Staartsok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Staartsok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 10:32

Wie van jullie heeft er ervaring met een staartsok, blijft hij goed zitten en hoe wordt zo'n geval eigenlijk bevestigd Verward
Mijn paard heeft de gewoonte om zijn staart (wit) ieder dag helemaal onder te sch..... Lips are sealed Frusty . Zou hier mogelijk een staartsok helpen?


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 10:38

Ik heb ervaring met een staartzak (niet sok). Je maakt eerst een vlecht en die doe je in de zak. De zak wordt vastgemaakt met klitteband of gewoon touwtjes, die je door de vlecht heen kunt steken en vast kunt knopen, dan raakt je pony de zak ook niet kwijt.

Er zijn ook driedelige staartzakken te krijgen en dan verdeel je de staart in drieen en doet ieder gedeelte in een aparte zak. De zak wordt dan met de staartharen meegevlochten. Deze staartzak wordt vastgezet met klittenband. Wees wel voorzichtig deze niet te vast aan te trekken, en onder de staartwortel te blijven zitten, anders knel je de doorbloeding af en moet de staart in het ergste geval geamputeerd worden (is al voorgekomen Frusty )

Je kunt de zak gewoon laten zitten als je rijdt, en het scheelt heel veel onderhoud aan de staart...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-05-02 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Re: Staartsok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 12:31

Tess schreef:
Wie van jullie heeft er ervaring met een staartsok, blijft hij goed zitten en hoe wordt zo'n geval eigenlijk bevestigd Verward
Mijn paard heeft de gewoonte om zijn staart (wit) ieder dag helemaal onder te sch..... Lips are sealed Frusty . Zou hier mogelijk een staartsok helpen?


Hoi,

Wij maken ook gebruik van staartzakken & sokken..
Het helpt zeker, om hem schoon & netjes te houden...
Per paard verschilt het wanneer je de 'zak' moet wisselen, het ene paard heeft een makkelijkere staart dan de andere, maar over het algemeen genomen, verwissel ik ze in ieder geval 1 á 2 x per week...

idd... zoals Cassidy al schrijft; invlechten en staart in zakkie doen Haha!

Ik heb 3 verschillende geprobeerd :
De sok : goedkoop, maar vindt het wat slordiger, ook met vastmaken...
De driedelige staartzak : absoluut niet prettig... lastig om die plukken erdoor te halen... én ze zijn ze eerder kwijt (in de wei).
De staartzak : waar de hele staartvlecht in kan en vervolgens maak je hem vast met klittenband.

De gewone staartzak vindt ik het prettigste !!! Party!!

Overigens is er iemand op bokt die ze voor je kan maken, voor een klein prijsje (veel goedkoper dan in de winkel), ze maakt ze in allerlei kleuren, met of zonder motief, maar ook kan ze hem maken op de maat v/d staart !
Heb je bijv. een paard met een dikke staart, maakt ze hem breder (érg prettig !)
Ik denk dat het topic nog wel te vinden is in EA, zij heet Harriette (geloof ik).

Groetjes en veel "oefen" succes met de staartzak ! *LOL*

Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 12:46


Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 12:56

ehhh... Koe ja ... sorry Haha!

op de avatar zie je Sallyman!

DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 13:22

Staartzakken houden de staart allen maar schoon/droog als het materiaal waterdicht is. Anders wordt de staart nog net zo vies als ze erover piest.
Je kunt ze idd heel makkelijk zelf maken. Kost bijna niks.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 17:17

daarom heb ik een ruin "met" staartzak Haha!


Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 20:07

Bedankt allemaal en nog een vraagje, kan een paard nog gewoon de vliegen verjagen, lijkt me toch effe wennen en blijft het hele geval dan ook nog zitten?

DubbelFun

Berichten: 88477
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 22:16

Ja hoor de vliegen verjaagd hij ook met staartzak prima. Ipv een paar haren krijgen ze nu alleen een doodklap Haha!
En als je een goede bevestiging hebt (klitteband bijv). blijft alles prima zitten ook.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 23:41

Sugarmiss schreef:
Ja hoor de vliegen verjaagd hij ook met staartzak prima. Ipv een paar haren krijgen ze nu alleen een doodklap Haha!
En als je een goede bevestiging hebt (klitteband bijv). blijft alles prima zitten ook.


als eigenaresse van twee staartzakdragende palominomerries kan ik nog toevoegen dat je dat ding zelf ook niet op je kop wilt krijgen Verward kan best zeer doen Verdrietig de vliegen krijgen inderdaad een doodklap Extreme duivel

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 08:39

Ik heb de mijne ook gewoon zelf gemaakt van lycra. Als voorbeeld heb ik een 'echte' genomen maar ze doen er niet voor onder Haha! Bovendien zijn op deze manier de materiaalkosten per zak maar 2 euro. En jawel, inmiddels lopen er meer bij mij op stal rond met een mooie blauwe staartzak Haha! (engelse ruiters)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers