gaskoliek, luchtzuiger? (alweer, sorrie)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

gaskoliek, luchtzuiger? (alweer, sorrie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 13:11

Ik weet dat hier al een aantal diskussies over zijn gevoerd, maar ik heb toch nog even een nieuwe vraag hierover.

Duvel is ook een luchtzuiger. Hij heeft zo'n miracle collar anti-luchtzuigband, maar de laatste tijd kon hij daar ook doorheen zuigen en bovendien kreeg hij een wondje thv de atlas vleugel (uitstekende gedeelte van de eerste nekwervel).
Toen heb ik hem eens een hele dag geobserveerd zonder band om en ben tot de conclusie gekomen, datie het niet doet om aandacht te trekken, hij doet het ook als er niemand in de buurt is (ik kan zijn box vanuit de kantine zien), maar hij doet het niet de hele dag door, alleen alsie net wat gegeten heeft, of dat nu bix is, of een appeltje zomaar of na het rijden, daarna doetie het hooguit een half uurtje. En als je klaar bent met rijden en je zet hem op stal.
Daarom heb ik dus maar besloten om voorlopig de band af te laten, ook 's nachts, zodat het wondje helemaal kan genezen.
Hij staat nu vanaf zaterdag dag en nacht zonder band (daarvoor alleen af en toe in het weekend van 's morgens tien tot 's middags 5 uur).
Ook staat hij sinds vorige week dinsdag geloof ik, overdag een uurtje in de wei, waar redelijk wat gras staat.

Nou kreeg ik vanmorgen een sms-je van de eigenaar, dat Duvel gaskoliek had. Toen ik haar belde zei ze dat de DA zei dat het door het luchtzuigen kwam.
Buiten het feit dat er onderzoeken zijn dat ze de lucht wel of niet inslikken heb ik hier toch eens over zitten denken.
Als het paard de lucht wel inslikt, dan komt het toch als eerste in de maag. Als er dan problemen door de lucht ontstaan, dan verwacht je toch dat die problemen in de maag of de dunne darm ontstaan en niet dat die lucht zich vrijuit door de darmen kan verplaatsen en dan in de blinde darm en dikke darm ineens kan gaan ophopen en dan gaskoliek veroorzaken?
Ik heb daarnet mijn studieboeken erop nageslagen en er staat dat meteorismus (gasophoping) in de dikke darm ontstaat als gevolg van een fermentatiestoornis, een verminderde darmmotiliteit of een passagebelemmering.
De fermentatiestoornis kan optreden door opname van gistend voedsel, met name na opname van veel snel gegroeid gras in het voorjaar of vroege zomer.
Nou vraag ik me alleen af, waarom de dierenarts er meteen het plakkertje luchtzuiger als oorzaak opplakt, terwijl dat als je logisch nadenkt volgens mij helemaal niet kan?
En kan 1 uur per dag weidegang in een redelijk vette wei oorzaak zijn van gaskoliek? Zoveel eet hij niet in dat uur, want hij loopt ook veel te rennen enzo.
Maar goed, ik heb dit wel ook uitgelegd aan de eigenaar en die kon er wel inkomen dat het vrij sterk is, dat de ingslikte lucht de oorzaak zou zijn van deze gasophoping in de dikke darm, dus ik hoop, dat de anti-luchtzuigband nog even in de kast mag blijven, op zijn minst tot het wondje geheel genezen is.
Heeft iemand van jullie nog ideeën hierover?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 19:24

Het lijkt mij ook logisch wat jij verteld... Vraag het morgen anders even na op school, doe ik namelijk ook vaak.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 19:51

Dankje, dat was ik ook al van plan om te gaan doen.
Ga denk ik ook maar ens in de bieb zoeken naar wetenschappelijke literatuur over luchtzuigen enzo.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 22:41

ik kom nu vast cru uit de hoek, maar zou het niet beter zijn om naar een staladres uit te kijken waar je paard langer dan één uur per dag in de wei kan? ik moest dit toch even kwijt

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 22:49

opala schreef:
ik kom nu vast cru uit de hoek, maar zou het niet beter zijn om naar een staladres uit te kijken waar je paard langer dan één uur per dag in de wei kan? ik moest dit toch even kwijt


ehm miss is het wel opbouwen
je zet je paard niet zo maar de hele dag in een vette wei
niet te snel tot conclusies springen
nou ik hoop dat JIJ gelijk hebt
zou voor je paardje ook fijner zijn Lovers

ff off topic waar zitten jullie opschool
en waar leer je voor (stuur maar een pb )
tnx

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 06:45

Klopt, het is idd opbouwen, maar dan nog komt hij geen hele dagen in de wei te staan. Er is geen schaduw of beschuting, dus op een warme zomerdag isie in de koelte van zijn goed geventileerde stal beter af, volgens mij. Dan komt ie alleen 's morgens vroeg of na zes uur in het land.
Bovendien is het niet mijn paard, dus over verhuizen ga ik niet en de eigenaar wil hier toch niet weg.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 11:44

Volgens mij krijg je door ingeslikte lucht problemen met de darmmotiliteit, (loopt immers van voor (maag) naar achter (dida)). En als dan je paard op een vette wei staat, ook al is het maar een uur, krijg je dus fermentatiestoringen en uiteindelijk gaskoliek.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:27

het kan heel goed door het gras komen. de mijne zuigd ook lucht. heeft nooit een bandje gehad. nu wel want ze heeft een veulen. ze heeft er nooit wat van gehad. ik heb ook gelezen dat uchtzuigen geen koliek veroozaakt. iets wat mij wel altijd verteld is . wie moet je dan geloven. ik smeer wel een vasaline op de knel puntjes dan schuurd het niet zo. mijn vorige ruintje deed het ook zo vreeselijk. bij hem moest dat ding super strak. heeft hij overleeft hoor.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:41

Mijn Welsh A ruin zuigt ook lucht (ok buiten, zonder een hek oid) en hij heeft er nog nooit iets van gekregen.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: gaskoliek, luchtzuiger? (alweer, sorrie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:04

Marije_jiplover schreef:
Duvel is ook een luchtzuiger. Hij heeft zo'n miracle collar anti-luchtzuigband, maar de laatste tijd kon hij daar ook doorheen zuigen en bovendien kreeg hij een wondje thv de atlas vleugel (uitstekende gedeelte van de eerste nekwervel).


Onze Nappie is ook een luchtzuiger en heeft ook een Miracle collar om, hij kreeg letterlijk overal waar die band op zijn huid zat schuurplekken. Het ziet er misschien een beetje maf uit maar Nappie zijn band heb ik dus aan alle kanten ingepakt met echte schapenbontjes die je bij Divoza kan kopen. Je hebt ze in het grijs/zwart/beige en het helpt echt perfect, nu kan ik hem dag en nacht laten staan met die band om (behalve in de wei want dan heeft ie het te druk met eten!!)

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: gaskoliek, luchtzuiger? (alweer, sorrie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 16:49

napoleon schreef:
Het ziet er misschien een beetje maf uit maar Nappie zijn band heb ik dus aan alle kanten ingepakt met echte schapenbontjes die je bij Divoza kan kopen. Je hebt ze in het grijs/zwart/beige en het helpt echt perfect, nu kan ik hem dag en nacht laten staan met die band om (behalve in de wei want dan heeft ie het te druk met eten!!)


Bij DUvel zitten er ook bondjes om de band heen, maar waar dat wondje nu zit, drukt het zo, dat het bondje helemaal in de korst wordt opgenomen, zeg maar, en elke keer als je de band af doet (om te rijden of in de wei te zetten, want daar luchtzuigtie niet) trek je dus de korst weer kapot. Dat bevordert het genezingsproces nou niet echt. Vandaar dat ik de band af wil houden tot die plek weer helemaal over is.

Daarna kan die band wat mij betreft gewoon weer om, met uiteraard een schoon bontje.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: gaskoliek, luchtzuiger? (alweer, sorrie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:53

Marije_jiplover schreef:
elke keer als je de band af doet (om te rijden of in de wei te zetten, want daar luchtzuigtie niet)


(tuurlijk geen vette wei.) de oplossing staat er al. die eigenaar (wiens welzijn staat hier voorop?) hoeft niet te verhuizen. zet dat paard dan maar "tijdelijk" op een schrale wei.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Re: gaskoliek, luchtzuiger? (alweer, sorrie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 08:21

Marije_jiplover"]
[quote="napoleon schreef:
Het ziet er misschien een beetje maf uit maar Nappie zijn band heb ik dus aan alle kanten ingepakt met echte schapenbontjes die je bij Divoza kan kopen. Je hebt ze in het grijs/zwart/beige en het helpt echt perfect, nu kan ik hem dag en nacht laten staan met die band om (behalve in de wei want dan heeft ie het te druk met eten!!)[/quote

Bij DUvel zitten er ook bondjes om de band heen, maar waar dat wondje nu zit, drukt het zo, dat het bondje helemaal in de korst wordt opgenomen, zeg maar, en elke keer als je de band af doet (om te rijden of in de wei te zetten, want daar luchtzuigtie niet) trek je dus de korst weer kapot. Dat bevordert het genezingsproces nou niet echt. Vandaar dat ik de band af wil houden tot die plek weer helemaal over is.

Daarna kan die band wat mij betreft gewoon weer om, met uiteraard een schoon bontje.
[/quote]


bij exel zitten er ook bondje om haar bandje.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 20:14


Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appel_33, CarolinePro2, Facebook, IASCrawler, rocky_1995, tengeltje11 en 31 bezoekers