Hoeven invetten: hoe vaak en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

Hoeven invetten: hoe vaak en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 17:31

Sommige mensen vinden het heel belangrijk en je ziet ze dit dus vaak doen. Anderen bijna nooit en hun paarden hebben blijkbaar toch ook geen problemen met hun hoeven. Zelf vet ik regelmatig eens de hoeven van mijn paard in, maar vraag mij af hoe vaak men dit eigenlijk ongeveer best zou doen en ook waarvan het afhangt (bv. paard op weide of paard op stal, droog versus nat weer, etc.).
En, vet je ze dan best in voor of na het rijden?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden?

Joke

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:37

Ik "vet" de hoeven 1x per jaar, een paar minuten voor ik de ring in moet van de keuring. En dat is de enige keer.
Tjo dr hoeven en benen spuit ik wel iedere dag af na het rijden. Ze heeft bikkelharde hoeven, dus verder niks nodig dan om de 8 weken de hoefsmid voor bekappen.

Viv

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:38

Af en toe en niet vaker! Wanneer je ze vaak invet, gaat de natuurlijke functie van de hoef verloren en verstikken ze! Je kunt hoeven het beste vergelijken met je eigen nagels!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:40

Alleen als het droog weer is en de hoeven gaat brokkelen, zet ik ze eerst 10 min in een emmer water en dan hoefvet erover. Idd niet te vaak doen, dan kan de hoef geen vocht meer opnemen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:44

alleen doen als je een wedstrijd hebt/keuring of een gekke bui dat hij eens netjes op de foto moet ofzo.

Daar dient vet ook voor. Van te vaak vetten krijg je slechte hoeven.
als ze droog zijn ff nat maken.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:48

Mijn paard had op een gegeven moment TE harde hoeven. Dat was niet goed volgens de hoefsmid. Dan kon het hoefmechanisme niet goed functioneren. Toen moest ik elke dag zijn hoeven nat maken en invetten (interen was superslecht en mocht je dus ook niet doen)

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 18:44

Ik vet ze nooit in...misschien ooit eens als ik op wedstrijd ga ofzo...maar vetten is eerder slecht dan goed voor de hoef.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 20:05

Ik vet ze alleen in als ik op wedstrijd ga en als ik zie dat ze erg droog worden.
Van de hoefsmid hoef ik ze niet per se in te vetten Laiser heeft goede hoeven.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 20:35

Ik smeer de hoeven drie keer per week in met RWL textura omdat mijn merrie nu eenmaal geen goede voeten heeft .
Ze zijn sinds ik RWL gebruik sterk verbeterd.
In de zomer wordt het extra oppassen omdat ze dan in de wei staat en het hoorn al naar gelang het weer reageert op uitzetten of inkrimpen Verward
Ook is het zo dat de ongewenste bezoekers in de voeten: schimmels en bacterien dan ook beter groeien.Daar werkt RWL ook tegen,Ze staat nl s'nachts op stal en daar leven die gasten heel graag hoe goed je ook uitmest iedere dag.

No feet no horse.......www.rwl-quality.nl

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 23:17

Voor de hoeven van Fabienne gebruik ik hoefvocht van de Paardendrogist. Dat is vochtinbrengend, niet vet, zodat de hoef gewoon vocht op kan blijven nemen en het ziet er toch heel mooi uit als je wedstrijd of keuring hebt.

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 23:40

Ik vet ook maar heel zelden de hoeven van mijn paardje in.

Mocht je dat doen let dan ff goed op:

Laat je paard als je de hoeven heb ingevet nog minstens een uurtje staan zodat het vet goed ingetrokken is. Zodra je 'm het land oplaat of de bak in gaat komt er zand aan de hoeven te kleven en dat trekt het vocht juist weer uit de hoeven!!!

Dit is een tip die ik van mijn eigen hoefsmid kreeg toen ik een dagje met hem meeliep...

Groetjes, Eline

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

invetten hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 09:42

Ok, héél erg bedankt voor jullie reacties! Vermits mijn paard vrij goede hoeven heeft, denk ik dus dat ik ze beter wat minder vaak invet in de toekomst (alleen nog als ze echt droog zijn).