zweep??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

zweep??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-01 18:10

Als jullie gaan mennen hebben jullie dan een zweep mee.
Ik heb vandaag een nieuwe gekregen en neem eigenlijk altijd een zweep mee voor het geval ze gaat irriteren.
Ze is gewoon weleens dwars en normaal kan ik dat ook wel gewoon oplossen maar bijvoorbeeld midden op een kruispunt niet.
Vaak gebruik ik hem niet eens en als ik hem gebruik is het als hulpmiddel bij mijn commando's en dus niet als mepding.
Als jullie een zweep meenemen gebruiken jullie hem dan ook of hebben jullie hem alleen maar mee voor het geval dat?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 18:31

Hoi, ikzelf men niet maar ik ga wel eens mee maar dan gebruiken ze altijd een zweep. Voor de veiligheid en gehoorzaamheid van de paarden.
Ook gebruiken ze hem altijd. Ikzelf vind het gaaf om mee te gaan en dan op de bok zitten.

-xxx-
Sanne

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 19:03

Ik heb met Mickey altijd een zweep mee, maar ik heb 'm nog nooit hoeven gebruiken. Niet als straf, maar ook nog nooit als ondersteuning van een commando, omdat ze tot nu toe altijd prima op de stemhulppen reageert (even afkloppen Haha! ).

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:14

Ik rij altijd met koetsierszweep. Ook altijd in mijn hand ipv in de houder. Als ie in de houder staat en je hebt hem nodig ben je altijd te laat met pakken.
Ik gebruik de zweep enkel als ondersteuning van commando's of voor een kleine correctie. Mijn pony wil nog wel eens zomaar ineens naar links of rechts uitwijken. Ik zie dat vooraf aankomen en tik haar dan zachtjes aan op de schouder naar welke kant ze wil wijken. In dat geval blijft ze netjes recht voor de wagen lopen!

Bovendien heb je de zweep ook nodig om aan de overige verkeersdeelnemers duidelijk te maken wat je gaat doen; stil staan, afslaan, etc etc.
(Niet dat de gemiddelde automobilist dat snapt! maar da's een ander verhaal!)

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 20:44

ik heb hem ALTIJD bij. Meestal alleen om richting aan te wijzen ed en als hij gaat irriteren op een gevaarlijk punt ed.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 21:37

Ik heb ook altijd een zweep in mijn hand, ook om de hulpen te ondersteunen.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 22:18

Ik heb altijd een zweep in m'n hand. Om richting aan te geven en om hulpen te ondersteunen. Aangezien * nogal lui is reageert ze soms slecht op m'n stem (terwijl ze dondersgoed weet wat ze moet doen) en dan gebruik ik de zweep dus.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 05-02-22 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 22:56

Bij je "menuitrusting" hoort een zweep.
Ik heb hem dan ook altijd bij me. Heb hem 1x vergeten en ik was naakt. Dus snel naar huis om hem op te halen.
Isolda staat prima aan mijn stemhulpen, maar in de dressuur heb ik hem wel nodig. Even binnenbeen aantikken voor net even een mooiere pas naar binnen. Voor net even dat stukje meer impuls, om even iets meer aandacht te vragen etc.

Buiten gebruik ik hem amper. Af en toe als ze zit te etteren, een ondersteundende tik en als ze me echt uit zit te proberen, komt ong. 2x in het jaar voor, krijgt ze de volle laag Extreme duivel
Wat ik ook altijd bij me heb, iets heel anders als een zweep is een zakmes. Heeft mij al meer dan eens uit de brand geholpen!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 12:36

jantina schreef:
Wat ik ook altijd bij me heb, iets heel anders als een zweep is een zakmes. Heeft mij al meer dan eens uit de brand geholpen!


Dat is eigenlijk iets wat je ook altijd mee moet nemen! Evenals een groom of bijrijder. Mijn vriendin is een keer geklapt met paard en wagen en als je dan alleen staat zonder wat dan ook, ben je niet blij!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 12:54

Zakmes heb ik ook altijd bij. Zelfs 1tje met hoevenkrabber Pling

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 16:17

Buitenzorg, je hebt helemaal gelijk. Ik men dus ook nooit alleen, ik heb jammergenoeg meerdere ongelukjes meegemaakt waar een twee persoon noodzakelijk was om mij en Isolda uit de brand te halen.
Ook daar kwam dat zakmes te pas, Marco (mijn vriend en groom) heeft de strengen door moeten snijden.
Zorg dus dat je zakmes vlijmscherp is, anders kom je niet door het leer heen, helemaal niet als het versterkt is met nylon!

*LOL* Een hoevenkrabber heb ik ook altijd bij me, ik heb zo'n multipurpose-ding. Je zal het altijd zien dat je halverwege een woodchip of steentje in de hoef krijgt.
Wat ik overigens ook altijd bij me heb is een pakketouwtje oid. Mocht er iets gebeuren/breken/uitscheuren weet ik veel, dan kan ik het weer vastknopen, zodat ik iig weer thuis kan komen.
Haha! Ik ben blij dat ik een grote bokkast heb, want ik neem best veel dingen mee. Meestal prop ik het halster er ook nog bij en wat er ook standaard in ligt is een gaatjestang. Heb het allemaal nog niet zo veel hoeven gebruiken eigelijk, maar geeft wel een veilig gevoel, al die dingetjes!!

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 18:14

Ik men nooit met zweep, ik gebruik mijn leidsel. Een zakmes heb ik wel altijd bij me. *LOL*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 07:36

Ik mende ook altijd met zweep, en niet zo zeer om mijn paard te moeten corrigeren maar oa om honden te verjagen, of als er een auto hard scheurend op een landweg tegemoed komt om de zweep haaks te houden en van boven naar beneden te bewegen, werkt 9 van de 10 keer om ze vaart te laten verminderen, en als beloning met de zweep zachtjes over de schouder te aaien.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 12:08

[quote="Roosje87"]Ik men nooit met zweep, ik gebruik mijn leidsel. /quote]

Verward Met je leidsel? Hoe doe je dat? Een klapje met de leidsel? Of met het uiteinde Verward
Lijkt me niet erg verstandig!

*Jantina in de war*


Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 17:39

Hoezo niet verstandig? Ik heb wel een zweep maar als je hem echt nodig hebt, ben je toch al te laat met gebruiken. Dan kan je beter je leidsel gebruiken, kun je eerder reageren en werkt net zo goed.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 17:43

hoiii

ik rijd ook met een zweep. Ik gebruik hem alleen om de zweep op haar kont te leggen, want dat moet ze leren van mijn instructeur. Daarna ga ik leren hoe ik de zweep kan gebruiken met dressuren!!

LINDA Lachen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 21:15

Roosje, ik weet even niet hoe jij met je leidsels doet?
Maar als ik denk dat jij met je leidsel op zijn kont slaat, (ehm, hoe zeg je dat? Met een boogje dat het op zijn kont klapt zeg maar)
werkt dat door in de mond.

Maar zoals ik al zei, ik weet niet wat jij doet met je leidsel Verward

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 22:02

Roosje87 schreef:
Hoezo niet verstandig? Ik heb wel een zweep maar als je hem echt nodig hebt, ben je toch al te laat met gebruiken. Dan kan je beter je leidsel gebruiken, kun je eerder reageren en werkt net zo goed.


Ik sluit me aan bij wat Jantina zegt, als je een tik met je lijnen geeft werkt dat zeker door in de mond, krijgt ze (of hij) dus een dubbele tik.

En wat jij aangeeft dat je altijd te laat bent met het pakken van je zweep als je hem nodig hebt is simpelweg te voorkomen door je zweep ALTIJD in je hand te houden als je ment........

Ik heb mijn zweep idd altijd in mijn handen en kan zodoende dus prima corrigeren. Ook gebruik ik de zweep als ondersteuning bij een commando, dus zeker niet alleen als straf....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 14:25

Toch blijf ik bij mijn gebruik. Ik voind het zo handiger en ik zei ook, alleen als ik het ECHt nodig vind, gebruik ik ff de leidsel om hem op te laten letten. Verder luistert hij heel goed naar mijn stem.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 21:58

Leidsel gebruik is heel slecht.
Om het even grof weg te zeggen je trekt hem eerst in de bek, omdat je de leidsels naar je toe haalt,(dat betekent stoppen) en dan krijgt ie een klap op zijn kont(ook dit mag niet en in jou geval betekent het dan weer VOORUIT.) Jou pony loopt met een groot ? boven zijn hoofd.
En als je gaat zeggen dat je hem niet in de bek trekt dan hangen jou leidsels te slap dus dat betekent geen controle. En om nog even verder te gaan dan zijn jullie een gevaar voor jezelf en VOORAL VOOR EEN ANDER.

Ik denk dat jij maar eens wat men lessen moet gaan nemen en je koetsiers bewijs moet gaan halen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:07

Roosje heeft teveel cowboyfilms gekeken, die slaan de paarden ook vaak met de leidsels op de kont Frusty
Ik rij altijd met de zweep in de hand, en ben nooit te laat om hem bij te tikken.
Eerlijk gezegd zou ik niet bij Roosje op de kar willen zitten, wat zij doet is levensgevaarlijk Boos!

Goedgekeurd onderschrift :)

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:29

Dankje. Ik weet heus wel wat ik doe en ga ook mijn menbewijs halen bij de volgende cursus. Ik heb met KWPNers en haflingers gement enheb het zo geleert, dus zal het wel goed zijn. Nee, ik WIL jullie er niet eens bij op de kar hebben. En zoals ik al zei, ik gebruik hem alleen als ik hem ECHT nodig heb bij een moment dat ie op moet letten als er iets gevaarlijks gebeurt. Dus niet zo zeiren. En als jullie het op een andere manier dieb, doe je best!

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:35

Roosje87 schreef:
Dankje. Ik weet heus wel wat ik doe en ga ook mijn menbewijs halen bij de volgende cursus. Ik heb met KWPNers en haflingers gement enheb het zo geleert, dus zal het wel goed zijn. Nee, ik WIL jullie er niet eens bij op de kar hebben. En zoals ik al zei, ik gebruik hem alleen als ik hem ECHT nodig heb bij een moment dat ie op moet letten als er iets gevaarlijks gebeurt. Dus niet zo zeiren. En als jullie het op een andere manier dieb, doe je best!


je snapt het niet hè! Huilen Gaaaap

officieel stender van het beukenpoortje!

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:00

Jawel, ik snap heis wel dat jullie het op een andere manier doen en dat jullie denken dat ik mijn pony een ruk in de mond geef, maar dat is echt niet zo anders had ik het wel gemerkt. Maar laat mij het lekker op mijn manier doen. En als jullie niet willen hoef je ook niet met mij mee. Dus laat het lekker wat het is en zeur er niet verder over ajb. Ik word er zo moe van Gaaaap

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 18:02

Wij doen het niet op een andere manier, wij doen het op de juiste manier.
Als het de bedoeling zou zijn om een correctie ipv met de zweep met de leidsel uit voeren, was er nooit geen zweep uitgevonden.
Bij mij op de cursus kreeg je een lel aan de oren als je corrigeerde met de leidsels.
Zou me toch zeer snel aanmelden bij een cursus, Roosje

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers