www.bontehengsten.nl

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

www.bontehengsten.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 16:35

Heeft iemand ervaring met hun?
Ik kreeg viavia deze site door, vind dat ze leuke hengsten hebben, maar nogal weinig info op hun site.. (heb ook al mail gestuurd voor extra info)
Maar kan iemand mij vertellen hoe het er daar aan toe gaat?? En ervaringen met het fokken van 1 van hun hengsten en wat voor veulens daar uit kwamen?


liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 16:51

heb er geen ervaring mee, sorry, maar zijn deze hengsten wel goedgekeurd in een stamboek? de 2 appaloosa's in ieder geval niet en sinds wanneer val een appaloosa onder bonte paarden?

vind ook dat er niet veel op hun site staat.

gr linda

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 16:59

Het paard van heleen (my dominique) heeft daar op stal gestaan voordat ze aan Heleen werd verkoch. Die hengst Excelent is op een dag het weiland in gekomen en heeft toen per ongeluk Magned gedekt.
Magned heeft helaas een tweeling gehad die het allebij niet overleefd hebben.

Ik heb die man een tijdje aan de telefoon gehad, hele aardige mensen.
Maar deze hengsten zijn inderdaad niet bij een stamboek goedgekeurd !

Wel toevallig dat ik even op die site keek, we hadden geen idee hoe die hengst eruit zag en nu wel.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-02 17:14

Wat erg van dat paardje van Heleen.. Huilen

Maar van die excellent staat er toch geen foto bij!?

Maar die mensen kan je wel je paard toevertrouwen??? Want is natuurlijk geen erkend bedrijf..

Voor mij maakt het niks uit dat ze niet zijn goedgekeurd, mijn merrie heeft zelf geen papieren.. Maar zou gewoon voor mijzelf er graag een leuk (liefst apart) veulentje uit fokken...

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 17:57

Welke hengst had je in gedachte ?

Heleen en ik willen er nog eens gaan kijken misschien kunnen we met z'n allen ?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 01:07

Idd erg weinig info. Maar staan al die hengsten wel bij dezelfde stal dan? Bij de een staat Leeuwarden, bij de andere Hallum?????

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 08:39

Hallo
Ik ben echter WEL bekend met deze "fok"stal. En kan ook zeggen ervaring hiermee te hebben. De hengsten staan niet ingeschreven als goed gekeurde dekhengsten bij oa het KWPN. Ze mogen uiteraard hun hengst wel ter dekking stellen, maar het veulen wordt bij het kwpn (om als voorbeeld te noemen) niet erkend en krijgt bij een Stamboek/VB merrie gewoon register B papier.

Daarnaast kan ik je vertellen, dat hun ons een bonte merrie verkocht hebben die een volle zus van deze SHADOW is, en gedekt zou zijn door een ZOON van Shadow (INTEELT dus). Wil je geloven dat de eigenaaresse HEEL raar opkeek toen er een APPALOOSA hengst veulen uit geboren werd?

Het enige wat ik mensen kan adviseren, laat je merrie aub dekken bij een ERKEND KI SWS station! Oke ook daar worden fouten gemaakt, maar dan heb je als fokker wel een poot om op te staan.

Haha!

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 08:42

gekocht op de bonte paardenveiling in Tolbert misschien?? Daar werd ook een paard met inteeltlijnen verkocht.

Verder een aparte site. ES, europees stamboek is niet officieel erkend. Volgens dat stamboek mag je met je hengst dekken zodra het Z is, of tot de kleurenfokkerij behoort. En bont = kleurenfokkerij, dus met je 5-potige bonte ezel mag je ook dekken.
Ik ken iemand die had met Runner gedekt (niet van deze stal)volgens de hengstenhouder ene goedgekeurde hengst. Nou,mooi niet dat er papieren van het NRPS bij dit veulen te krijgen waren. Ik heb die hengstenhouder nog eens verteld dat ES of NES (niet hetzelfde) neit officieel erkend waren, maar hij beweert van wel. Dus laat je er niet intuinen, neem liever een goedgekeurde bonte hengst.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 08:47

Nee hoor, ik weet trouwens welk paard jij bedoelt, maar deze merrie is in de zomer 2001 RECHTSTREEKS van de fokker gekocht, die SHADOW en SAMMY ook heeft.

Dat paard wat jij op doelt, was dat geen ruin? Ach maakt ook niet uit. De merrie waar ik over spreek komt dus NIET van de veiling, gewoon bij de eigenaar van SHADOW weg.

Haha!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 08:49

Uhm als je het KWPN opbelt, krijg ik te horen dat zij het ES stamboek WEL erkennen. Elke KWPN STAMBOEK merrie, krijgt bij een dekking van een ES hengst sinds dit jaar een KWPN reg A papier. Of dat vorig jaar ook was geen idee.


germie schreef:
gekocht op de bonte paardenveiling in Tolbert misschien?? Daar werd ook een paard met inteeltlijnen verkocht.

Verder een aparte site. ES, europees stamboek is niet officieel erkend. Volgens dat stamboek mag je met je hengst dekken zodra het Z is, of tot de kleurenfokkerij behoort. En bont = kleurenfokkerij, dus met je 5-potige bonte ezel mag je ook dekken.
Ik ken iemand die had met Runner gedekt (niet van deze stal)volgens de hengstenhouder ene goedgekeurde hengst. Nou,mooi niet dat er papieren van het NRPS bij dit veulen te krijgen waren. Ik heb die hengstenhouder nog eens verteld dat ES of NES (niet hetzelfde) neit officieel erkend waren, maar hij beweert van wel. Dus laat je er niet intuinen, neem liever een goedgekeurde bonte hengst.

Haha!

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 08:53

Dan is dat nieuw, dit was 2 jaar geleden, en toen dus nog niet erkend.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 09:01

Klopt, het ES bestaat pas sinds 1999. Ik ben me er pas in gaan verdiepen toen ik met een ES goedgekeurde hengst ging dekken. En ik kan je vertellen, ongeacht wat men van het ES denkt/zegt, tot zover ben ik uitermate tevreden over hoe zij hun zaken doen.

Haha!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 10:23

Met welke hengst heb je dan gedekt?
Laatst bijgewerkt door Yootha op 27-05-02 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 11:37

Op de twee bonte shetlanders en de appaloosahengst Bratt na, staan de andere hengsten in Hallum ter dekking. Aan de site wordt nog gewerkt en er komen binnenkort nieuwe foto's op, oa ook van Excellent en Jariba.
Sammy (vader Sonny af Hojmark), de ene appaloosa hengst heeft tot twee keer toe de derde bezichtiging gehaald.
Bratt is een tweejarige hengst (vader Palousa Santos) die, zoals het er nu voor staat, volgend jaar naar de hengstenkeuring gaat.
Shadow (officiele naam: Nino van Hopstein) is een kleinzoon van Samber. Omdat Shadows vader register papier had, heeft Shadow dit zelf ook, hij kan dus helaas niet naar de hengstenkeuring bij het KWPN. Hij is zelf erg mooi gebouwd en geeft veel maat aan zijn veulens door, wat ook te zien is aan Excellent. Excellent is een driejarige driekleur zoon van Shadow met momenteel een stokmaat van 1.73m! Excellent's moeder is een KWPN stermerrie.

Citaat:
Daarnaast kan ik je vertellen, dat hun ons een bonte merrie verkocht hebben die een volle zus van deze SHADOW is, en gedekt zou zijn door een ZOON van Shadow (INTEELT dus). Wil je geloven dat de eigenaaresse HEEL raar opkeek toen er een APPALOOSA hengst veulen uit geboren werd?


Dit stukje hierboven komt uit de tekst van RUBYWHITE. Deze bonte merrie die zij gekocht heeft vorig jaar, Nina van Hopstein is een volle zus van Shadow, de eigenaar van de hengsten zou nooit Shadow of zijn zoon op deze merrie hebben gezet, maar heeft Nina laten dekken door Sammy. Hij heeft deze merrie ook verkocht met voorwaarde dat hij de eerste koop op het veulen zou hebben, juist omdat hij deze hengst op de merrie had gezet. Echter deze merrie is daarna weer doorverkocht en daarmee ging de afspraak van eerste koop ook niet meer door, wat dus eigenlijk niet de afspraak was.

Wie meer wil weten over een van de hengsten, kan een e-mailtje sturen. Op de site staat het e-mail adres. Ook kun je bellen met een van de nummers die op de site staat. Het is daar altijd mogelijk om een keer vrijblijvend naar de hengsten te komen kijken.
Ik ken de eigenaar persoonlijk. Het zijn erg vriendelijke mensen, met hart voor hun dieren.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:42

Hallo
Shadow zelf vind ik inderdaad een mooie hengst, hij is goed gebouwd en voor elke bonte liefhebber inderdaad mooi (perfect) getekent.

Overigens wil ik wel duidelijk maken, IK heb die merrie dus NIET gekocht, aangezien mijn intresses voor foklijnen en afstammingen elders liggen (rechtstreeks van samber). Diegene die nina wel gekocht (en ook weer doorverkocht heeft) ken ik goed, en ben bij de aankoop aanwezig geweest. Ons werd toen een mooie 3kleurenbonte hengst getoont (zoon van Shadow) die de vader van het veulen zou zijn. Dat er inderdaad een appaloosa veulen geboren is getuigd wel dat er geen sprake is van directe inteelt. Kunnen we lang en breed over discusseren, het is gebeurd en gezegd. Dat de fokker 1e koop had op het veulen, en de nieuwe eigenaar verkoopt merrie incl veulen door, is haar verantwoordelijkheid en niet de mijne.

Maar nu weer ontopic, voor we helemaal gaan afdwalen waar niemand wat aan heeft, ik denk dat Romy het beste gewoon bij wat hengstenhouders kan gaan kijken. Zo krijg je een indruk van de hengsten zelf, hoe de hengstenhouders er mee omgaan en wat je eigen indruk is.

En op Yootha haar verhaal terug te komen, mijn merrie is vorig jaar gedekt door de ES goedgekeurde bonte hengst PEDRO , mijn merrie (v. Olympic Ferro), kan elk moment smijten

Bij de merrie zit KWPN papier, het veulen krijgt, net als haar veulen van vorig jaar van Pedro, gewoon een ES papier. Ik kan het veulen ook opgeven bij het KWPN, en krijg dan REG A papier (het is wel het een of het ander). Maar het veulen is al verkocht en de koper wilde graag een ES papiertje.

Haha!

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 13:54

dan is dat met het ES positief verandert, gelukkig maar, dan krijg je niet weer van die idiote dingen als dat de hengstenhouder A beweert, maar het is B.
Nu kun je dus gewoon register A papier krijgen of NRPS papier.
Hoe zit het dan met het NES?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 14:15

Dan ken ik jou merrie ook wel RUBYWHITE. Dan is dat Lianne v. Ferro x Samber. Vorig jaar had ze ook een hengstveulen Sandro of Sergio. Dat zou ik even moeten opzoeken.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 17:04

Germie, wat ik onlangs begrepen heb is dat het NES het zelfde is geworden als ES. Ik heb hierover een lange correspondentie gehad met een vriendelijke mevrouw van het NES stamboek die mij wist te vertellen dat zij samen zouden gaan werken. Of dit inmiddels gebeurd is? Of nog gaat gebeuren weet ik echt niet.

Overigens vind ik dat hele register A en B een beetje flauwe kul hoor, ik heb zulke prachtige reg.B paarden gezien, dat het gewoon weg echt jammer is dat deze niet aan keuringen mee mogen doen.

En Yootha, Lianne heeft inderdaad vorig jaar een hengst veulen van Pedro gebracht, en zal dit jaar van deze hengst weer een veulen brengen. Ik heb bij de aankoop 1 dekking erbij ingedingt, dus deze zomer wordt ze weer door pedro gedekt. Volgend jaar wil ik haar bij Sit this one outxx doen, even totaal ander bloed.

Haha!

rapsodie
Berichten: 48
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: wijtgaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 22:04

En geloof maar dat ze weet waar ze over praat lieve mensen Haha! Haha! Haha!

Deze dame is een echte bonte paarden expert met een paar zeer mooie merries, waarvan ik waarschijnlijk één eind dit seizoen op de wedstrijden ga uitbrengen.

Sorry, dit ging even buiten de topic, luister er zijn zulke mooie goedgekeurde bonte dekhengsten, wanneer een merrie hebt met een mooi papier zou ik het niet voor minder doen, heb je daarentegen een merrie zonder papier of half papier ja dan kan je voor veel minder geld een niet goedgekeurde hengst kiezen, je moet dan wel zel de kunde hebben om eventuele gebreken in de bouw e.d. te herkennen, ze hebben natuurlijk geen rapport waar je even in kan kijken, ook verborgen gebreken zijn natuurlijk een risico.

Ik heb zelf een merrie met heel goed papier en daar zou ik absoluut alleen een goedgekeurde hengst bij halen, anders haal je de waarde van de merrie naar beneden maar dat is mijn mening

Hoe gaat het eigenlijk met Ruby? Knipoog

groeten helga

horses forever


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 49 bezoekers