**vicks smeren bij verkoudheid ???????? bij paarden**

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

**vicks smeren bij verkoudheid ???????? bij paarden**

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 22:36

Hallo

Wie heeft er ervaring met smeren van vicks bij paarden?
Ik hoorde van iemand dat er iemand vicks smeerde op de hals en keel van een veulen,
Het lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee en het werkt ook niet lijkt mij
Je moet de dampen inademen en dat gaat niet zo makkelijk bij paarden en als er andere paarden aan gaan zitten lijkt me ook niet echt goed.
Ik persoonlijk damp de paarden als ze erg verkouden zijn met een emmer heet water met rinocaps erin of vicks.
Dan stroomt de snot eruit.
Maar goed ik hoop ook dat er een dierenarts reageerd, want als het niet goed is om een paard in te smeren met vicks wil ik die persoon toch even waarschuwen vooral omdat het nog maar een veulen in van 3 maanden.
tot horens


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 11:43

Hahahahah...om de hals van een paard vicks smeren...pfffff....
dat helpt toch totaal niet!
Typisch weer zo'n voorbeeld van een mens die goed wil doen, en dus zijn paard ook als mens gaat behandelen.....

Dat met dat stomen met dampo in een emmer heet water, dat werkt wel....(paard niet vastbinden hierbij, het moet wel kunnen ontwijken als de dampen te heet zijn)

Maar ik zou geen dampo op het paard zijn neus gaan smeren hoor! niet doen hoor mensen! (niet voor jouw bedoeld hoor Jarno, meer voor die rakkers die vicks op de hals smeerden Knipoog )

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 11:51

Hoi

Ja ik dacht dat ook ja.
Ik dacht dat ik niet goed werd toen ik hoorde dat ze vicks gingen smeren op de hals.
Maar goed ieder zijn eigen iedeen, het ging er om dat het in ging trekken ofzo maar daar is vicks niet voor bedoelt dacht ik zo.
Een mens smeert het op zijn borst of rug zodat de lichaamswarmte de vicks doet dampen en dat ademd je in TOCH???
Maar goed ik ben wel benieuwd naar de verdere reactie's en eigenlijk ook van de dierenarts zelf.

gr.

Beaumau
Berichten: 150
Geregistreerd: 19-12-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 12:39

Ik vind het niet raar... Mensen smeren het toch ook op hun borst, het slijm komt dan los. Waarom zou het bij paarden dan niet werken? Verward

"Blub", zegt de vis...

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-02 12:45

hoi,

Nou kijk bij mensen komt de damp die je smeert richting je luchtwegen en bij paarden gaat dat lijkt mij een beetje moeilijk.
de damp gaat langs de oren de lucht in en niet naar de neus tenzei je de neus insmeert maar dat lijkt me niet echt goed.
En als je dampt met warm water en vicks of rinocaps dat werkt direct de snot loopt als een speer zijn neus uit.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 13:01

Beaumau schreef:
Ik vind het niet raar... Mensen smeren het toch ook op hun borst, het slijm komt dan los. Waarom zou het bij paarden dan niet werken? Verward


Een paard lijkt helemaal niet op een mens! Ook niet kwa geneeskunde...
Een mens heeft de longen veel dichter onder de huid liggen, en inderdaad, damp op de borst stijgt ook omhoog en komt dan langs de neus, dat is bij een paard ook niet zo.
Een mens is kaal, smeert dus ook veel makkelijker dan een paard.

Dampo/Vicks ed is voor de mens gemaakt, niet voor een paard....
Het is toeval dat dampo ook in gestoomde versie nuttig kan zijn voro een verstopt paard...
Over het algemeen: jij spuit je eigen schaafwond op je knie toch ook niet in met Acederm? en eh...met wattenstaafjes moet je echt uit de oren van je paard blijven!
Als jij niet lekker bent, ga je naar je huisarts, je paard moet naar de dierenarts! Een paard mag je ook geen paracetamol voeren...

Paarden, of andere dieren, mag je niet behandelen als een mens, ook niet bij ziekte! Je bent gewoon verschillend gemaakt...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 14:37

Tja, bij de koerspaarden, de hengsten wel te verstaan, smeerden wij wel altijd een klein kloddertje viks in de neus, maar dat was meer om te voorkomen dat ze eventueel hengstige merries zouden ruiken en hun kop niet meer bij de koers houden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 15:51

Vicks of andere rotzooi smeren lijkt mij ook geen goed idee. De luchtwegen zijn erg gevoelig en daar moet je naar mijn mening niet met zo'n scherp goedje aan gaan rommelen. Ik denk ook dat het erg agressief spul is en dit is niet voor een paard bedoeld.
Je geeft hem toch ook geen asperientje als ie niet lekker is? Haha!

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:42

Dees schreef:
Over het algemeen: jij spuit je eigen schaafwond op je knie toch ook niet in met Acederm?


Heel off-topic maar dat doe ik dus wel Haha! . Als ik op stal een wondje oploop doe ik er gerust wat acederm of wondzalf van mijn paard op. Bij kneuzingen jat ik ook de traumeelgel. Alleen de leempakking gebruik ik niet, geeft te veel rotzooi in huis Knipoog

Maar Vicks smeren op de borst van je paard lijkt me niet zo zinvol. Dampen zoals hier al eerder wordt gezegd wel. Maar blijf bij een verkoudheid/hoest nooit te lang aanmodderen. De longen van een paard zijn veel ingewikkelder dan die van een mens dus schakel op tijd een VA in.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-02 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:02

Dees schreef:
Over het algemeen: jij spuit je eigen schaafwond op je knie toch ook niet in met Acederm?

Ehm....
toen vorig jaar mijn arm open lag heb ik die elke dag gewassen met betandine scrub en ingesmeerd met hydrocortiderm Schijnheilig
en als ik een klein wondje heb spuit ik dat altijd even in met wat ik op dat moment voor handen heb, blauw tinctuur, acederm of andere wondspray.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 16:08

Sjuimpje, betadine scrub is toch niet zo vreemd? Dit wordt evengoed voor mensen gebruikt.

Hydrocortiderm zou ik niet zo snel op mijzelf smeren, dit soort zalfjes bestaan dan ook wel voor mensen, maar die hormonen zijn niet geheel onschadelijk.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 23:14

hallo allemaal!
De verschillen in de geneeskunde van mens en dier zijn soms opvallend klein en ook verschrikkelijk groot. Wat helpt is dat paard en mens tenminste allebei zoogdieren zijn.
Ik ben van mening dat allerlei smeerseltjes bij beide prima helpen, maar dat de bedoeling van Vicks is dat je de dampen inademt, en gezien de anatomie (afstanden neus, hals, borst) gaat dit bij een paard wat lastiger.
Verder is de eerste wondbehandeling in grote mate hetzelfde (je kan best je acederm, betadinescrub enz op jezelf smeren, andersom werkt het ook met uier- en calendulazalf *LOL* )
Maar om bij het topic te blijven, ik weet niet precies wat er in vicks zit maar het kan vast niet veel kwaad. Of het werkt heb ik ook mijn twijfels over..... Cool

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 12:16

Volgens mij smeer je bij mensen Vicks op de borst zodat ze daarna de damp inademen, bij een paard is dat natuurlijk een stuk lastiger. Wat wel goed werkt is hoestvrij van de Silverlinde, dit kun je over het hooi spuiten en dan ademt het paard tijdens het hooi eten rustig deze dampen in.

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 18:27

Ik ken een meisje die bij ons op de manege staat en haar pony hoeste eerst heel veel.
Toen moest ze altijd vicks op de neus smeren. Het hielp super goed Lachen


cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 20:33

Ik heb al vaker meegemaakt op verschillende stallen dat er dampo in de neus van een paard word gesmeerd als het verkouden is en wonderbaarlijk hielp het ook nog Haha! Haha!

Groetjes:Corina

p.s ik denk niet dat dampo veel schade aan kan richten.

gamin
Berichten: 36
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Drachten

vicks smeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 15:17

Ik werk veel met koerspaarden en daar smeren we vaak ook vicks in de neus.Ik heb nog niet een paard gezien die er wat van kreeg ofzo.We deden dit meestal vlak voor de koers. bij mij ook erg goed.Onze smid smeert er zijn handen mee in.Het werkt namelijk erg goed tegen droge handen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Maritjuh2000 en 69 bezoekers