Welke goeroe??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Welke NH 'goeroe' vinden jullie het best

Pat Parelli
9 (17%)
Emiel Voest
14 (27%)
Linda Tellington Jones
6 (11%)
de man van KISS
1 (1%)
monty Roberts
21 (41%)
Ray Hunt
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 51


germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Welke goeroe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 13:04

ben wel eens beniewd welke Natural Horsemanship 'goeroe' jullie het best vinden.
Ik heb een boek van Hempfling, weet een beetje van Voest.
Verder heb ik monty roberts boeken gelezen en nog van een ander (naam even kwijt).
Eigenlijk lijken veel dingen op elkaar. Vinden jullie dit ook?
En ik heb negatieve verhalen gehoord over die man van KISS (keep it stupid simple, ben naam van hem kwijt)
Verder ken ik Linda Tellington nog, maar haar boek vind ik erg vaag

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:11

Van Pat Parelli heb ik wel eens een show gezien, die was echt goed!!

LINDA Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:12

"geen" staat er niet bij! Haha!

Als je zelf lang met paarden omgaat, leer je vanzelf waarom een paard iets wel of niet doet.
Hoef je geen NH voor te hebben

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 13:14

Ik ben ook niet zo'n NH figuur hoor, maar gewoon beniewd, je maakt mij niet wijs runningkawa dat je nooit wat over ze gelezen hebt. Ik heb er zelf ook nog nooit eentje echt ontmoet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:15

Keep It Stupid Simple, dat zouden meer mensen eens moeten doen.

Persoonlijk vind ik NH een vaak wat zweverige en overdreven manier om te vertellen wat in de klassieke africhtingsmethoden al lang gebruikt wordt. Helemaal misselijk word ik van "goeroes" die aan het grote publiek laten weten dat op de gangbare manier je paard trainen haast gelijk staat aan mishandeling.

Mensen leren niet meer normaal met dieren in het algemeen en paarden in het bijzonder om te gaan. Paarden worden als kinderen gezien, en gedragen zich dan niet meer als normale paarden. En dan moeten er hulptroepen ingeschakeld... kassa!

Je moet met je paard omgaan zoals je dat zelf graag wilt, maar zelf word ik niet warm of koud van NH

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:22

runningkawa schreef:
"geen" staat er niet bij! Haha!

Als je zelf lang met paarden omgaat, leer je vanzelf waarom een paard iets wel of niet doet.
Hoef je geen NH voor te hebben


Goddank, er zijn nog verstandige mensen. Overigens zal Linda het niet op prijs stellen om het etiketje NH opgeplakt te krijgen. Toen al die andere goeroes nog in de poepluiers rondliepen had Linda al in de gaten hoe dingen zouden kunnen werken. Tteam is geen methode, maar een hulpmiddel.
Pat heeft tenminste nog nagedacht alvorens zijn systeem te gelde te maken, zodat ook gewone stervelingen er nog iets mee kunnen.
De rest kan alleen maar aap-kunstje-leren, heeft verder niet zo heel veel om het lijf.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:25

Het NH gedoe is natuurlijk ontstaan omdat er nu veel mensen met paarden zijn, in plaats van paardenmensen die je vroeger had. Toen leerden de mensen van vader op zoon hoe paarden in elkaar zaten en hoe je er mee om moet gaan. Nu gaan mensen naar een manege en leren daar een beetje rijden, maar dat is dan vaak ook alles. Kopen ze zelf een paard en krijgen ze problemen dan weten ze dat vaak niet op te lossen.

NH is dan een voor vele mensen aantrekkelijke manier om beter met je paard te communiceren. En het is ook ontzettend leuk om te doen en daar gaat het ook om: fijn met je beest bezig zijn.

Veel anders dan de mensen het vroeger deden is het volgens mij ook niet en het is ook niet persé vriendelijker of zo. Een paard op de Voest manier op zijn plaats zetten is voor een paard net zo confronterend als wanneer dat op de klassieke (met bijv. een zweep of hengstenketting) manier gebeurd.

En verder is het een beetje een hype en ik haaaaaatt hypes.... Boos! Iedere malloot die met een touwtje zwaait verdient er ondertussen bakken met geld aan en dat irriteert me een beetje.

Zelf heb ik heel veel aan Voest gehad (toen was hij nog volledig onbekend trouwens), maar gebruik lang niet alles van hem.

Jatten wat je jatten kan en de rest lekker laten liggen, toch? Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:29

germie schreef:
Ik ben ook niet zo'n NH figuur hoor, maar gewoon beniewd, je maakt mij niet wijs runningkawa dat je nooit wat over ze gelezen hebt. Ik heb er zelf ook nog nooit eentje echt ontmoet.


Ik heb er nog nooit een boek over gelezen.
Het enige wat ik er over lees is hier op bokt en bij de meeste dingen knijp ik mijn tenen bij elkaar.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:30

Zep schreef:
Keep It Stupid Simple

Alleen dan andersom *LOL*
Ben het met je eens, dat meer mensen dat zouden moeten doen. Ook in het verhaal van Mieke staan dingen waar ik het helemaal mee eens ben.
Ik denk dat de meeste mensen zich te weinig in paarden verdiepen.
Degenen die dat wel doen ontdekken zelf wel wat wel en niet een goede manier is om met je paard om te gaan.
Als je naar een of andere 'goeroe' gaat kun je het kunstje afkijken zonder er zelf achter te komen.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 13:32

Nou, ik lees alles, dus ook over western en NH, ik jat ook wat ik gebruiken kan zeg maar.
Maar een clinic of cursus heb ik nog niet gevolgd, bovendien is hetmij te duur (heb info gevraagd hier op bokt over Voest, maar echt bevredigend was het niet). Ik wil het namelijk ook voor het rijden kunne gebruiken, en dat kan dan niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:33

Dit schreef iemand van de NVVR:

Ik ben eens gaan kijken wat de ’natuurtalenten’ mij te bieden hebben. Daar heb ik een paar jaartjes over gedaan en als ik daarover een artikel zou mogen schrijven ben ik toch vrij snel klaar: ze hebben allemaal iets. Iets wat je kunt gebruiken en iets waarover ik zo mijn twijfels heb. Zo verdiepte ik mij een half jaartje in KFHempfling, waarna ik aangevallen werd door mijn paard omdat ik de techniek helaas niet goed toepaste en niet wist hoe het dan wèl moest. Over naar Mike Kevil, Linda Tellington Jones, John Lyons, Buck Brannaman, Monty Roberts, Mark Rashid en nog een aantal soortgenoten. Allemaal stuk voor stuk ’natuurtalenten’, maar ik kon helaas hun technieken niet toepassen op de manier zoals zij dat kunnen.
Uiteindelijk ben ik bij de Amerikaan Pat Parelli blijven steken. Hij kon mij, ’gewoon’ mens, de handvatten bieden waarmee ik verder kon. Parelli geeft mensen inzicht in het denken van paarden. Het verschil met zoveel anderen is dat hij zich richt op het ontwikkelen van mensen. Hij heeft daarvoor een systeem ontwikkeld, een soort handleiding. Zodat ik zijn tchnieken ook zou kunnen toepassen. En ik ben (van nature) nog blond ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:34

Cody"]
[quote="Zep schreef:
Keep It Stupid Simple

Alleen dan andersom *LOL*
Ben het met je eens, dat meer mensen dat zouden moeten doen. Ook in het verhaal van Mieke staan dingen waar ik het helemaal mee eens ben.
Ik denk dat de meeste mensen zich te weinig in paarden verdiepen.
Degenen die dat wel doen ontdekken zelf wel wat wel en niet een goede manier is om met je paard om te gaan.
Als je naar een of andere 'goeroe' gaat kun je het kunstje afkijken zonder er zelf achter te komen.
[/quote]

Maar doordat die goeroe 20 jaar of zo in de paarden zit, reageert die heel snel op een paard, net als andere mensen die al lang in de paarden zitten.
Dat is op de grond en met rijden.

je kunt het dan wel proberen af te kijken, maar de feeling voor meteen op iets te reageren krijg je alleen door heel veel met verschillende paarden bezig te zijn, niet door trucjes af te kijken.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:37

Ik loop vaak tegen problemen aan met Fleur die door oefeningen uit bijv het boek van Hempfling opgelost worden.
Nou ben ik de eerste die 'ruiterlijk' toegeeft geen echt paardenmens te zijn (al vind ik ze enorm leuk) dus dat alle 'guru's' hierdoor goudgeld verdienen vind ik geen probleem Lachen

Dit weekend geeft Hempfling een clinic in Ermelo, ik ga er met een vriendin met onze paarden heen. Ben heel erg benieuwd wat het oplevert. Uit boeken kan je veel leren, maar sommige dingen moet je gewoon zien.
Ben wel heel erg bang dat Hempfling inderdaad te zweverig is, en daar pas ik voor. Fijne richtlijnen waar je van kan leren zijn fijn, maar ik ga geen wierrook branden in de hoop dat Fleur doet wat ik zeg Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 13:39

wierook branden?? die is goed, die goeroe is er nog niet, zal ik daar maar mee beginnen, kunnen jullie in die vreselijke stank bij mij komen clinics volgen. En verder doe ik het zo als 'normale mensen' kijken of het geld oplevert Haha! Haha! Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:41

runningkawa schreef:
Maar doordat die goeroe 20 jaar of zo in de paarden zit, reageert die heel snel op een paard, net als andere mensen die al lang in de paarden zitten.
Dat is op de grond en met rijden.

je kunt het dan wel proberen af te kijken, maar de feeling voor meteen op iets te reageren krijg je alleen door heel veel met verschillende paarden bezig te zijn, niet door trucjes af te kijken.

Ja klopt ben ik het mee eens.
Ik bedoelde alleen met het 'maar dan andersom' dat je er Keep It Stupid Simple had staan in plaats van Keep It Simple Stupid Haha!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:45

Tegenwoordig koopt iedereen een paard zonder te weten wat ze in huis halen (nou ja, figuurlijk dan vaak Haha!). Voor die mensen zijn de NH-goeroes handig: zij leren die mensen hoe zich tegenover een paard op te stellen. En persoonlijk zie ik dan liever iemand met een touwtje zwaaien of met een carrot-stick werken op een goede manier, dan wat ik jammergenoeg bij mij op stal vaak zat zie: geruk aan het hoofd van het paard als het 'vervelend' is (enig idee wat voor krachten er op de nekwervels kom te staan?) of zondermeer een klap op of tegen het hoofd geven. Om maar te zwijgen van al dat geschreeuw en gescheld tegen de paarden, onbegrijpelijk. Nee, ze houden zoveel van hun paard... Verward

Voor mij zit het verschil tussen bijvoorbeeld het paard op de Voest-methode op zijn plaats zetten en het op de 'ouderwetse' manier (dus zweep / hengstenketting) in het feit dat Voest meer op paardachtige wijze werkt en vanuit de belonende invalshoek (door druk weg te nemen wordt het paard beloond) en de ouderwetse benadering er een is van straf. En dat lijkt een nuanceverschil, maar het maakt een wereld van verschil in de praktijk!

Een paard is geen baby of kind, hoewel het paard qua geestelijk vermogen nooit verder komt dan een kind van 2 tot 3 jaar. Om die reden moet je gewoon verschrikkelijk consequent zijn. Nee is nee en niet soms ja (of andersom...)

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 13:47

die methode heet toch echt Keep it Stupid Simple (Kiss)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:56

Citaat:
Voor mij zit het verschil tussen bijvoorbeeld het paard op de Voest-methode op zijn plaats zetten en het op de 'ouderwetse' manier (dus zweep / hengstenketting) in het feit dat Voest meer op paardachtige wijze werkt en vanuit de belonende invalshoek (door druk weg te nemen wordt het paard beloond) en de ouderwetse benadering er een is van straf. En dat lijkt een nuanceverschil, maar het maakt een wereld van verschil in de praktijk!


Ik heb het ook op de oude manier geleerd, maar bij mij is er toch ook de vorm van belonen door druk weg te nemen.

Aan de hand druk op het halster om mee te lopen, doet hij dat is de druk weg.
Met rijden net zo. Dan ontspan je toch ook met hand als beloning.

Maar met een eerlijke tik is ook niks mis.
Maar alle paarden die ik reed kregen ook een tik bij b.v. bijten.
Een tik bij het niet reageren op de hulpen, maar meteen een beloning met stem of door vorm van ontspanning als er gereageerd word op je vraag.

ik heb al heel lang eens stelling die bijna altijd op gaat, mits je normaal nadenkt.

Paard lief= ik lief
Paard niet lief = ik ook niet.

Dus wat is het grote verschil dan tussen Nh en de oude manier?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:13

Hebben jullie een link van dat KISS gedoe? Die ken ik nog niet Tong uitsteken

Goedgekeurd onderschrift :)


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:19

Ik zit het al te zoeken omdat ik ervan overtuigd was dat het Keep it Simple, Stupid was maar nu blijk ik het altijd verkeerd gezien te hebben. Bloos

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 15:54

Ik heb wel heel veel van Voest gelezen en ook de video gezien, van andere niet zo veel.

Ik weet ook niet echt of ik het er mee eens moet zijn of niet, het is natuurlijk mooi om een paard in zijn eigen taal aan te spreken, maar als je dat niet goed doet dan kan het volgens mij nog wel eens verkeerd uitpakken.

Ik vind trouwens de boeken van Richard Maxwell wel erg goed, ik kan wel veel vinden in zijn methode.

Dees

Berichten: 18904
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 15:58

Geen goeroe, maar gezond verstand...
Kom je ook een heel eind mee.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 16:05

Ik kan die KISS goeroe niet vinden, maar er heeft ooit eens iets over in BIt gestaan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:24

ik ga voor de man van kiss(die met die tong hahaha) Haha!

Afbeelding
Nee, serieus, ik vind ze allemaal wat hebben en ik heb van allemaal wel 1 of meerdere boeken en ik haal overal wat vandaan.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:31

Zep schreef:
Keep It Stupid Simple, dat zouden meer mensen eens moeten doen.

Persoonlijk vind ik NH een vaak wat zweverige en overdreven manier om te vertellen wat in de klassieke africhtingsmethoden al lang gebruikt wordt. Helemaal misselijk word ik van "goeroes" die aan het grote publiek laten weten dat op de gangbare manier je paard trainen haast gelijk staat aan mishandeling.

Mensen leren niet meer normaal met dieren in het algemeen en paarden in het bijzonder om te gaan. Paarden worden als kinderen gezien, en gedragen zich dan niet meer als normale paarden. En dan moeten er hulptroepen ingeschakeld... kassa!

Je moet met je paard omgaan zoals je dat zelf graag wilt, maar zelf word ik niet warm of koud van NH


DE methode is om de paardenbaasjes eerst een enorm schuldgevoel aan te praten, verwarring te stichten en dan een programmaatje te presenteren waarmee alle 'ellende' als sneeuw voor de zon verdwijnt. Triest, maar meer dan weer.
Om naar te kijken is het wel vermakelijk, jammer alleen dat de paarden de dupe zijn en als klap op de vuurpijl ook nog de portomonnee van de baasjes.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rainer en 104 bezoekers