Wat is beter, elke dag rijden of 4x rijden en 2x longeren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Wat is beter, elke dag rijden of 4x rijden en 2x longeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 12:53

Ik heb 4 maanden niet kunnen rijden, omdat ik voor een nieuw zadel moest sparen en ook omdat het vinden van een goed passend zadel niet zo snel ging Frusty Nu heb ik dus eindelijk weer een goed passend zadel gevonden en kan ik dus weer beginnen met rijden. Car is op de rechterhand aardig los, maar op de linkerhand zit hij echt heel erg vast, zo erg dat hij zijn achterhand helemaal naar binnen gooit en hij pakt het bit aan de rechterkant helemaal niet vast. De stelling naar links is erg zwaar voor hem. Hij kijkt dan ook helemaal naar buiten. Dit had hij ook al,toen ik nog mijn oude zadel had. Ik heb het advies gekregen om een Fisio erbij te halen. En ben dat ook van plan.Maar hoe kan ik dit onder het zadel oplossen. Ik snap dat ik veel voltes moeten maken en vergroten en verkleinen, maar hoe krijg ik hem zover dat hij de rechterteugel wat meer pakt en de linkerkant wat losser laat?

Zou ik hem nu elke dag lekker moeten losrijden of ook tusendoor lekker longeren met een Gongue(die gebruik ik al 1,5 maand)

gr Kat

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:31

om hem op de vaste kant losser te krijgen moet je in het begin niet te veel met stelling rijden. het beste is om hem op de losse kant meer op aanleuning te rijden dit door middel van schoudervoor en overgangen en veel rechtuitrijden en met je been naar je hand toe rijden. verder op de vaste kant ook overgangen rijden en voltes draaien. zodra je te veel stelling gaan vragen neemt hij geen aanleuning meer op je buiten teugel en los je behalve dat het soms fijner aanvoelt er verder niets mee op. Als je paard er door longeren beter van wordt zou ik het zeker gebruiken. mijn paard werd er alleen maar slechter van dus ik heb het door rijden op gelost. heerlijk om dit eindelijk te kunnen zeggen na 1,5 jaar want bereid je voor op een lange weg al zal je zien dat je naar een paar keer trainen al effect krijgt. ik heb onder het kopje recht of scheef een stukje geplaatst wat hierover gaat.
gr marjolein

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 13:43

Dank je wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:11

ligt aan je paard, bij de een kun je het best 6 dagen per week rijden en bij de ander juist niet.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:17

Je zou, om hem wat losser te krijgen, ook kunnen proberen voor het rijden de hals in te laten buigen. Laat hem in de box, of daarbuiten, gewoon stil staan, neem een paar brokjes in je hand en ga met je hand naar beneden en naar z'n voorvoet. Hij moet met z'n snuit jouw hand volgen en beneden aan geef je hem de brokjes. Probeer steeds wat verder naar achteren te gaan en steeds ietsje hoger. Wissel links en rechts af. Zo laat je je paard zichzelf oprekken en wat soepeler maken. Let op, hij moet wel stil blijven staan en niet gaan lopen om bij je hand te komen. Dit is een oefening die ik van mijn fysiotherapeut heb gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:20

Helemaal mee eens, wat ook heel goed helpt, is de lichte kant aan de buitenkant te nemen, en dan stellen naar buiten doen, en de achterhand naar buiten plaatsen, zodra hij druk neemt, stel je hem weer recht, als hij weer los laat, dan weer stelling, en die achterhand naar binnen, hij wil het achterbeen aan de lichte kant er niet bij zetten namelijk, die plaats ie wat naast zijn voorbeen.

Success.
musje schreef:
om hem op de vaste kant losser te krijgen moet je in het begin niet te veel met stelling rijden. het beste is om hem op de losse kant meer op aanleuning te rijden dit door middel van schoudervoor en overgangen en veel rechtuitrijden en met je been naar je hand toe rijden. verder op de vaste kant ook overgangen rijden en voltes draaien. zodra je te veel stelling gaan vragen neemt hij geen aanleuning meer op je buiten teugel en los je behalve dat het soms fijner aanvoelt er verder niets mee op. Als je paard er door longeren beter van wordt zou ik het zeker gebruiken. mijn paard werd er alleen maar slechter van dus ik heb het door rijden op gelost. heerlijk om dit eindelijk te kunnen zeggen na 1,5 jaar want bereid je voor op een lange weg al zal je zien dat je naar een paar keer trainen al effect krijgt. ik heb onder het kopje recht of scheef een stukje geplaatst wat hierover gaat.
gr marjolein

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:21

Probleem zit niet in de hals maar in het onderbrengen van het achterbeen.
Alvaron schreef:
Je zou, om hem wat losser te krijgen, ook kunnen proberen voor het rijden de hals in te laten buigen. Laat hem in de box, of daarbuiten, gewoon stil staan, neem een paar brokjes in je hand en ga met je hand naar beneden en naar z'n voorvoet. Hij moet met z'n snuit jouw hand volgen en beneden aan geef je hem de brokjes. Probeer steeds wat verder naar achteren te gaan en steeds ietsje hoger. Wissel links en rechts af. Zo laat je je paard zichzelf oprekken en wat soepeler maken. Let op, hij moet wel stil blijven staan en niet gaan lopen om bij je hand te komen. Dit is een oefening die ik van mijn fysiotherapeut heb gekregen.

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 14:43

Dank jullie wel Haha!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 15:54

off topic: Pipo, probeer je quote's nou eens aan de bovenkant te houden. Knipoog

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, Belgiƫ)

elke dag rijden of 4x rijden en 2x longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:20

I.v.m. de scheefheid denk ik dat je meer kan oplossen met het rijden dan met te longeren (maar misschien denken anderen hier anders over?). Sowieso denk ik dat longeren wel goed is ter afwisseling voor je paard, tenzij hij echt longeren haat (zo zijn er natuurlijk ook). Persoonlijk vind ik dat mijn paard beter vooruitgaat met meer te rijden i.p.v. meer te longeren, maar ik longeer ook regelmatig ter afwisseling en ook als ik weinig tijd heb of zelf in niet een al te goede stemming ben (dan weet ik dat ik er sowieso beter niet opkruip).
Joke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 20:28

Longeren is altijd goed ter afwisseling van het rijden. Zelf rij ik nooit 7 dagen per week, mijn paard trekt dat niet, wordt ie sjagrijnig van en ik dus ook. Voor mij geldt dat ik m 2 of 3 dagen achter elkaar rij en dan een dag 'iets anders' doe. Dat kan dus serieus longe werk zijn, of iets wat minder op werken lijkt. Bij het longewerk zie ik hem lopen en krijg ik dus meer een indruk van wat er wel of niet verandert aan hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 11:06

ik snap niet hoe???!!!( blond)
Prima schreef:
off topic: Pipo, probeer je quote's nou eens aan de bovenkant te houden. Knipoog

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:24

Probeer het eerst eens zelf, als je er niet uitkomt hoor ik het wel. (tip: probeer eens onderaan met typen, dus na de quote)

gr,
bas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:32

Oke dan, het is me net uitgelegd, dus gaat goed komen.!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 14:47

Dat van het onder een quote typen moet vanaf nu wel goed gaan, daar vertrouw ik op.

Iemand nog iets te vertellen over de vraag die hier gesteld werd? Oftewel, weer graag terug naar het onderwerp.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:15

Het is trouwens Gogue zonder N van Niet.

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 19:12

Het hangt denk ook wel van je pony af wat het beste is. Maar 4keer rijden en 2keer longeren is wel afwisselender. En dus leuker voor je pony/paard denk ik.

Carmentjuh
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-06-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 20:48

ik heb gehad dat ik d8 dat hij ook vast, dat bleek wel zo te zijn maar dat kon je niet los krijgen door te gaan rijden er was een man bijgekomen en die had allemaal vage dingen bij hem gedaan hij zit nu wel helemaal los duzz!! Haha!