Veulen kopen voor/nadelen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Veulen kopen voor/nadelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 13:55

Ik heb op dit moment geen eigen paard maar de droom is er wel. Nu ben ik bij toeval tegen een leuk veulen aangelopen (niet letterlijk Knipoog ) een hengstje van 14 april dit jaar.
De aanschafkosten zijn nog niet zo hoog bij deze groene paardjes maar is het uiteindelijk niet goedkoper om een ingereden 4-6 jarig te kopen?
Kun je een veulen een jaar het land in doen of moet je er elke dag mee aan de gang zodat hij niet "verwilderd"?
Ik wil een goeie beslissing nemen dus noemen jullie de voor en nadelen maar.....

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 13:58

Je moet er wel goed bij stil staan dat er heel veel bij zo'n kleintje komt kijken, maar daar kan Angelique je alles over vertellen.
Het mooiste is om zo'n ukkie lekker met een groepje leeftijdsgenootjes in het land te zetten.
veel succes met je keuze
en je mag er best bij vertellen dat het om een Bachelor hengstje gaat Kwijl

Anoniem

Re: Veulen kopen voor/nadelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 13:59

Wegbrengen naar een opfokstation en over 3 jaar weer ophalen, dan word ie een stuk braver dan als een mens hem gaat opvoeden, hij word opgevoed door zijn soortegenoten, beter kun je het niet hebben.
ladolcevita schreef:
Ik heb op dit moment geen eigen paard maar de droom is er wel. Nu ben ik bij toeval tegen een leuk veulen aangelopen (niet letterlijk Knipoog ) een hengstje van 14 april dit jaar.
De aanschafkosten zijn nog niet zo hoog bij deze groene paardjes maar is het uiteindelijk niet goedkoper om een ingereden 4-6 jarig te kopen?
Kun je een veulen een jaar het land in doen of moet je er elke dag mee aan de gang zodat hij niet "verwilderd"?
Ik wil een goeie beslissing nemen dus noemen jullie de voor en nadelen maar.....

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:05

Je moet het idd afwegen je hebt er niets aan de komende 3 jaar en hij kost wel geld (hoefsmid, DA kosten, wormen en stalling enz....)

Ik ben een voorstander van wat Pipo zegt en dan af en toe langsgaan om te kijken. Hou wel rekening mee dat een opfokstal op dit moment moeilijk te vinden is. Ik hoor een hoop mensen om me heen klagen.

Volgens mij kan je net zo goed dit geld sparen en een 3 of 4 jarige kopen als je het geld hebt. Bv een die net een beetje zadelmak is.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:10

Daar ben ik het niet mee eens pipo.

Als je de mogenlijkheid hebt om hem op een pension te zetten(ik dan bij een boer want die zijn niet zo duur) en hij kan daar lekker tussen andere paarden lopen en dat je er zelf ook nog wat mee kan doen(1 a 2x in de week ff poetsen/wandelen/hoefsmid!!!) het voor jullie beide veel prettiger is. Jij voed hem op, de paarden voeden hem op, en je krijgt een goede band met je paard. Je kan hem alvast wat laten wennen aan het verkeer, een jong veulen is makkelijker te hanteren als een groene 3 jarige die voor het eerst in aanraking met het verkeer komt.


Ik heb het bij mijn fjord ook zo gedaan en ik zou het zo weer doen. Hij is niet verwend, en netjes opgevoed en zeer sosciaal.
Ik haalde hem misschien 1 a 2 x per 3 weken uit het land om ff te poetsen enzo.
Hierdoor is het geen verwend nest geworden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:19

ik ben het wel eens met Pipo. De meeste mensen kunnen zich maar beter niet te veel bemoeien met jonge paarden want die kweken alleen maar lastpakken. DAarbij is beweging ontzettend goed voor jonge dieren, en op de wei krijgen ze een soort hardheid en daar worden ze sterk en gezeond van. Maar hoe je het ook wendt of keert, het kost een hoop duiten. En voordat dat beest 3 jaar is, heeft het al meer geld gekost dan wanneer je gewoon een 3 jarige zou kopen. En in de tussentijd heb je misschien er wel plezier van kunnen hebben, maar verder heb je voornamelijk risico gelopen (loop je toch al, maar risico lopen met een paard waarmee je niets kan vind ik onnodig maar goed, is mijn mening), en heb je ook nog eens een hoop kunnen verknallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:24

En over 5 jaar zegt iedereen dat het een draak van eeen dier is, puur alleen omdat ie door mensen is opgevoed, mensen kunnen een paard niet opvoeden dat kunnen paarden onderling het beste.

Het ruhrhof in belgie, dat is in de ardennen, staan zomers en s'winters buiten ( in de winter alleen overdag als het goed weer is)
WErkelijk super!!!
Cowgirl schreef:
Daar ben ik het niet mee eens pipo.

Als je de mogenlijkheid hebt om hem op een pension te zetten(ik dan bij een boer want die zijn niet zo duur) en hij kan daar lekker tussen andere paarden lopen en dat je er zelf ook nog wat mee kan doen(1 a 2x in de week ff poetsen/wandelen/hoefsmid!!!) het voor jullie beide veel prettiger is. Jij voed hem op, de paarden voeden hem op, en je krijgt een goede band met je paard. Je kan hem alvast wat laten wennen aan het verkeer, een jong veulen is makkelijker te hanteren als een groene 3 jarige die voor het eerst in aanraking met het verkeer komt.


Ik heb het bij mijn fjord ook zo gedaan en ik zou het zo weer doen. Hij is niet verwend, en netjes opgevoed en zeer sosciaal.
Ik haalde hem misschien 1 a 2 x per 3 weken uit het land om ff te poetsen enzo.
Hierdoor is het geen verwend nest geworden.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 14:37

Dus het is beter om nog even door te sparen en me niet aan een veulen te wagen daar was ik al bang voor Knipoog
Maar hij heeft wel mooie papieren bachelor nh x sammartini Pling
*zucht* moet ik deze kans laten lopen?

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:37

Het is natuurlijk wel zo dat je een ontzettend goede band met je pard hebt als je hem als veulen hebt gekocht.
Je hebt hem alles zelf geleerd en zal jou helemaal vertrouwen...

Je moet alleen de kosten wel in de gaten houden en afwegen tegen de aankoopprijs van een ouder/ ingereden paard....

Maar dat moet je zelf doen, wij kunnen niet in jouw portomonnaie kijken... Haha!

Maar het veulen in de opfok gooien.. Prima idee!!! en dan wel regelen dat je alles zelf mag komen doen met je veulen als je daar zin in hebt!!

Veel succes en houd ons ff op de hoogte!!!!!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:53

Ik heb mijn pony als veulen van de markt gehaald. Was nog nooit in mensenhanden geweest.

Eerste paar maanden lekker vertroetelen, beetje poetsen, aan de hand lopen en voetjes geven. Toen is er de hele winter niets mee gedaan. De zomer kwam weer om de hoek kijken en het lieve veulentje was nu een behoorlijke hengst geworden.

Kon hem af en toe maar amper hanteren. Toen is hij gecastreerd en alles ging weer z'n gangetje. Het blijft een redelijk hete pony maar dat is gewoon zijn karakter.

Met zadelmak maken e.d geen enkel probleem!
Kon er zo opklimmen. Na verloop van tijd kon er een keer een bokje af toen ik hem bijtikte verder niets.

Achteraf, als ik nu een paard zou kopen dan koop ik er een die in ieder geval rijklaar is.
Maar dit had ik ook niet willen missen!

We hebben een heel goede band en hij is ook best wel jaloers als ik aandacht aan iemand anders besteed.
Als het echt jouw droompaardje is zou ik er gewoon voor gaan!
Er komt een hoop bijkijken maar als iets lukt heb je het wel helemaal zelf gedaan.

Ik kan een keer een rotdag met rijden of zo hebben maar als hij me dan heel lief komt troosten dan weet ik zeker dat dit echt de pony voor mij is.
de band is er al vanaf dag één.....
Juist doordat ik zolang heb moeten wachten voor ik met een zadel enzo kon beginnen heeft het nog meer betekenis als je dan daadwerkelijk die eerste keer erop gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:58

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar geef je het advies om hem weg te brengen hem door zijn soortgenoten te laten opvoeden, en dan heb je waarschijnlijk over 3 jaar een leuk paard. Die is opgevoed door zijn soortgenoten en daardoor, vaak makkelijk in omgang is, omdat hij het leiderschap accepteerd.


Veel succes met je keuze!!
ladolcevita schreef:
Dus het is beter om nog even door te sparen en me niet aan een veulen te wagen daar was ik al bang voor Knipoog
Maar hij heeft wel mooie papieren bachelor nh x sammartini Pling
*zucht* moet ik deze kans laten lopen?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 15:11

Als het je enige paard is, zou ik het niet doen. Je kan er gewoon erg weinig mee en het kost een hoop. En je loopt idd veel meer risico, hij moet eerst de 3 jaar maar eens halen voordat je er ook maar iets aan hebt.

De aankoop kosten van een veulen + de totale opfok tot 3 jaar nog altijd meer dan dat je voor een 3 jarige betaald. En zoveel lol heb je niet aan een veulen.

Ik denk altijd zo: als een veulen bij de merrie in het land loopt, is het leuk om naar te kijken.
Vanaf dat ze gespeent worden tot aan 3 jaar heb je er alleen maar werk en kosten van. (en ze zijn dan niet eens leuk om naar te kijken Knipoog )

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 15:21

Ik heb toch niet gezegd dat je het paard dan elke dag in handen moet nemen?
Dat is ook iets wat ik niet promoot bij een jong paard(tot 3 jaar)


Het ligt er ook aan op wat voor soort stal je hem zet natuurlijk.
Ik heb mazzel gehad dat hij het hele jaar door buiten kon lopen met andere paarden. Ik had hem zelden in handen een enkele keer, soms gingen er wel 3 weken voorbij voor ik hem weer eens in handen had.(ff borstelen, voetjes krabben en wer terug de wei op.)


Ik vind een veulen kopen, dan huppa 3 jaar inn de opfok nou niet echt iets hebben van een hobby.
Op deze manier kom je allebei aan je trekken.
Koop anders gewoon een 3 jarige waar je wat me kan doen.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:01

ladolcevita schreef:
Dus het is beter om nog even door te sparen en me niet aan een veulen te wagen daar was ik al bang voor Knipoog
Maar hij heeft wel mooie papieren bachelor nh x sammartini Pling
*zucht* moet ik deze kans laten lopen?


als jij uitgespaard is is hij 3 Haha!
heb je toch nog je droom paard Party!! *LOL*

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:30

ik heb m'n hengst veulen vorigjaar gekocht en hij is nu sinds 1 week een ruin. hij staat dag en nacht op het land tussen soort genoten die hem dus opvoeden!!!! ik heb hem wel elke dag even in de hand,maar dat is alleen ff voeren en eigenlijk meer niet. Zelf vind ik dat het me goed lukt. hij is niet verwend krijgt alleen wat hij nodig heeft.
de kosten zijn uiteindelijk wel hoger als je een veulen aanschaft dan een 4 jarige,maar je maakt hem wel dagelijks mee.
zolang een paard in een kudde opgroeid en niet 24 op stal moet door bregen ben ik helemaal voor om hem niet in een opfok gebied te laten lopen.
hij verwilderd daar toch best wel. en je hebt ong. 1 maand de tijd om hem hand tam te maken. Zelf hoef ik geen gek steigerend kreng die nog nooit een box heeft gezien nee laat maar!

Maar goed ieder z'n mening

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 16:35

ik heb vaak zat paarden gehad die niets konden, die je niet vast kon zetten en die niet wisten wat een borstel was. Niet erg hoor, maakt het alleen maar leuk en interessant.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 17:09

Hoi,

Ik ben altijd erg geinteresseerd in deze topics aangezien iedereen op zijn eigen manier zijn veulen groot brengt, met verschillende resultaten. Wat ik alleen niet helemaal begrijp is hoe je een jong paard kunt verwennen en wanneer is hij dan verwend? Als je hem gewoon de aandacht geeft die die nodig heeft (tja en hoeveel is dat?) en je bent consequent in de manier waarop je met hem omgaat, kan ie toch niet verwend raken? Of is het verkeerd als hij op je gesteld raakt en blij is als je komt?
Sorry, ik snap de term verwend mbt paarden niet helemaal.

Judith

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 17:11

Verwilderd???? kreeg ze vroeger altijd ( nog steeds) zo uit de opfok, waren de fijnste en makkelijkste paarden.

www.rurhof.com, kijk daar maar eens, een hele goede opfokstal.
wodan schreef:
ik heb m'n hengst veulen vorigjaar gekocht en hij is nu sinds 1 week een ruin. hij staat dag en nacht op het land tussen soort genoten die hem dus opvoeden!!!! ik heb hem wel elke dag even in de hand,maar dat is alleen ff voeren en eigenlijk meer niet. Zelf vind ik dat het me goed lukt. hij is niet verwend krijgt alleen wat hij nodig heeft.
de kosten zijn uiteindelijk wel hoger als je een veulen aanschaft dan een 4 jarige,maar je maakt hem wel dagelijks mee.
zolang een paard in een kudde opgroeid en niet 24 op stal moet door bregen ben ik helemaal voor om hem niet in een opfok gebied te laten lopen.
hij verwilderd daar toch best wel. en je hebt ong. 1 maand de tijd om hem hand tam te maken. Zelf hoef ik geen gek steigerend kreng die nog nooit een box heeft gezien nee laat maar!

Maar goed ieder z'n mening

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 18:46

Je moet kijken of je het er voor over hebt. Ik heb een tweejarige merrie. Ze staat dag en nacht met een kudde in het land. Ze staat wel maar 10 autominuten van me af, zodat ik elke week naar haar toe ga. Dan doe ik een halster om, haal ik haar uit de wei, borstelen enzo en dan weer terug. Dit doe ik al bijna een jaar met plezier.
Het kost een hoop geld, terwijl je er nog praktisch niets mee kunt doen, maar dat is een keuze.
Voor mij is dit ook mijn enige paardje en tot nu toe heb ik er het wachten en het geld voor over gehad.(nou ja, het geld van mijn ouders dan, maar voor dat geld had ik ook al elke dag kunnen rijden op een ouder paardje Haha! )
Voor de besparing moet je het niet doen, want uiteindelijk ben je meer kwijt. Maar ik heb er nog geen seconde spijt van gehad!
Succes met je keuze!! Knipoog

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 19:28

Ik vind een opfokgroep voor een paard met een doorsnee karakter heel goed.
Maar als je een heel dominant veulen hebt, gaat het in de kudde vaak geheel fout! Die gaat daar jan en alleman domineren en met drie jaar denkt ie de hele wereld aan te kunnen en krijg het dan nog maar eens veranderd!
Als je een dominant diertje hebt, moet je hem niet wegbrengen en nog dominanter laten worden.
Zo'n diertje heeft iemand nodig die hem regelmatig de wacht aan zegt en hem de baas kan en hem consequent behandeld.

Voor de doorsnee paardje is een opfokgroep ideaal, maar vind wel dat je contact moet houden en hem een aantal basisdingen leert in de loop van de jaren. Dat als ie volwassen is niet geheel groen uit het land komt.

Ik zou kiezen voor een tussen weg.
bijv. zomers het land op met soortgenoten en 's winters stalling met uitloop. of zoiets dergelijks

Groetjes Anke

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 23:08

Ik ben dus ook helemaal voor het inscharen van jonge dieren.

Ik lees hier ook weer een paar keer dat je zo'n goede band krijgt met een paard als je hem van jongs af aan hebt, Pure Penny-Crap....
Ik heb meerdere paarden waarvan er 2 als veulen af aan.
De ene is mijn maatje... Maar de ander....
Praat me er niet van, als ik vandaag groen licht van mijn ouders zou krijgen staat hij morgen nog te koop.
Wat een zeikbok, mijn ouders zijn weg van hem, maar ik kan hem niet luchten of zien.
Onze karakters botsen gewoon, ik was binnen 10 minuten na zijn geboorte bij hem, heb hem zelf zadelmak gemaakt, beleerd in zowel enkel als dubbelspan, kortom genoeg meegemaakt zou je zo zeggen.
Het wil dus niet altijd wat zeggen als je een paard van jongs af aan hebt.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 23:30

Citaat:
De aankoop kosten van een veulen + de totale opfok tot 3 jaar nog altijd meer dan dat je voor een 3 jarige betaald.


Hangt helemaal af van het ras dat je koopt, de afstamming, staat het veulen in een groep bij een ander of heb je hem aan huis. Allemaal dingen die meetellen wat de kosten betreft. Van bepaalde rassen zijn veulens nog wel betaalbaar terwijl ze als 3 jarige en compleet ingereden afgrijselijk duur zijn.
Voor mij zou de ideale situatie zijn een veulen aan huis, met 1 of meer andere paarden en dagelijks op de wei met schuilstal. Je hebt hem dan dagelijks in de hand en kunt de basisopvoeding alvast beginnen én een goeie band ontwikkelen met je paard. Of het dan een verwend kreng word ligt helemaal aan jezelf. Niet als groentje aan een veulen beginnen dus maar eerst ervaring opdoen met oudere paarden, én consequent zijn, dat is het belangrijkste.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 08:16

Tinkie schreef:
Citaat:
De aankoop kosten van een veulen + de totale opfok tot 3 jaar nog altijd meer dan dat je voor een 3 jarige betaald.


Hangt helemaal af van het ras dat je koopt, de afstamming, staat het veulen in een groep bij een ander of heb je hem aan huis. Allemaal dingen die meetellen wat de kosten betreft. Van bepaalde rassen zijn veulens nog wel betaalbaar terwijl ze als 3 jarige en compleet ingereden afgrijselijk duur zijn.
Voor mij zou de ideale situatie zijn een veulen aan huis, met 1 of meer andere paarden en dagelijks op de wei met schuilstal. Je hebt hem dan dagelijks in de hand en kunt de basisopvoeding alvast beginnen én een goeie band ontwikkelen met je paard. Of het dan een verwend kreng word ligt helemaal aan jezelf. Niet als groentje aan een veulen beginnen dus maar eerst ervaring opdoen met oudere paarden, én consequent zijn, dat is het belangrijkste.


Ik had het hier ook over iemand die een veulen als enige paard heeft. En ze dus niet aan huis heeft staan.

Maar vertel even van welk ras de veulens goedkoop zijn en als 3 jarige afgrijselijk duur, misschien kan ik nog over op een ander ras? Haha!

Maar ik heb al heel wat uurtjes zitten rekenen met m'n pa.
Als je alle kosten optelt, dus niet alleen voer, DA en hoefsmid maar ook de afschrijvingen v/d stallen, onderhoud weiland/omheining, het uitvalpercentage tot 3 jaar enz. Er moet gewoon geld bij.
Onze conclusie: we blijven het lekker een hobby noemen, een hobby mag geld kosten Haha!

Ik snap best dat mensen denken, een veulen kost nu niet zoveel ineens, als ik een ouder paard wil moet ik nog doorsparen. Maar ik vind (let op, mijn mening dus) dat die reden de domste reden is om een veulen te kopen.
Dan heb je een veulen, en dan? 3 jaar kosten en zorgen zonder er iets mee te kunnen...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 08:20

Citaat:
Het is natuurlijk wel zo dat je een ontzettend goede band met je pard hebt als je hem als veulen hebt gekocht.
Je hebt hem alles zelf geleerd en zal jou helemaal vertrouwen...


Dit lees ik wel vaker maar vid ik zo'n onzin. Ik heb een super band met Iwaldo. Die is nu 12 en ben ik 5 jaar geleden begonnen te rijden. Op stal staat iemand die haar merrie idd van veulen af aan heeft en die band is echt niet veel beter dan bij mij en Wal. Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. 'goede band' is zo'n vaag begrip. ALs je vaak en intensief met een ouder paard bezig bentkomt die er ook vanzelf.

Daar komt nog eens bij dat je hem inderdaad alles geleerd hebt.... dus ook de slechte dingen. Als je teveel toestaat zal het fout gaan, als je te streng bent zal het fout gaan... ik vind dat opvoeden nogal wat en denk dat sommige mensen er veeeel te makkelijk over denken.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-02 09:26

Bedankt voor al jullie opmerkingen en adviezen. Ik heb er nog eens een nachtje overgeslapen en alles op een rijtje gezet.

Een groentje ben ik niet maar ik ben ook geen oude rot op het gebied van opfokken. Het lijkt me daarom beter om nog even lekker door te rijden op dolce vita zo heel veel ervaring op te doen (ze is ook fokmerrie dus ik heb er ook een veulen bij om te verzorgen) en dan straks over een jaar of 2 een leuk paardje van 4 jaar te kopen dan weet je wat je hebt met een veulen blijft het een gok. En het is inderdaad duur de eerste 3 jaar en je kunt er niets mee. En ik rij toch wel erg graag Knipoog . Mischien koop ik dan wel een merrie en fok ik zelf iets leuks en dat veulen blijft dan natuurlijk Haha!