welk bit gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

welk bit gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-02 17:22

ik rijd nina nu met een gewoon redelijk dik bit. met dressuur gaat dat prima. alleen met de buitenritten en enurance rent ze daar zo doorheen. wie weet er een goed bit die niet pijnlijk is voor haar mond maar ze wel makkelijker te rijden is??


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:25

Probeer eens een snaffle met shanks? Of een Pelham en dan de teugels in het bovenste gaatje vastmaken?

Je suis Charlie.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:28

Misschien een pessoabit? Die kan je met verschillende ringen aan het bit bepalen hoe scherp ie inwerkt. Je hebt ze gewoon enkelgebroken.
Met wat voor bitje rijd je nu eigenlijk, dat kan ik niet vinden in de tekst? (of ie enkel dubbel of niet gebroken is Haha! ) Verward
Is Nina al weer beter?

ps. mijn mening is dat het niet goed is om er een scherper/ander bit in te hangen, omdat er dan kans is dat ze er later ook doorheen gaan rennen, maar ik ken jou en het paard daar niet goed genoeg voor.

sucses met het vinden naar een geschikt bit.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-02 17:34

ik rijd met een enkelgebroken bit. het is een watertrens en een normaal bit. geen dunne of scherpe. ik ben er ook niet voor om een ander bit te gebruiken maar als je steeds met buitenrijden lamme armen krijgt van het trekken dan kan het niet anders. ik wil een bit wat niet pijnlijk is voor haar mond maar gewoon wat beter werkt als ik de hulp geef.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:35

ik rijd met een pessoa bit. als je normaal rijd werkt dat gewoon in, en als je naar buiten gaat kan je de teugels een gaatje lager doen zodat hij iets scherper inwerkt.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 18:00

een passoabit werkt altijd iets scherper in dan een gewone trens ookal heb je de teugels op de gewone bitring zitten komt omdat boven de gewone bitring vaak een ringetje is voor het bakstuk waardoor je al iets hefboomwerking hebt.Nou hoorde ik dat je ze ook zonder dat ringetje voor het bakstuk kunt kopen maar heb ze nog niet gezien eigenlijk.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 19:24

Volgens mij kun je ook al heel veel bereiken door haar dressuurmatig beter voor elkaar te krijgen. Buiten kun je ook prima dresuur doen hoor, zoek een breed pad en zet haar maar eens op de volte als ze doordramt, binnenbeen, buitenteugel, goed opsluiten en luisteren zal ze! Veel tempowisselingen rijden en aan het werk houden en van daaruit naar ontspanning aan een lossere teugel toe rijden. Dramt ze door, hup op de volte en aan het werk, dan zijn ze het gauw zat hoor!

Nulla tenaci invia est via

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 19:27

Ik kan je niet adviseren, maar wel mijn ervaring vertellen Haha!

Isolda deed jarenlang precies hetzelfde. De ene keer braaf (in jouw geval dan dressuur) de andere keer niet te houden.
Ik heb toen heel lang met een Pelham gereden. Met zo'n tussenstukje, die de beide ringen verbind en dan daar de teugel aan. ( en in een hele extreme periode heb ik met twee teugels gereden)

Als je er gewoon mee rijd hoeft Nina er niet op af te stompen. Na iets van 5 jaar ofzo heb ik geprobeerd om over te stappen naar een trensje en ze heeft nog steeds een zachte mond. (ik rijd dan ook nog eens met liverpoolstang voor de wagen, die zijn ook scherp, dat HOEFT geen afstomping te betekenen)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 20:29

Ik zou zelf niet echt met bitten beginnen te klooien...

Mijn [naam verwijderd] heeft er ook een handje van om op de buitenritten wat drammeriger te zijn, ik gebruik dan een martingaal.
Het martingaal voorkomt dat ze met opgeheven hoofd en bit tussen de kiezen in rengalop de lanen doorraced..... Haha!

Een pelham zou ik je zeker niet aanraden, je kan eerder eens proberen een ongebroken trensje te gebruiken, al kunnen sommige paarden daar nog beter door heen lopen....
HEt Ken K Correctiebit is weliswaar duur, maar heeft een zere goede ligging in de paardenmond en het voorkomt en verhinderd dat trekken aan het bit. je mag er ook gewoon wedstrijden mee rijden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 11:28

Ik had hier ook last van met mijn paard. als ik buiten ging rijden dan pakte hij het bit tussen zijn tanden en ging er vandoor. Zelf heb ik een tijd met een bit met rolletjes gereden (ik heb geen idee hoe het heet) dit voor komt voor een groot gedeeltje dat ze het bit vast pakken en als ze het doen kijg je het makkelijker los. verder wil een thiederman teugel ook nog wel eens helpen.
gr musje


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:35

Margreet schreef:
Volgens mij kun je ook al heel veel bereiken door haar dressuurmatig beter voor elkaar te krijgen. Buiten kun je ook prima dresuur doen hoor, zoek een breed pad en zet haar maar eens op de volte als ze doordramt, binnenbeen, buitenteugel, goed opsluiten en luisteren zal ze! Veel tempowisselingen rijden en aan het werk houden en van daaruit naar ontspanning aan een lossere teugel toe rijden. Dramt ze door, hup op de volte en aan het werk, dan zijn ze het gauw zat hoor!

Hier sluit ik me ook bij aan.
Het kost misschien veel moeite en tijd, maar elk paard is ook buiten normaal aan het lopen te krijgen.
Dit is iets wat je ook gewoon moet trainen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:45

lonneke schreef:
....ik ben er ook niet voor om een ander bit te gebruiken maar als je steeds met buitenrijden lamme armen krijgt van het trekken dan kan het niet anders. ik wil een bit wat niet pijnlijk is voor haar mond maar gewoon wat beter werkt als ik de hulp geef.


Daar ga je idd de mist in. Niet terug trekken want dan laat je je uit j zadel trekken en je gaat naar voren zitten en dat is een teken van harder gaan.

Ik zou idd geen ander bit nemen maar eerst in het bos even dressuurmatigtrainen en haar leren te luisteren. Mocht dat absoluu tniet baten en je rijdt dan Z dressuur dan kan je altijd nog een ander bit inhangen.

Ik heb leys nu 4 jaar en ik rij nog met hetzelfde bit als vroeger ook hij is sterk en dwars met springen maar als ikin de B al met bitten moet beginnen waar eindig ik dan mee in het Z ??? Het probleem zat bij mij en niet bij hem. Door veel en consequent trainen kan ik hem nu wel rustig door een parcours laten gaan. Geduld geduld en nog eens geduld.
Misschien de volgende rit niet op je schema rijden maar op correct luisteren en dressuur matig trainen en dan de daarop volgende op schema.

Succes lon. op naar de volgende endurance Lovers .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

vivialdi
Berichten: 49
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:54

he
denk je dat en stang niet helpt?
dan een niet zo`n hele scherpe en anders vraag het si bij de ruiterzaak kun je mischien nog een bit passen en lene ook
this maar en tip vat hem dus niet als een afkraker

vivialdi is het mooiste veulen van de hele wereld

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 17:34

Ik rij met een heel dun stangetje dreik rent ook door haar gewone bit heen ik heb heb het bit nog niet geprobeert maar ik heb info gewoon aan de verkoopster gevraagt en die zei dat ik met een dun stangetje moest gaan rijden en maandag ga ik het bit proberen

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:47

Pasoa bit is goed als je rustige handen hebt en je paard het accepteerd. Rijd wel met 2 teugels. Eentje aan de grote ring, eentje aan de onderste ring. Rij eerst gewoon met de teugel die aan de grote ring zit, en word ze drammerig laat je die teugel los en pak je de andere teugel.
Bram kan het bit echt niet hebben. Ik reed ermee in het bos en hij kwam omhoog! Hij is zo'n druktemaker. In het bos ga ik ook vaak dressuurmatig werken, niet zozeer het aan de teugel rijden maar wel het terug rijden, verzamelen en als je de kans hebt volte's.
Verder ga ik mee met prisca!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 13:46

ik rijd ook buiten met pessoa-bit omdat ik dan wat meer te zeggen heb als Remy er eens vandoor wil gaan of schrikt.

Het is wel verstandig om in het begin met 2 teugels te rijden ja, zo heb je toch de mogelijkheid dat je rustig kunt blijven met je hulpen.

succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:24

Rrijtechnisch probleem, dit is niet op te lossen met een bit, maar met goed les.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 15:57

Dat dacht ik ook Pipo. Om duurzaam het probleem te verhelpen, zul je de basis goed moeten hebben. Goeie instrukties krijgen dus lijkt me.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 20:29

idd in eerste instantie een rijtechnisch probleem.
Maar als je op dit moment met een druk en soms ongehoorzaam paard zit ,
dat heb ik ook ! Knipoog

Maar ik weet waar het aan ligt , puur het niet genoeg werken en DOORtrainen ,
dan krijgt ze teveel vervelende energie en wordt ze nerveus , zeikerig en schrikkerig.

Ik rij Marena nu op een Hackamoortje en daar reageert ze heel goed op ,
rustig en niet doordrammen of gaan vechten , want de neusdruk is heel begrijpelijk en doet geen pijn zoals een bit in de mond wel doet als je de strijd aangaat.
Ze is er niet bang van ofzo , maar accepteerd de zachte neusdruk gewoon heel goed als ho , rustig .

Ook laat ik haar los als ze braaf is , ik neem de teugels alleen een beetje aan als laatste hulp na m'n stem en zit.
En werk voornamelijk op neckreining.

Voor Marena en mij lijkt dit een hele fijne oplossing ,
maar je moet er ook aan werken dat ze braaf loopt ,
alleen puur op de Hack en zonder bijbehorende opvoeding zou bij Marena vorig jaar toen ik haar net had ook niet geholpen hebben !

Je moet al bezig zijn om weinig met je teugels te doen ,
dan werkt het super en vriendelijk .

Wel even wennen nog wat betreft de fijn-afstelling hoor !

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 11:27

Ik rijd normaal gesproken met een dubbelgebroken bit, met een arigan mondstukje. In de bak is dit voldoende, af en toe heb ik wat moeite met haar houden, maar ik ben er tevreden over.

Ga ik naar buiten heb ik hier echter niet genoeg aan. In de omgeving rijd ik dan ook meestal met een pessoa, doe ik dat niet, vormen we een gevaar. Zo reed ik laatst met mijn dubbelgebrokenbitje buiten en rende ze bijna onder een trein. Dat was voor mij de definitieve doorslag nooit meer zonder naar buiten te gaan. Ik heb Navy echt wel in de hand, maar buiten wordt het een zodanig ander paard dat een gebrokenbitje niet voldoende meer is.

Omdat Navy inmiddels dondersgoed weet wat een Endurance is (eerst met de trailer, en JAAAH.. dan mogenwe..), heb ik daar al zelfs geen genoeg meer aan een pessoa. Dan rijden we dus om het zekere vooir het onzekere te nemen (wat ik bij de eerste wedstrijd dit jaar niet deed, met als gevolg dat ik 'r de eerste 12 km niet onder controle had, en die dus ook bijna alleen in galop had afgelegd), overheating te voorkomen, en het veilige voor mij en de andere ruiters met een Dressuurstang. Hier heeft ze slechts 1 x doorheen gelopen, maar goed, als een paard ECHT wil, en ECHT op hol slaat lopen ze overal wel doorheen. Nu is Navy natuurlijk ook wel een extra vechtertje, heeft heel wat moeten doorstaan op de baan..

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 55 bezoekers