Agrarische bestemming stuk land

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Agrarische bestemming stuk land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 09:06

We willen op een stuk land waar altijd bollen zijn gekweekt de paardjes neer zetten (plusminus 4 stuks). volgens het bestemmingsplan is het zuiver agrarisch. Vallen paarden ook onder die bestemmig? er mag niet meer bijgebouwd worden, dat weten we (bestaande schuren zijn voldoende), en het wordt ook niet commercieel. Vallen paarden nu onder vee of onder huisdieren? en mag je zo ze maar bij je huis houden?
wie oh wie heeft hier ervarig mee?


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 09:09

Gemeente bellen dan weet je hoe ze hier over denken.

Waarschijnlijk mag je ze daar wel neer planten in een weiland. Er op bouwen mag niet (dan moet eerst het bestemmingsplan gewijzigd worden en dat gaat niet zo gemakkelijk). Een bak maken mag ook niet, dat is recreatieve bestemming.

:evaw:

gertruud

Berichten: 131
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: oosterblokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 09:29

Volgens mij mag dat,zolang je er maar geen manege neerplant,dan heeft het namelijk een recreatieve functie,maar zolang er alleen eigen paarden,pensionpaarden(weet ik niet zeker),of paarden lopen die bij jou in training zijn mag het zeker,voor meer informatie kun je natuurlijk altijd naar de gemeente bellen. Paarden vallen nog steeds onder vee en niet onder huisdieren

Dit is echt een leuk onderschrift!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 10:17

Dat mag inderdaad, mijn grond valt ook onder de agrarische bestemming. Je mag alleen geen pensionpaarden hebben maar de vraag is hoe streng ze dat controleren.

Een bak mag overigens ook aangelegd worden, een buitenbak wel te verstaan.[/list]

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 10:21

Percy schreef:

Een bak mag overigens ook aangelegd worden, een buitenbak wel te verstaan.


Daarom zeg ik dus, bel de gemeente! Bij ons mag dat niet. Dat is recreatief. Het is maar hoe de gemeente het landelijke beleid interpreteert.
Het kan wel zo zijn dat het mag, maar dat je dan een Melding moet doen (of misschien een vergunning aanvragen, maar dat bepaald de gemeente).

:evaw:

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 10:26

Zand plaatsen mag wel, dus dan schrikdraad erom heen en je hebt geen bak maar een stukje afgezet land.
Creatief zijn heet dat.
Een bouwkeet met aanbouw is ook verrijdbaar en dus ook mogelijk als je extra gebouwen wilt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 10:36

germie"]
Zand plaatsen mag wel
[/quote]
Daar moet je sowieso melding van doen (jaja gezeik allemaal tegenwoordig) Het moet schoon zand of categorie 1a zand zijn.

[quote="germie schreef:
Creatief zijn heet dat.
Een bouwkeet met aanbouw is ook verrijdbaar en dus ook mogelijk als je extra gebouwen wilt.

Klopt, maar sommige gemeentes "gedogen" dit niet.

:evaw:

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 10:37

mij is verteld dat als je de omheining niet hoger dan 1m maakt je wel een bak afzetten. we hoeven eigenlijk niks aan te leggen, want het is allemaal zandgrond (duinen) dus we hebben al een perfect gedraineerde plek om te rijden. het gaat echt puu rom of je je paard op een land met agrarische bestemmig mag neerpoten. wij dachten dus van wel, alleen begint de gemeente nu te protesteren Huilen . en ze staan er nog niet eens.....
en wat verstaat men onder pensionpaard? moet je eigenaar zijn van alle paarden bij je huis of kan je ook daar staan als je de kosten deelt? of ben je dan alweer pensionklant?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 10:38

Talida schreef:
mij is verteld dat als je de omheining niet hoger dan 1m maakt je wel een bak afzetten. we hoeven eigenlijk niks aan te leggen, want het is allemaal zandgrond (duinen) dus we hebben al een perfect gedraineerde plek om te rijden. het gaat echt puu rom of je je paard op een land met agrarische bestemmig mag neerpoten. wij dachten dus van wel, alleen begint de gemeente nu te protesteren Huilen . en ze staan er nog niet eens.....
en wat verstaat men onder pensionpaard? moet je eigenaar zijn van alle paarden bij je huis of kan je ook daar staan als je de kosten deelt? of ben je dan alweer pensionklant?


Dit moet volgens mij allemaal geen probleem zijn.

Bel anders ministerie VROM, die kunnen je helpen met het landelijk beleid. Dan kan jij de de gemeente even zeggen hoe het nou zit, want het gebeurt vaak genoeg dat er maar wat aan gerommeld wordt.

:evaw:


Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 10:40

Sjimmy schreef:
Bel anders ministerie VROM, die kunnen je helpen met het landelijk beleid. Dan kan jij de de gemeente even zeggen hoe het nou zit, want het gebeurt vaak genoeg dat er maar wat aan gerommeld wordt.


Da's inderdaad wel een goeie, zal gelijk even een nummer gaan zoeken!

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 10:43

Mijn paardjes staan op grond wat eigenlijk ook een agrarische
bestemming heeft.
Normaal gesproken horen er op deze grond Opperdoezer Rondes
gepoot te worden.
Toen wij het kochten was het al een weiland.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 11:52

Zo ik heb een email naar VROM e naar Ministerie van landbouw gestuurd, ben benieuwd wat ze zeggen!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 11:59

Ik ook, laat je het even weten?

:evaw:

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 12:03

Okee de eerste reactie is al binnen, Ministerie van Landbouw verwijst me door naar de eigen gemeente, dus dat schiet op NOT

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 12:06

Bellen naar vrom! Dan kan je doorvragen wat het landelijke beleid dan is.

:evaw:

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 12:25

Bel anders de provincie, zij stippelen het beleid t.a.v. agrarische en bouwgrond in prinicipe uit, niet de gemeente.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

agrarische bestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 12:34

met de vraag of paarden onder agrarische bestemming vallen moet je bij de afdeling Ruimtelijke Ordening zijn. Dit kan per gemeente verschillen.
Op de vraag of je vier paarden bij je huis mag houden is in principe ja.

Het hobbymatig houden van paarden is niet vergunningplichtig op basis van de Wet Milieubeheer. In z'n algemeen wordt er vanuit gegaan dat tot 5 paarden, hobbymatig is. Vanaf 6 paarden moet een milieuvergunning aangevraagd worden. Er zijn echter gemeenten die hier vanaf wijken.

Als er sprake is van het hobbymatig houden van paarden is de APV (algemene plaatselijke verordening) van toepassing. Die wordt per gemeente vastgesteld. Hierin staan regels zoals dat het houden van dieren geen overlaast mag veroorzaken bij derden.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-02 14:05

ik kwam op het internet het volgenden stukje tegen:

Wat de inrichting van het landelijk gebied betreft, is er een knelpunt voor maneges en entrainementen. In bestemmingsplannen mogen deze bedrijven soms niet in gebieden met een agrarische bestemming worden gevestigd, maar krijgen ze een aparte plaats toegewezen. Het gebeurt soms dat een bedrijf, dat oorspronkelijk een landbouwbedrijf was, overgaat op activiteiten die de manege ook uitvoert: het verzorgen van pensionstalling en rijlessen. Hiertoe is overleg met VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) en IPO (InterProvinciaal Overleg) noodzakelijk om te komen tot een eenduidige positionering van de paardenhouderij.

nu is het natuurlijk geen manege, maar misschien ziet die gemeente dat wel zo. Uit hetzelfde stuk maakt ik ook op dat ee ndeel van de paardehouderij onder agrarisch valt, en een deel onder recreatie, dus dat zou misschie verklaren waarom het niet zo mogen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers