hoe maak je een 2 jarige kwpner klaar voor de keuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

hoe maak je een 2 jarige kwpner klaar voor de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 14:34

Hallo

Ik wil graag weten op wat voor manier je een 2 jarige het beste kan trainen, zonder dat je hem teveel belast Verward . Is dat wel mogelijk?
Want ik weet dat je 3 jarigen met touwtjes kan trainen, maar dat lijkt me een te zware belasting voor een 2 jarige.
Ze zit nog vol op in de groei!

Alvast bedankt!

gr. Adriana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 14:37

Welke keuring????? kwpn, hengstenkeuring, stamboekkeuring?

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 14:40

ik denk (heb zelf geen ervaring vandaar denk!)
als hij braaf luisterd en netjes en vriendelijk in de omgang is je al een redelijke start heb
ik denk als hij lekker veel rond kan rennen, bokken en gek doen
er al redelijk wat spiertjes aanzitten
netjes hoefjes bekapt, manen getrokken, staart recht.
netjes gepoetst
lijkt mij het beste als je zijn groei niet in de weg wil zitten
iig suc6!
nogmaals ik heb zelf GEEN ervaring met keuringen. Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 14:49

Sorry pipo, ik denk de stamboek keuring!
Maar ja in ieder geval een kwpn keuring!

Gr. Adriana

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 14:50

Ik weet het sinds gisteren, ze is dus 2 jaar een merrie Flemmingh x Tin Rocco.

Gr. Adriana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 14:53

Als ze dit jaar 2 is geworden hoeft ze er volgend jaar pas naar toe, dus laat haar lekker in de wei staan en doe niets er mee.

Maar als ze drie word dit jaar moet ze wel, ga haar longeren met touwtjes 3 a 4 keer per week, hier krijg je meer souplesse en word ze wat gespierder op de juiste plekken. Verder oefen ik altijd met monsteren, dus dat ze netjes open kunnen stilstaan, netjes meelopen, stappen en draven aan de hand, en ze moeten een paar keer losspringen, dus je bouwt in de bak een couloir, en dan laat je ze een paar keer losspringen zodat ze dat ook kennen, verder netjes toiletteren, en netjes bekapt ed.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 14:59

Heel erg bedankt, maar ik ben helaas de eigenaar niet, ik ben het helemaal met je eens, alleen de eigenaar wil beslist met haar naar de keuring toe.

En ik vind het moeilijk een paard te trainen, wat nog heel erg aan het groeien is!

Gr. Adriana

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

naar de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 20:11

hoi adriana,
Wat denkt de eigenaar ermee te bereiken.
Een twee jarige moet je lekker in het land laten en er volgend jaar mee
aan de gang gaan.

Vooral dat paardje want dat zal nog wel even doorgroeien.
En ik zou haar helemaal nu niet trainen,als je haar mee wilt hebben.
Gewoon zo mee nemen door een twee jarige prikken ze zo door heen.
Die moet je beslist NIET gaan trainen.
Want dan verniel je haar.

Dus gewoon lekker groen laten en trailer training kan misschien geen
kwaad en oefen aan het halster.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 21:48

Indien het een gewoon rijpaard 2-jarige betreft, mag ze niet eens naar de keuring. Daar is gewoon geen rubriek voor. Enkel voor tuigpaarden en gelderse paarden (voor Dag vh Gelderse paard) is er de mogelijkheid om ze op de keuring voor te brengen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 22:10

Hoe bedoel je Tiffy? Een en tweejarigen mogen toch ook gewoon voorgebracht worden, daar zijn aparte jeugdrubrieken voor(iig wel bij het NRPS)...Verward

Ik zou haar trouwens niet trainen, zorg dat ze getoilleteerd is en netjes meeloopt en op kan stellen. ZE kijken bij een tweejarige echt niet naar de spiermassa Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 22:58

Er is wel een rubriek voor, en op zich is het een hele mooie merrie, alleen ze is 2 jr.

Nee ze zullen idd wel niet naar de spiermassa kijken, want dat kan je niet maken bij een 2 jarige, alleen ze vind het gras zo lekker en ze begint al een aardig buikje te krijgen.

Dus nu kan ik beter vragen hoe ik die buik er af krijg.

Nou ja bedankt alvast, alle tips die jullie nog hebben zijn welkom Haha! .

Gr. Adriana

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 06:49

dan moet je dr een paar dagen van te voren binnen op stal zetten dan heeft ze een wat mindere grasbuik..... succes met de keuring Lachen

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 07:08

Ik haal die info uit de stamboekrichtlijnen van het KWPN hoor , (kan het niet uploaden anders had ik het even ingescand). Dus als daar in staat dat er geen keuring voor 2-jarige rijpaarden is, dan kun je er vanuit gaan dat er ook geen officiƫle keuring voor 2-jarige rijpaardmerries is. Anders had ik Tiffy ook wel mee kunnen nemen naar de keuring, als we met Isa gaan. Er zijn wel een rubrieken voor de 2-jarige Gelderse en Tuigpaardmerries, maar echt niet voor rijpaardmerries. Daar zijn ze jaren geleden al mee opgehouden. Misschien gaat het hier om een of andere landbouwdag of brengt die eigenaar zijn paardje naar een NRPS-keuring, of betreft het toch een gelders paard Verward .

Voor Gelderse paarden is er trouwens een speciale Dag van het Gelders paard, hier worden ook jaarlingen gekeurd. Bij een keuring moet je als het goed is van te voren het papier laten zien, als ze zien dat het paardje twee is ipv drie (wat vereist is voor rijpaardmerries), dan komt ze toch de ring niet in.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-02 13:12

Ik denk dat een speciale rubriek is op de stamboek keuring, je kan er een gratis dekking mee winnen en nog wat prijsjes!!
Hij heeft ze gisteren allemaal aangemeld en dat is goed gegaan!

Maar dan is inderdaad het enige wat je kan doen, is haar een paar dagen van te voren binnen zetten, om het grasbuikje te laten afslanken.

We hebben gelukkig wel een binnen bak tot onze beschikking dus dan kan ze haar energie daar wel in kwijt.

Dan kan ik haar mooi wassen en toileteren! Haha!

Bedankt allemaal!!!

En mochten er nog meer suggesties zijn, ik hoor het graag!!!!

Gr. Adriana