moeder is ziek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vivialdi
Berichten: 49
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord holland

moeder is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 16:06

hoi allemaal
floor heb eindelijk haar veulen gehad maar ze is nu ernstig ziek
haar na geboorte zat nog aan haar dus ze stond nog ''aan de nageborte,,
wie kan mij helpen ?

ik zoek eigenlijk iemand die weet wat dat betekent
de da is geweest alleen die zij dat haar leven op het spel staat ze heeft nu 39 graden(tempratuur)

ze mag voorlopig niet naar buiten de dierenarts komt elke dag en voelt of de nageboorte er al uit is gister zat die ert nu in vandaag nog een klein beetje

het veulen heet: vivialdi (vandaar deze naam),merrie vos 4 witte voetjes
vivialdi is donderdag avond om 24.15 geboren dus vrijdag morgen om 00.15

mijn verzorgpaard is ook ernstig ziek omdat ze haar veulen nog niet heeft gehad(is deze week uitgerekend wat kan ik hier aan doen????


ik wou dat het veulen van floor er nooit was geweest dan was er nu niks aan de hand
maar het veulen knabeld heel lief aan je bene en draagt ook al een halster ze is 4 dagen oud en nu al komt het zelfstandig naar je toe om snoepjes te bedelen
vet lief

foto`s komen later moet nog ff foto`s bestellen bi jcor(de eigenaar van floor)maar ik zal ze zeker neer zetten

maar wie kan mij dus met deze problemen helpen??
Laatst bijgewerkt door vivialdi op 28-05-02 21:26, in het totaal 2 keer bewerkt

vivialdi is het mooiste veulen van de hele wereld


vivialdi
Berichten: 49
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 16:15

waarom is er nu podersuiker gaan staan i.p.v k*t??

vivialdi is het mooiste veulen van de hele wereld

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

aha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:20

onze merrie had e nageboorte er ook nog een dag an dat moet er door de veearts uit gepeld worden duurt ure!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:22

Als er restanten van de nageboorte of zelfs de hele nageboorte zijn blijven zitten kan je paard er hoefbevangen van raken. Daar kunnen wij je niet bij helpen, maar ik had begrepen dat de dierenarts al ter plekke is geweest en dan is je paardje wel in goede handen.

Je verzorgpaard dat zijn veulen nog niet heeft gehad hoort eigenlijk ook in dierenarts behandeling. Normaal word de geboorte niet ingeleid, maar als je verzorgpaard ernstig ziek is kan het wel. Dat is aan de dierenarts om dat te beslissen.

Ik kan me voorstellen dat je je hulpeloos voelt en graag wilt helpen. Dat kun jij niet, maar wij ook niet.

O, en poedersuiker komt er automatisch te staan als je een woord gebruikt dat niet mag, zoals inderdaad k*t...

Je suis Charlie.

vivialdi
Berichten: 49
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 16:26

Cassidy schreef:
Als er restanten van de nageboorte of zelfs de hele nageboorte zijn blijven zitten kan je paard er hoefbevangen van raken. Daar kunnen wij je niet bij helpen, maar ik had begrepen dat de dierenarts al ter plekke is geweest en dan is je paardje wel in goede handen.

Je verzorgpaard dat zijn veulen nog niet heeft gehad hoort eigenlijk ook in dierenarts behandeling. Normaal word de geboorte niet ingeleid, maar als je verzorgpaard ernstig ziek is kan het wel. Dat is aan de dierenarts om dat te beslissen.

Ik kan me voorstellen dat je je hulpeloos voelt en graag wilt helpen. Dat kun jij niet, maar wij ook niet.

O, en poedersuiker komt er automatisch te staan als je een woord gebruikt dat niet mag, zoals inderdaad k*t...


de dierenarts is er bij floor wel al geweest en die komt elke dag een pijnstiller geven want de bijt telkens naar haar kont het veulen helpt soms mee (ziet ert vet leuk uit)

mijn verzorgpaard moest rond de 23e een veulen geven
de dierenarts is er nog niet geweest

vivialdi is het mooiste veulen van de hele wereld

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:27

De dierenarts kan niets doen bij een merrie die haar veulen nog niet heeft gehad. Zie je de buik wel bewegen? Leeft het veulen nog?

Paarden kunnen soms zelfs tot 12 maanden dragen. Het veulen komt als het klaar is.

Je suis Charlie.

vivialdi
Berichten: 49
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 16:31

Cassidy schreef:
De dierenarts kan niets doen bij een merrie die haar veulen nog niet heeft gehad. Zie je de buik wel bewegen? Leeft het veulen nog?

Paarden kunnen soms zelfs tot 12 maanden dragen. Het veulen komt als het klaar is.
het veulen leeft duide;ijk ik heb al een keertje een blauwe plek door het veulen gehad
er is dus duidelijk l;even

vivialdi is het mooiste veulen van de hele wereld

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:32

Dan zou ik me verder geen zorgen maken en rustig afwachten.

Ik hoop het beste voor Floor.

Je suis Charlie.

vivialdi
Berichten: 49
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 16:34

Cassidy schreef:
Dan zou ik me verder geen zorgen maken en rustig afwachten.

Ik hoop het beste voor Floor.
het enigste wat ik dus kan doen is hopen??
ik hoop dat het veulen gauw komt want dat paard is heeeeel chagerijnig

vivialdi is het mooiste veulen van de hele wereld


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:37

Je kunt niets anders doen dan wachten. De merrie zo veel mogelijk met rust laten, niet teveel gaan tutten. En ervoor zorgen dat je niet gebeten of getrapt word...

Je suis Charlie.

vivialdi
Berichten: 49
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 16:39

Cassidy schreef:
Je kunt niets anders doen dan wachten. De merrie zo veel mogelijk met rust laten, niet teveel gaan tutten. En ervoor zorgen dat je niet gebeten of getrapt word...

hihi bedankt voor de tip
waar moet ik allemaal op letten als het veulen eris?
waar moet ik ij het veulen op letten?
waar moet ik bij de merrie op letten?
moet ik nog iets speciaals doen voor in de stal(word op stal geboren )

vivialdi is het mooiste veulen van de hele wereld

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:41

Heb je hulp op stal? Ben je alleen tijdens de geboorte of is de eigenaar er ook?

Je suis Charlie.

vivialdi
Berichten: 49
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 16:43

Cassidy schreef:
Heb je hulp op stal? Ben je alleen tijdens de geboorte of is de eigenaar er ook?
als het geboren word ben ik er niet de eigenaar wel ik moet dan weerr naar school en ik moet thuis slapen bij floor was ik er ook niet bij
ze hebben geen hulp mischine van zijn vrouw

vivialdi is het mooiste veulen van de hele wereld

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:50

Om te beginnen moet je de merrie en het veulen heel veel rust gunnen. Ze moeten tijd hebben om aan elkaar te wennen. Ik weet niet of je op de merrie wil rijden als het veulen er is? Dat zou ik de eerst periode na het veulenen zeker niet doen en als het mogelijk is, niet erop rijden gedurende de zoogtijd.

Ik weet ook niet hoeveel ervaring de eigenaar heeft met het veulenen van paarden, maar hij zal de dierenarts wel bellen als het niet goed mocht gaan. Belangrijk is dat het stompje van de navelstreng vlak na de geboorte goed ontsmet wordt. Eventueel het veulen de volgende dag een veulenprik laten geven. Het veulen moet binnen een uurtje staan.
Het veulen moet vooral de eerst biest goed binnenkrijgen (dat is de eerste melk die de merrie geeft) , darmpek (eerste ontlasting, is erg zwart) moet afkomen en als het veulen heeft geplast weet je dat alles goed zit.

Bij de merrie is het heel belangrijk dat de nageboorte goed en heel afkomt. Anders krijg je dezelfde problemen als bij Floor. Nageboorte opvangen en door de dierenarts laten controleren, of als de eigenaar er genoeg ervaring mee heeft zal hij het zelf doen.

Je suis Charlie.

vivialdi
Berichten: 49
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 17:29

Cassidy schreef:
Om te beginnen moet je de merrie en het veulen heel veel rust gunnen. Ze moeten tijd hebben om aan elkaar te wennen. Ik weet niet of je op de merrie wil rijden als het veulen er is? Dat zou ik de eerst periode na het veulenen zeker niet doen en als het mogelijk is, niet erop rijden gedurende de zoogtijd.

Ik weet ook niet hoeveel ervaring de eigenaar heeft met het veulenen van paarden, maar hij zal de dierenarts wel bellen als het niet goed mocht gaan. Belangrijk is dat het stompje van de navelstreng vlak na de geboorte goed ontsmet wordt. Eventueel het veulen de volgende dag een veulenprik laten geven. Het veulen moet binnen een uurtje staan.
Het veulen moet vooral de eerst biest goed binnenkrijgen (dat is de eerste melk die de merrie geeft) , darmpek (eerste ontlasting, is erg zwart) moet afkomen en als het veulen heeft geplast weet je dat alles goed zit.

Bij de merrie is het heel belangrijk dat de nageboorte goed en heel afkomt. Anders krijg je dezelfde problemen als bij Floor. Nageboorte opvangen en door de dierenarts laten controleren, of als de eigenaar er genoeg ervaring mee heeft zal hij het zelf doen.

de eigenaar heb geen ervaring
ja ik wil er op rijden
ik weet hoe de nageboorte er uit moet zien als een halve broek(spijkerborke ofzo)
en zo niet dna is het fout toch?
of heb ik dat fout?

vivialdi is het mooiste veulen van de hele wereld

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 17:44

He wat vervelend joh. de nageboorte zat nog vast en dat kan als hij niet snel verwijder werd zorgen voor ontsteking van de baarmoeder. vandaar die hoge koorts. dat kan erg gevaarlijk zijn. de veearts blijft dan spoelen tot er niets geks meer uit komt. je kunt er weinig aan doen. het zal weg moeten trekken en de veearts zal het behandelen. wat heeft hij allemaal gedaan?
wel gefeliciteerd nog met vivaldi. bij ons op stal heet er ook eentje zo. kampioen geworden.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

vivialdi
Berichten: 49
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 17:45

phoenix4ever schreef:
He wat vervelend joh. de nageboorte zat nog vast en dat kan als hij niet snel verwijder werd zorgen voor ontsteking van de baarmoeder. vandaar die hoge koorts. dat kan erg gevaarlijk zijn. de veearts blijft dan spoelen tot er niets geks meer uit komt. je kunt er weinig aan doen. het zal weg moeten trekken en de veearts zal het behandelen. wat heeft hij allemaal gedaan?
wel gefeliciteerd nog met vivaldi. bij ons op stal heet er ook eentje zo. kampioen geworden.

het veulen heet vivialdi
srry
de da heeft floor een spuitje gegeven en doet dat nu elke dag en haald de troep er met zijn hand uit

vivialdi is het mooiste veulen van de hele wereld

vivialdi
Berichten: 49
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 20:53

dus mensen als ik het goed begrijp hoef ik me geen zorgen te maken???
oke dan ga ik morgen heen en kijk ik het aan en bel; dan pas de da als het erger is zo niet dan proberen we de geborte zelf te lijden iet dat het morgen komt ik hoop het wel

vivialdi is het mooiste veulen van de hele wereld

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 21:24

Ik denk dat je beter de titel kunt veranderen. Het veulen kan er namelijk niets aan doen. Van harte beterschap en geniet van je veulen. Die verdient het. Knipoog

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 08:58

sorry hihi
die spuit is zeker voor het samen trekken vab de baarmoeder. heeft hij haar geen antibiotica gegeven?

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 78 bezoekers