Coloscopie en roesje

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 18:41

Chiqa, waarom heb jij die onderzoeken gehad en is er bij jou iets uit gekomen (als ik vragen mag)?


Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Coloscopie en roesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:12

Oh wat ben ik blij deze berichten allemaal te lezen.
Vandaag ben ik begonnen met het dieet, derde dag alleen anders eten.
Morgen begin ik daadwerkelijk met de laxeerkur en maandag dan heb ik die coloscopie (zo staat het bij mij op het boekje)..
Moet wel toegeven dat ik niet echt blij ben te lezen dat iedereen dat drankje zo smerig vind. Ik ga het zo klaarmaken en dan kan het een nachtje in de koelkast staan. Lekker veel ranja erdoorheen en ik hoop dat ik het binnenkrijg en binnenhoud. Ben niet zo'n drinker namelijk.
Ik krijg het onderzoek overigens omdat ik begin augustus geopereerd ben (kijkoperatie) voor een blindedarmontsteking maar die had ik niet. Wel de pijnklachten kwamen uit me darmen. Daarom willen ze nu even van binnen kijken hoe het eruit ziet.
Iedereen om me heen eet maar lekkere dingen en ik mag dat allemaal niet. Blegh, houd van eten!

Hoop wel dat het roesje bij mij aanslaat, ik wil er beslist niks van merken!! Vind het al enorm gênant en eng.

Wanneer een probleem je pad kruist, verander dan je richting maar niet je bestemming. (Ellies)
Pluto ❤️

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 15:24

Je hebt maandag de ingreep en moet morgen beginnen met het drankje? Is dat niet vroeg? Ik weet niet hoe anderen het hebben gedaan maar ik moest 1 dag voor de ingreep met de kuur beginnen.

Ik kan nu wel makkelijk zeggen dat het allemaal zo voorbij is maar je bent natuurlijk toch nerveus, logisch. Maar echt het gaat zo aan je voorbij en de meesten die ik gesproken heb voelen het roesje heel goed... op enkele eigenwijze na :D

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Coloscopie en roesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:34

In het boekje dat er staat heb ik de keus uit voorbereiding in 3 dagen of in 2 dagen.
Ik heb gekozen voor die drie dagen, en dan mag je die 4 liter verdelen over 2 dagen. Wel moet je eerder stoppen met eten van vast voedsel. Maar aangezien ik echt geen drinker ben weet ik al dat ik die 4 liter in 1 dag nooooit op krijg.

Ik ben inderdaad gespannen en nerveus, maar moet er toch doorheen heh. Overigens mijn goedje wat ik mag opdrinken heet Kleanprep. Iemand daar ervaring mee?
Ik ga het zo klaarmaken en een nachtje in de koelkast zetten, morgen scheut ranja erbij en zuipen maar :D

Wanneer een probleem je pad kruist, verander dan je richting maar niet je bestemming. (Ellies)
Pluto ❤️

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:59

Ik heb er vanmorgen 1 gehad. :j

Het is me echt 1000 % meegevallen.
Ook ik heb gekozen voor een roesje en heb alleen het laatste deel mee kunnen kijken. Eigenlijk erg interessant, zo zie je jezelf niet vaak! :D
Ik en narcoses of verdovingen gaan niet samen, maar dit keer ging het wel goed, voor het eerst.
Geen klachten, pijn of raar/eng voelen, helemaal niks.

Het enigste wat mij bijzonder zwaar viel, was het drinken van het laxeermiddel. Ik had Phosphoral.
Gisteravond het eerste flesje en daarna weggespoeld met bouillon, vanmorgen het tweede flesje en koffie erachteraan.
Neus dichtknijpen en dan drinken werkt niet. Helaas...
Ik weet ook waarom het zo vies smaakt: om die jonge meisjes met eetstoornissen te ontmoedigen dit te gebruiken. :)*
Moeten wij weer onder lijden...

Aangezien ik naar huis mocht, zal het wel goed zijn.
Vervolgafspraak over 10 dagen.

Vooruit is niet altijd rechtdoor

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:19

Mijn vader heeft het 2 x gehad en binnenkort weer een keer. Hij heeft veel poliepen in zijn darmen (onderdeel van Non Hodgkin) en hij kreeg ook een roesje, maar omdat zijn darmen zo zijn aangetast, voelde hij wel alles, was zeker geen pretje. Is ook logisch als je darmen vol met poliepen zitten.
Succes in ieder geval

Myra87
Berichten: 2495
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:24

Sorry je bent al geweest, overheen gelezen :o

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Re: Coloscopie en roesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:53

Mooi dat je niks hebt.

Ik had vorig jaar ook zo'n onderzoek. Ik was zo ontzettend zenuwachtig. Van dat prep spul liep ik alleen maar te kotsen :+ . Toen ze dat buisje in mn infuus deden mompelde ik nog: 'ben drukker dan de gemiddelde persoon, dus doe dr nog maar 1'. Maar ik heb toch echt alleen maar geslapen.. :)

plien26

Berichten: 347
Geregistreerd: 14-06-10
Woonplaats: grunn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:01

heb al een aantal x zo'n onderzoek gehad met roesje nou de 1e x weet ik echt niks meer van..
Maar toen kwam de 2e pff het roesje begon pas te werken toen ze met me klaar waren ;(
Ik had ook erg veel moeite met het drinken van cleanprep gadsie wat een vies goedje is dat.. de 2e x ging het echt goed fout werd er behoorlijk ziek van dus ja moest er een ander oplossing komen dus toen 2 dagen in het zkh gelegen met een sonde in en daar werd toen het laxeer spul door heen gedaan maar heb veel ziekenhuisonderzoeken moeten ondergaan en dit soort onderzoeken blijft toch het minste bah..
Suc6 met alles!!

Carpe diem

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 19:32

Ik weet nog dat ik vroeg "leggen jullie me niet op z'n mortuarium tafel" :o? . Ik dacht dat dit wel zo was omdat patiënten wellicht nog wel eens wat kunnen laten lopen...

MarvanTom: fijn dat je het ook achter de rug hebt.

Myra87 schreef:
Sorry je bent al geweest, overheen gelezen :o


Gelukkig wel :D

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:19

Ik heb het geweigerd. Het hele onderzoek. Een zoon van mijn huiseigenaar is twee jaar geleden nl tijdens dat onderzoek op de tafel overleden.
Ik heb er een half gehad zonder roesje. Dat deed zo'n pijn dat het dus over moest mét. Maar ze waren zo ruw zonder dat ik me afvraag hoe voorzichtig ze zuillen zijn mét. Ik vrees dat ze dan nog makkelijker zijn. Ze deden toen ook een gastrocopie. Dat had ik al eens eerder gehad en toen kon ik gewoon de slang inslikken. Deze tante duwde hem er gewoon met kracht door en ik heb een week pijn gehad. Nee, ik laat ze nooit meer slangen in gaten steken. Punt.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:52

Er bestaat ook colonscopie met virtueel beeld. Dan hoeft er geen endoscoop in de darm gebracht te worden. Dit gaat via CT, je darm word dan driedimensionaal in beeld gebracht. Je hoeft dan geen verdoving en het schijnt net zo betrouwbaar te zijn. Het onderzoek duurt ongeveer 10 minuten. Het enige wat wel moet worden gedaan is dat ze wat lucht in de darm brengen zodat alles goed zichtbaar is. En ik neem aan dat je voor de onderzoek ook een drankje als colonfort moet drinken om je darm leeg te maken.

Lusitana, hoe kun je overlijden tijdens een onderzoek?
Op internet staat:
Wat zijn de risico’s van een coloscopie?
Over het algemeen is de coloscopie een veilig onderzoek. Toch treden er bij 1 op de
1000 tot 10.000 onderzoeken complicaties op, zoals een bloeding. Wanneer er
tijdens de coloscopie aanvullende behandelingen worden uitgevoerd, zoals het
verwijderen van poliepen, is de kans op complicaties groter. Naast een bloeding kan
er tijdens het onderzoek een gat (perforatie) in de darmwand ontstaan. Meestal
kunnen deze complicaties ter plekke door de arts die de coloscopie doet worden
behandeld, maar soms is het probleem te groot en is er een operatie nodig.

Nu weet ik wel dat internet niet altijd betrouwbaar is.. maar lijkt mij dat er dan meer aan de hand was?
Wel vreselijk dat dat gebeurd is.. :\

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:24

Glossi schreef:
Er bestaat ook colonscopie met virtueel beeld. Dan hoeft er geen endoscoop in de darm gebracht te worden. Dit gaat via CT, je darm word dan driedimensionaal in beeld gebracht. Je hoeft dan geen verdoving en het schijnt net zo betrouwbaar te zijn. Het onderzoek duurt ongeveer 10 minuten. Het enige wat wel moet worden gedaan is dat ze wat lucht in de darm brengen zodat alles goed zichtbaar is. En ik neem aan dat je voor de onderzoek ook een drankje als colonfort moet drinken om je darm leeg te maken.

Lusitana, hoe kun je overlijden tijdens een onderzoek?
Op internet staat:
Wat zijn de risico’s van een coloscopie?
Over het algemeen is de coloscopie een veilig onderzoek. Toch treden er bij 1 op de
1000 tot 10.000 onderzoeken complicaties op, zoals een bloeding. Wanneer er
tijdens de coloscopie aanvullende behandelingen worden uitgevoerd, zoals het
verwijderen van poliepen, is de kans op complicaties groter. Naast een bloeding kan
er tijdens het onderzoek een gat (perforatie) in de darmwand ontstaan. Meestal
kunnen deze complicaties ter plekke door de arts die de coloscopie doet worden
behandeld, maar soms is het probleem te groot en is er een operatie nodig.

Nu weet ik wel dat internet niet altijd betrouwbaar is.. maar lijkt mij dat er dan meer aan de hand was?
Wel vreselijk dat dat gebeurd is.. :\


Mijn vraag ook.
Infoboekje geeft vrijwel dezelfde tekst en mij lijkt het dat hij aan iets totaal anders is overleden ?

PS: je helpt niet echt voor de mensen die nog moeten voor dit onderzoek, Lusitana.

Vooruit is niet altijd rechtdoor

Vanilla02
Berichten: 896
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:27

met een sedatie slaap je volgens mij wel heel diep, ik heb er 1 gehad en was in een hele diepe slaap, soort narcose.
Laatst bijgewerkt door Vanilla02 op 10-09-10 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:28

Denk dat er ook meer is gebeurd, je overlijdt niet zomaar aan zo'n onderzoek, heb het nu al meerdere malen meegemaakt en nooit een risico in de bijsluiter zien staan. Soms moet je een verhaal van twee kanten horen.

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 21:32

Glossi schreef:
Er bestaat ook colonscopie met virtueel beeld. Dan hoeft er geen endoscoop in de darm gebracht te worden. Dit gaat via CT, je darm word dan driedimensionaal in beeld gebracht. Je hoeft dan geen verdoving en het schijnt net zo betrouwbaar te zijn. Het onderzoek duurt ongeveer 10 minuten. Het enige wat wel moet worden gedaan is dat ze wat lucht in de darm brengen zodat alles goed zichtbaar is. En ik neem aan dat je voor de onderzoek ook een drankje als colonfort moet drinken om je darm leeg te maken.


Het meest betrouwbare resultaat haal je toch uit een onderzoek waarmee je in de darmen kijkt.

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:43

Had ergens gelezen dat het net zo betrouwbaar is. Maar verder weet ik het niet. Voordeel van virtueel beeld is dat ook letsels buiten de darm zichtbaar zijn. Het is natuurlijk ook minder belastend voor de patient en de kans op complicaties is heel klein. Nadeel is wel dat ze geen biopten kunnen nemen en als ze poliepen antreffen kunnen ze niet meteen verwijdert worden. Dan moet je alsnog met een endoscoop.

Hier staat wat info voor de gene die het intresant vind:
http://www.mlds.nl/onderzoeken/38/virtu ... onoscopie/
http://www.azstrembert.be/hospital/pdf/ ... scopie.pdf

Moest zelf ook colonscopie maar ik zag dat niet zitten gezien ik hele gevoellige darmen heb. Gezien ik nog wel klachten heb lijkt me dit wel intresant. Als er toevallig een bokker is die hier ervaring mee heeft hoor ik dat graag. Het word nog niet zoveel gedaan in ziekenhuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:54

Bramasole schreef:
Chiqa, waarom heb jij die onderzoeken gehad en is er bij jou iets uit gekomen (als ik vragen mag)?


Ik had last van verstoppingen, inwendige bultjes, ze hadden het vermoeden dat ik de ziekte van Crohn had, gelukkig was dat niet zo en waren die bultjes een soort wild vlees.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:07

Glossi schreef:
Lusitana, hoe kun je overlijden tijdens een onderzoek?
Op internet staat:
Wat zijn de risico’s van een coloscopie?
Over het algemeen is de coloscopie een veilig onderzoek. Toch treden er bij 1 op de
1000 tot 10.000 onderzoeken complicaties op, zoals een bloeding. Wanneer er
tijdens de coloscopie aanvullende behandelingen worden uitgevoerd, zoals het
verwijderen van poliepen, is de kans op complicaties groter. Naast een bloeding kan
er tijdens het onderzoek een gat (perforatie) in de darmwand ontstaan. Meestal
kunnen deze complicaties ter plekke door de arts die de coloscopie doet worden
behandeld, maar soms is het probleem te groot en is er een operatie nodig.

Nu weet ik wel dat internet niet altijd betrouwbaar is.. maar lijkt mij dat er dan meer aan de hand was?
Wellicht een allergische reactie op de stof die toegediend is, in elk geval was hij heel snel dood en heeft zelfs zijn eigen moeder nooit gehoord hoe of wat, want in ziekenhuizen zijn ze heel goed in elkaar dekken die heb ik ook eerste hands mee mogen maken met mijn zus die verkeerd is behandeld, maar dat is een ander verhaal.

Ik snap dat mijn bericht angst inboezemd, maar ik vertrouw dus niet meer dat het altijd maar goed gaat en dat uit ik. Het zal heus 99 van de 100 keer goed gaan, maar ik vrees net die foute, met name door mijn ervaring van hoe ruw ze hier zijn en mijn overgevoeligheid voor diverse medicijnen.

Maar laat ik het zo zeggen: in Nederland passen ze waarschijnlijk beter op de patiënten. En ik ben een apart geval. IK wil niet dat ze het bij mij doen wegens de dood van die man, maar dat wil niet zeggen dat colonoscopie op zich gevaarlijk is.

Verder weet ik van het virtuele onderzoek en het is ook nog mogelijk om een cameraatje in te slikken. Daarom heb ik de colonoscopie geweigerd. Als er een alternatief is, waarom dan onnodig risicos lopen, die in mijn geval, wegens mijn abnornormale systeem en hie dat op intraveneus ingebrachte stoffen reageert vele male hoger liggen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:31

Aha!
Dus niet het onderzoek zelf was de doodsoorzaak, maar een verkeerd gevallen verdoving...
Dat is inderdaad treurig dan; was dat in Portugal ?

Dat cameraatje slikken is een gastroscopie en die komt niet veel verder dan het eerste stuk na de maag.
Ligt er dus maar net aan waar het probleem zich bevindt, zeg maar.

Vooruit is niet altijd rechtdoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:31

Lusitana schreef:
Ik snap dat mijn bericht angst inboezemd, maar ik vertrouw dus niet meer dat het altijd maar goed gaat en dat uit ik. Het zal heus 99 van de 100 keer goed gaan, maar ik vrees net die foute, met name door mijn ervaring van hoe ruw ze hier zijn en mijn overgevoeligheid voor diverse medicijnen.


Het leven zit vol risico's als je je daarin gaat verdiepen kan je niets meer. Stop maar met autirjden en medicijnen slikken (Voorbeeldje) zijn ook genoeg mensen aan overleden.
Ik vind het niet realistisch om er met dit onderzoek rekening mee te houden; je ligt daar niet voor de kat zijn viool en als het kanker is moet dit toch onderzocht worden.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:11

Er is een alternatief. Als er geen alternatief was, en het risico dat ik dood zou gaan aan wat ik in mijn darmen heb, was het een andere keus.

@MarvanTom, ik heb het over een cameraatje in pilvorm (video capsule)en die poep je weer uit, en gaat dus door je hele maag darm kanaal.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:32

Lusitana schreef:
Er is een alternatief. Als er geen alternatief was, en het risico dat ik dood zou gaan aan wat ik in mijn darmen heb, was het een andere keus.


Radiactieve stralen door je lichaam, weet je dan dat je kans op kanker heb?

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Coloscopie en roesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:55

Ik kies wat ik kies, het is mijn lijf. Ik wil niet doodgaan aan een allergische reactie of een doorgestoken darm. De kans daarop is bij mijn aanzienlijk hoger dan bij de gemiddelde persoon, dus het is een kans inschatting en niet zomaar een gelijke kans aan een ongeluk krijgen of wat dan ook. Ik ben al een keer bijna doodgegaan op de operatie tafel en als ik kan voorkomen dat er iets intraveneus wordt ingebracht, dan doe ik dat.
Daarbij héb ik de ervaring hoe ruw ze deden en ik vertrouw dus echt niet dat ze dat zachter zullen doen als ze denken dat je je het toch niet meer herinnert. En de videopil is dus ook een alternatief en heeft niets met straling te maken.
Als ik kanker moet krijgen van straling, krijg ik dat toch wel vanwege de diverse onderzoeken die ik moet doorstaan. Ik lijd genoeg, mag ik aub voor comfort kiezen?

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:25

Lusitana schreef:
De kans daarop is bij mijn aanzienlijk hoger dan bij de gemiddelde persoon, dus het is een kans inschatting en niet zomaar een gelijke kans aan een ongeluk krijgen of wat dan ook.


De kans dat een gemiddeld persoon aan een darmonderzoek overlijd ik vele malen kleiner (Zo niet geheel te verwaarlozen) dan als je je in het verkeer begeeft, vind het spijkers op laag water zoeken.
Dat jíj iemand kent die dr aan overleden is en ook nog zelfs eens toevallig niet tegen dat soort middelen kan wil nog niet zeggen dat de rest hier dan ook maar bang voor moet worden, volstrekte onzin als je het mij vraagt.

Mensen de stuipen op het lijf jagen is snel gebeurd en helemaal nergens voor nodig, het is al moedig genoeg om met zo'n darmprobleem naar een arts te stappen, laat staan dat ze met een slang in de achterste zitten te roeren. Je kan daar beter maar met alle vertrouwen instappen ipv met bangmakerij
het levert alleen maar veel pijn en stres op, en dat is helemaal niet nodig.
Onderzoek is veilig, staat niets over in de onderzoekspapieren dat je dr aan kan komen te overlijden.
Niets.

Risico op complicaties heb je altijd, maar daar ben je voor op het juiste adres. Als ze aan een ontsteking zitten is dat natuurlijk verschrikkelijk pijnlijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, GrapeshotBot, heidiLOVER, IASCrawler, minkehell, Murloc, senna21 en 37 bezoekers