Schrik zit er goed in bij Paardenhouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Schrik zit er goed in bij Paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 17:39

Vandaag in de Amersfoortse Courant stond het volgende artikel:

Dierenbescherming: ´Als het gaat om de mishandeling van vee kom je eigenlijk altijd te laat.

Schrik zit er goed in bij Paardenhouders

De schrik zit er goed in bij paardenhouders uit Amersfoort en omgeving. In Leusden zijn onlangs in weiden aan de Asschatterweg vijf paarden ernstig verminkt. Eigenaren zijn als de dood dat een paardenhater binnenkort weer toeslaat.

Verschillende paardenhouders houden hun dieren inmiddels angstvallig op stal. Of ze proberen aker thuis te zijn dan anders, om een oogje in het zeil te kunnen houden. Ze willen maar weinig kwijt over de voorvallen van de afgelopen tijd, uit angst dat ze de dader op nieuwe ideeën brengen.
De politie is bezig met een onderzoek naar de mishandelingen in Leusden. Een woordvoerder wil nog niet zeggen of er een verband staat tussen de verschillende incidenten. Er wordt informatie ingewonnen bij andere korpsen die met de mishandeling van paarden te maken hebben gehad.
De vijf mishandelingen van de afgelopen drie maanden in Leusden volgen op een reeks lugubere incidenten. De voorbije drie jaar werden naar schatting veertig paarden in Nederland mishandeld. In Twente sloeg een paardenhater verschillende keren toe. De tot wanhoop gedreven eigenaren stelden daarop een soort burgerwacht in, maar de dader bleef uit hun handen.
Na mishandelingen in Noord/Brabant en Limburg werd in april het paardenopvangcentrum El Lugar Bueno in Hierden opgeschrikt doordat iemand daar de gestalde beesten onder handen had genomen. Twee paarden werden er met een mes bewerkt. Nog geen maand later bleken ook een paard van de Amersfoortse handelaar Martin Bakker niet veilig. Een merrie werd met een scherp voorwerp toegetakeld in een weiland aan de Driftakkerweg. Niels Dorland van de Dierenbescherming gelooft niet dar de incidenten opzichzelf staan. ´Er zit een steekje bij je los als je zoiets doet?´ De dierenbescherming houdt geen gegevens bij van het aantal mishandelingen dat plaatsvindt in Nederland. Wel zijn er sinds de openstelling van het landelijke meldpunt voor dierenmishandeling zo´n 36.000 telefoontjes binnengekomen met meldingen over uiteenlopend dierenleed. ´Maar slechts een heel klein deel daarvan gaat over mishandeling van vee.´
Ondanks het succes van de tiplijn staat de dierenbescherming vaak machteloos. ´Als het om de mishandeling van vee kom je eigenlijk altijd te laat. De dader is ervandoor. Die is nauwelijks meer op te sporen. Zo zijn er vaak geen getuigen. Zelfs fikse beloningen leveren zelden is op.´ Dorland gelooft dat de paardenmishandelaar die nu in Leusden aan de gang is in elk geval weet hoe hij met de dieren moet omgaan. ´Om een paard zoiets aan te kunnen doen moet hij weten hoe het dier op hem reageert.´ De politie wil niets kwijt over de karaktereigenschappen van de dader omdat dat het onderzoek zou kunnen belemmeren.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:35

Ik heb er ook verschrikkelijke schrik voor, Ben ons op stal staan de paarden gewoon buiten dag en nacht aangezien het vaak nog best lekker weer is. Maar door de angst dat mijn paard wat over komt en ook omdat het een hengst is en een goede springer zet ik hem snachts op stal. Mensen begrijpen niet dat Ik mijn paard snachts binnen zet.. Maar ben zo bang dat er toch wat gebeurt. Laatst Zaten er ook een Paar jonge lui. Die waren flink aan het zuipen en bierflesjes vanaf de loopbrug aan het gooien die vlak achter ons licht. we hadden gelijk de politie gebelt, het enigste wat werd gedaan is weg sturen.. Belagelijk toch?? Ik vind bierflessen gooien naar de paarden ook een soort van mishandeling.

Kurby

Berichten: 482
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:41

Onze paarden hebben wij nu naar binnen gehaald terwijl ze nog zeker een maand buiten hadden kunnen lopen maar omdat die mafketel weer aan de gang is staan er nu zon 20 paarden op stal, overdag lopen ze achter ons huis wel buiten maar leuk is het niet

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 13:21

Mijn paard loopt ook overdag buiten. Snachts op stal

Maaike14
Berichten: 945
Geregistreerd: 10-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 09:23

Bij mijn verzorgpaard hebben ze de pezen van het achterbeen doorgesneden. Die moest ingeslapen worden Verdrietig Het paard stond in Didam (gelderland) Maar die daders hebben ze gelukkig wel gekregen Lachen

Kijk ff op deze site:

www.expage.com/siteovermariska

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 22:07

Ik sta ook in Leusden op manege Nieuw Hagenauwe. De paarden gaan daar alleen overdag naar buiten en worden goed in de gaten gehouden.
Ik vind het wel erg dat er mensen bestaan die zulke rare dingen doen. Het is niet normaal dat je, je paard niet veilig meer buiten kan laten staan.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 14:09

Dit is echt te vreselijk voor woorden
Wanneer gaat dit een keer stoppen??? Elke keer hoor je op het nieuws dat er wéér paarden zijn mishandeld... Ik heb hier echt geen woorden voor..

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 00:55

In één woord WALGELIJK. Ze moeten de dader(s) ook maar eens bewerken met scherpe voorwaarden tot de dood erop volgt... misselijke mensen.