Als we het toch over (western)zadels hebben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Als we het toch over (western)zadels hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 10:15

Is het iemand wel eens opgevallen dat als je het zadel van de rug afhaalt, er links en rechts naast de schoft een droge plek midden in een bezweet stuk zit? Ongeveer linksboven de schouder, van de rechterkant bekeken.

Iemand enig idee hoe dit komt, ik heb namelijk twee verschillende uitleggen gehoord, één negatief en één 'positief':
De negatieve is dat door te hoge druk de huid daar niet kan zweten, m.a.w. het zadel zit daar te krap.
De positieve zei alleen dat dat zo hoort en een verdere uitleg hoop ik nog van hem te krijgen Haha! .

Iemand enig idee Verward ?

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 10:31

Dit is dus negatief!!!.
Jou zadel past niet(meer). Zo is het bij mij ook begonnen, en toen had ik al twijfels(ik wist toen ook nog niet dat dit een teken was van een niet passend zadel) 3 weken later verschenen de witte haren.

De enige oplossing is dus een ander zadel(HELAAS Extreme duivel )

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 10:41

Cowgirl schreef:
De enige oplossing is dus een ander zadel(HELAAS Extreme duivel )


Daar wordt al aan gewerkt Pling .

Maar ik ben erg nieuwsgierig naar de ervaringen/meningen van anderen.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 10:45

Dit zijn dus de bewuste 'dry spots' die er op duiden dat je zadel dus NIET GOED past.

Als je gereden hebt (en gewerkt) dan dient een komplete zadelafdruk zichtbaar te zijn ZONDER droge plekken. Deze plekken duiden op 2 dingen:
1. je zadel drukt op die plekken te veel
2. je zadel raakt daar de rug niet

Beide is dus niet goed. Droge plekken op de schouder duidt op drukplekken. Bij langdurig gebruik kunnen hier witte haren gaan groeien.
Droge plekken op de rug duiden op ' bridging'. Dit houdt in dat de boom van het zadel niet de ruglijn volgt, hierdoor krijg je een onevenredige belasting aan de voor- en achterkant.

Het is wat hé die zadels.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 11:55

Citaat:
Het is wat hé die zadels.


Ik wordt er helemaal gestoord van en vraag me af of ik uberhaubt ooit nog een zadel vind dat eens langer meegaat dan 2,5 jaar! Extreme duivel

Van de week komen ze voor Danno een zadel aanpassen*(veelzeidigheid) ben benieuwd. Ik ga vanmiddag of morgen naar de winkel om wat te passen en dan daarna op paard passen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:11

zijn ze na 2.5 jaar af of passen ze niet meer???

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:16

Dan passen ze niet meer Boos! (op mijn haflinger dan, voor Danno wordt het zijn eerste zadel.)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 12:21

Sugarmiss schreef:
2. je zadel raakt daar de rug niet
Droge plekken op de rug duiden op ' bridging'. Dit houdt in dat de boom van het zadel niet de ruglijn volgt, hierdoor krijg je een onevenredige belasting aan de voor- en achterkant.

Als de rug niet geraakt wordt, midden onder het zadel, hoe kan het dan zijn dat het daar niet zweet?

Citaat:
Het is wat hé die zadels.

Yep Verdrietig !

Wat een een search bij Google met de trefwoorden "Dry spots + saddle" al niet oplevert ! Bedankt SM Party!! !

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:29

Paintje schreef:
Als de rug niet geraakt wordt, midden onder het zadel, hoe kan het dan zijn dat het daar niet zweet?


Zweetplekken ontstaan door warmteontwikkeling die niet weg kan. Als de rug dus 'bloot' ligt zal er zich geen zweet vormen.
Dit is natuurlijk maar ten dele waar. Een paard wat lang arbeid verricht zal op den duur overal gaan zweten, maar er zal altijd een licht verschil zichtbaar zijn.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-02 08:18

Heeft er iemand toevallig nog onder het zadel gekeken bij het afzadelen gisteravond?
Eerlijk zeggen Haha! !

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 08:24

ik kijk er altijd even onder na het rijden maar geen droge plekken hoor en zeker niet op de schouders. Bij mijn zadel blijft alleen de ruggegraat droog als er iets droog blijft.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 13:04

Ik was gisteren in een nieuwe binnenbak aan het rijden. Jemille was hier nog nooit geweest en vond het allemaal heel erg spannend. Ze liep voor geen meter omdat al die andere dingen veel interessanter waren. Na een half uur droop het zweet van haar af, van de spanning.

Naar aanleiding van bovenstaand berichtje ben ik eens gaan opletten maar nooit geen droge plekken gezien. Maar gisteravond dus wel.
Hoe zou dat komen??? Ik kan me niet voorstellen dat het zadel ineens niet goed zit!!! of zou ze door de spanning komen. Ben benieuwd of ze het vanavond ook heeft.

Hoor graag wat jullie hiervan vinden. Ik rij nog maar 4 weken met het zadel en ligt echt goed, het gaat veel beter.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Re: zweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-02 13:28

Zweette ze nu meer als anders? Dan zou het kunnen zijn dat de plekken je eerder niet opgevallen zijn.
Als ze voor geen meter liep dan gaf ze waarschijnlijk ook haar rug niet zoals anders.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 13:43

Ze is wel eens eerder zo nat geweest. En dan had ze ook geen droge plekken. Maar ze liep zeker anders. Na het rijden heb ik haar even los gelaten. Ze ging wel even heeeel snel rollen (ene kant, andere kant, klaar). En daarna bleef ze echt een half uur op dezelfde plek staan. Beetje rare avond..... Haha! .

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 15:19

Als je met gisteren de 3e bedoelde, kan ik me daarvan wel wat voorstellen. Hier was het in elk geval vies benauwd en er zat duidelijk onweer in de lucht. Mijn paarden hadden er knap last van in ieder geval, nou ja Carys niet hoor. Die ging gewoon stil staan en aangezien mijn dochter les had, kon ik mooi toezien.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

De 3e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 15:30

Ik bedoel ook gister de 3e... onwijs klote weer Boos! Boos! . Daarom ging ik in de binnenbak rijden. Dat is voor mij maar 5 minuten rijden (met de trailer). Maar toen ik daar aan kwam regende het niet meer.
Ik blijf het toch raar vinden, ik hoop niet dat mijn nieuwe zadel nu al niet meer pas....hihi.

Ik kijk vandaag en morgen nog even en als het dan nog zo is ga ik met het zadel terug.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 15:30

Natascha schreef:
Bij mijn zadel blijft alleen de ruggegraat droog als er iets droog blijft.

Da's bij mij ook zo. Ik heb zo'n pad met van die "luchtgaten" bovenin, en dan wil het nog wel eens voorkomen dat de ruggegraat van mijn paard nog/weer droog is en de rest nat. Als ze heel erg zweet is alles nat, ook langs haar ruggegraat.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 08:41

Okay, om paniekacties te voorkomen hier nog even de uitleg waarom een paard wèl droge plekken onder het zadel kan hebben:
Vlak achter de schouders hoort het zadel niet aan te sluiten met de huid omdat de schouders daar de vrijheid moeten hebben om te bewegen. Dan krijg je dus de situatie waar SM het over had, het zweet krijgt de ruimte om te verdampen. Verder is het heel 'normaal' als de ruggegraat droog blijft.

In geval van mijn paard zaten de droge plekken echter meer òp de schouders en dat wees op drukplekken. Mijn zadel lag inderdaad niet goed meer, waardoor het o.a. te veel naar voren schoof.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 11:14

Bedankt voor de uitleg. Mijn trainster zei gisteren precies hetzelfde. Gelukkig maar weer..............


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers