het begrip "inrijden" wat verstaan jullie er onder

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

het begrip "inrijden" wat verstaan jullie er onder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-02 18:24

okey, inrijden wat verstaan jullie daar onder?

Ik had namelijk met iemand een meningsverschil

de een vind op een jonge pony rijden:"inrijden"
de ander vind alles wat je een paard leert:"inrijden"
En weer een ander vind het zadelmak maken "inrijden"

Wat verstaan jullie er onder?

Ik heb namelijk en tijd een haf verzorgt, ... meegeholpen met longeren... kennis laten maken met zadel...
heb ik er vaak opgezeten... hem laten wennen aan gewent aan het zadel... hoofdstel om enzo.. gewoon, iedere middag bv iets langer het zadel op zijn rug...
ik heb zo een half jaartje meegeholpen...
de laatste keren, was het zeg maar stappen, met hoofdstel in... maar wel aan de longeerlijn...
Ik noem dit niet echt "inrijden"
iemand anders zegt van wel...
dus jullie mening graag! Knipoog

en ook van die meisjes die een "verzorg" bijrijdpony zoeken, en beweren tieltallle ponies hebben ingereden... dan twijfel ik namelijk...

dus jullie mening! Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 18:28


Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 18:29

Wat jij gedaan hebt versta ik onder zadelmak maken, inrijden is, voor mij althans, het stadium na stap, draf, galop, een simpele volte en stilstaan met een ruiter op de rug.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 18:30

hetzelfde als wat percy zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 19:05

Inrijden : Zadelmak maken, hem de basis aanleren, dus dat hij de hulpen kent en hij wat simpele oefeningen beheerst. Zodra het paard een B-proefje kan lopen (niet dat je dat moet doen, maar dat hij het kan), dan vind ik dat een paard ingereden is.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 19:11

volgens mij maak je eerst je paard zadelmak en als je dat hebt gedaan ga je hem inrijden, hem dus dingen onder de man leren, net als percy zegt.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 19:14

Percy schreef:
Wat jij gedaan hebt versta ik onder zadelmak maken, inrijden is, voor mij althans, het stadium na stap, draf, galop, een simpele volte en stilstaan met een ruiter op de rug.


Ben het er ook mee eens dat dat de meest gangbare gedachtengang is....

Ik vroeg me alleen af, wanneer is een paard dan aangereden en wanneer ingereden, die 2 lijken me namelijk ook verschillend.

Daarna volgt doorgereden, maar dan zijn we weer een end verder Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Re: het begrip "inrijden" wat verstaan jullie er o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 21:30

Ethelate schreef:
Ik heb namelijk en tijd een haf verzorgt, ... meegeholpen met longeren... kennis laten maken met zadel...
heb ik er vaak opgezeten... hem laten wennen aan gewent aan het zadel... hoofdstel om enzo.. gewoon, iedere middag bv iets langer het zadel op zijn rug...
ik heb zo een half jaartje meegeholpen...
de laatste keren, was het zeg maar stappen, met hoofdstel in... maar wel aan de longeerlijn...
Ik noem dit niet echt "inrijden"


Lips are sealed Lips are sealed doe je daar een half jaar over? Lips are sealed Lips are sealed

Over inrijden is al een keer een topic geweest.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: het begrip "inrijden" wat verstaan jullie er o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-02 21:45

Steef"]
[quote="Ethelate schreef:
Ik heb namelijk en tijd een haf verzorgt, ... meegeholpen met longeren... kennis laten maken met zadel...
heb ik er vaak opgezeten... hem laten wennen aan gewent aan het zadel... hoofdstel om enzo.. gewoon, iedere middag bv iets langer het zadel op zijn rug...
ik heb zo een half jaartje meegeholpen...
de laatste keren, was het zeg maar stappen, met hoofdstel in... maar wel aan de longeerlijn...
Ik noem dit niet echt "inrijden"


Lips are sealed Lips are sealed doe je daar een half jaar over? Lips are sealed Lips are sealed

Over inrijden is al een keer een topic geweest.
[/quote]

die eigenaar had dat zo verzonnen, en vroeg of ik hem mee wou helpen.
Ik ging gewoon iedere dag verzorgen, wandelen en dan af en toe het zadel er op enzo...
en als die eigenaar mij dat zo vraagt...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 23:52

Ik ben het ook met percy eens.
Ben nu dus ook Ranita aan het inrijden, zodra ze de stap, draf, galop beheerst en een beetje nette figuren kan lopen. Vind ik dat ze wel min of meer ingereden is.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 07:29

Ik vind dat een paard goed is ingereden als het een net B-proefje kan lopen. Wat jij hebt gedaan vind ik dus zadelmak maken.
Ik ben Camilla nu in aan het rijden *nu even neit emer maar je begrijpt wat ik bedoel Knipoog * en jessica (obsession) heeft haar zadelmak gemaakt. Cool

germie

Berichten: 26013
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 08:37

inrijden is voor mij: stap draf en galop kunne rijden en halthouden. Niet aan de teugel ofzo, dan ga je al weer verder.
Dit stadium kun je in 1 tot 2 weken behalen, en dan kun je het paard wegzetten en 2 jaar later is ie het nog niet vergeten. Dus net even over het onthoudpunt heen.
Dit is ook wat veel stallen als criterium stellen, een ruiter verdragen dus.

in een B proef moet het paard al aan de teugel en ben je dus vele langer bezig, en dat heeft niets meer met inrijden te maken, maar met africhten.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 15:55

Ja, jij denkt er dus anders over als mij. Ik vind dat een paard helemaal goed en 'helemaal' is ingereden zeg maar, als het een net B-proefje kan lopen, dus idd ook aan de teugel.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:49

Nathalie schreef:
Ja, jij denkt er dus anders over als mij. Ik vind dat een paard helemaal goed en 'helemaal' is ingereden zeg maar, als het een net B-proefje kan lopen, dus idd ook aan de teugel.


Ik ben het niet met je eens Nath, dat een ingereden paard B + aan de teugel moet kunnen lopen.
dan is het gemiddelde recreatiepaard dus nooit ingereden? Je maakt mij niet wijs dat alles in Nederland aan de teugel loopt Tong uitsteken

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:42

Elk paard kun je wel aan de teugel rijden. En trouwens, ik bedoelde niet aan de teugel rijden.. (zat ff niet goed met mn gedachte erbij) maar nageeflijk zijn. Anders is elk paard wel snel ingereden, want bij.v Camilla kan allang stap, draf, galop en stilstaan.. Maar ze is echt nog niet ingereden vind ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:49

Zadelmak vind ik een paard waar je op kunt stijgen en een beetje kunt stappen en draven. En een klein beetje je hulpen snapt.
Meestal al na een paard keer dus.

Ik vind een paard ook ingereden wanneer je er een stap draf en galopje op kunt maken en wat simele figuren kunt rijden.
Aan de teugel hoeft nog niet. Ook nog geen B proef.

De rest vind ik bij training horen en dus paarden die verder xijn dan het net ingereden zijn.


Verder kun je een paard niet opnieuw zadelmak maken of op nieuw inrijden.
Je kunt wel terug naar de basis en dingen proberen anders aan te leren.

Dus die van Nathalie vind ik al ingereden.

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 18:16

Het inrijden zie ik als het laten wennen aan een ruiter op z'n rug.
Als je namelijk nog niet op je paard zit en hem dus nog longeert dan noem je dat geen inrijden.
Inrijden is dat hij de basis van het lopen leert zoals : draf,stap en galop met een ruiter op z'n rug.
Het woord zegt het eigenlijk al.....in-rijden (groenrijden).
Maar ik denk dat iedereen wel een andere mening heeft over het in-rijden van een paard.

Groetjes Miss Texas

Josti

Berichten: 1534
Geregistreerd: 28-03-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 19:31

Nathalie schreef:
Elk paard kun je wel aan de teugel rijden. En trouwens, ik bedoelde niet aan de teugel rijden.. (zat ff niet goed met mn gedachte erbij) maar nageeflijk zijn. Anders is elk paard wel snel ingereden, want bij.v Camilla kan allang stap, draf, galop en stilstaan.. Maar ze is echt nog niet ingereden vind ik..


dat vind ik wel ingereden, kijk ze is nog niet uitgeleerd (maar ja wanneer wel?) als een paard de basisbeginselen als stap, draf en galop onder de knie heeft vind ik een paard ingereden, nageeflijk rijden, wijken, changementjes doen etc etc dat moet/kan ie ook nog allemaal leren, maar lang niet elk paard kan dat idd en dat is ook niet altijd nodig.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 21:23

Bij sommige dingen ben ik het wel met jullie eens. Het scheelt ook niet veel hoor, mijn visie en die van jullie. Knipoog Een B-proefje is dus gewoon stap,draf,galop en simpele figuurtjes. En ik vind dat een ingereden pony wel nageeflijk moet lopen, dus niet tegen de hand/met respect voor de hand en ruiter die erop zit.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 22:09

Ik ga weer eens helemaal met kawa eens.
zo zie ik het ook