Hoger opgeleiden

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Hoger opgeleiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 10:22

Net iets gelezen op jeugdhonk, over Mavo en dat soort dingen.
En ik krijg een beetje het gevoel dat je je bijna moet verdedigen als je hoog opgeleid bent (gaat worden). (Ik heb gymnasium gedaan en studeer nu aan de Vrije Universiteit).
Ook vaak op feestjes ofzo. Was afgelopen weekend op een feestje, van de zus van mijn vriend, hartstikke aardige meid, doet een leuke mbo-opleiding, ook veel mensen van haar opleiding daar. Op een gegeven moment werd mij de vraag gesteld "Wat studeer jij eigenlijk?" En ik voel me dan zo onwijs knullig als ik zeg dat ik een universitaire opleiding doe! Vooral omdat de reactie daarna was "oh" en toen viel het stil... Durfden ineens niet meer met mij te praten ofzo Verward Heel vreemd gevoel had ik daar over. Gelukkig viel al snel het kwartje (20 eurocentje Lachen ) dat ik echt niet bijt hoor en ook gewoon te volgen ben als ik iets zegs (ondanks het academische denkniveau blablabla Misselijk )
Ook hoogleraren hebben er soms een handje van om dingen te zeggen als "jullie behoren tot de top van Nederland qua intelligentie en denkniveau" op het gymnasium begonnen ze daar trouwens al mee, en ik voel me daar wel zo ongemakkelijk bij!
Ik schaam me er soms bijna voor dat ik op hoog niveau studeer, heel vreemd, want het is juist iets om trots op te zijn!

Nulla tenaci invia est via


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:26

Heel goed je moet er ook trots op zijn.

Ik heb juist het tegenovergestelde, ik heb alleen maar Mbo paardensport ( deurne) en met hard werken heb ik een leuke baan, alleen zijn al mijn collega's universitair of Hbo afgestudeerd, en iedereen vraag altijd wat heb jij gestudeerd??? Hypologie zeg ik vaak, maar goed, dan krijg ik altijd de opmerking, goh dat ze je hebben aangenomen, iedere keer weer moet je je bewijzen en vinden ze je vreemd dat je niet hebt gestudeerd, dus margreet, er zitten twee kanten aan......maar dat wist je waarschijnlijk al wel.

Toch denk ik wel dat er een groot verschil is tussen hoog opgeleid en sociale intelligentie.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:30

Ik weet wat je bedoelt. Omdat ik op de Mavo heb gezeten heb ik daar veel vrienden van overgehouden waarvan een aantal daarna aan het werk zijn gegaan. En ik leerde maar door en door, het VHBO er achteraan gedaan en toen HBO. Als ik dat vertel kijken ze me aan alsof ik van een andere planeet kom. Je bent 23 en zit nog OP SCHOOL??? Voor je lol???
Ik ben echt hetzelfde als zij hoor, maar wil graag investeren in de toekomst, je loon zal later toch elke maand hoger zijn dus waarom dat niet proberen? Je hebt er de rest van je leven profijt van.
Nu ik op het HBO zit heb ik echt niet het gevoel dat ik hoogopgeleid ben ofzo, maar de leraren behandelen je inderdaad wel zo. "Jij als neerlandicus" Misselijk enz krijg je te horen. Tjee ik studeer alleen maar Nederlands hoor. Ik voel me niet beter dan een ander en wil al helemaal niet zo behandeld worden.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:32

En wat ik nu altijd jammer vind is dat er geen WO paardensport is op Deurne, anders had ik het zeker gedaan. HBO deurne kwam toen ik al bijna afgestudeerd was.
En ik heb scheikunde gestudeerd, polymeerchemie, en dan denkt iedereen altijd dat ik abracadabra spreek. Erg moeilijk enzo, nou dat viel best mee hoor. Maar de meeste mensen denken idd dat je je veel beter voelt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 10:33

Pipo schreef:
iedere keer weer moet je je bewijzen en vinden ze je vreemd dat je niet hebt gestudeerd, dus margreet, er zitten twee kanten aan......maar dat wist je waarschijnlijk al wel.

Toch denk ik wel dat er een groot verschil is tussen hoog opgeleid en sociale intelligentie.


Helemaal gelijk Pipo, dat weet ik ook wel, ik wil ook niemand voor z'n schenen schoppen ofzo, maar dat doe ik volgens mij ook niet Lachen

Iemand met een lagere opleiding die het ver schopt, puur op instelling en wilskracht is imo "slimmer" dan een hoog opgeleide hork.

Je verdedigen als je niet gestudeerd hebt is niet leuk, maar op een bepaalde manier misschien nog wel een beetje logisch (al is het wel triest dat het nodig is), maar je verdedigen als je wel gestudeerd hebt is nieuw voor mij!

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 10:34

germie schreef:
Maar de meeste mensen denken idd dat je je veel beter voelt.


Precies! Terwijl ze je vaak niet eens (goed) kennen! En er ook helemaal geen sprake van is dat je je beter voelt ofzo, hooguit anders, maar is dat ook beter?

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:37

Je schopt helemaal niet hoor, tenminste ik voel het niet zo, maar wilde gewoon graag aangeven dat er 2 kanten aan zitten.
En die lagere opleiding was eigenlijk gewoon omdat je toen nog geen hbo deurne had, en ik wilde alleen de paarden en verder niet. Wel veel spijt van nu............ niet van deurne, maar dat ik niet gewoon eens ging leren.

Het is sowieso idioot dat je je moet verdedigen dat je hoog of laag opgeleid bent............


[edit:BartVB]Mega quote verwijderd[/edit]

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:40

Haha, heb een MBO opleiding gedaan en werk op de universiteit. Ik merk dat heel laag opgeleiden daardoor hoog tegen mij aankijken. Onterecht uiteraard. Ik behandel zelf overigens iedereen gelijk. HOogleraren behandelijk ik als ieder normaal mens. Ze zijn niets meer dan een ander in mijn ogen. Zelf zit ik dus tussen universiteitsmensen en ik kan er leuk mee opschieten.

De hond is de betere mens

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-02 10:44

Desiree schreef:
Ik behandel zelf overigens iedereen gelijk. ... Zelf zit ik dus tussen universiteitsmensen en ik kan er leuk mee opschieten.


Toch grappig dat je wel een onderscheid maakt en er nog even bij vermeld dat je wel leuk met ze op kunt schieten. *LOL*
No offence verder, viel me gewoon op.

Nulla tenaci invia est via

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:46

Tsja, wat moet ik anders zeggen? Hoewel ik zelf op de mavo zat vroeger, had ik over het algemeen vriendinnen die op het VWO zaten. Ik weet niet hoe dat komt. Ik weet wel dat iemand met een hogere opleiding niet altijd perse slimmer hoeft te zijn als iemand met een lagere opleiding. En dat schijnt te maken te hebben met het EQ. Ik denk dat dat laatste je nog verder kan brengen dan een hoog IQ.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:55

Margreet schreef:
Ook hoogleraren hebben er soms een handje van om dingen te zeggen als "jullie behoren tot de top van Nederland qua intelligentie en denkniveau" op het gymnasium begonnen ze daar trouwens al mee, en ik voel me daar wel zo ongemakkelijk bij!
Ik schaam me er soms bijna voor dat ik op hoog niveau studeer, heel vreemd, want het is juist iets om trots op te zijn!


Heb jij soms op dezelfde school gezeten als ik? Bij ons op school moesten we ook steeds aanhoren dat wij 'de nieuwe intelligentia van dit land' waren. Behoorlijk ergerlijk als je dat 6 jaar lang moet aanhoren.

Wat betreft het schamen voor je opleiding, dat zou ik dus niet doen. Je bent niet gehandicapt maar juist gezegend met een goed stel hersens. Het is alleen jammer als andere mensen er de nadruk op gaan leggen en je alleen maar op die manier willen zien. Het interesseert mij bijvoorbeeld niet of mensen hoog opgeleid zijn of niet, ik let er meer op hoe ze met dingen omgaan. Zo ken ik mensen die geen vwo hebben gedaan, maar wel erg 'handig' zijn met hoe ze denken. Slimme mensen dus in mijn ogen, terwijl ze niet hoog opgeleid zijn. Zo heb je ook mensen met drie titels voor hun naam die niet 'normaal' kunnen denken, die zijn soms wat theoretischer dan praktisch.

Soms is het zelfs zo dat je om je heen mensen hebt die een vergelijkbaar niveau hebben. Daar raak je ook een beetje aan gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 10:56

Tja, desiree, volgens mij heeft het temaken met je sociale intelligentie. Duidelijk te merken op mijn werk, krijg vaak hoog opgeleiden die sociaal zo gek als een deur zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:00

Pipo schreef:
Tja, desiree, volgens mij heeft het temaken met je sociale intelligentie. Duidelijk te merken op mijn werk, krijg vaak hoog opgeleiden die sociaal zo gek als een deur zijn.

HAHAHAHAHA, dat bedoelde ik eigenlijk. Wetenschappers zijn vaak goed op hun vakgebied maar van sociale vaardigheden hebben ze vaak geen kaas gegeten. En dat kom ik hier ook tegen hoor!

De hond is de betere mens

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:08

Margreet, dat was 10 jaar geleden ook al zo en ik merkte het met name bij de paarden heel erg. Ik heb ook gymnasium en WO gedaan, en daar werd giganstich tegenop gekeken, en ook als 'uitsloverig' gezien. Erg vervelend moet ik zeggen, maar sinds ik werk ben ik het eigenlijk niet meer tegen gekomen.

En dat 'intelligentia' of bij ons 'want jullie gymnasiasten' en 'gymnasiaal gedrag' (whatever that may be) heb ik altijd maar genegeerd. Overigens vond ik dat op de KUB (uni) wel meevallen.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:20

3 vriendinnen van mij studeren aan de universiteit, en ik denk telkens weer, pffff zij liever dan ik. Ik kijk niet tegen hun op, integendeel.
Ik heb een leuke baan , ben super gelukkig, en heb een rot hekel aan studeren. Is er echt zo`n verschil tussen hoog en laag opgeleide mensen ? volgens mij valt het wel mee. Ik heb het nog nooit zo gemerkt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:24

Ik heb ook een vreselijke takke hekel aan studeren. maar ik benijd mensen die het op kunnen brengen wel hoor. Heb ook wel respect voor mensen met een universitair niveau. Maar mensen die het zonder of lage opleiding ver brengen verdienen niet minder respect.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:34

Desiree schreef:
Ik heb ook een vreselijke takke hekel aan studeren. maar ik benijd mensen die het op kunnen brengen wel hoor. Heb ook wel respect voor mensen met een universitair niveau. Maar mensen die het zonder of lage opleiding ver brengen verdienen niet minder respect.


De een is gezegend met het vermogen om door te leren, de ander heeft weer talenten op een ander vlak. Er zijn veel beroepen die te boek staan als 'laag-geschoold'., middelbaar geschoold kan natuurlijk ook. Al die beroepen hoef ik niet eens te proberen. Muurtje metselen, straatje leggen, dingetje lassen, koe slachten, brood bakken en zelfs mijn ramen krijg ik niet streeploos schoon... Zelf heb ik het vermogen niet om die dingen te doen en ik wil ze ook niet leren; goddank dat er mensen zijn die het wel allemaal kunnen. In mijn ogen is het redelijk stijlloos om neer te kijken op lager geschoold werk, probeer het eerst maar eens zelf te doen Haha!. Een open-hartoperatie kan ik niet uitvoeren en dus kijk ik tegen de chirurg op; een cv-ketel installeren lukt me ook niet en dus mag ik ook wel respect hebben voor de monteur die mij uit de kou houdt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:40

ik weet wel dta er momenteel te weinig lagere opgeleiden zijn. Het is moeilijk om afspraken te maken met loodgieters, metselaars, en dat soort mensen. Je komt er gewoon niet aan! Erg ongemakkelijk als je thuis met brokken zit. Ik vind ook dat veel laag opgeleide beroepen ondergewaardeerd worden, op financieel vlak. DAt is namelijk lang niet altijd terecht.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:55

De lagere opgeleiden die vakmensen zijn, zoals de bouw/loodgieters monteurs.................verdienen tegenwoordig behoorlijk wat geld, er is zo'n tekort aan deze mensen, dat ze zeer goed betaald worden.
Desiree schreef:
ik weet wel dta er momenteel te weinig lagere opgeleiden zijn. Het is moeilijk om afspraken te maken met loodgieters, metselaars, en dat soort mensen. Je komt er gewoon niet aan! Erg ongemakkelijk als je thuis met brokken zit. Ik vind ook dat veel laag opgeleide beroepen ondergewaardeerd worden, op financieel vlak. DAt is namelijk lang niet altijd terecht.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:57

Heel herkenbaar (beide kanten overigens).
Op school waren we (klasgenoten en ik) altijd de top, kans op baan etc. Atheneum in een kakbuurt is niet erg leuk, men heeft nl ook nog eens hoge verwachtingen van je. Toen ik dus NIET ging studeren werd ik voor gek verklaard, niemand die dat vatte. Ik ging lekker werken omdat ik het toch niet wist. Ik voldeed niet echt aan wat men verwachtte van een VWO-er met goeie cijfers. Ik had (en heb nog steeds) gewoon geen zin om 4 jaar suf in een hok verder te gaan leren en er vervolgens 'niets' mee te doen.
Nou ja, dat was dus compleet fout, wie gaat er nou WERKEN? En als ik dan zeg dat ik VWO heb krijg ik het nog steeds te horen (waarom studeer je niet, ga je nog studeren, en dan op een zéér verwijtend toontje, dan durf je geen nee meer te zeggen). Moet ik me nu schuldig gaan voelen omdat ik werk en niet studeer? Moet ik me schuldig voelen omdat ik VWO heb? Maak het nou!

Ik heb het ook overigens altijd als ik vertel dat ik een paard heb. Voel ik me gelijk zo'n ontzettend verwend nest die nooit zelf iets heeft hoeven doen. Dat moet ik dan niet voelen, maar ik heb het gevoel dat ik zo wordt aangekeken. Een ander gaat 3x per jaar op vakantie, heeft een hond, een boot of wat dan ook, maar een paard... dat is not-done... Scheve mond

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 12:05

desiree wat een laag opgeleide: metselaars ,loodgieters,zijn dat laag opgeleidde mensen? sorry maar dan weet je volgens mij niet wat deze vakmensen moeten leren.

een voorbeeld van een hoog opgeleidde professor:

meneer ik heb een bestelling voor meneer de bruin.

antwoord dat is geen meneer;
o sorry mevrouw de bruin

antwoord dat is geen mevrouw:
onzijdig persoon meneer?
antwoord : nee het is professor de bruin.

nou dan vraag ik je de kakkers!
Laatst bijgewerkt door westernworld op 31-05-02 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 12:05

Het is nog erger om met een opleiding te stoppen, terwijl je het wel zou kunnen en vervolgens gaat werken met twee onafgemaakte studies op zak.........

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 12:12

ik heb 5,5 jaar op t vwo gezeten. en kreeg altijd te horen dat de gehele klas een mavo instelling had. en dat dat echt niet kon enzo voor vwo leerlingen. en dat we toch beter ons best moesten doen omdat we zo slim waren. ik ben gestopt halverwege mn examen jaar en als ik dan zeg dat ik mbo ga doen dan kijken mensen me echt aan alsof ik gek ben. achja een beetje blond maar meer ook niet.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 12:17

Na de havo wist ik echt niet wat ik wilde dus daarom ben ik eerst mbo gaan doen.
Nou mocht ik al meteen een jaar overslaan dus daardoor was ik al een beetje een buitenbeentje. Maar de leraren maakten het nog erger. Bij nederlands mocht ik naar huis, bij maatschappijleerachtige lessen ging de docent aan mij het antwoord vragen omdat ze het zelf oook niet zo precies wist.

Echt triest. Tegenover de andere leerlingen was het niet leuk maar voor mij ook niet want ik werd echt zo'n buitenbeentje.

Daarna heb ik toch nog maar hbo gedaan en daar voelde ik me wel veel meer thuis. Niet door de andere studenten maar doordat de leraren je niet meer zo voortrokken omdat jij een hogere vooropleiding had dan iemand anders.

Nu op mijn werk wordt ook regelmatig opgemerkt dat ik wel erg hoogopgeleid ben voor dit werk. Maar ik wordt er niet op veroordeeld! Ze doen er juist hun voordeel mee. Ik krijg af en toe speciale projectjes en ik heb al behoorlijke verantwoordelijkheden binnen ons eigen team opgebouwd.
Al hoorde ik laatst wel van een teamcoach van een andere afdeling dat hij had gehoord dat ik hyperintelligent was Bloos

Maar ja geroddel op de werkvloer houd je niet tegen en liever dat ze me hyperintelligent vinden dan dat ze me een lui varken vinden.

Meeste mensen kunnen heel normaal omgaan met het feit dat je een hogere opleiding hebt gehad, degenen die dat niet kunnen hebben gewoon pech gehad.
Dat is hun probleem!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 12:20

Iemand die goed kan leren, kan gewoon goed leren en is niet per definitie intelligent. In mijn HBO tijd ben ik nog nooit zoveel echt "domme" (wat gedrag betreft) mensen tegengekomen als daarvoor en daarna. Ik kijk dus ook absoluut niet op tegen hooggeschoolden, en ik kijk ook niet neer op laaggeschoolden.

Net wat Lovely zegt: ieder heeft zijn talenten en ik ben heel blij met onze vuilnismannen.... moet er niet aan denken om dit werk zelf te moeten doen! Die mogen wat mij betreft behoorlijk wat geld verdienen hoor!

Mijn broertje heeft geen 1 diploma (behalve zijn zwemdiploma geloof ik), maar is zo handig met o.a. computers dat hij een bijzonder dikbelegde boterham verdient in deze business, compleet met flinke leaseauto en zo. Verder is hij ook nog eens heel belezen, weet overal wat van en iedereen kan een goed of leuk gesprek met hem voeren over van alles en nog wat. Zo kun je er dus ook komen, maar voor iedereen geldt: je moet het allemaal zelf doen! Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amarins2, annepaardoes, Anoukjuuuhh, arjaaaaa, Eve_Nie, Flip, Furbie11, GrapeshotBot, hagelslag, JPitty, KimD, kosseh, Laibadji, Marcato, nafkedemi, PotjeMayo, Prairy, Queijo, Sharonaa_, sinnekinne, VuurVleugels, XxMariellexX en 77 bezoekers