Kantelen van het hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Kantelen van het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-04 22:03

Mijn pony wil wel eens bij het dreseren zijn hoofd kantelen, dan bedoel ik zijn neus naar rechts toe zetten. Ik kan dan ontspannen, rechts, wat ik wil maar dan blijft hij zijn hoofd zo houden..

Ik vind het een raar (tja hoe noem je dat) trekje/dingetje

Weet iemand hier iets op ik vind het nogal vaag....

MsN statuz >> zie AVATAR!! WERKT ECHTT!!!


Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 16:07

Mijn arabier doet het ook wel eens, alleen doet ie het allebei de kanten op. In mijn geval is het gewoon dat hij niet goed voor het been is. Dus op te lossen met veel tempowisselingen. Hem scherp houden, zoals mn instructeur altijd zegt!

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 17:37

Oke Knipoog bedankt, de mijne zei 'niet op letten' maar ik ergerde me er een beetje aan.

MsN statuz >> zie AVATAR!! WERKT ECHTT!!!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 19:47

Je paard zoekt een aanleuning, dit kan een te onduidelijke hand zijn of te onduidelijke benen. ga eens na of de druk op beiden teugels hetzelfde zijn? en doe meer je benen eraan, ook als je paardje goed loopt. Een instructuer die zegt "niet op leteen"is naar mijn mening een hele foute instructeur! kantelen is namelijk een duidelijk rijfoutje van de ruiter, dus er is genoeg werk aan de winkel, succes ermee!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 14:31

Die van mij gaat kantelen op het moment dat ze weer haken op haar kiezen heeft, het is dan een kwestie van even langs de kliniek gaan en ze weg laten halen. Vervolgens doet ze het dan ruim een jaar niet meer.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 20:28

Mijn paard heeft het ook een poos gedaan en doet het nu nog weleens.
ik neem dan altijd meer druk aan op de andere kant dan waar hij zijn neus naar kanteld en drijf hem wat krachtiger naar voren.
Meestal is het direct weg.

Succes Knipoog

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 05:45

Jarrah heeft het vroeger ook een tijdje gedaan, mijn instructrice zei dat ze dan niet goed aan mijn been was. Dus ik heb een tijdje alleen maar voorwaarts gereden en toen verdween het

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:45

Als de neus naar rechts gaat, wil het paard de rechterkant niet goed aannemen. Dus juist contact nemen op rechts, links wat loslaten en goed voorwaarts rijden. Vooral ook veel linkerbochten en dan met je linkerbeen tegen je rechterhand aanrijden, zodat het paard weer recht wordt. Voorwaarts oplossen, niet trekken, het paard weer recht rijden.

Succes!

pluk de dag....

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:52

Jah ben het met Marita eens. Verder, soms wil het helpen een stukje travers in te zetten, goed met de buitenteugel opsluiten en dan moeten ze buigen, waardoor ze recht worden. Succes

Toon respect en je zult respect terug krijgen...
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden...
Paardrijden is pure logica, verplaats je in de positie van je paard voor je handelt...

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 10:58

Soms helpt terugkantelen ook goed, een korte felle ophouding naar boven toe met de kant welke je hem terug wilt kantelen.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:22

Ik hoop dat het niet erg is dat ik deze topic weer omhoog haal, maar volgens mij doet mijn paard dit ook. Ben er niet zeker van maar vooral de laatste tijd als ik iets stelling vraag steekt hij alleen zijn neusje uit, en komt dus zeg maar niet "door" zijn hals. Eerst deed hij dit wel, ik snap nu niet waarom hij dit doet. Ook gaat hij af en toe echt kantelen met zijn hoofd, dus echt zijn hoofd iets schuin houden, meestal als ik hem dat 'neusje uitsteken' moeilijker maak, door bijvoorbeeld aan de andere kant niet mee te geven. Ik weet niet waarom hij dit doet, en hij is er pas mee begonnen, tenminste het is me pas echt opgevallen. Hij is verder super aan het been, en normaal heel fijn, en makkelijk te rijden. Ik weet zeker dat een tandarts bij hem moet komen, want hij heeft iets moeite met brokken binnen zijn mond houden, maar kan zijn rij probleem ook hier van komen? Ik hoop dat iemand dit begrijpt, en mij wat informatie kan geven. Ja ik heb les, maar niet met deze paard, (les via school dus op moment alleen op manege paarden), kan deze een keer meenemen en kijken wat mijn instructeur ervan vindt, maar dit moet ik eerst zien te kunnen regelen. Verder kan ik een kennis van mij op stal vragen, die heeft me wel eens eerder les gegeven. (Ik zet dit erbij zodat ik niet zo'n afgezaagde antwoord als "les nemen!"krijg.)
Ik hoop dat iemand mij kan helpen...

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:23

Eerst naar de tandarts dus.En de neusriem losser,want die drukt de binnenkant van de wang tegen de scherpe kiezen..dat wil hij dus ontlopen door het hoofd te kantelen...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-11-04 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

FlappieR

Berichten: 497
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 18:36

Tandarts zou ik zowiezo doen, dat is echt een wereld van verschil.

Op de rug van een Irish Cob is het leven helemaal top!

Two legs move your body,
Four legs move your soul.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 01:33

rechterhand OVERDREVEN ver omhoog doen zonder de druk te veranderen. Kanteld die hem vanzelf weer terug!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:27

Hallo, als dat beest zijn wang tegen of tussen scherpe haken van de kiezen heeft, heeft-ie gewoon pijn, wat je ook doet!

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:32

helemaal mee eens lusitana...bovendien vind ik je hand naar boven halen niet de oplossing. je behoort je handen laag te houden en naast elkaar en niet vanelkaar af!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:48

Mijn merrie doet het soms op de linkerhand als ze vastzit op links. Het is dan een kwestie van goed losrijden op beide kanten etc. Tijdens die training is het vaak al minder en de volgende dag is het over.

Hand omhoog kan een trucje zijn om het kantelen te verbloemen (bv. tijdens het wijken) maar het is geen blijvende oplossing.

Het paard zal ergens in zijn lijf een kleine kortsluiting hebben, aan jou de kunst om een nieuwe instructrice te zoeken, deze kortsluiting te vinden en het probleem te gaan oplossen. Als je weet wat er precies aan de hand is, kun je het makkelijker oplossen.
Zoek bij de bron van het probleem, niet bij de uiting ervan!

Succes ermee OK dan!

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:51

Maanoog schreef:
in de wendingen heb je altijd je binnenhand iets hoger dan je buitenhand klomp.


Niet mee eens.... zo blokkeer je de binnenschouder van je paard, waardoor deze niet optimaal kan meedraaien. Het buitenbeen kan dan niet meer de passen afmaken met tactfouten (en onrustig in de hand) als waarschijnlijk gevolg.
Binnenhand omhoog in de wending doe je alleen om je paard te helpen als deze zich vastzet in de kaak.... zodra je paard weer buigt, doe je je hand weer op de 'normale' plek....

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

pientje4

Berichten: 777
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:30

Het kan idd zijn dat het paard niet voor het been is. Mijn paard heeft dit ook een tijd gedaan. Ik heb hem laten behandelen door een ostheopaat en sindsdien geen gekantel meer. Er zat een spier vast in zijn rug.......

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 01:46

Lusitana schreef:
Hallo, als dat beest zijn wang tegen of tussen scherpe haken van de kiezen heeft, heeft-ie gewoon pijn, wat je ook doet!

Dit ia ook een mogelijkheid ja.
ik zou dus het gebit/rug laten controleren,voordat je allerlei fratsen gaat uithalen

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 17:19

Maanoog schreef:
in de wendingen heb je altijd je binnenhand iets hoger dan je buitenhand klomp. vaak is het hoofd kantelen een teken dat het paard onder het werk probeert uit te komen. voorwaarts rijden en veel tempowisselingen wil wel helpen. iets lossere teugels ook, dat kan je dan geleidelijk aan weer opbouwen.


Kantelen geeft in de meeste gevallen aan dat de ruiter een rijtechnische fout maakt. En ik heb defenitely niet mijn binnenhand hoger in de wending, dat zou een komisch gezicht zijn Haha!, tis geen fiets.


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:24

ophouding-kje met je binnenteugel Knipoog

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 17:36

Als paarden hun hoofd gaan kantelen komt dit meestal vanuit de achterhand.Mijn paard deed dit ook en bleek spat te hebben.Ik wil hier niet zeggen dat jou paard dit ook heeft.Het kan ook een rijtechnische fout zijn.In iedergeval jou paard goed van achteren naar voren blijven rijden,veel overgangen en tempowisselingen rijden.Zorgen dat hij recht loopt met aan beide kanten evenveel gewicht in je handen.
Je moet hem dus van achteren meer gaan activeren zodat hij zich aan de voorkant los gaat laten.En het is nou eenmaal zo dat als een paard goed in de aanleuning loopt zichzelf ook fijn laat bewerken;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers