Overgangen en trekken aan de teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Overgangen en trekken aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 15:12

Sinds vorige jaar heb ik een nu bijna 4-jarige KWPN-merrie, waar ik voornamelijk recreatief mee rij en af en toe wat dressuur voor mezelf mee oefen. Omdat het een jong paard heb rijd ik veel overgangen waarbij ik veel gebruik maak met mijn stem en mijn zit(althans dat probeer ik ). Voor mijn gevoel moet ik echterzo hard aan de teugels trekken om van bijvoorbeeld draf naar stap te gaan. Ik weet ook dat dat niet te bedoeling is. Dat het de bedoeling is dat je je zelf lang maakt en met je zit en een lichte druk de overgangen maakt. maar dan reageert ze niet (of na 30 meter pas).

Heeft er iemand tips? Of wat doe ik verkeerd?



Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Overgangen en trekken aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 15:15

Nanda schreef:
en af en toe wat dressuur voor mezelf mee oefen. ... Of wat doe ik verkeerd?


Als je niet regelmatig les hebt, zeker met zo'n jong ding, dan is dat hetgene wat je verkeerd doet...

Nulla tenaci invia est via

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 15:21

Ik heb les!
Wat ik bedoelde te zeggen dat ik niet als doelstelling heb Z2 te worden maar dat ik voor mijn plezier rij (voor mezelf dus)

sorry als ik een verkeerde indruk heb achtergelaten

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 15:58

je maakt met een paard geen overgang door aan de teugels te trekken. een overgang maak je door " zwaar" te gaan zitten je benen aan te leggen je boven benen te spannen en een lichte druk op de teugels te geven. Omdat jij waarschijnlijk alleen aan de teugels druk geeft is het voor hem heel makkelijk om dit te negeren. je paard moet leren om op de druk van je boven benen terug te komen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:02

Je paard negeert je ophouding gewoon. Ik heb er ook zo eentje, drammers noem ik dat. Het is de kunst om deze paarden voor te zijn. Dus als je wil gaan stappen ga je diep zitten en span je je buikspieren aan, tegelijkertijd maak je hele snelle en korte ophoudingen met je handen. Daarbij mag je best wat druk zetten hoor! Na verloop van tijd zal de druk minder worden.
EN handen laag zetten, richting je knie. Anders neemt ze je mee naar boven!
Succes ermee.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:08

al doe je er eerst 30 meter over, dan belonen. Steeds weer oefenen, aan het einde van het uur doet ie het echt wel eerder. ik heb ook heel lang lopen knoeien, moest van m;n instructrice het paard desnoods maar in het schot laten lopen, om het maar stil te krijgen en het mocht ook met geweld. DIT MOET JE DUS NIET DOEN
Gewoon rustig blijven, beter na 30 meter op de zit terug dan na 5 meter met trekken, want dan wordt de rug weggedrukt, achterbenen komen niet mee enz.
Bij mij werkt het echt als ik in 1 uur zeer veel overgangen rijd, en rustig blijf. Dus aandraven, direct daarna weer zwaar zitten en terug naar stap, 5 meter stappen, weer aandraven, na enkele passen weer terug. Zo steeds wat langer draven en steeds weer terug vragen. Schijnovergangen helpen ook.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:56

Ik ben nu ook bezig een pony aan het inrijden, maar die reageerd erg goed op je stem, misschien kun je dat proberen aan de longeerlijn te oefenen. En als je dan weer gaat rijden kun je de hulpen van je zit en je stemhulpen geven, misschien snapt ze het zo beter en hoef je niet meer zo erg aan de teugels te trekken. Het valt te proberen...... succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 10:00

Vooral bij jonge paarden zul je in het begin de hulpen wat groter moeten geven. Dus inderdaad kan het voorkomen dat je er een keer aan moet "trekken" maar trek dan ook een keer flink door, want hij moet!! terugkomen, als je een paar keer streng in komt, kun je met steeds minder rijden, geld ook voor been. En neem inderdaad goed les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 09:10

Mijn paardje dramt ook door en heb ook moeite met nette overgangen. Hij gooit dan ook zijn koppie omhoog. Mijn instrukteur heeft mij het volgende geleerd.

Een overgang voorbereiden door iets langzamer te gaan lichtrijden, dus tegen de beweging in, waardoor hij iets terugkomt in zijn snelheid, dit blijven herhalen totdat hij bijna in stap terugkomt en dan blijven zitten. Had ook geleerd om mij lang en zwaar te maken, maar dan ging het dus helemaal fout en werd het zo slordig en moest ik uiteindelijk toch gaan trekken om hem terug te krijgen in stap. Met deze nieuwe manier gaat het een stuk beter, soms echt een hele mooie soepele overgang en maakt hij zich juist nog ronder. Vaak oefenen en dan snapt hij het.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 17:41

russel schreef:
Een overgang voorbereiden door iets langzamer te gaan lichtrijden, dus tegen de beweging in, waardoor hij iets terugkomt in zijn snelheid, dit blijven herhalen totdat hij bijna in stap terugkomt en dan blijven zitten. Had ook geleerd om mij lang en zwaar te maken, maar dan ging het dus helemaal fout en werd het zo slordig en moest ik uiteindelijk toch gaan trekken om hem terug te krijgen in stap. Met deze nieuwe manier gaat het een stuk beter, soms echt een hele mooie soepele overgang en maakt hij zich juist nog ronder. Vaak oefenen en dan snapt hij het.

Zat laatst op een paardje dat direct van draf in galop sprong zogauw ik ging doorzitten. Dus van dat zwaar maken kwam ook niks terecht. De door jou beschreven manier werkte echter wel. Tempo verminderen in draf en pas op het laatste moment doorzitten en zwaarmaken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers