manen knippen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

manen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 18:50

Hoi.

Ik heb binnenkort mijn ruiterbewijs examen en ik rijd op een fiord. Nu is mijn vraag hoe ik de manen het beste kan knippen. Dat het zwarte er nog uit steekt of alles helemaal gelijk. Natuurlijk wel in een boogje, en hoe doe ik dat het beste?
Hij moet er natuurlijk mooi uitzien Pling Lovers

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 18:56

Officieel hoort het met het zwarte er uit, dus dat iets langer. En dan hoort het witte 2 vingers hoog te zijn en het zwarte 3 vingers en netjes in een boogje natuurlijk maar dat zei je zelf ook al Knipoog. Ik knip het bij mijn eigen fjord wel altijd iets langer dan die 3 vingers hoog als langste, maar mijn fjordje is behoorlijk groot en anders ziet t er niet uit. Moet gewoon een beetje kijken wat het beste staat. Ik knip het gewoon altijd eerst allemaal op een lengte in een mooi boogje en daarna haal ik aan allebei de kanten nog een stukje van het witte af. Ik blijf het wel nog steeds een rotklusje vinden, vooral omdat die gek van mij nooit stil wil staan Haha!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Suc6 met knippen en met je ruiterbewijs!

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 19:07

Bij een Fjord moet de zwarte streep 2 cm langer zijn dan het witte.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 19:21

als ik jouw was zou ik niet zomaar gaan knippen. eerste keer is nooit zo'n succes namelijk. iwan is meestal aardig geknipt dus echt veel werk zal je der niet aan hebben. anders moet je iemand vragen die er verstand van heeft om je te helpen. Daphne van de zaterdagmiddag wil je vast wel helpen die knipt meestal de fjorden als ze tijd en zin heeft. en anders laura van de woensdagavond die houdt iwan meestal bij. die willen je allebei vast wel helpen. en als je t zelf wil doen kan je t beste iwans model zelf aanhouden ziet er nog wel aardig uit en als je der iets afhaalt ziet het er nog netjes uit.

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 19:36

Ja, ik d8 eraan om gewoon een bĀ“tje de witte haren die er nog bij zitten (bij het zwarte) af te knippen en misschien een heel klein stukje eraf. Ik vond iwan er ook nog wel aardig uit zien, maar je weet maar nooit waar een examinator naar kijkt he (niet dat je kan zakken om zijn manen maargoed).

fjordentinker
Berichten: 1447
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 20:48

hm ja k zal idd ff hulp vragen, tis best moeilijk om de manen te knippen (mooi dan he) Knipoog vooral als je fjord zijn hoofd niet stil houd Schijnheilig (zoals die van mij Boos! haha van die inhammetjes in zijn manen Haha! nee nu zitten zijn manen heel mooi Party!! Lachen ) bekijk anders ff wat foto's enzo Lachen
maar letten ze met het ruiterbewijs dan ook op hoe de manen zijn geknipt? Verward k ken nl. iemand die ook het ruiterbewijs gaat halen met een fjord maar die fjord heeft gwoon (half) lange manen... Lachen

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 20:56

Jah, dat was ik eigenlijk ook wel van plan ja. *LOL*
Ze letten er niet echt op maar ze kijken natuurlijk wel naar de verzorging, hoe het dier eruitzziet enzo. Ik weet het verder ook niet, dat zei onze instructrice (voordat ik weer commentaar krijg) Scheve mond

fjordentinker
Berichten: 1447
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 20:58

hm ja hij moet r wel netjes uit zien Cool als je maar geen knotjes ofzow gaat maken Misselijk dat hadden kinderen gedaan met mijn fjord toen ie nog een manege pony was (knotjes met n wedstrijdje *fijn* *ahum* Frusty )

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 21:06

Citaat:
Officieel hoort het met het zwarte er uit,


Dit is niet waar, je hebt 2 modellen de noorse en de hollandse.

Zeg me niet welke wat is, maar bij de een knip je de manen gelijk en bij de ander dus met het zwarte erboven uit.
Ook voor de staart geld voor elk type iets anders, bij de een een hand breedte boven de kogel en de ander hoort weer onder de kogel.

zie mijn profiel voor mijn nette kapsels Haha!

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 21:56

idd heb je 2 types wat cowgirl al zegt.
ik zelf kijk altijd naar het soort manen een fjord heeft.
heeft hij dunne manen? das dan 'makkelijk' te knippen en knip ik altijd het zwarte erboven uit.

heeft hij juist dikke manen (zoals bijv, misschien bij sommige bekend, de hengst Nordal, die bij van Bon staat op fjordheste-gard) dan knip ik alles gelijk. dat vind ik dan weer mooier staan als dat zwarte erboven uit.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 22:38

Ik kan je vertellen dat et niet makkelijk is! Lachen

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 23:47

Zwart en wit gelijk is Noors... zwart erboven is Nederlands Lachen

De witte haren van de manen horen 1 hand breed te zijn bij het breedste gedeelte (ongeveer in het midden van de hals)... ik persoonlijk vind het het mooist als het zwarte er ongeveer anderhalve cm boven het wit uitsteekt. Tja... en dan volgt het discussiepunt... "wat is 1 hand breed??" Haha! Mwoah... centimeter of 8?? Haha!

Ik vraag me nog wel af wat Pinolover met 'En dan hoort het witte 2 vingers hoog te zijn' bedoelt Lachen

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 09:50

maar echt kijken naar de verzorging van je paard. hoogstens volgens mij of je ze wel goed gepoetst hebt. maar ze kijken meer naar je rijkunt en of je je paard in de hand kan houden.

ik heb zelf examen gedaan op een dikke kwpner, maar niet ingevlochten ofzo. gewoon zijn manen lekker los laten hangen. dat deed iedereen bij ons op de manege.

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-02 09:59

Nee, ik ga ook geen knotjes maken. haha. dat mag geeneens. Dat mag ook niet bij de andere paarden. Ik vraag gewoon aan mijn instructrice of ze me misschien even wil helpen en anders laat ik het dank ik maar wat het is. Of marjolein, wil jij me helpen? *LOL*