoe vaak brandt een huis uit???
Maar toch verzeker je jezelf en neem je daarvoor ook geen potje.
Ik denk dat je dit toch met elkaar kan vergelijken.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 22:16

Cowgirl schreef:
"Dan zou ik voor mezelf kiezen of geheel in de verzekering de rest van zijn leven of zoals je het nu hebt.


Vergis je niet dat de meeste verzekeringen een paard na zijn 16de levensjaar niet meer nemen. Dus voor de rest van zijn leven in de verzekering gaat mooi niet op. En wanneer beginnen ze iets te mankeren? Juist, op oudere leeftijd.

Je betaald dus braaf ieder jaar een bepaald bedrag, en als hij 16 is mag je paard mooi uit de verzekering....

Fijn he, zo'n verzekering.... Frusty

Je suis Charlie.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:48

ik heb niet voor een verzekering gekozen. ik ga voor de geldpot

verzekeringen zijn makkelijk voor een operatie maar ik heb ook veel negatieve dingen gehoord. o.a. als een paard dood is is hij van de verzekering en als je hem terug wil kopen doen ze daar heel moeilijk over. dus ik heb gewoon mijn geldpotje voor mystery en mijn ouders willen altijd bijspringen als hij bijvoorbeeld geopereerd moet worden.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:54

ik heb mijn paard voor een niet al te hoog bedrag in de verzekering zitten, maar wel incl. ziektekosten met eigen risico van 100 euro. een beetje geldpotje moet ik dus wel hebben, maar ik heb zelf gewoon zoiets van, als het 1x mis gaat: uitgebreid kreupelheidsonderzoek, foto's, rugfoto's en behandeling + nacontrole, zit je al gauw rond de 1000 gulden. Dan heb je dus in 1 klap het geld eruit wat je voor 3jaar verzekering betaald. Kortom, ik voel me echt veiliger bij een verzekering, ook door eerder genoemde argumenten. (eigenlijk sluit ik me volledig aan bij het verhaal van Margreet)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-02 11:12

Noukie schreef:
ik heb mijn paard voor een niet al te hoog bedrag in de verzekering zitten, maar wel incl. ziektekosten met eigen risico van 100 euro. een beetje geldpotje moet ik dus wel hebben, maar ik heb zelf gewoon zoiets van, als het 1x mis gaat: uitgebreid kreupelheidsonderzoek, foto's, rugfoto's en behandeling + nacontrole, zit je al gauw rond de 1000 gulden. Dan heb je dus in 1 klap het geld eruit wat je voor 3jaar verzekering betaald. Kortom, ik voel me echt veiliger bij een verzekering, ook door eerder genoemde argumenten. (eigenlijk sluit ik me volledig aan bij het verhaal van Margreet)

Precies, dat is dus de hoofdreden waarom ik Bud in een goede verzekering heb gestopt.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 12:56

een vriendin van me had haar paard ook verzekerd, maar t dier had zelden wa. De premie was flink hoog, dus toen heeft ze hem uit de verzekering gehaald. En raad eens? Paard moet nu een dure operatie ondergaan Frusty Frusty Frusty

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:05

Concorde schreef:
een vriendin van me had haar paard ook verzekerd, maar t dier had zelden wa. De premie was flink hoog, dus toen heeft ze hem uit de verzekering gehaald. En raad eens? Paard moet nu een dure operatie ondergaan Frusty Frusty Frusty

Dat is de wet van Murhpy.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dewindhoek, Hoefbekappen en 82 bezoekers