* Hoefkatrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-01 12:38

Citaat:
Eerder al gaf ik aan dat mijn scepsis vooral gericht is op de presentatie. Nu weer beweer je dat resultaat in 10 minuten tijd bereikt wordt. Dergelijk boodschappen komen je geloofwaardigheid niet ten goede, wees er voorzichtig mee.


Ik wil nog maals benadruken dat ik jouw scepsis normaal vind. Als kritische geest is het evident dat je eerst bewijzen wil zien. Het is inderdaad te revolutionair om dit zomaar op mijn woord te geloven. Maar moet ik daarom voorzichtiger worden in mijn bewoordingen?

Alleen : we moeten natuurlijk wel de kans krijgen om dit te bewijzen.

Sinds een aantal maanden houden wij steekkarten bij van alle kreupele paarden. Ik kan je een hele lijst met referenties geven. Alleen, dat is niet het soort bewijs dat jij en ik nodig hebben.

Citaat:
Tim: ik heb alleen je laatste berichtje gelezen hoor, dus ik wil verder nergens iets van zeggen, maar je conclusie dat mensen die recvreatief rijden niets van hun paarden verlangen is denk ik niet terecht

Zo bedoelde ik dat helemaal niet. Ik ben in dat opzicht ook een recreatie ruiter. Wat ik bedoel is dat er ruiters zijn die hun paard zeer goed behandelen en zeker niet overvragen en die toch te maken krijgen met HKO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 13:20

Tim, ik ben heel welwillend hoor, maar dergelijke boodschappen vind ik verdacht.

Volgens mij gaan we nu weer in een kringetje rond.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-01 20:51

Om nog eens terug te komen op die '10 minuten'. Knipoog
Je mag niet vergeten dat in het beginstadium van hoefkatrol, het paard meestal niet constant kreupel is. Als een paard dat bij ons komt toevalig een 'goed moment' heeft is is er op dat moment dus niet veel te genezen. Vandaar die '10 minuten'. Meestal staan die paarden al een tijdje op rust en valt de kreupelheid dan zeer goed mee. Als we het paard dan van in het begin niet meer verkeerd gaan belasten, dan blijft het ook na 30 min. nog zuiver. En als we dan de volgende dag(en) op dezelfde manier verder werken, dan krijgen we het er na verloop van tijd helemaal uit.

Als we dan de ruiter genoeg informatie kunnen geven, dan zal die zelf het paard ook niet meer verkeerd gaan belasten. Meer stelt het allemaal niet voor.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tim VDH op 2001-05-10 20:53 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 23:32

Wat voor een opleiding heeft antoine eigenlijk/? Just curious.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-01 01:02

Ik geloof dat hij een opleiding instructeur en manègehouder gevolgd heeft in CMO Waasland (België). Hij is in de eerste plaats een leerling van Nuno Oliveira, maar hij heeft ook les gehad van andere belangrijke trainers zoals : Von Neindorff, Le Roland (Saumur), Jean Bemelmans, Louis Buurmans (in Nederland!) en nog enkele andere trainers. Hij staat altijd open om te leren van anderen, ook nu nog.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 08:09

Citaat:
Op 2001-05-09 14:35, schreef Mieke:
Het valt mij ook op dat de toppaarden nooit hoefkatrolontsteking krijgen, waarschijnlijk ligt er inderdaad een oorzaak in de wijze van trainen.


Wat versta jij dan onder toppaarden?

Maserati van Merilyn was Z startgerechtigd, en heeft Hoefkatrol en OCD gehad

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 09:13

ikl denk dat Mieke met "top-paarden" geen Z-paarden bedoeld! laten we niet vergeten dat de Z ook nog steeds tot de basis-sport behoort! (niet dat ik het niet graag zou willen zijn hoor!) Top-sport is wel even wat anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 09:36

Scheefgaan en rechtrichten is een basisprobleem wat van nul tot GP steeds en punt van aandacht zal blijven. Zowel het tweezijdig ontwikkelen als het recht gaan over 4 benen (horizontaal evenwicht).
Scheefgaan is dus nooit helemaal opgelost, want het zit van nature in het paard net als dat wij aan 1 kant sterker zijn dan aan de andere kant. Rechtrichten is een van de hoofddoelen van dressuur middels het in evenwicht brengen van het paard en de natuurlijke neiging tot scheefgaan te bewerken.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 09:40

en dan nu de hamvraag: hoe kunnen wij onze eigen scheefheid corrigeren opdat wij het paard optimaal kunnen rechtrichten????? (mijn probleem dus!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 10:01

Ow, dat is een goeie.
Nooit gemerkt dat je fijne motoriek in je zwakke kant beter is geworden??
Ik vind mezelf al aardig rechter geworden, maar het is nog niet klaar.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 10:05

Stef; ik bedoel met toppaarden eigenlijk de paarden van topruiters.

Die topruiters (en dan bedoel ik echt de nationale top en subtop, in alle disciplines), weten gewoon hoe ze een paard goed moeten trainen. Dus zal er niet zo snel een hoefkatrolprobleem ontstaan als dit werkelijk te wijten is aan het niet goed rechtrichten. Topruiters hoef je niet te vertellen hoe ze dat moeten doen. Amateurs als ik wel!

En inderdaad zijn wij ruiters scheef, ons paard is scheef, en dat maakt het allemaal niet eenvoudig. Je bent dus ook nooit klaar met rechtrichten, net wat Lovely al zegt.

Groetjes! Mieke

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 10:05

het is allicht beter geworden, maar nog lang niet goed genoeg: in "crisis"-situaties gooi ik nog steeds m'n linkerhand over de schoft om stelling te vragen en m'n linkerbeen is ook duidelijk minder gecontroleerd dan rechts. Toch is ons grootste probleem op dit moment het rechts aanspringen.

rara.........

hoezo is paardrijden gemakkelijk?

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-01 10:28

Tender, dat betekent dat je paard waarschijnlijk van nature uit rechts gebogen is.
Linker galop is voor een rechts gebogen paard makkelijker. Het is namelijk rechts stijver, en in rechter galop heeft het linker achterbeen (zwakke been in dit geval) het meeste werk te doen (eerste takt van de galop).
Vandaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 10:46

met paardrijden kun je je doelen wel heel overzichtelijk stellen, dat wel. Dat is ook niet moeilijk.
De praktijk is toch moeilijker en daarbij kom je jezelf als het goed is regelmatig tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 10:55

Tim, ik heb even een opmerking van jou erbij gehaald:
Tender, dat betekent dat je paard waarschijnlijk van nature uit rechts gebogen is.
Linker galop is voor een rechts gebogen paard makkelijker. Het is namelijk rechts stijver, en in rechter galop heeft het linker achterbeen (zwakke been in dit geval) het meeste werk te doen (eerste takt van de galop).
Vandaar...

Kijk hier nog eens goed naar en bedenk hoe het scheefgaan in elkaar zit.
Het deel van het linkerachterbeen klopt, maar wat klopt er niet aan je redenering????
Er is iets ......

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-01 11:05

Citaat:
Wat klopt er niet aan je redenering????
Er is iets ......

Cool
Je verwacht waarschijnlijk dat een rechts gebogen paard makkelijk in rechterbuiging zal galoperen? Of misschien dacht je dat links de stijve kant was bij een rechtsgebogen paard?

Ik bedenk opeens dat we hier nog in het 'medisch' forum zitten. Deze discussie past waarschijnlijk beter in het 'Rijtechnische problemen' forum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 11:11

Een paard wat naar rechts buigt heeft aan die kant niet zijn sterke kant.
De bolle kant is de sterkste kant, de holle de zwakkere kant, waar dus ook het zwakke achterbeen zit.

No worries, ik haal niks door elkaar.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-01 11:41