* Stalbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-01 22:47

Mijn pony is een arabische ruin van 19 jaar oud. Hij staat flink in het werk ( elke dag meer dan een uur, op 1 dag na). Vooral in de overgangen van het weer ( van heel koud naar heel warm) krijgt hij hele erge stalbenen. Ik spuit ze vooral nu met het warme weer lekker af met koud water, en stap hem goed droog voor ie op stal gaat. Waar kan dit nog meer aan liggen.Hij krijgt niet teveel voer. En kan ik er wat aandoen??

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 00:21

"Stappen en stalbandages" is mij altijd gezegd bij stalbenen. Veel korte beweging geven kan hij beter hebben dan 1x heel veel. Een paard dat in de wei loopt houd zichzelf in beweging, maar een paard dat de hele dag op stal staat en 1x gewerkt wordt kan dat niet. Vandaar dat op veel grote sportstallen waar de paarden niet of maar voor korte tijd in de wei gaan, ze naast de training nog 1 of enkele keren aan de stapmolen gaan of door een groom gestapt worden.
Je zou hem dus stalbandages kunnen geven, mits je goed weet hoe die om moeten. Doordat ze het been warm houden blijft de doorbloeding beter op gang en worden afvalstoffen beter afgevoerd, ik weet niet of de theorie klopt, ik heb me dit ook maar laten vertellen, maar een goede stalbandage 's nachts helpt vrijwel altijd bij stalbenen. Mij is trouwens ook verteld dat afspuiten weinig zin heeft (hoewel het wel lekker verkoelt lijkt me, in dat warme weer) omdat er geen zwelling van weefsel zit, als bij een kneuzing, maar een vochtophoping. Zo heb ik het dus in de praktijk geleerd, ik zou wel graag de mening van de veearts hierover lezen trouwens!!

Wat trouwens ook een goede is: bij een geschoren paard dat het 's winters erg koud blijkt te hebben (bijv als het weer plotseling omslaat en hij is net kaal of zo) dan merk je dat het op een gegeven moment geen zin meer heeft om nóg een deken te geven. Je kunt dan beter zijn benen inpakken met een stalbandage. Vergelijk met zelf dikke sokken en handschoenen aandoen ipv een extra jas.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 07:06

Bram is niet meer de jongste natuurlijk, en ik denk dat daar het probleem zit (maar, ik ben geen DA he). Afspuiten en stappen is heel goed (is me verteld, heb zelf geen ervaring met stalbenen).

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 09:05

Gambler, een 13 jarige hengst heeft ook last van stalbenen. Hij wordt elke dag gereden en na t rijden worden zn benen afgespoten en eerder kreeg ie ook nog stalbandages om maar volgens mij de laatste tijd niet meer. t gaat ook al beter met zn benen, lang niet meer zo dik als eerst.
stalbandages helpen dus zeker weten wel

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

andrea
Berichten: 26
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 12:03

Hoi,

Mijn paard heeft er ook last van. Wat ik ook merk dat bij verharen ze er ook meer last van heeft. Verder merk ik ook dat de voeding ook belangrijk is. Mijn paard krijgt kuilgras, biks en granenmix van de manege. Zelf geef ik een halve kilo muesli na het rijden. Ik zorg dan dat er in de muesli haast geen eiwitten zitten (hippostar prairymix) of equiarab van equisanum). Ik merk echt verschil met andere muesli's waar meer eiwitten inzitten. Verder probeer ik regelmatig te rijden. Ze krijgt geen dag rust. Ik longeer dan op die dag. Na het rijden zijn haar benen altijd weer dun. Stalbandages helpen bij mij wel maar er is niemand die ze er 's ochtends afhaalt e de hele dag om lijkt me ook niets.

Groetjes Andrea

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 12:30

Hoi Andrea, Is hippostar prairymix zo eiwitarm dan??? Dat wist ik niet... Ik dacht dat het juist erg eiwitrijk was... Maar nu ga ik wel twijfelen.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 18:39

Misschien moet je er is aan gaan denken dat een weiland ook best goed is met een grote schuilstal.Of iedere dag gewoon een keer in de stapmolen erbij,de longe of een uur of twee op het land????
Ik weet dat arabieren niet echt weidepony's zijn maar het is maar een idee????


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, Balou_k, Cjuan, Linde_C, Ubermetrics, Utixo en 39 bezoekers