Nouska al 8 dagen hengstig...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, Belgiƫ

Nouska al 8 dagen hengstig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 09:24

Sinds vorige week staat mijn New Forest merrie bij de hengst om gedekt te worden. Sinds donderdag was ze hengstig en is ze al verschillende keren gedekt geweest.
Maar nu laat ze haar nog steeds zonder moeite dekken Verward Verward En ja dat zou willen zeggen dat ze al 8 dagen volop hengstig is Frusty Frusty
En nu wou ik haar net dit weekend weer thuis hebben Huilen
Hebben jullie ervaring met merries die zolang hengstig zijn???
Ze heeft vroeger al zonder problemen 2 veulens gehad, maar dat is wel al 4 jaar geleden en sinds dien heeft ze geen hengst meer gezien ...
Je zag ook nooit aan haar dat ze hengstig stond (ja af en toe eens), dus de duur van een normale hengstigheid bij haar weet ik niet. Ze is nu 9 jaar.

Gr.Marijke

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 09:38

Deze merrie is te lang hengstig

Dat kan liggen aan het feit dat ze niet schoon is.

Maar er kunnen ook op de linkse en op de rechtse eileider een rijpe en bijna rijpe follikel zitten.

Van daar dat ze zo lang hengst.

Eerst wordt de eerste rijp en daarna de ander.

Gevolg met dat vaak dekken: Dat je een tweeling dekt.

Daarom is in dit geval een dierenarts begeleiding echt noodzakelijk.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 08:24

Hoe is het nu met de merrie?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 08:40

Ik heb ook een merrie met zo'n lange cyclus. Tussen de 1e en de laatste dekking zit altijd meer dan een week (om de dag dekken) en ze is tot nu toe altijd in 1x drachtig geworden van een gezond veulen.

Een andere merrie is altijd maar 2 dagen hengstig. De 2e dag dekken en ze is drachtig.

Ik heb liever een merrie die maar zo kort hengstig is en dus maar 1x gedekt wordt. Bij iedere dekking komt er toch rotzooi mee naar binnen.
Maar ja, zolang de merrie netjes iedere keer drachtig is, ben ik al lang blij Haha!

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-02 08:59

Ik ga straks nog even bellen hoe het er mee is. Hoop dat ze nu niet meer hengstig staat en snel naar huis kan komen Lachen

Gr.Marijke