vraagje aan de enduranceruiters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

vraagje aan de enduranceruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 09:08

hoe word jouw paard de dag na een rit gereden?? heel licht om de spieren soepel te houden?? of gewoon normaal?


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 10:35

niet, alleen hele dag samen losgegooid.
Na zware training soms licht dressuren en veel gymnastiseren om hem soepel te maken/houden, anders worden ze zo stijf en wordt het alleen maar erger... Losgooien helpt bij ons beter dan dressuren, dus dat doen we meestal, tenzij het verschrikkelijk weer is... Schijnheilig

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 12:08

Ik heb Ameretto gisterenochtend ook alleen even een paar uurtjes losgegooid. Hij zou eigenlijk een half uur in de molen en daarna in de wei, maar de molen deed het niet. Ret heeft toen met z'n twee buurpaardjes in de grote bak gelopen, die hielden hem wel bezig, maar hij had zelf niet zoveel zin om te spelen. Rollen was leuker Haha!. Lau zou 'm gisterenavond nog ff een half uurtje mee het bos in nemen, relaxed buitenritje.

Vorige keer ben ik wel de dag erna gaan rijden, drie kwartier naar buiten, veel gestapt op de harde weg, maar het was voor ons beiden geen succes. Hij was stijf en ik ook, twee krukken op pad. Dus dat doen we maar niet meer. Overigens verga ik zelf nog steeds van de spierpijn in m'n kuiten, die zijn gewoon keihard en ernaar wijzen doet al pijn. Maar gek genoeg zal het morgen wel weer over zijn, net als de vorige keer.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 12:56

ohhhhh god zij dank heb jij ook spierpijn in je kuiten. mens mens wat doet dat zeer. ik loop als een plank en kan mijn kleintje van 2 niet eens de trap op krijgen. ik ben echt helemaal verrot na die rit. maar t was me het wel waard. ik neem vandaag maar een spierverslapper, dan gaat het hopenlijk morgen beter. gisteren dacht ik dat ik het ergste had gehad, maar vandaag was het gewoon nog erger. nina heeft gisteren een uurtje gedressuurd met bijrijdster. ik vergat te zeggen dat ze het wel rustig aan moest doen en goed los moest rijden. als nina net zon spierp[ijn heeft als ik had ik gisteren wel medelijden met haar. tja op maandag rijd dat meisje altijd les met haar. beetje banketstaaf om te zeggen dat ze niet mag. alleen moet ze het de volgende keer maar wat rustiger aan doen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 13:05

lonneke schreef:
...ohhhhh god zij dank heb jij ook spierpijn in je kuiten...


Haha, dank je! Haha!

Het is echt niet te harden. Gisteren zat die spierpijn overal maar toen kon ik tenminste nog hele stukken lopen. Dat zit er vandaag niet in, hoewel de pijn nu alleen nog in m'n kuiten zit. Bleeeeehhh... op mijn werk lacht iedereen me uit! *snif* Lijk wel een oud wijf! Haha!

Maar eh... het doet mij ook wel goed om te weten dat ik niet de enige ben, jij ook sterkte en Nina ook natuurlijk! Ameretto had gisterenochtend alleen weer iets dikke kogels van achteren, maar volgens Lau waren die gisterenavond weer slank. Hij had 's morgens ook nog wel wat opgetrokken liezen (een teken dat hij hard heeft gewerkt), ook daar is hij best gevoelig voor. Maar volgens mij vindt hij het alleen maar fijn, zo keihard werken, hij is geen moment sjacherijnig geweest dit weekend!

Maar om terug te komen op die spierpijn:op de site van het NOC*NSF - www.nocnsf.nl - staat onder het kopje 'Sport en gezondheid' een folder over het voorkomen van sportblessures. Deze tip heb ik van de mailing list van de DER. Die folder is opgemaakt in Adobe Acrobat en je kunt 'm downloaden, maar je kunt 'm ook gratis aanvragen per mail.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 19:15

hahaha,

Oh sorry, ik heb dit ook gehad hoor de eerste wedstrijden, maar nu merk ik er niets meer van. Zelfs na de 60 of 70 km geen last meer. Heerlijk gewoon. De eerste wedstrijden verging ik ook van de pijn, zelfs een keer van het vele inhouden mijn buikspieren, dat was ook zo'n ramp.
Ik zou zeggen, veel mee doen en dan gaat het vanzelf over.
Af en toe er naast lopen/hardlopen is ook heel goed.
Succes en ik zie je in Laag Soeren. (heb gisteren mijn inschrijving gemaild en vandaag betaald)

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 19:20

Oh nou vergat ik nog te antwoorden.
De dag na de wedstrijd ga ik altijd wel even rijden/longeren. Ilonk en Joey staan dag en nacht buiten dus losgooien kan niet. (Naya doen ze altijd) Meestal een heel klein rondje, even aan de teugel in stap, en aan een losse teugel even draven. In de dagen erna pakken we het zo weer op. Na een lange zware wedstrijd eerst twee dagen dressuren en dan lekker een paar dagen niets. Maandag heb ik Ilonk even gelongeerd en even opgejaagd samen met Leon (de shet).
Even rijden/longeren doe ik ook om te kijken of ze nog goed is, lekker loopt en niet stijf is.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 20:59

Hoi,

Ik las dat vrijwel iedereen een goede en fijne rit in Leersum had gereden, mooi zo! Ben ik erg blij om! Ben niet meer op Internet geweest sindsdien, heb het erg druk met school en Navy..

De dag na de wedstrijd doen we meestal een beetje rustig aan. Of een lekkere staprit met af en toe een drafje, of wat longeren, of lekker rustig aan rijden, maar meestal stelt het erg weinig voor. Gewoon even bijkomen, lekker relaxen. Loopt trouwens nooit stijf de dag na de wedstrijd, of de dag daarna. Heb het geluk dat mijn meissie dat gewoon niet wordt na een grote inspanning. Dat is gewoon mazzel hebben, loopt dus na de wedstrijd ook supersoepel door de locomotie..

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 22:35

s
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

-

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 00:36

Ik heb 1 keer een rit gereden, we zaten op 14,9 km per uur en de volgende dag gewoon weer een uur mee het bos ingenomen hoor.
Het is gewoon een goeie buitenrit, geen topsport.
Dat begint pas in de klasses dat je grotere afstanden moet afleggen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 00:46

Idd kun je een rit van 30 km geen topsport noemen, maar ik doe toch liever de volgende dag wat rustiger aan met mijn paard - en met mezelf. We moeten nog langer mee dan vandaag. Ik sport zelf niet elke dag, het paard wel, maar die heeft nogal de neiging zichzelf enorm voorbij te rennen - en hij loopt nog andere wedstrijden dan alleen endurance. Daarom de dag na zo'n rit gewoon een simpel buitenritje, in de molen of lekker los in de bak. Werken komt een dag later wel weer.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:34

naiade loopt dag en nacht buiten.

maar ik longeer haar altijd ff 20 min. ff lekker spieren los maken.
maandag was ze lekker actief en heb ik haar ook nog ff laten galoperen en lekker laten gaan en dinsdag gewoon weer een rit gemaakt.


Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 15:01

Hmmm... ben ik ff blij dat ik ben gaan groomen en niet meegedaan heb aan die rit!! Haha!

Beterschap iedereen met de spierpijn enzo Haha!

Misschien oftopic maar toch...

Wil nog wel ff wat kwijt over het feit of een klasse I topsport is of niet. Ik denk wel dat een klasse I wedstrijd gezien mag worden als topsport. Het ligt maar helemaal aan het paard en hoe vaak je grote buitenritten maakt. In principe kan elk paard meedoen aan een klasse I rit ookal wordt er niet heel veel mee gedaan of is het paard ontzettend oud. Voorbeeldje: binnen de Endurance rijdt een Fjord mee van 26 (!) jaar die af en toe ook nog eens wat wint en dus alle leuke, soepele arabiertjes het nakijken geeft. Dit gebeurt wel in klasse I, maar ik kan me zo voorstellen dat het een hoop van het paard vergt ookal komt hij glansrijk door de keuring. Dat noem ik wel topsport!

In klasse I is het vaak nog lastiger om goed te rijden omdat je vast zit aan die maximum snelheid van 15 kilometer per uur. Het is juist top als je het zo uit weet te kienen dat je met precies 15 km/uur binnenkomt met een superlage hartslag... als dat geen topsport is dan weet ik het niet meer...

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:25

Tja,
wat mij betreft kunnen we dan wel alles waar we ons voor moeten inzetten, topsport noemen.

Ik vind dat 'wij' als 'basissport-ruiters' (daar versta ik de B, L, M en Z klasses dressuur en springen, en klasse I (misschien II ook nog wel) endurance onder) nog geen idee hebben van wat echte topsport met zich mee brengt.

Wij doen het er maar een beetje bij, tuurlijk zijn we wel fanatiek!
Maar het is niet zo dat mijn hele leven om de wedstrijden draait en ik denk dat dat bij topsport zeker het geval is.
Verder vind ik dat ieder gezond paard met een basisconditie een Klasse I met gemak uit moet kunnen lopen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:34

Sjuimpje schreef:
Verder vind ik dat ieder gezond paard met een basisconditie een Klasse I met gemak uit moet kunnen lopen.


Een gezonde ruiter met een basisconditie kan dat ook. Maar dat wil nog niet zeggen dat je de dag erna maar weer in hetzelfde tempo als altijd door moet, en dat was de centrale vraag in dit topic. Een dagje (of twee) iets rustiger aan doen na zo'n rit kan nooit kwaad, is juist goed voor herstel van de spieren, ook al is zo'n klasse I-rit 'maar een flinke buitenrit'.

Toen ik maandag bij de drogist iets ging halen tegen spierpijn kreeg ik ook het advies om even twee dagen niet te sporten, gewoon om die spieren rust te gunnen. Kan me voorstellen dat hetzelfde zou gelden voor mijn paard, ook al heeft hij 'een goede basisconditie' en waarschijnlijk nog wel wat meer dan dat.

Sorry dat ik het zeg, maar ik krijg zo langzamerhand het idee dat wij als beginnende enduranceruiters niet echt serieus worden genomen. In alle takken van sport begin je op nul, je komt alleen verder door te doen, en daar horen nu eenmaal allerlei beginnerskwaaltjes en onzekerheden bij. Die 16 km/u in klasse II zal ik misschien ooit wel halen, maar voorlopig ben ik tevreden met 11 km/u in klasse I en geef ik mijn paard - en mezelf - de rust die we verdienen na zo'n rit.

Ik ben dus zo'n 'beginner', maar ik neem mijn sport wel serieus en ik vind het jammer als het dan wordt afgedaan als 'iets wat iedereen zou moeten kunnen'. Net als dat 'ieder paard Z kan lopen', maar vergeet daarbij dan niet dat ieder paard ook als 'beginner' ter wereld is gekomen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:46

Haha!

Ik was al bang dat dat weer de kop op zou steken, maar ik heb toch mijn mening er bij gezet.

Ik persoonlijk zie jou als beginner...
Maaarrrrr, mijzelf ook...
Ik rijd net als jij in de basissport en ben dus niet meer of minder.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:57

Ik zie mijzelf ook zeer zeker als beginner, ik heb tenslotte nog maar twee van die ritten achter de rug. Maar ik streef er wel naar om uiteindelijk goed mee te kunnen komen in klasse II. Wat daarna nog komt is toekomstmuziek, daar denk ik nu nog helemaal niet over na. Maar om ooit klasse II te kunnen rijden, is het wel belangrijk dat ik de opbouw binnen klasse I serieus neem. En dat houdt dus ook in dat ik zuinig ben op mijn paard en op mezelf. Vandaar die rust na een rit.

Daarop was ook de vraag van Lonneke gebaseerd waar dit topic mee begon. De reactie van de meesten was om even rustig aan te doen en daar is niets mis mee, lijkt me. Wat ik zo jammer vind, is dat er in dit soort topics dan toch steeds weer gereageerd wordt in de trant van 'het is gewoon een flinke buitenrit' en 'ieder normaal gereden paard moet dat kunnen'. Ik zie dat in principe ook wel zo, maar ik weet ook dat er meer bij komt kijken als je verder wilt in de sport. En dat soort reacties komen op mij dan wat denigrerend over, that's all.

BTW: topsport zal ik klasse I niet noemen, dat zijn de woorden van mijn trouwe groom! Haha!

BTW 2: echte topsport op het gebied van endurance vindt 6 & 7 juli plaats op de Veluwe, start en finish op het Federatiecentrum. Ik denk dat ik daar maar eens ga kwijlen... en mezelf héél erg beginner ga voelen! Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:04

Het komt ook omdat er gewoon veels te weinig klasses op endurance gebied zijn...
Ik zou het niet gek vinden als ze gewoon 10 klasses zouden maken en dan elke klasse 10 km langer als de vorige.

Komt bij dat de dressuur altijd veel te veel opgehemelt word, mensen die zelf niet starten kijken al heel erg tegen L2/M1 op Verward en daar worden eigenlijk alleen basisoefeningetjes als sch.binnenwaarts, contra en achterwaarts gevraagt.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 18:08

ik vind toch dat je heel anders rijd dan dat ik vroeger een buitenrit maakte.

als ik gewoon een ritje maak dan maak ik niet zo veel snelheid als nu ... tuurlijk zijn wij beginners maar ook ik vind de klasse Z dressuur/springen toch bijna geen basis sport meer te noemen.

mag ik vragen wat je zelf rijd?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 23:46

Ik rijd de Caritas nu M1 met punten.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-02 08:15

sorrry sjuimpje maar ik vind niet dat je deze endurancerit kon vergelijken met een lange buitenrit. niet voor niets waren er zoveel paarden die het om een of andere reden niet haalden of niet op tijd binnen waren. ook de v.a die moest keuren zij later in zijn speech nog dat het een behoorlijk zwaar parcour was geweest. daarom vroeg ik me af hoe je zon dag er na met je paard moest omgaan met rijden. het lijkt steeds meer alsof mensen endurance zien als ' dat doe ik wel even' ik heb er zelf ook te makkelijk over gedacht. nu ben ik wel voorbereid maar ik vind zeker niet dat je het kunt vergelijken met een grote buitenrit. de dag na mijn rit heeft ze licht dressuur werk gedaan. ze rijd nog op b/l niveau en zo is ze de dag erna ook gereden. niet al te zwaar dus.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 11:40

Dit is per paard en per persoon verschillend!! Dit is een eigen mening en ahngt sterk af van de training, hier over valt dus niet te twisten..

Voor de een is het inderdaad een gewone buitenrit, een training, maar dan met wat strengere controle en een eindlijst. Vooral voor degene die dagelijks een bos tot hun beschikking hebben, of bijna dagelijks ritten van deze afstanden maken, zal het niet veel meer of minder zijn. Je zal immers niet sneller rijden dan op die dagen dat je thuis traint, neem ik aan.

Voor de ander is het inderdaad een groot gebeuren en echt een wedstrijd. Er zullen zat mensen zijn (neem bijvoorbeeld Mariska Doosje, met Happy, die al tijdenlang klasse 1 rijdt met haar 26-geloof ik- jaar oude pony, met elke keer weer een goed gevolg, en bijna elke wedstrijd weer in de prijzen) die niet verder kunnen/komen/willen dan klasse 1. Misschien is dat net iets te veel voor jou, je paard, of is dat gewoon niet het streven. Dun kun je elke wedstrijd wel weer als een training zien, maar waarom zou je die dan nog rijden?? Trainen kun je immers ook gewoon thuis.

Ikzelf heb weinig uitrijmogelijkheden, waardoor Endurance voor mij toch iets speciaals heeft wat betreft de omgeving. Prachtige landschappen, vossen en duinen.. die heb ik hier niet! Alhoewel we zwaar trainen, en een Endurance echt niet meer is dan de ritten die we hier wel eens doen, behalve dat de afstanden misschien soms iets langer zullen zijn dan ik een periode getraint kan hebben, zie ik het toch als wedstrijd. Daarom rijd ik ook Endurance! Om de wedstrijdspanning te voelen! Om te weten of we op de juiste manier bezig zijn, en juist om al die strenge controles!

Wel deel ik de mening dat dit geen topsport is, klasse 1 en 2 rijden. Een klasse 1 rit uitrijden kan namelijk elk gezond paard met een goede conditie wel. Klasse 3 en 4 noem ik wel "echt" zwaar. Natuurlijk is dit voor een goed getraint paard, die er klaar voor is, bijna niet zwaar, de fysieke en mentale eisen zijn hoog!

Al met al moet duidelijk zijn dat Endurance een heel persoonlijke sport is. Er is geen lijn om te volgen, geen taringsschema dat voor elk paard werkt, geen limit..

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 20:26

Maaraak krijgt na de wedstrijd altijd een of twee dagen rust. Niet omdat ie het nodig heeft want hij is nooit stijf of stram maar wel omdat ie het verdiend heeft. En ik ook. We hebben zo'n dag samen hard gewerkt, elkaar erdoorheen gesleept en dat verdiend dan ook een beloning. Dus meestal gaan we lekker spelen met elkaar inde wei of paddock.

Het is per paard verschillend. HEt ene paard moet je de dag erna in beweging houden terwijl het andere paard het totaal niet nodig heeft. Zoals bijvoorbeeld Maaraak. Die kan je rustig weken stil laten staan en nog heeft ie conditie. Vind ie alleen niet leuk dnek ik want hij loopt maar wat graag. Dus de enige keer dat dat voorkwam was toen ik hem kocht. Toen heeft hij daar een paar maanden stilgestaan.

'Paint' it 'Black'

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 18:34

Heeeeey Hanifa! Jij ook hier? Leuk!
Met Ed ging ik vaak werk aan de lange lijnen doen de dag erna. Voor mezelf goed om wat te lopen enzo, en Ed vond het ook leuk en het is ook goed voor hem. Ed zou het niet erg vinden om de dag erna nog zo'n pokke-eind te rijden, maar ikzelf had daar nooit zo veel zin in....
Ed staat wel dag en nacht op het land, dat vind ik wel een fijn gevoel. Stijf is ie nooit geweest.

Klasse I is absoluut nog geen topsport, klasse II ook niet. De echte topsport begint pas boven de 100 km naar mijn mening. Daar ben ik maar al te goed achter gekomen toen ik samen met Hanifa (Fasel) in Ermelo ruiter 202 heb gegroomd Knipoog en de rest van de ruiters op het papiertje heb genoteerd.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 23:45

Ik doe weinig tot niks.
Lekker lang de wei op, lekker los gooien, en wat spelen, tikkertje doen, zonder zadel of hoofdstel rijden, lekker staprit, zulk soort dingen, vind TIko hartsikke leuk allemaal, ik ook, komt hij toch in beetje los, maar doet hij niet zo gek veel, kan hij wel lekker bij komen, en natuurljk een heerlijk uitgebreide poetsbeurt Slapen
Vind ie heerlijk!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers