Elastische bandages: onderlappen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Elastische bandages: onderlappen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-02 13:56

Ik heb gisteren een enorme slag in een ruitersportzaak geslagen en zo had ik o.a. witte elastische bandages.
In mijn ponytijd gebruikte ik die ook altijd maar zonder enige poespas: hup, bandages erom, vastknopen en een plakbandje voor de zekerheid.
Tegenwoordig schijnt iedereen echter deze bandages alleen nog met onderlappen te gebruiken.
Ik vraag me af of het echt zo slecht is om zonder onderlappen te bandageren, vroeger gebeurde het niet anders en die paarden hielden er ook niets aan over?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.



Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 14:02

Omdat het van elastiek is, kan je op de ene plek het strakker hebben dan op de andere plek. Om het allemaal gelijk te krijgen moet je er onderbandages onder doen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 14:13

De onderlappen zijn toch ook voor een beetje extra bescherming Verward Alleen een bandage dempt niet zo veel, een goede onderlap eronder maakt de bescherming al een stuk beter.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 14:44

de bandages die jij bedoelt van vroeger waren waarsch niet elastisch.
Onder elastische aaltijd onderlappen gebruiken!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 14:44

elastische bandages zou ik wel met onderlappen gebruiken, anders kunnen de bloedvaten in het been afgekneld worden.

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-02 16:50

Laura schreef:
de bandages die jij bedoelt van vroeger waren waarsch niet elastisch.
Onder elastische aaltijd onderlappen gebruiken!


Ja hoor, Laura, dat waren de enige echte elastische bandages en onderlappen werden toen door niemand gebruikt!
Het zal wel veranderend inzicht zijn maar als ik zie wat een poespas er tegenwoordig allemaal gebruikt wordt ....

Ik doe er zelf overigens ook aan mee, daar niet van. Vroeger had ik voor mijn pony maar 1 deken, daarnaast een flanellen laken en van een oud douchegordijn had ik een regendeken gemaakt.
Nu heb ik voor Fitz wel een stuk of 15 dekens!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

pmarena

Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 17:13

Ja hoor ,

vroeger die elastische bandagetjes met zo'n rot-lintsluiting Clown ....
Werden altijd zonder onderlappen gebruikt en dat kan ook heus weinig kwaad als je ze niet te strak doet en er maar een uurtje mee rijdt.
Maarja , wat heb je eraan ?
Dan doe ik er liever onderlappen onder voor de zekerheid en om het been goed te beschermen.

Met onderlappen geef je een stukje extra bescherming bij het aanspringen van een balk ,
en verdeel je de druk beter waardoor je het been niet snel afkneld.

Het kan allebei als je de bandage maar niet te strak doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 17:17

pmarena schreef:
vroeger die elastische bandagetjes met zo'n rot-lintsluiting Clown ....
Werden altijd zonder onderlappen gebruikt en dat kan ook heus weinig kwaad als je ze niet te strak doet en er maar een uurtje mee rijdt.


Die bandages ken ik ook nog wel van vroeger maar bij ons werden die altijd wel met lappen gebruikt. Meestal gewoon lappen van een oude wollen deken maar zeker nooit zonder lappen. Ik heb het tot over 20 jaar terug dus misschien dat ze voor die tijd zonder lappen werden gebruikt maar ik heb altijd geleerd met.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers

cron