Jerai is verschrikkelijk kreupel :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Jerai is verschrikkelijk kreupel :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 15:54

Het gaat niet zo goed met Jerai.

Ze is heel erg kreupel, we dachten in eerste instantie aan een trap, maar dat is (helaas) niet zo. Gisteren heb ik de dierenarts gebeld, nadat ik door stalgenoten ingelicht was dat ik zo snel mogelijk moest komen kijken bij Jerai. Ze ging de hele tijd liggen en als ze liep was dat op drie benen. Een stalgenootje van mij heeft de Uithof voor me gebeld, omdat ik zelf niet meer uit mijn woorden kon komen van het huilen, ik heb nog nooit eerder een paard gezien wat zó kreupel liep als mijn lieve Jerai gisteren.

De Uithof was gelukkig snel ter plaatse en ze werd onderzocht. Al voordat ze aan het been gezeten hadden, waren ze erg ongerust, hij was echt abnormaal dik, ze steunde er helemaal niet meer op en boog hem ook niet meer. Ook was het been bloedheet (terwijl ze vlak daarvoor nog afgespoten was).

Ze hebben bloed afgenomen uit haar been en uit haar nek. Het bloed uit haar been was troebel en er was draadvorming ofzo. Ik heb er eigenlijk weinig van gevolgd omdat ik zo overstuur was (lekker stom van me weer) en ik moest Jerai ook kalmeren. Toen ik lauw water wilde gaan halen voor de veearts, raakte ze helemaal door het dolle omdat ik wegliep, terwijl ze zich daarvoor toch heel groot hield.

Het enige goede was dat ze gisteren (nog) geen koorts had. Ze heeft antibiotica gehad en pijnstillers. Morgen komt de Uithof langs voor controle en ze gaan haar bloed onder de kweek leggen (om de celdeling te bekijken ofzo).

Wat het kan zijn konden ze nog niet precies zeggen, maar ze dachten aan een ontstoken gewricht, of dat er iets afgescheurd was.

Ik heb er zelf eigenlijk heel weinig van gevolgd, maar dit is wat ik vaag opving. Jerai moet nu zoveel mogelijk afgespoten worden en ze krijgt antbiotica (quadrisol). Ik ben nu even tussendoor thuis en ik ga zo weer naar haar toe. Ze heeft volledige stalrust en mag alleen heen en terug naar de spuitplaats lopen.

Gelukkig heb ik wel veel steun van mijn stalgenoten, iedereen spuit haar af.

Morgen zal ik precies vragen hoe of wat, gisteren was ik zo over de rooie dat ik te weinig opgevangen heb en morgen weet de Uithof waarschijnlijk ook meer.

Vandaag was er wel wat vooruitgang vergeleken gisteren, maar ze staat natuurlijk op antibiotica en pijnstillers. Ik heb een hele vuilniszak met gras voor haar geplukt, heeft ze tenminste nog wat te doen in haar stal, het enige wat ze mag lopen is van en naar de spuitplaats.

Morgen weet ik dus meer en ik hoop dat dit weer goed gaat komen. Ik voel me echt hartsikke poedersuiker en heel erg schuldig, ik had zondag meteen moeten bellen, maar toen was ze maar een heel klein beetje onregelmatig en het been was ook niet zo achterlijk dik, maar ik heb er toch spijt van dat ik niet gebeld heb. Ook voel ik me schuldig omdat ik haar in de kudde wilde hebben, ik dacht dat ze dat fijner zou vinden, anders had ze met 2 andere oude pony's in het land gegaan, maar ze vind het altijd zo leuk om lekker te dollen enzo en ze kende Nasty al en die staat in de grote kudde. Achteraf wou ik dat ik haar niet bij de kudde gezet had, dan was ze nu misschien niet in deze toestand terecht gekomen, want het kan misschien komen doordat ze zich te druk heeft gemaakt op het land.

Flink balen dus, maar ze wordt wel lekker vertroeteld door iedereen en daar wordt ze wel weer wat vrolijker van. Ik heb vrijgenomen van mijn werk, maar ik ben vanmorgen eerst wel wezen werken en toen ik kwam werd mij verteld dat mijn stalgenoten zowat een nummertje hadden staan trekken met afspuiten. Het been was dus minder pijnlijk, maar niet dunner. Ze heeft echt een enorme bal op haar knie zitten.

Ik vind het echt zó zielig voor haar, ze heeft ook altijd pech. En dan toch nog zo lief en zo blij blijven.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl


Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:10

Wat erg!!! Zat het echt met kippenvel te lezen Verdrietig
Vertel je het gauw als je meer weet??
Zo te lezen heb je genoeg hulp, maar als ik wat kan doen, bel maar!! Ik heb een nieuw mobiel nummer, die PB ik zo wel.
Sterkte....

Charmotte 4-ever!!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:48

Meid, ik hoop dat alles uiteindelijk meevalt. Soms lijkt het echt veel erger dan het is.

Ik wel weet precies hoe je je voelt: ik heb Kaminka ook een aantal keren op drie benen aangetroffen. Je voelt het bloed uit je gezicht wegtrekken, letterlijk. Het is verschrikkelijk als je paard zo'n pijn heeft en geen stap wil verzetten, maar het toch moet om bijv. naar een kliniek gebracht te worden of naar de spuitplaats.

Veel sterkte met je paard, hou ons op de hoogte, goed?

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 17:21

Heel veel sterkte! Huilen Huilen Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:28

Heel veel sterkte! Ik hoop dat het allemaal met een sisser afloopt!
Ik weet heel goed hoe het is als je paard opeens iets heeft.
En niet teveel schuldig gaan voelen, daar heeft Jerai nu niets aan. Bovendien was het zondag helemaal niet zo erg en wist je ook niet dat jet erger zou worden. Voor hetzelfde geldt was ze maandag helemaal beter geweest ipv slechter.

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:35

O wat erg voor je en je paardebeest Verdrietig Niet schuldig voelen hoor. Als mijn paarje kreupel is haal ik er ook niet gelijk een VA bij.
Ik hoop dat alles goed komt voor jullie beide Lachen
Succes!

Groetjes MOnica

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:41

ow arme Jerai, maar je moet je idd niet schuldig gaan voelen volgens mij haalt bijna niemand gelijk de va er bij als zijn paardje een beetje kreupel loopt....
heel veel sterkte.....

Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:52

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen omdat je niet meteen de dierenarts gebeld hebt. Volgens mij doet bijna niemand dat. En je moet je vooral niet schuldig voelen omdat je Jerai in de grote kudde wilde hebben. In principe is het voor elk paard het beste dat ze in een grote sociale groep kunnen leven. Bovendien weet je niet precies wat er is gebeurd, toch? Dus voor hetzelfde geld was het met die tweeoudere pony's samen ook gebeurd. Je bedoelde het toch goed voor Jerai? Achteraf praten heeft dan toch geen zin meer.
We gaan gewoon met z'n allen voor jou en Jerai duimen dat alles snel weer helemaal goed komt.
Veel sterkte en beterschap en ik zal duimen voor jullie.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:57

jeetje, wat vreselijk voor haar! (en voor jou natuurlijk ook!)
Ik hoop dat ze er weer snel bovenop komt, hou ons op de hoogte!
Enne, ik ben het er ook mee eens dat je je niet schuldig hoeft te voelen, ik denk dat ik het ook nog een dagje aan zou kijken als m'n pony maar een beetje kreupel zou lopen!
Sterkte ermee!

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 21:40

Jeetje wat schrikken zeg..... Verdrietig
Ik leef echt met je mee en ik hoop net als iedereen dat het inderdaad allemaal zal meevallen.
Maar schuldig moet je niet voelen hoor want ik bel ook niet meteen de DA als 1 van mijn paardjes een beetje onregelmatig loopt......
Heel veel sterkte en houd ons op de hoogte.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 21:48

Poeh, dat is wel heel erg schrikken!! Scheve mond Ik duim voor je dat ze snel weer goed is. Laat je weten hoe het met d'r gaat?
Sterkte!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 22:46

Patricia wat vervelend allemaal weer. Heel veel sterkte en verwen Jerai maar extra.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 23:22

Wat vervelend allemaal zeg.... kan me voorstellen dat je over de rooie ging. Had ik maar... is onzin, je hebt het beste met hem Jerai voor en dus handel je naar je beste kunnen.

Sterkte en ik hoop dat het meevalt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 08:47

Hoe gaat het nu met haar? Heb je al wat meer gehoord van de Uithof?

Sterkte!

:evaw:


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 11:37

Marije_jiplover schreef:
Je hoeft je echt niet schuldig te voelen omdat je niet meteen de dierenarts gebeld hebt. Volgens mij doet bijna niemand dat.


idd, Voel je ajb niet schuldig. Als een van mijn meiden kreupelt haal ik er nooit direct een VA bij (tenzij er iets van een open wond ofzo te zien is....), maar kijk ik het zelf ook een paar dagen aan.....Dus geef je zelf niet de schuld, je had het toch niet kunnen voorkomen!

Heel veel sterkte en geef Jerai een knuffel van me!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 11:39

Nee je moet je niet schuldig gaan voelen!! Niet doen!!

Geef Jerai maar een heel erg dikke knuffel (wat zal die geknuffeld worden zeg.. Allemaal knuffels van bokkers) En heel heel veel sterkte

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 12:37

Wat een poedersuiker verhaal zeg!
Ik vindt dat je je ook niet schuldig hoef te voelen hoor , want niemand belt gelijk de DA *denk ik*.
Verder heel veel sterkte!!!
En geef Jerai een dikke knuffel van me, en ik hoop eg dat alles goed komt!

XXX Deb

Hou van Mijn 2 wondertjes Kayley & Bradley

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 12:41

Hoi iedereen, even een berichtje tussendoor, ik ben de hele ochtend op stal geweest, om twee uur ga ik er weer heen met mijn ouders, ik ben nu even thuis om te eten enzo. Gelukkig gaat het wel weer beter. Het been is nog steeds dik, maar er zit weer de vorm van een been in. Ook steunt ze er weer op. Warm was het nog wel.

Vandaag komt de VA voor controle. Maar ik denk dat het wel goed gaat komen. Ze wordt gruwelijk verwend (maar dat mag nu ook wel hè?) door mij èn mijn stalgenoten, in amper een maand tijd is ze al vreselijk populair.

Het lijkt dus in ieder geval aan de beterende hand te zijn, maar ik moet natuurlijk het oordeel van de VA nog even afwachten.

Ze had ook een steunverband, maar dat heb ik er na telefonisch overleg met de VA afgehaald, omdat ze het kreupele been niet meer omhoog hield en omdat ik het idee had dat ze zich irriteerde aan het verband.

Pfff....het lijkt dus allemaal wel weer goed te komen, maandag dacht ik dat het echt einde verhaal was en de mensen op stal ook, het zag er echt vreselijk uit.

Iedereen triouwens nog bedankt voor de lieve reacties en ik zal zeker even laten horen wat de VA vanmiddag te vertellen had.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 14:09

Balen zeg ?? Weet je al wat meer over dat bloedonderzoek.

Er was er een bij ons op stal die dat ook had hijbleek een onsteking onderin het been te hebben. Het hele been werd verschrikkelijk dik en hij kon niet meer lopen. Bleek hij een klein wondje aan de kroonrand te hebben waarop hij reageerde zoo balen. Heel apart gelukkig was het snelover

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 14:14

Prisca schreef:
Er was er een bij ons op stal die dat ook had hijbleek een onsteking onderin het been te hebben. Het hele been werd verschrikkelijk dik en hij kon niet meer lopen. Bleek hij een klein wondje aan de kroonrand te hebben waarop hij reageerde zoo balen. Heel apart gelukkig was het snelover


Einschuss waarschijnlijk. Linke soep, maar gelukkig vrij goed te behandelen. Hopelijk is dat bij Jerai ook zoiets!

Gipsy heeft ook een keer einschuss gehad, een of andere malloot had haar geprikt met een mestvork... Boos!

Nulla tenaci invia est via

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 14:21

Daarom gebruik ik altijd een plastic mestvork (ook te gebruiken op stro!!) om uit te mesten! Dat risico loop ik alvast niet.

Toos paardloos

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 23:29

Hè, wat een akelig verhaal. Laat je ons gauw weer even weten hoe het nu met Jerai gaat?
Wel goed dat ze zich zo geliefd heeft gemaakt bij alle mensen op stal!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 00:06

Wat voor je, en voor Jerai natuurlijk.
Heel veel sterkte en je idd niet schuldig voelen.
Gelukkig gaat het al weer wat beter.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:57

imker schreef:
Daarom gebruik ik altijd een plastic mestvork (ook te gebruiken op stro!!) om uit te mesten! Dat risico loop ik alvast niet.


Laat jij je paard met uitmesten dan in zijn stal staan? Verward

Verder patries hoe is het nou?

Hou van Mijn 2 wondertjes Kayley & Bradley

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 00:33

Hee gelukkig, dat zijn al betere berichten...blijf je ons op de hoogte houden?

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Dark7, Dartel, EsmeeKKK, hokke, Linde_C, Punz, StalNollie, tiwi1969, Vagabondo en 97 bezoekers