help!! Kylian dribbelt als ik in stap aan de teugel rij!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-01 16:41

Als ik lange teugel geef dribbelt die niet en in het begin als ik de teugels aanneem
ook niet maar...heb ik al gedraafd en wil dan stappen dan dribbelt hij!!
wie o wie kan me helpen!!
alvast hartstikke bedankt!!



Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 16:45

Niet tegenhouden met je hand. Been eraan en hand mee.. Goed voorwaarts houden en niet tegenhouden! Veel mensen hebben de neiging om het paard voor 'vast te zetten' Dan moet ie wel een beetje gaan verzamelen/dribbelen. Dus goed met je hand mee en door laten stappen, zo moet ie wel gaan verruimen. Groetjes! Party!!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-01 16:47

ja maar LAURA als ik mn handen geef gaat ie toch draven!!?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 17:38

Tsja dan is er toch iets mis met de hulpen denk ik. Zet hem eens goed op de rem, stap is stap, geen draf.
Als je hem moe gereden hebt, doet ie dat dan nog steeds? Want het kan natuurlijk ook zo zijn dat ie gewoon erg veel energie heeft? Dan kan je m bijvoorbeeld eerst even losgooien ofzo. Luistert ie verder wel naar je hulpen? Anders zou je eens moeten beginnen dat hij daar goed naar luistert.
Hij dribbelt dus alleen als je hem aan de teugel wil rijden? Niet als je gewoon je teugel normaal houd maar wel met contact? Dan lijkt het me alsof hij er gewoon onderuit wil komen door te draven.

Heb je les? Lijkt me nl meer een probleem om aan de instructeur voor te leggen.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 19:26

hoi, mijn paardje doet het ook, het nige dat helpt is een keer goed op de rem zetten. Word maar boos, en heel erg consequent zijn.
kim Party!!

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 20:37

blijven opvangen met je zit en ophoudingen blijven geven inderdaad bij doordrammen een keertje flink op de rem en vooral los durven laten van voren als ik dit zo hoor denk ik dat je 'm teveel opsluit

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 20:48

Dat leek mij dus ook, maar KÍÍM als ze d'r hand naar voren brengt gaat ie toch draaaven! hehe j/k Party!!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 22:08

Eerst laag ingesteld stappen. Veelpaarden vinden het moeilijk om in oprichting te stappen. De mijne ook Lachen

Hee enne monique, als je losstapt of uitstapt, heb je neem ik aan ook lange teugel in stap? Vind het een beetje een vreemd verhaal hoor, van 'als ik teugel geef dan draaft hij aan'....denk eens na, da's toch niet helemaal zoals het hoort...
Gewoon rustig steeds terugnemen op je zit als hij aandraaft en net zo lang geduldig blijven herhalen tot hij het snapt.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-01 22:36

ja, maar ik heb Kylian nog maar net dus heb nog niet veel kunnen oefenen en dit deed ie al voor ik hem had vandaar dat ik het wil verbeteren!! Ik heb morgen mn eerste priveles met hem en dan vraag ik t ook!!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-01 22:38

EN....als ik hem op zn rem moet zetten hou ik hem toch ook tegen? (en niet geven zoals jullie zeggen, sorry hoor misschien ben ik heel blond??)maar...bedankt voor jullie reacties!!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 22:43

Je moethem ook niet op de rem zetten IMO, ik heb niet het idee dat hij er iets van bergijpt, dus zou ik niet doen....maarja zoveel mensen zoveel ideeën.
Ben benieuwd wat je instructeur er van zegt. Vertel je dat nog ff?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 22:47

Ja, maar je houd je paard niet alleen tegen met je handen maar ook met je zit.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 23:15

Probeer hem met je zit terug te rijden, als je hem voor je hem oppakt eens losrijd met wat langere teugel in stap, draf en galop?
Als hij dan losser en warmer is dan kun je hem langzaam oppakken, wees ook rustig met je zit en been. Adem diep uit, ontspan jezelf. Als hij wil dribbelen dan, zet hem aan het werk en laat hem (met ruimte) middenstap doen gewoon stappen en halthouden, dan is er op een gegeven moment voor hem geen reden (onder het werk uitkomen) om te dribbelen.
Succes. Haha!

Misschien handig boek om te lezen, met name heel gedeelte over de stap;
Africhting van het jonge rijpaard van Reinert Klimke.
Het is idd vooral bij een paard met een goede stap zaak om zo min mogelijk te doen of te regelen. Dus ander idee is warm stappen aan de longe en dan gaan rijden??
Dribbelt hij ook aan de longe?
Denk er ook aan dat je alleen drijft als hij harder moet en dan niet om-en-om maar 2 benen tegelijk.

Bespreek het met je instructeur zou ik zeggen.

_________________
<table border=0><tr><td><FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT></td></tr></table>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-05-11 10:33 ]</font>

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 09:14

probeer balkjes te gaan lopen.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 09:25

Reiner Klimke zei: teveel mensen proberen hun paard bij elkaar te rijden in stap, dit verpest de stap. Hij reed een paard in stap nooit aan het bit; zijn stelling was: als een paard 100% aan de hulpen is in draf en in galop, zal hij dat zeker ook zijn in stap!
Leer je paard te ontspannen in stap, dus rijdt hem nu eerst gewoon met een helemaal losse teugel in stap, als je wilt aandraven ook eerts de hulp geven, en als 'ie braaf aangedraafd is, dan rustig de teugels aannemen en lekker gaan rijden. Maar net als de anderen vind ik dir ook meer iets om met je instructeur te bespreken!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 09:34

Barbiano doet precies hetzelfde. Maar ik rij hem gewoon elke keer terug met mijn zit. Het is ook een beetje etteren van hem. Het gaat nu stukken beter dan voorheen. Goed oefenen!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 10:26

Tender heeft gelijk, in clinics van bekende ruiters wordt ook altijd gewaarschuwd voor teveel gesleutel aan de stap.

Veel aan een lange teugel, liefst wat voorwaarts-neerwaarts stappen en eerst de draf en galop goed voor elkaar hebben voor je hem in stap aan de teugel rijdt.

Schijnt het beste te zijn.

Succes! Mieke

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 10:45

Ik stap ook weinig met mijn paard als ik de teugels op maat heb, alleen met lange teugel en lang/laag. Verder moet ik wel even voor de keertwendingen iod, maar omdat zijn stap van zichzelf al niet heel sterk is, er zo weinig mogelijk aanzitten. Sigaar

Navragen is beter dan afvragen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 13:05

wat ik bedoelde met op de rem zetten is als hij steeds door je hulpen heen donderd een flinke ophouding geven van voren en 'm dus een keertje op de rem zetten

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 14:08

ik twijfelde ook niet an jou hor Kim!!! als een paard echt dramt dan mag dat zeker wel een keer! maar belangrijk is dat teveel mensen teveel willen doen in stap, waardoor ze de stap kunnen verpesten

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 22:14

Als Marillion dat doet laat ik hem (vierkant) halthouden en nageven en stap dan weer weg. Dat werkt bij hem heel goed.Hij weet het inmiddels na 1 keer al en houdt er dan meteen mee op. Wat zei Gerard ervan?

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-01 23:32

Ik ben het ook eens met het zo min mogelijk "rommelen" aan de stap. Hoe meer je gaat doen hoe meer kans je hebt dat je de stap onzuiver maakt. Ik neem aan dat als ie in stap telkens aan wil dribbelen hij een beetje gespannen is in stap. Als je op zo`n moment gaat proberen hem bij je te houden heb je grote kans dat ie gaat telgangen, of op andere manier zijn stap onregelmatig/onzuiver maakt. Probeer hem niet te kort bij je te houden, maar meer een beetje lang en rond te rijden. Nodig hem uit om met zijn hals te zakken (als ze dit eenmaal doen is het ook een teken van ontspanning). Om toch enigzins controle te houden, ga zodra hij aan wil dribbelen voltes stappen, of houd een beetje buiging naar binnen. Probeer zelf super ontspannen in het zadel te zitten, want als jij weet dat ie aan wil draven ga je je er toch onverwacht op voorbereiden (spanning!) wat je pony weer extra reden geeft om te gaan dribbelen. Rijd hem alsof het een paard is wat nooit zomaar aan zou dribbelen *LOL* Zorg dat je goed blijft doorademen en steek je benen niet af maar houd ze netjes aan gesloten aan zijn zij. Iedere spanning bij de ruiter is weer reden voor spanning bij het paard, wat weer resulteert in dribbelen etc. Ik zou het hier voorlopig even bij laten en naarmate hij vordert in zijn training kun je ook wat meer gaan werken aan het verzamelen en uitstrekken etc. van de stap. Maar je hebt hem nog maar kort dus het komt heus wel goed! suc6

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-01 09:44

bedankt voor de vele reacties!!
ik heb vrijdag priveles gehad en toen hebben we goed aan die stap gewerkt!!mijn instructeur dacht dat Kilian een beetje verkeerd was aangereden en als ik oefen wat hij zei moet t zo over zijn!!?
Wat ik moest doen: benen er aanhouden in stap(dus niet eraf wat ik dacht),en lichtjes aan de teugel rijden en als hij nageeft gelijk geven met mijn handen, en dat werkt echt!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers