Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:23

Maar daar beschrijf je een heel andere situatie, namelijk 1 waarbij het paard zich niet warm kan houden door te bewegen (door de stal) in winter-situatie..

Anoniem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:25

Ik zeg ook niet dat mijn paarden nooit een deken zien hoor, in tegendeel zelfs! Ik heb er 1 die heeft als veulen-zijnde longontsteking gehad, en als die in de winter geen deken om krijgt gaat ze hoesten. Zodra de deken omgaat blijft ze gezond.

Maar met deze temperaturen, ondanks de regen, houd ze het toch echt goed hoor! Pas als het weer flink gaat vriezen heeft ze een dekentje nodig. En ondanks dat ze een fries is, blijft haar vacht ook kort. Wellicht omdat ze als veulen-zijnde al onder de deken stond..

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:19

Shanna schreef:
Misschien heb je iets aan deze link;

http://stalmeer.web-log.nl/mijn_weblog/ ... _rilt.html

Elk paard krijgt wintervacht, de 1 dikker dan de ander. Maar als je het paard met deze temperaturen al een (gevoerde) deken opdoet, dan houd je de vacht natuurlijk ook wel wat tegen..


Jij moet eens wat minder gaan lezen op internet en in boekjes , de helft van wat geschreven word is grote onzin!!
De eigenaar van het paard kent zijn/haar paard zelf het beste en als je gevoel is dat ze het koud heeft dan gooi je er gewoon een deken op. niet ieder paard is hetzelfde. en toevallig ken ik dit paard ook en dit dier heeft het ontzettend snel koud en staat dan altijd te rillen en word dan stram in de spieren. en dit dier staat niet te rillen van de regendruppels zoals jij zegt want het paard had al een regendeken op en was dus niet nat op haar lijf. en daarbij gooit de schrijver niet zomaar een deken erop, zij vraagt altijd advies bij ons op stal.

Jooon

Berichten: 474
Geregistreerd: 26-08-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:46

Ik zit eigenlijk een beetje met een vraag. Mijn pony staat van 7 uur 's avonds - 7 uur 's morgens op stal en overdag gewoon buiten. Ik ga straks ook lessen met haar en wil niet dat ze (als ze bezweet is) ziek kan worden of dergelijke omdat ik (perongeluk) net niet lang/goed heb uitgestapt. Waarschijnlijk heeft ze een dunne wintervacht (eerste winter bij mij) en ben dus heel erg aan het twijfelen of ik een dekentje op moet doen. Kan iemand mij helpen? :)

lynne_berna

Berichten: 3127
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:50

Hij staat hier nog lekker in zijn blote kont, hij kan in de winter weer genoeg met dekens opstaan:-)

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:38

Paarden maken niet door de kou een wintervacht aan, maar door de lengte van de dagen. Deze worden weer korter en voor paarden het teken dat het kouder gaat worden. Vandaar dat ze al vroeg een vacht aanmaken. Bij ons blijft op stal het licht tot ongeveer tien uur aan ('s avonds) waardoor de paarden minder dik in hun vacht komen. Toch leg ik wel een deken op tegen de regen en de wind. En ja, in de winter krijgt ze er meer op omdat ze in de winter, als het echt koud wordt, ze inderdaad wel tegen de kou een vacht aanmaken.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:22

Hoe stellen jullie de voorkant van de deken af? Ik had geleerd om het bovenste clipje heel los te laten, en die daaronder gewoon strak. Dit is zodat het paard onbelemmerd kan grazen.
Alleen.. De deken blijft niet netjes liggen als ik het zo doe, die blijft alleen liggen als de deken goed strak zit van voren.

Belemmer ik op die manier mijn paard? Het ziet er zo 'stikkend' uit als hij graast of hooi eet. (kan het niet goed uitleggen, hij kan wel ademen natuurlijk).

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:28

de mijne is vorige week van stal veranderd. Ze komt van een stal waar het geisoleerd was en dus wel een pak warmer s nachts. Daarom had ik der op de nieuwe stal al een deken op gedaan s nachts, maar overdag had ze het ook al koud, al der haar stond recht.
Dus daarom staat ze nu al 24/24 met deken.

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:44

Heb een 100grams regendeken besteld.. Die dan naar ee borduurder gaat en dan op de rug van mijn paard :)

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:21

Mijn paardjes staan met ongevoerde regendekens, eventueel overdag als het wat warmer is gaan ze af.
Ik heb één bucas sunshower: Ideaal! Is een regen/vliegendeken die tot max. 20 graden kan, omdat hij koelt.
Dus als je dan niet de tijd hebt om 'dekens op/af' te doen, maar de voorspellingen wisselend zijn kun je altijd uit de voeten!

Janedieene

Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-01-10
Woonplaats: United Kingdom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:28

Marlou_ schreef:
Janedieene schreef:
Even een vraagje:
zou je zelf een deken kunnen maken van een zeil?


:') _O-

Waarom zou je?

Hier nog geen deken. Komt er ook niet dit jaar, hij zal het op eigen kracht moeten doen. 0 grams regendeken nu alla maar een 100/150gram nu al? Vind het wat veel hoor.. als je nu al 150 gr om hebt, hoeveel wel niet hartje winter?


Uhmm, waar zie je staan dat ik het over 100/150 gr heb?
Ik heb gewoon een vraag.
dus net als een ongevoerde regendeken bedoel ik. >;)

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:36

Waarom zou je er een willen maken?
Zeil is niet handig, het ademt niet, maar wordt juist zweterig en klam. Daarnaast als er water op komt wordt het ook nog eens koud omdat het heel makkelijk de temperatuur van het water doorgeeft aan de huid. Het gaat snel kapot, kraakt heel erg (je zou der maar een hebben die van het kraken steeds op hol schiet). Je moet zelf singels maken die wss ook niet goed stevig zitten. Daarnaast krijg je ook grote kans dat hij gaat trekken op de borst en bij de schoft, omdat je niet uit 1 stuk zeil een deken kan maken, maar verschillende delen moet hebben om zo een goede pasvorm te krijgen. Hoe hou je hem dan waterdicht? Tussen de naden zal nog water gaan lopen, en tape is ook geen optie. Verder is zeil heel licht en komt er snel wind onder...

Je kunt er beter een kopen. Je hebt ze al tussen de €30,- en €50,-, misschien nog wel goedkoper als je een aanbieding vindt Doe je paard een plezier en koop er gewoon een.

Janedieene

Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-01-10
Woonplaats: United Kingdom

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:39

Ho hoo. rustig maar,
mag een mens nog vragen hebben?
Ik wil alleen iets weten, nu krijg ik de antwoorden.
Maar niet op de manier zo als ik zou willen,
Jammer..

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:45

Tuurlijk mag je wat vragen. Ik probeer alleen met goede wil je uit te leggen waarom een deken maken van zeil niet handig is.
Doe ik een keer moeite om iets uitgebreid uit te leggen is het weer niet goed :=

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:46

Ik vind je uitgebreide uitleg heel duidelijk en absoluut niet onaardig over komen hoor Focussed.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:52

Zeil is ook niet heel goedkoop, dat icm. Manuren, sterk draad, bontje voor de schoft, dan kom je niet goedkoper uit. (maar de kwaliteit is niks...)

Janedieene

Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-01-10
Woonplaats: United Kingdom

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:01

Je legt het ook wel goed uit.
Maar ik vind het niet fijn overkomen.

Elegance_
Berichten: 2002
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:41

Equidea schreef:
Hoe stellen jullie de voorkant van de deken af? Ik had geleerd om het bovenste clipje heel los te laten, en die daaronder gewoon strak. Dit is zodat het paard onbelemmerd kan grazen.
Alleen.. De deken blijft niet netjes liggen als ik het zo doe, die blijft alleen liggen als de deken goed strak zit van voren.

Belemmer ik op die manier mijn paard? Het ziet er zo 'stikkend' uit als hij graast of hooi eet. (kan het niet goed uitleggen, hij kan wel ademen natuurlijk).


Ik doe altijd de onderste op het strakst, en de bovenste wat losser (1 of 2 gaatjes) mijn deken bijft netjes liggen.
Maar een betere oplossing is een deken met een " V hals " dan hebben ze er helemaal geen last van.

fleurxdonut

Berichten: 180
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:44

mn paardje heeft wel dekentje om O:)
Een zomer deken! :D

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:08

Elegance_ schreef:
Equidea schreef:
Hoe stellen jullie de voorkant van de deken af? Ik had geleerd om het bovenste clipje heel los te laten, en die daaronder gewoon strak. Dit is zodat het paard onbelemmerd kan grazen.
Alleen.. De deken blijft niet netjes liggen als ik het zo doe, die blijft alleen liggen als de deken goed strak zit van voren.

Belemmer ik op die manier mijn paard? Het ziet er zo 'stikkend' uit als hij graast of hooi eet. (kan het niet goed uitleggen, hij kan wel ademen natuurlijk).


Ik doe altijd de onderste op het strakst, en de bovenste wat losser (1 of 2 gaatjes) mijn deken bijft netjes liggen.
Maar een betere oplossing is een deken met een " V hals " dan hebben ze er helemaal geen last van.


Ik doe ze altijd allebei op zn strakst, omdat ze dan beter blijven liggen en er van voren minder regen binnen komt, en ook omdat hij dan niet op de schoft schuurt.

Dussss
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:13

Janedieene schreef:
Ho hoo. rustig maar,
mag een mens nog vragen hebben?
Ik wil alleen iets weten, nu krijg ik de antwoorden.
Maar niet op de manier zo als ik zou willen,
Jammer..


Ja maar kom op dit had je zelf toch ook wel kunnen bedenken. Vind het als ik eerlijk mag zijn best wel een domme vraag.

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:49

ik vind de deken uitleg betreft zeil of echte regendeken goed uitgelegt en niet aanvallend overkomen.

al snap ik niet helemaal hoe je op het idee komt om zoiets van zeil te maken.

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:19

laida schreef:
Shanna schreef:
Misschien heb je iets aan deze link;

http://stalmeer.web-log.nl/mijn_weblog/ ... _rilt.html

Elk paard krijgt wintervacht, de 1 dikker dan de ander. Maar als je het paard met deze temperaturen al een (gevoerde) deken opdoet, dan houd je de vacht natuurlijk ook wel wat tegen..


Jij moet eens wat minder gaan lezen op internet en in boekjes , de helft van wat geschreven word is grote onzin!!
De eigenaar van het paard kent zijn/haar paard zelf het beste en als je gevoel is dat ze het koud heeft dan gooi je er gewoon een deken op. niet ieder paard is hetzelfde. en toevallig ken ik dit paard ook en dit dier heeft het ontzettend snel koud en staat dan altijd te rillen en word dan stram in de spieren. en dit dier staat niet te rillen van de regendruppels zoals jij zegt want het paard had al een regendeken op en was dus niet nat op haar lijf. en daarbij gooit de schrijver niet zomaar een deken erop, zij vraagt altijd advies bij ons op stal.

Waarom reageert shanna niet meer?
Ik ben benieuwd naar haar reactie, zeker omdat ze de bokker waar het over gaat belachelijk maakt in een ander topic

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:32

fleurxdonut schreef:
mn paardje heeft wel dekentje om O:)
Een zomer deken! :D


en als het dan regent, word ie dan niet nat...

absoluut niet aanvallend bedoeld, iets wat ik me altijd afvroeg.


mijn (kale arabje) paard staat nog altijd lekker bloot.
ze heeft zoon hekel aan dekens.
en ze heeft het (geloof ik )nog niet echt koud.
wel is ze al aan het verharen, en staat ze veel binnen als het regent.
maar voorlopig gaat het nog.
ik probeer al jaren wintervacht te kweken, maar wil niet echt lukken,
als ze het koud heeft (staat te rillen, gespannen, maar ze valt ook enorm af) dan gaat de deken maar weer op. heb een klein speklaagje gekweekt afgelopen zomer. (heb haar 1 winter enorm mager gehad, vandaar)
heb dan een bucas all in one op. (vergelijkbaar met 100 gr.)
als het echt gaat vriezen zoals afgelopen winter,
dan krijgt ze de... uhm bucas all in one flex of plus ofzo op vergelijkbaar met 350 gr.

ik vind dat altijd zoon gedoe. maar paardje staat niet in de regen (dan gaat ze schuilstal in) of in de kou.
ook ligt,rolt ze niet in de modder. met deken wel. het is nogal een prinsesje

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 23:53

haha sorry las een reactie ik heb natuurlijk geen fries of haflinger..
om me daar even mee te bemoeien.. ik ook niet :o
heb een dood simpele new forest.. en ook die kan het stik heet hebben onder een deken en zich warm houen zonder deken :j ras zecht niets :)

ik vindt zelf dat iedereen het zelf moet weten..
ik ben zelf van de mijn paar red zich prima..
maar zodra ik merk dat het niet goed gaat gaat het scheer apparaat er over en komen de dekens uit de kast :j
dus ik stel me maar op als onpartijdig :D

on-topic: bij ons op stal staat alles nog dekenloos.
helaas moeten ze nu wel voor de nacht naar binnen omdat het weilan steeds slechter wordt ;(