Waarom een jong of oud paardje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Waarom een jong of oud paardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 11:16

Ik zelf heb een 2 jarige die bij mij is geboren.Daar heb ik bewust voor gekozen eigenlijk omdat ik iets wat rust wou rondom de paarden.Ik had vier jaar langs steeds probleem paarden.Ik wou er niet mee stoppen dus koos voor het veulen en heb moeder weg gedaan.Nu ben ik op zoek naar een paardje erbij(2jarige hou ik)Puur om die 2 jarige(amber)lekker door te laten groeien en pas in te rijden als ze 4 is.Die andere komt er dus bij om zelf ook lekker te rijden en lessen te nemen(misschien) zodat ik na 2 jaar weinig rijden dalijk toch amber goed te kunnen inrijden.Je verleerd het wel niet maar is wel lekker als je het kan onderhouden.

Nou vraag ik me af waar jullie dus voor kiezen/kozen.En waarom?Om welke reden heb je die juist gekozen.Nou ik hoop reacties te krijgen want ik wil die meningen daarover wel eens weten.Groetjes van Ilona

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.


musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:26

In mijn ogen lijkt jou situatie perfect. een jong groen paardje waar je alle tijdt voor neemt en een volwassen paard waar je mee kunt werken. ik rij nu op een 18 jarig paard maar mocht de dag komen dat ik een eigenpaardje koop dan zou ik een 3 of 4 jarig paard kopen die ik zelf kan beleren en inrijden.
gr musje

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 11:38

Daarvoor kies ik ook daar voor.Ik wil haar zolang mogelijk laten groeien.Omdat ik niet weet wat haar vader is en op het moment groeit zij gewoon heel erg hard.Dus ik heb de kans om er een andere bij te nemen en die grijp ik dat.Het is niet zo dat ik amber dan geen aandacht meer geef maar ik laat die toos nog wel lekker rond huppelen in het land.

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:39

Ik verzorgde een pony die verkocht werd toen hij 11 maanden was. Ik heb er toen verder niet bij nagedacht wat ik me op de hals zou halen met een jonge pony.
Nu, 2 jaar later is hij 3 jaar en ben ik super blij dat ik hem toen gekocht heb. Hij is uitgegroeid tot een super knappe vent die hard voor zijn baasje wil werken.
Of dit mede door mij is weet ik niet, maar ik voel me trots dat hij zo is geworden.

Succes ermee

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:46

Ik heb Qiana gekocht toen ze 4 was, eigenlijk bijna 5. Ze was zadelmak maar meer ook niet, dus dat maakte haar nog betaalbaar (gezien haar mooie uiterlijk en goede papieren). Als je hetzelfde paard zou kopen op oudere leeftijd en op een hoog dressuurniveau, dan betaal je stukken van mensen.
Anderzijds kan je van zo'n ouder paard zelf héél veel leren, terwijl het bij een jong paard (zeker als het je eerste eigen paard is, zoals in mijn geval) toch altijd wat zoeken/afwachten is. Anderzijds, wanneer je het paard van jongsaf aan hebt en het paard zelf véél aangeleerd hebt, heb je misschien wel een grotere band met je paard, omdat hij alles van jou geleerd heeft.
Joke

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:55

Ik heb gekozen voor een paard wat al wat ouder was/is. Dit omdat ik toen nog fulltime werkte, wij een eigen zaak hebben waar ik veel voor werk, en ik een huishouden heb om te bestieren. Zodoende kon ik niet de extra tijd opbrengen wat een jong paard vergt. Ik heb het wel geprobeerd (jong paard voor iemand anders beleerd) maar het kost echt heeeel veel extra tijd.
Imker was 10 toen ik hem kocht, wat ik een mooie leeftijd vind.

Hij krijgt echt wel alle aandacht die hij verdient, staat aan huis en ik ben elke dag een uur of 2-3 met hem bezig (rijden, poetsen, stal doen en ga zo maar door). Een jong paard vergt nog meer tijd als die 2-3 uur en dat lukt met mijn schema precies.

’t Is een beetje een wazig verhaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Toos paardloos

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 12:29

Ik zou ook voor een wat ouder dier kiezen. Met een jong dier heb je (over het algemeen) in het begin nogal wat tegenslagen. Dat zou je de moed kunnen ontnemen om met je (nu nog) veulen aan de gang te gaan. Een ouder paard zou haar ook heb nodige kunnen leren en ze kan dat paard gaan vertrouwen zodat je minder moeilijkheden hebt met trailer, buitenrijden etc. Zelf geef ik zowieso de voorkeur aan een wat ouder paard. (heb mijn eigen paard zelf ingereden, maar nu ik zelf wat meer kan, wil ik alles te snel en als er iets fout is voor een jong paard is hem in 1 a 2 jaar naar de Z rijden, wat helaas nogal veel gebeurd)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 17:45

Ik ben nu op zoek naar een paard en ik wil een paard van een jaar of 4-5, omdat het me leuk lijkt als je het paard vanalles kan leren. Bovendien zijn mijn ouders er van overtuigd dat een paard op zijn twintigste af is en je er dan niks meer mee kan dus ze willen ook dat ik een jong paard neem die 'nog lang meegaat'. Haha!
Het paard moet wel al ingereden zijn, want ik denk niet dat ik genoeg ervaring heb om een paard zelf in te rijden, als je dan iets fout doet heb je het hele paard verpest. Frusty

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:04

Ik zou, als het het enigste paard zou zijn, een iets ouder paard kopen. Weet ik veel, jaartje of 4/5 zo ongeveer. Dan kan je lekker rijden en hoef je niet te wachten tot je jonge beest eindelijk zover is.

Aangezien ik de mazzel heb, van een paardegekke pa, kan ik beide hebben.
Eerst was er Berber om op te rijden en vervolgens werd veulentje Isolda geboren. Isolda groeide op, reed ik in en na 11 jaar is veulentje Udinde geboren.
Zij is ondertussen ook alweer 1 jaar, dus over twee jaar kan ik vrolijk verder met Udinde.
Zo heb ik EN een ouder paard om mee te rijden en te mennen EN een jong ding om mee te spelen en te knuffelen Lovers


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:30

Als ik zou was, zou ik er een iets ouder, ervaren paard bijnemen. Waar je zelf wat van kan leren. Daar dan lekker mee rijden en over twee jaar, heb je weer wat ervaring op gedaan. Lekker je andere paardje in gaan rijden.
Wij hebben Tiko gekocht toen hij vijf was, maar nog niet ingereden. We hebben niet bewust voor een jong / oud paard gekozen. Maar kwamen hem toevallig tegen.
De laatste tijd heb ik naast Tiko nog twee jonge paarden ingereden en een tijdje een ervaren (z-springen) paard gereden (alle drie van iemand anders). Wat ik nou leuker vond, ik zou het niet weten.
Maar de afwisseling is denk ik het leukst.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 19:03

Mijn eerste eigen paard was 12. Een super door de wol geverfde merrie: L-springen, L-samengesteld en punten voor Z-dressuur. Super verkeersmak, ik kon er zo het dorp mee in, broodjes halen bij de bakker. Voor een eerste paard een super fijn leerpaard voor mij.

Mijn tweede eigen paard [en die heb ik nog steeds] was 4 jaar en net zadelmak. Ik had van mijn vorige paard veel geleerd maar ik had haar veel te vroeg in moeten laten slapen, ze is maar 16 geworden. Ik wilde nooit meer zo vroeg en zo snel een paard verliezen dus werd het een jonkie!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 19:36

Ik ga ook een paard kopen en ik kies voor een wat oudere. Nou...het zit gewoon ertussenin bij mij, rond de 10 jaar. Ik kies hiervoor omdat ik zelf niet genoeg ervaring heb om een paard in te rijden en ik heb niemand in de buurt die me kan helpen. Ook heb ik graag een verkeersmak paard waar ik rustig buitenritjes mee kan maken zonder dat ik me zorgen hoef te maken over het verkeer. Ik voel me ook zekerder op een wat ouder paard, niet dat ik zo'n bangeschijterd ben ofzo, maar ik durf gewoon veel meer als ik op een volwassen paard zit. Als ik op een 4-jarige zit, durf ik gewoon bijna niets te doen omdat ik bang ben om hem/haar te verpesten...

Succes met zoeken en hou ons op de hoogte!

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 21:53

Nou ik moest jullie op de hoogte houden.Ik heb vanmiddag een leuk,lieve haflinger gekocht.Het is een merrie van een jaar of 12 en is betuigd en bereden dus ik weet zeker dat ik daar lekker op buiten kan rijden.Ik heb haar gekozen omdat het klikte en wat ouder is dus meer mee gemaakt heeft.En ik kan lekker rond hobbelen.Nou jullie zullen nog wel verhalen lezen over haar.Groetjes van ilona

http://glitz4kids.webklik.nl/page/homepage Voor wat unieks op uw kinderfeestje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 68 bezoekers