TYRZA Clinic te Oploo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseMoments

TYRZA Clinic te Oploo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 18:02

Vandaag was het dan zo ver, de Tyrza clinic in Oploo. Ik had al veel gehoord over Tyrza maar had nog geen les van haar gehad. Ik was dan ook erg benieuwd hoe het zou gaan. Mede omdat ik Unique een hele tijd niet heb kunnen rijden vanwege mijn Hersenschudding en nekblessure die ik een tijd geleden heb opgelopen. Ik had er dus voor de clinic 3 keer opgezeten en het was dus voor mij extra spannend hoe het zou gaan. Daarnaast was het de eerste keer dan Unique tussen andere paarden liep en dat ze zoveel spiegels te zien kreeg.
Toen ik in de manege aan kwam heb ik Unique eerst een tijdje gelongeerd. Om haar te laten wennen, maar ook voor mijn eigen gemoedsrust. Ze keek wel op naar de spiegel maar deed geen gekke dingen. Inmiddels was Tyrza geariveerd en toen ben ik opgestapt.
Unique was vanaf het begin af aan ontzettend braaf. Ze is over het algemeen erg nuchter maar het was toch even afwachten hoe ze op al die nieuwe indrukken zou reageren.
Tyrza hield eerst even een praatje om wat meer achtergrondinformatie over mij en het paard te verkrijgen en om te kijken waar we nu aan moeten gaan werken. Bij mij was vooral de ontspanning belangrijk, vooral vanwege mijn nek en rugklachten heb ik de neiging te gespannen op het paard te zitten. Ik kon ook duidelijk het verschil merken toen ik zelf ontspande en rustig adem ging halen dat Unique daar heel fijn op reageerde. Ik vond de punten die Tyrza aanhaalde erg goed. Ze let veel op houding, ontspanning, ademhaling van de ruiter en aanleuning van het paard.
Ik heb ook nog naar de andere les gekeken en ook langs de kant veel geleerd.

Over mijn eigen rijden met Unique was ik meer dan tevreden. Ze heeft zich heel erg netjes gedragen. Was braaf, liep ontspannen en was fijn op beide handen en de hulpen. De overgangen gingen na tips van Tyrza nog fijner en nog ontspannender. Als ik het maar goed aan geeft, doet ze netjes wat er van haar gevraagd wordt. Ik vond dat ze in het uur steeds verbeterde. Helaas heb ik zelf geen foto's van het rijden. Erg jammer want ik was erg trots op hoe ze eruit zag en hoe ze liep. Om een lang verhaal kort te maken. Voor mij was het een geslaagde clinic en zeker voor herhaling vatbaar. Ik heb weer aandachtspuntjes waar ik aan kan gaan werken en Unique is weer een nieuwe ervaring rijker. Ik heb lekker kunnen rijden en dat is erg fijn als je zo'n lang tijd niet hebt kunnen rijden.

Tyrza bedankt! OK dan! Ik hoop dat er snel weer een clinic hier in de omgeving is waar we aan kunnen deelnemen.

Daarnaast vond ik het wel leuk dat Tyrza zo positief over Unique was. Ik vond het erg leuk te horen dat ze het geen 3-jarige vondt lijken. En dat Unique al veel balans had. Vooral omdat eerste was ik toch wel extra trots!

Ik ben ook zeer benieuwd wat de andere deelnemers ervan vonden.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:19

harstikke leuk zeg!
ik hoop dat ze ook een keertje bij mij in de buurt is Haha!:D
ga zo door Haha!

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:35

Fijn dat Unique er zo goed op reageerde! Is toch maar altijd afwachten he als je nooit in een binnenbak rijdt en pas net wer bezig bent met trainen Knipoog

Ik kan me goed voorstellen dat je er wat aan gehad hebt aan die clinic. Ik vond dat Tyrza heel duidelijk kon uitleggen en ook alles met veel rust bracht tegenover ruiter en paard. Lijkt me een fijne methode Lachen

(Even voor de andere bokkers. Ik geen deelnemer maar heb alles vanaf de kant mogen bekijken Tong uitsteken)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:48

Idd fijn voor je dat Unique het zo goed deed!
Ik ben samen met Irmaatje en iwayalover wezen kijken en dat was ook al erg leerzaam en leuk! In welke groep reed je? Hebben we je ook nog zien rijden?

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 20:32

Tyrza had vandaag een extra leuke dag! Haha!

[VvdD] En weer wat gewonnen....

[PP] Tyrza radio 538!!!!!!!!!

En Tyrza krijgt nog meer bekendheid Haha!

[PP] Tyrza in de Hoefslag

Btw. Ik heb in de eerste groep gereden. Toen was er vrijwel niemand, dus ik denk dat jullie mij niet hebben zien rijden. Er heeft iemand op het laatst wat foto's gemaakt toen ik eigenlijk al uitgstapt had. Ik ben toen voor de foto nog een rondje gaan draven. Misschien dat daar nog iets van is gelukt.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:40

Die laatste van Tyrza in de hoefslag heb ik gelezen. Die andere topics nog niet. Zal eens ff een kijkje gaan nemen.
Wij hebben jou idd niet zien rijden. Maar wel je verhalen erover gehoord vanmiddag Haha!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 21:43

Jammer dat ik Unique niet gezien heb, ik had eerder willen komen, maar de vrachtwagen kreeg ineens kuren en wilde niet starten. Toen hebben we de accu even opgeladen en gelukkig deed ie het daarna wel!!

Ik had het niet willen missen namelijk. Pico liep heel lekker en het was fijn om van Tyrza te horen dat we eigenlijk al best goed bezig waren. ik moest alleen meer naar voren kijken. maar goed dat ze dat meteen in het begin al zei, anders had ik me daar thuis op de video steeds aan zitten ergeren Bloos

Normaal les ik altijd met Rex (mijn andere paard) want dat is het dressuurpaard en Pico heb ik voor de eventing. Omdat Rex net geopereerd was, heb ik Pico maar een keertje meegenomen. Ik heb Pico zelf beleerd en dit was pas de derde keer dat ik er les mee had, dus ik was echt super tevreden hoe ze het deed!!

Ik ga maar snel wat proefjes inschrijven!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:00

De foto's staan al op internet trouwens voor de liefhebbers. Ik heb alleen foto's van de laatste rijdgroep. De foto's van Fabiënne en Marieke staan al op HAW.

Marieke ik vond het trouwens ook een groot compliment dat Tyrza tegen je zei dat ze het eruit vond zien alsof je het paard wel op M niveau uit kon brengen. (zei ze toen jij zei dat je ongeveer op L niveau zat) Doe je dus goed! OK dan!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:08

Ze loopt nog wat onder me uit in de oefeningen, maar als ik dat straks voor elkaar heb, dan kan ik ook best M gaan starten...ik denk er nog even over.

Ik vond Tyrza wel heel fijn lesgeven...duidelijk en opbouwend Lachen

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 23:25

Ik heb nog wel een paar foto's van jouw Jeannette! Die zal ik er morgen wel even opzetten.

Ik vond Tyrza ook erg fijn les geven!

Leuk om jouw verslag te lezen Netje!
Ik heb nog wel een paar foto's van je gemaakt. Zal ik van de week ook even plaatsen. Ik ben echt blij dat het zo goed ging. Ook geen last van je nek gehad?

Van mij even een kort verslagje. Rond half 12 was ik op stal, alles in orde gemaakt. Gelukkig stond ze er nog netjes bij.
Rond 1 uur gingen we naar de manege. Helaas was Jeannette al aan het uitstappen, maar toch nog even gedraafd voor de foto. Daarna een tijd naar de volgende groep gekeken.
Toen mochten wij eindelijk. Samen met een stalgenoot en Marieke zat ik in een groep. Wij mochten inderdaad ook wat vertellen over de achtergrond van het paard en waar we graag aan wilde werken. Tyrza zag direct dat Orvelle van Partout was, want ze had er zelf ook een die er erg veel van weg had Lachen

Daarna lekker los gereden. Op een gegeven moment ging ze met mij aan het werk. De galop hebben we goed aan gesleuteld. Op een gegeven moment voelde ik veel meer sprong. Galop vind ik erg moeilijk, omdat ik weg draai met mijn heupen. Daarom doet het paard ook zo raar, omdat ze er niks van snapt. Tevens reageert ze veel sterker op mijn zit dan ik dacht. Als ik me iets zwaarder maak om wat rustiger qua tempo te gaan, dan valt ze in de draf.
Tyrza legde heel duidelijk en goed uit. Ze verdeelde haar aandacht heel goed door iedereen steeds apart te nemen.

Aan het einde liep Orvelle voor mijn gevoel echt super . Ze sjouwde zo fijn!! Ik heb er echt veel aan gehad en vond het heel leuk en leerzaam.
Andere mensen hebben meer foto's van mij gemaakt, dus wie weet kan ik ze nog plaatsen.
Jeannette heeft ook gefilmd, heel leuk om terug te zien.

Tyrza vond dat Orvelle een super mooie draf had en dat ze lekker swingde. Ik ben echt heel trots vandaag, dat ze het zo goed deed. Lovers

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 11:46

Annetje schreef:
Marieke ik vond het trouwens ook een groot compliment dat Tyrza tegen je zei dat ze het eruit vond zien alsof je het paard wel op M niveau uit kon brengen. (zei ze toen jij zei dat je ongeveer op L niveau zat) Doe je dus goed! OK dan!

Ik was er ook van overtuigd en M combinatie in de bak te zien. Toen hoorde ik later van je moeder dat je haar nog niet in de dressuur hebt uigebracht. Vond het een knap dier met een erg mooi voorbeengebruik. Idd zag je dat ie soms nog wat onder je uit liep. Maar als ik het verhaal van je moeder hoorde is het ontzettend knap dat je er nu zo mee weg rijd! Petje af hoor.

Fabienne heb ik gefilmd dus jij kan je les nog een keertje opnieuw beleven. Ze zag er goed uit. Ik vind het knap wat je doet. Zeker omdat ze zo weinig gereden is en jij er nog maar zo kort op rijd.
Ik vond het leuk om ook naar jullie groep te kijken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 12:34

Mijn toevoeging dan maar. Voor ons was het zeker niet de eerste les bij Tyrza, maar wel voor Raimaer. Mijn moeder reed Pablo, ik Raimaer dus. We waren er net voor het einde van de eerste groep en ik heb Jeanette dus nog even gezien, Unique is echt een plaatje zeg

Raimaer liep erg naar mijn zin, we hebben hard gewerkt aan het halthouden en het sluiten van de galop, wat ze nog erg moelijk vindt. Pablo liep ook lekker dus we waren allemaal weer erg tevreden. Helaas moesten we snel weg, ik heb wel marieke nog even gedag gezegd (die kende ik al, net als Pico Knipoog ), jammer dat ik niet wist dat Fabienne er ook was. Die heeft dan iig ook onze les gezien

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 13:52

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:23

GribaldiFAN schreef:
Ik was er ook van overtuigd en M combinatie in de bak te zien. Toen hoorde ik later van je moeder dat je haar nog niet in de dressuur hebt uigebracht. Vond het een knap dier met een erg mooi voorbeengebruik. Idd zag je dat ie soms nog wat onder je uit liep. Maar als ik het verhaal van je moeder hoorde is het ontzettend knap dat je er nu zo mee weg rijd! Petje af hoor.

Fabienne heb ik gefilmd dus jij kan je les nog een keertje opnieuw beleven. Ze zag er goed uit. Ik vind het knap wat je doet. Zeker omdat ze zo weinig gereden is en jij er nog maar zo kort op rijd.
Ik vond het leuk om ook naar jullie groep te kijken.

Nou, dank je wel voor het compliment!! Ik heb Pico nooit bekeken als dressuurpaard, als ze maar rustig bleef en ik er een net proefje mee kon rijden. Maar nu Rex even uit de roulatie is, heb ik haar veel meer gereden en gister ging het zo lekker dat ik haar maar eens ga starten...heb ik ineens 2 dressuurpaarden! Haha!

Ik moet zeggen dat de paarden van Lielle er ook wel heel knap uitzagen in de beige setjes Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 14:33

mooi he Haha! we waren in partner look *LOL*

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 17:03

Ja Lielle jullie paarden zagen er ook netjes en verzorgd uit! En idd erg mooi die bruine setjes! Leuke combinatie die 2 paarden. Dat bruine stond ook erg goed. Ik had Unique in saai wit wedstrijd teneu gestoken als je kijkt naar de kleuren varieateit van de verschillende setjes.

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 19:32

Ik heb nog wat foto's van Lielle en van Jeannette . Ik zal ze vanavond nog wel een keer plaatsen denk ik.
Ja de setjes pasten perfect bij elkaar. O ik heb Pablo even vast gehouden toen je moeder op wilde stappen. Schitterende paarden!
Ik vond de oren van Raimaer zo leuk. Haha!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 22:10

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 00:13

Ik heb je foto's gezien Fabienne, leuk hoor! En dank voor je compliment.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:52

helaas was ik niet aanwezig omdat ik ziek was, ik vond het echt jammer en hoop dat er over een tijdje weer een clinic in de buurt is, lielle jij zat in de eerste groep, dan was je dus als enige of niet?