3-jarige die soms .....likt aan de lip???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

3-jarige die soms .....likt aan de lip???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 08:36

Ik ben een 3-jarige aan het inrijden, het gaat erg goed, ze loopt al redelijk aan de teugel, mist nog wel wat balans, loopt vooral op links nogal scheef. verder mist ze in galop nog echt de balans, springt vaak overkruist en daarna om.
Maar iets wat ik erger vind: ze doet soms zo raar met het bit.
Dit is al vanaf het begin zo. Ze steeks haar tong uit, likt een keer over de lip en doet de tong weer naarbinnen. Is dit erg?? Ze doet het al sinds ze een hoofdstel omkreeg, toen ze 2 jaar was voor de keuring. Het is dus niet een rijtechnisch probleem, het is er al vanaf het begin geweest, maar nog niet over zeg maar. Het gaat soms wel beter, maar weg is het nog lang niet.
Ik heb al een dubbelgebroken bit geprobeerd (helaas wel een Dr. Bristol Trabersgebiss) en een enkelgebroken watertrens. Bij beide bitten doet ze dit, erg raar gezicht. Met de dubbelgebroken is het volgens mij iets beter, maar dit bit is volgens mij ook veel scherper.
Ik heb al hoofdschudders, tong-over-het-bit leggers en dergelijke gehad, maar nog nooit een paard die steeds likt op de lip tijdens het rijden.
Moet ik nu bang zijn dat dit later een notoire tong-uit-de-mond-steker wordt?? of is die paard extra gevoelig??? Ik heb echt de meest rare dingen al meegemaakt, maar dit likken echt niet.
Iemand een idee??? ZE schudt niet met het hoofd, is verder wel ontspannen, kauwt ook wel enz enz, alleen dit likken is raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 08:52

Ik zou me er niet al te druk over maken, zodra ze meer in balans is, en naar de hand toegereden kan worden, word het zeker beter.

Dat scheve, probeer haar met touwtjes of passoa systeem te longeren dan is dat vrij snel over bij dat jonge spul. Gewoon een paar keer per week.
Succes.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 08:56

Ik doe er 2 keer in de week wat mee, nu dus eigenlijk alleen rijden. De overige dagen wordt ze gelongeerd door de eigenaar, of mee gewandeld, of in het land nietsdoen.
ZE gaat straks naar de keuring en is dus nu nog veel te dik, dus ze moet al heel veel in 1 keer.
Met dat scheef lopen gaat het al steeds beter, op rechts is het redelijk, op links bagger. Maar als het land droog is en ik rij daar, dat is dan een stuk van 20 breed en max 200 lang, dus zeg maar een bak, dan is het beter als in de echte bak van 12*24, die is erg klein dus.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: 3-jarige die soms .....likt aan de lip???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 09:53

germie schreef:
Ik ben een 3-jarige aan het inrijden...ze doet soms zo raar met het bit...Ze steeks haar tong uit, likt een keer over de lip en doet de tong weer naarbinnen.


Controleer even of ze niet haar tong over het bit doet.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 09:56

nee, het is echt gewoon likken, geen tong over het bit, heb ik al nagevraagd en in de ruit die als spiegel dienstdoet gecontroleerd.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 10:28

germie schreef:
nee, het is echt gewoon likken, geen tong over het bit, heb ik al nagevraagd en in de ruit die als spiegel dienstdoet gecontroleerd.


dan lekker laten likken.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-02 10:35

Zou dit likken niet uitlopen op tong uit de mond steken????

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 10:59

germie schreef:
Zou dit likken niet uitlopen op tong uit de mond steken????


ik denk dat dat wel meevalt. je zegt zelf al dat het best goedgaat en jonge paarden spelen soms met het bit als een oefening goed afgesloten is, zo van "ik heb het nu wel begrepen".