Gewicht trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 13:16

Wat weegt een gemiddelde trailer nou zo'n beetje? En wat moet een auto kunnen trekken om een beetje fatsoenlijk te kunnen rijden?

De auto waar ik de beschikking over heb mag 1600 kg trekken, is dat genoeg voor een anderhalfpaards? En voor een 2 paards?
De auto zelf weegt zo'n 1600 kg en mag 1500 kilo laden (bedrijfsauto, zo'n 1000 kilo aan spullen ligt er min of meer standaard in), een vrij zware auto dus, maakt dat nog wat uit? (behalve dan voor het brandstofverbruik).
Het is geen 4wd, achterwielaandrijving.

E rijbewijs wordt aan gewerkt, dus daarvoor maakt het allemaal niet uit. Weet iemand hoe het zit met een zg. "grijs" kenteken? Mag je dan uberhaupt zonder E wel iets trekken dat meer weegt dan 750 kg?

Kortom, wie vertelt mij wat meer over het rijden met een trailer en wat voor auto je daar goed voor kan zetten (Ik heb de keus uit bovengenoemde bestelbus of eventueel een Jeep Cherokee).

Nulla tenaci invia est via


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:32

Margreet"]
Wat weegt een gemiddelde trailer nou zo'n beetje? En wat moet een auto kunnen trekken om een beetje fatsoenlijk te kunnen rijden? De auto waar ik de beschikking over heb mag 1600 kg trekken, is dat genoeg voor een anderhalfpaards? En voor een 2 paards?
[/quote]


Wij (mijn moeder dus) hebben net een nieuwe tweepaards trailer besteld, die weegt incl (lege) zadelkamer 720 kg. Totaal laadvermogen is 2000 kg, dus 1280 voor 2 paarden, reserveband (!), zadels e.d.
Mijn moeder rijdt een Ford Transit (grote bus) die ook veel mag trekken, mijn Golf mag 1400 kilo trekken (TDI) en ik moet me dus beperken tot 1 paard. Daarmee rijden beide (diesel)auto's trouwens lekker vlot.
Kortom, jouw auto mag waarschijnlijk ook een tweepaards trekken, maar dan wel met maar 1 paard erop. Het zal erom hangen of een tweede mag, maar ik denk dat je dat niet haalt.


[quote="Margreet"]
De auto zelf weegt zo'n 1600 kg en mag 1500 kilo laden (bedrijfsauto, zo'n 1000 kilo aan spullen ligt er min of meer standaard in), een vrij zware auto dus, maakt dat nog wat uit? (behalve dan voor het brandstofverbruik).
Het is geen 4wd, achterwielaandrijving.
[/quote]

4wd heb ik ook niet. Achterwielaandrijving zou ik niet weten. Een zware wagen ervoor is juist wel prettig.

afkomstig van CBR:
Gewicht aanhangwagen
Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.
Gewicht totale combinatie
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.

[quote="Margreet"]
E rijbewijs wordt aan gewerkt, dus daarvoor maakt het allemaal niet uit. Weet iemand hoe het zit met een zg. "grijs" kenteken? Mag je dan uberhaupt zonder E wel iets trekken dat meer weegt dan 750 kg?
[/quote]

Ik zou niet weten hoe dat zit eerlijk gezegd. Maar een grijs kenteken zegt iets over de belasting e.d. en volgens mij niets over je aanhanger. Dat zal ook wel op het kentekenbewijs staan.

[quote="Margreet schreef:
Kortom, wie vertelt mij wat meer over het rijden met een trailer en wat voor auto je daar goed voor kan zetten (Ik heb de keus uit bovengenoemde bestelbus of eventueel een Jeep Cherokee).


Ik zou persoonlijk de Jeep pakken, maar jouw bestelbus is ook prima. Mijn Golf doet het ook niet onaardig.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:45

Mijn tweepaardstrailer weegt leeg 650 kilo en het laadvermogen is 2000 kilo.


Lielle, heb je je nieuwe trailer toch gekocht?? Leuk joh.
Maar jouw golf mag geen tweepaardstrailer trekken, ongeacht of er 1, 2 of geen paarden in staan. Het gaat over het gewicht wat erin MAG, maar niet wat erin ZIT. Hierover zijn al heel wat discussies op Bokt gevoerd. Wettelijk is het geregeld zoals ik hierboven stel.
Dat het altijd goed is gegaan met je Golf, is mazzel, maar als ze je een keer controleren, mag je afkoppelen en iemand (je moeder) met de Transit laten komen. Sorry....

Toos paardloos

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Gewicht trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 13:49

Lielle schreef:
Kortom, jouw auto mag waarschijnlijk ook een tweepaards trekken, maar dan wel met maar 1 paard erop. Het zal erom hangen of een tweede mag, maar ik denk dat je dat niet haalt.
....
E rijbewijs: Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.


Het gaat er toch om wat er in MAG, niet wat er in ZIT? Laadvermogen is belangrijk om te bepalen wat je mag trekken. Als ik het goed heb zou ik dus wel een 2paardstrailer met een gewicht+laadvermogen van 2000 kilo met maar 1 paard erin KUNNEN trekken (technisch), maar niet MOGEN trekken (wettelijk).
Of heb ik het nou helemaal mis? Dan zou je die 2 paardstrailer ook niet mogen trekken met je golfje, al stop je er alleen maar stro in.

Citaat:
Ik zou niet weten hoe dat zit eerlijk gezegd. Maar een grijs kenteken zegt iets over de belasting e.d. en volgens mij niets over je aanhanger. Dat zal ook wel op het kentekenbewijs staan.


Ik meende me te herinneren dat het ook iets met laadvermogen e.d. te maken had, maar met E zal het in ieder geval geen probleem zijn.

Nulla tenaci invia est via

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:52

Margreet, ik ben het WEER met je eens. Dat bedoelde ik hierboven dus ook te vertellen!!

Toos paardloos

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:39

Imker,

we hebben hem besteld. Idd die Thiel, met 15 jaar garantie op de bodem. Hij komt medio juli pas Huilen


Margreet, Imker
Nope, dat hele verhaal (over toegestaan versus werkelijk laadvermogen) gaat alleen op als je een B rijbewijs hebt! Met een E rijbewijs wordt gekeken naar het actuele gewicht van de trailer! Zie ook mijn stukje gejat van de cbr site hieronder. En daaronder staan wat voorbeelden van dezelfde site.

We zijn trouwens ooit op de weegbrug gezet met de Volvo en trailer met een paard, en dat was accoord. De politie zei wel dat we met twee paarden erop in overtreding zouden zijn, omdat dan het actuele gewicht meer is dan wat de auto mag trekken.

Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.

Voorbeeld 3
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

Voorbeeld 4
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan 750 kg

Voorbeeld 5
Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

Voorbeeld 6
Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg.
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 16:44

Lielle schreef:
Met een E rijbewijs wordt gekeken naar het actuele gewicht van de trailer!


Nope, het gaat volgens mij echt om het gewicht+laadvermogen. Het daadwerkelijke gewicht van die aanhanger doet niet ter zake, wie heeft er nou een weegbrug in z'n tuin?

Citaat:
Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.


En het gewicht+laadvermogen van die trailer gaan jouw trekhaaklast te boven.

Nulla tenaci invia est via

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:45

Ik ga de politie bellen! Maandag daan, vandaga zit het er niet meer in.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:50

Zoekt (google met +laadvermogen +bekeuring) en gij zult vinden

http://www.smokkelhoek.nl/de_wet_en_uw_ ... #Antwoord3

Antwoord 4
Ik ben in het bezit van rijbewijs BE mijn personenauto weegt leeg 1200 kg volgens het kentekenbewijs, deze auto mag volgens het kentekenbewijs (of inlegvel) 1350 kg geremd trekken. Ik heb een caravan met een ledig gewicht van 1100 kg en een totaal toegestane massa van 1500 kg. Mag ik deze caravan trekken?

Ja, mits niet zwaarder beladen dan totaal 1350 kg, hierop geeft artikel 5.18.18 lid 1 uit het voertuigreglement een antwoord. In de eerste zin van dit artikel wordt gesproken over de "totale massa", dat is dus het feitelijke gewicht dat wordt verkregen als men de caravan op een weegbrug plaatst. Er wordt in dit artikel dus niet gesproken over de toegestane massa van de aanhanger. Soms wordt in zo'n situatie door de politie ten onrechte een bekeuring gegeven, de officier van justitie (of soms ook al bij de polite intern) zal deze bekeuring moeten seponeren.

Artikel 5.18.18
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 5.12.7 mag de totale massa van aanhangwagens niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkend motorrijtuig is vermeld. De totale massa van aanhangwagens die worden voortbewogen door personenauto's, bedrijfsauto's of driewielige motorrijtuigen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg, mag tevens niet meer bedragen dan de maximum massa die volgt uit het op de koppeling van het trekkend voertuig aangebrachte identificatiekenmerk of goedkeuringsmerk. Indien de koppeling daaromtrent geen gegevens vermeldt, mag de totale massa van de aanhangwagen niet meer bedragen dan 750 kg en niet meer dan:

a. de ledige massa van het trekkend motorrijtuig, of
b. de massa in bedrijfsklare toestand van het trekkend motorrijtuig.

Artikel 5.12.7 1. De last onder de assen van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum aslasten. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de last onder de koppeling niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs is vermeld.
2. De totale massa van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum massa.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 17:25

Hai Lielle,

Ik wilde even tegen je zeggen dat wij vorige maand een Thiel hebben gekocht. Iedereen had zoiets van:" een wat ??" maar hij is dus Duits en ik geloof dat Kennis de enige leverancier is tot nu toe....
Het is een Super trailer !! Perfect afgewerkt.


ps: Ik denk dat het CBR het wel weet, maar de politie hoort het ook te weten, ben wel beniewd wat ze zeggen.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:55

Hoe vaak moet ik nou nog zeggen dat het voor je B-E niet uitmaakt wag mag maar wat is?
Met B-E mag je trekken wat in het kenteken staat, ongeacht wat op de aanhanger staat, bij twijfel ga je op de weegbrug.
Overigens ben ik aan het proberen om 6000kg op papier te krijgen in combinatie met een actief (luchtdruk) remsysteem voor de aanhanger.
Niet zeuren over dat dat niet bestaat, de auto heb ik al, compleet met remsysteem, import uit Zwitserland. Maar heeft iemand wel eens gehoord dat je zoiets in NL op kenteken kunt krijgen? Het is een origineel, door Land Rover special products vervaardigd, systeem. Fabrieksopgave is 6000kg.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:56

Hoi Sando,

zie hierboven het verhaal over gewicht e.d., maar wat die Thiel betreft, ik had er ooit wel eens van gehoord en je ziet wel op concours maar niet vaak. Kennis in Valkenswaard is trouwens een prima zaak, en we zijn helemaal content met de 15 jaar garantie op de bodem, dat gaf ook de doorslag.


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-02 07:48

Ikke, dat probeerde ik nou ook te zeggen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers