Wat betreft de teugelvoering heb ik 3 regels kunnen terugvinden die van belang zijn voor het onderwerp hier:
Citaat:
401 ... Bij "tweehandige teugelvoering" wordt aanbevolen beide teugels d.m.v. een zogenaamde "teugelbrug" door beide handen te voeren. Omdat de bewegingsvrijheid van de handen kleiner is en daarmee de moeilijkheidsgraad groter, zullen ruiters die dit advies opvolgen bij gelijke prestatie hoger gewaardeerd worden.
Bij rijden op een trens horen z.g. split-reins en tweehandige teugelvoering. Het is bij de WRAN niet voorgeschreven waar je de uiteinden van de teugel moet laten (links of rechts of aan beide zijde van de hals één teugel). Bij de AQHA is dat wél voorgeschreven: aan beide zijde van de hals 1 teugel. Bij de AQHA is de hele "teugelbrug" afgeschaft, maar de regelboekcommissie van de WRAN stelde in navolging van de EWU wél prijs op die teugelbrug en heeft bovenstaande tekst toegevoegd ("via een voorstel aan de ledenvergadering..." enz).
Citaat:
404 ... Bij "split reins" is een (1) vinger tussen de teugels toegestaan als de teugel in verbinding staat met een bit.
Bij het gebruik van een bit is éénhandige teugelvoering verplicht (zie 401). Een ruiter kan daarbij kiezen uit een romal of split-reins. Bij de romal is uitgebreid voorgeschreven hoe de teugel vastgehouden moet worden, bij de split-reins wordt alleen bepaald dat er maximaal 1 vinger tussen de teugels gehouden mag worden. Net als bij de trens wordt bij de WRAN niet voorgeschreven aan welke kant de uiteinden van de teugel moeten hangen, en het grappige is dat ook de EWU en AQHA daar geen voorschrift over hebben (even een slag om de arm: voor zover ik heb kunnen terugvinden).
Nou is het toch wel heel erg "normaal" om die uiteinden aan dezelfde kant te hebben als je teugelhand. Ongeveer net zo "normaal" als je broek óver je laarzen dragen, of aan de bovenkant van je paard zitten. Ik zal een volgende keer eens vragen wat een USA-jury hier van vindt (meestal kijken ze bij dat soort vragen met zo'n blik van "rare jongens, die europeanen")
In combinatie met een trens is op basis van deze regels dus niet voorgeschreven hoeveel vingers wel of niet tussen de "split-reins" mogen (een romal is niet toegestaan icm een trens).
Enige tijd geleden stonden er in het regelboek achter ieder "hoofdstuk" dat een wedstrijd-onderdeel behandelde een rijtje redenen voor 0-scores en DQ's. De meeste van deze redenen werden al in de algemene regels behandeld en gekoppeld aan diskwalificaties, zodat ze bij de onderdelen zowel overbodig waren, als voor misverstanden konden zorgden. In tussenliggende revisies van de regelementen zijn deze rijtjes weggehaald. Ik zag dat bij de Horsemanship is een gedeelte van dit rijtje nog wel in stand is: zie 674 aan het einde:
Citaat:
(c) Diskwalificatie (geen plaatsing) houdt in:
Het niet dragen van, of het niet zichtbaar zijn van het juiste deelnemers nummer.
Opzettelijk mishandelen.
Overdreven beleren of trainen.
Het vallen van ruiter of paard.
Niet toegestaan gebruik van handen aan de teugels.
Het gebruik van verboden uitrusting.
Voor de Horsemanship is in 2002 een nieuwe vertaling gemaakt van het AQHA regelement, en daarbij is dit "rijtje" ook meegenomen. Maar in feite zijn de meeste bepalingen hier overbodig omdat ze al in andere regels gedekt zijn.
Zo'n rijtje was er bij de Trail ook, en daar stond o.m. bij: "bij éénhandige teugelvoering meer dan 1 vinger tussen de teugels". Dat gaf natuurlijk verwarring, want je kunt deze regel lezen als "verkorting" van 404, of opvatten als aanvulling op 404 waardoor ruiters op een trens ook niet meer dan 1 vinger tussen de teugel zouden mogen. Die laatste interpretatie was nooit de bedoeling, maar wel juridisch de best verdedigbare, en als dus iemand die goed kan lezen 2e wordt achter iemand die meer dan één vinger... Gelukkig zijn inmiddels de meeste van deze overbodige en voor verwarring zorgende rijtjes weggehaald.
Conclusies:
- een ruiter met éénhandige teugelvoering met een split-rein aan een bit mag kiezen aan welke kant van de hals hij de uiteinden van de teugels laat hangen;
- een ruiter met tweehandige teugelvoering met een split-rein aan een trens mag bij de WRAN kiezen aan welke kant van de hals hij de uiteinden van de teugels laat hangen, maar doet er goed aan om de teugels in een teugelbrug te houden (geeft bij gelijke prestatie een hogere waardering);
- een ruiter met tweehandige teugelvoering met een split-rein aan een trens moet bij de AQHA de uiteinden van de teugel kruiselings aan weerszijde van de hals laten hangen, maar mag kiezen of hij de teugels wel of niet in een teugelbrug vasthoudt.
Voor wie dat te ingewikkeld is: je doet het altijd goed als je er voor zorgt dat:
- je bij éénhandige teugelvoering (ongeacht bit of trens) de uiteinden van de teugels aan die kant van de hals doet waar je teugelhand is en maximaal 1 vinger tussen de teugels (split-reins) hebt
- je bij tweehandige teugelvoering de teugels in een brug houdt en de uiteinden aan weerszijde van de hals laat hangen
Als je deze dingen doet, wordt je bij geen enkele vereniging geDQed, en krijg je maximale punten voor stijl (als dat van toepassing is).
Citaat:
507. De teugelhand mag niet gewisseld worden. Wisselen mag uitsluitend in de discipline Trail indien de hindernis dit vereist of in het parcours is voorgeschreven. Het wisselen van de teugelhand dient in dat geval direct voor en direct na de hindernis duidelijk te gebeuren. In Western Riding en Versatile Horse is een handwissel niet toegestaan.
Als handwissel wordt het tevens beschouwd als een deelnemer die met trens of bosal rijdt tijdens de uitvoering van een hindernis, die het rijden op één hand vereist, de teugels tussentijds twee handen neemt.
Deze regel bepaalt dat de ruiter (die op twee handen rijdt) die de teugel eenmaal in één hand genomen heeft om een hindernis te doen, de teugel in die hand moet houden totdat hij klaar is met die hindernis. Als hij de teugel weer in twee handen neemt, is dat voor de jury het signaal dat de ruiter klaar is met de hindernis. Als daarna de ruiter de teugel weer in één hand neemt (bijv. om nog een poging te doen om het hek te sluiten), is dat een niet-toegestane handwissel, én een tweede poging om dezelfde hindernis te doen. Beide zijn reden voor DQ.
Groeten,
Chris.