Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 10:45

Hoi,

Mijn vriend ligt sinds afgelopen donderdag ziek op bed met griep. Hij heeft zich toen netjes ziekgemeld (detailhandel), en vanaf dat moment wordt hij iedere dag gebeld/gesmst door zijn werkgever met teksten als: "Hoi (...) Rust goed uit, bel me halverwege de dag nog even om te zien of je misschien vanmiddag kunt werken. Ik verwacht dan ook telefonisch contact. Groetjes (...)" terwijl mijn vriend duidelijk aan geeft dat hij nog met hoge koorts op bed ligt.

Vervolgens wordt hij aan het einde van de dag weer gebeld met: "Rust goed uit hoor. Bel ons morgenochtend voor 8 uur om te laten weten of je dan wel kunt werken." En zo herhaalt het riedeltje zich dag in- dag uit. Tevens dreigen ze met officiele waarschuwingen.. terwijl mijn vriend geen verleden heeft met ongegronde ziekmeldingen e.d.

Mag een werkgever zovaak contact op nemen? (Nu is het overigens wel zo, dat ze mijn vriend graag daar weg willen hebben omdat hij te duur wordt voor zijn functie).

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)



Druif_01

Berichten: 8810
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:47

Nou ik weet wel dat toen ik bij mijn vorige baan ziek was, ik ook élke dag moest bellen om te kijken of ik de dag erna misschien niet kon komen werken. Ik lag elke dag gestresst in bed om weer te moeten bellen. Je kunt zo niet rustig uitzieken.
In principe mogen ze elke dag bellen, weet alleen niet hoevaak ze op een dag mogen bellen :D

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

Anoniem

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:48

Verstandig van de werkgever om contact te houden. Hij slaat alleen "een beetje" door :D
Beterschap voor vriendlief!

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:48

ja dat mag...
vind dat vreselijk...
zou gezien de laatste regel misschien een bewijsje bij de huisarts halen, dat hij echt ziek is.

heel vervelend dit.
sterkte voor je vriend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:48

Het zou zomaar kunnen dat het in de arbeidsovereenkomsten staat. Mijn vriend is nooit ziek, en had vorige week ook griep en die had de Arbo aan de telefoon. Of hij nog wel van plan was eens terug te gaan werken.

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:49

als ze hem niet vertrouwen mogen ze de arbo langs sturen die controleren of jij ziek bent of lekker aaan het klussen bent (even een voorbeeld)
maar of ze zo vaak mogen bellen en doen weet ik niet.
zo komt hij natuurlijk niet aan zijn rust en die heeft hij hard nodig met griep

Love the schoentje, who loves you.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:51

LZP --> STW

Toos Onderschriftloos :D

Druif_01

Berichten: 8810
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:51

Bij mijn vorig werk diende je gewoon telefonisch bereikbaar te zijn tussen 9 en 5... Erg fijn als je ziek in bed ligt en net slaapt of even onder de douche staat...
Ik snap ook heel goed dat werkgevers er bovenop zitten zeker omdat veel mensen zich voor elke scheet die dwars zit ziek melden. Maar als je je zelden ziek meld en je bent een keer écht ziek, dan wordt ik niet erg blijer van een werkgever die om de haverklap aan de lijn hangt.

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

siskeh
Berichten: 8662
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:52

oehh heel vervelend, heeft iemand op school bij mij ook eens geprobeert :=
Was wel vaak ziek dus had ze bedacht meteen te bellen zodra ik ziek was.
(dat had ze zelfs van te voren aangegeven wsl om te voorkomen dat ik mezelf ziekmeld :') )
Dus ik met barstende koppijn aan de telefoon, flink lopen snauwen(ja, duh ik wil in bed liggen en het licht uit...)
Gelukkig heeft ze het nooit weer geprobeerd :=

Maar vermoed dat, dat met werk heel wat minder makkelijk gaat.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:52

Nee als je ziek bent ben je ziek, je meld je ziek en als je beter bent weer beter.
Tuurlijk mag er eens begeld worden hoe het gaat, maar iedere dag en zelfs twee keer per dag gaat echt te ver.
Als ze denken dat je vriend onterecht ziek thuis blijft horen ze dat via de Arbo te doen, dan moet je vriend daar een keer langs als ze hem oproepen.
Ik weet verder niet of er regels voor zijn.

Druif_01

Berichten: 8810
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:54

Ach die Arbo heb ik soms ook mijn twijfels bij. Toen ik nog een weekendbaan had in het zwembad bij een vakantiepark had ik mijn enkel gebroken op stage. Vervolgens moest ik me om de 2 weken melden (in het gips) en kon ik na 2 tellen weer naar huis...Nou sorry hoor, maar dat vond ik toch echt wel heel erg ver gaan. Laat dan iemand komen direct als hij uit het gips is

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

Alet74

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:55

Sommige arbo-artsen zijn echt horken, zullen wel niets aan kunnen doen ;)
Bij ons wordt je meestal de tweede dag door de Arbo gebeld. Vind ik prima. En als je wat langer ziek bent, belt de leidinggevende wel een keer om te horen hoe het gaat. Soms komt er dan een arbo-arts langs (heb ik ook wel eens thuis gehad).
Maar zoveel sms'jes per dag, lijkt me ook allesbehalve prettig. Maar het zal vast wel mogen.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 11:03

Ja hij wordt er langzamerhand een beetje gek van. Zeker omdat de werksfeer al niet is om naar huis te schrijven... Hij gaat er nu gewoon tegenop zien om steeds maar weer te moeten bellen, en steeds maar weer beleefd te blijven. Ik had hem zojuist aan de lijn: "het liefst neem ik nu per direct ontslag en ga ik wel hossen bij een uitzendbureau ofzo" onbegrijpelijk dat je iemand zo kunt blijven irriteren.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:03

En telefoon niet opnemen is geen optie...?

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:07

auk schreef:
Ach die Arbo heb ik soms ook mijn twijfels bij. Toen ik nog een weekendbaan had in het zwembad bij een vakantiepark had ik mijn enkel gebroken op stage. Vervolgens moest ik me om de 2 weken melden (in het gips) en kon ik na 2 tellen weer naar huis...Nou sorry hoor, maar dat vond ik toch echt wel heel erg ver gaan. Laat dan iemand komen direct als hij uit het gips is


Ik kan het je nog sterker vertellen.
Mijn vader al jaren afgekeurd vanwege, verlamde arm en ijzeren pinnen in zijn been en kreeg doodleuk een oproep om herkeurd te worden.
Hij braaf daar naartoe vroeg de arts wat hij kwam doen 8)7
Dus mijn vader laat de brief van de oproep zien en de arts zegt ga maar gauw naar huis want dit slaat nergens op zei de arts.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30196
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:20

Ja, ze mogen bellen. Je vriend kan ook op eigen initiatief contact opnemen met de Arbodienst om te kijken of er gezien zijn ziekte een andere afspraak gemaakt kan worden met betrekking tot de contactmomenten, omdat dit niet heel bevorderlijk is voor zijn herstel.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Anoniem

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:22

ja dit mag en vind het ook vrij normaal dat een werkgever je dagelijks belt, ivm met de planning. Vergeet niet dat dit goed in de soep kan lopen en gigantisch veel geld kan kosten dus is zo'n meldplicht toch niet zo vreemd?

take_one

Berichten: 3040
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:05

Zou gewoon zeggen dat je waarschijnlijk de hele week niet komt, en als je komt dat je dan de dag er voor belt.

Iedereen moet altijd maar klaar staan voor de baas.. maar als ze zelf ziek zijn.. ja dan is het wel echt. Echt walgelijk.
Hij heeft volgensmij niet eens medelijden, hij vind het belangrijker dat hij komt werken voor hem.... :=

Heel veel beterschap met je vriend!

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:08

ik ben zelf filiaalmanager en als je ziek bent dien je inderdaad tijdens de normale werktijden telefonsich bereikbaar te zijn. ons wordt ook aangeraden minstens 1 keer per dag te informeren en te 'kijken' of iemand zsm weer aan het werk kan. je moet het zelfs aangeven bij je baas als je op een ander adres verblijfd als je woonadres

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:14

Contact houden met je werknemers is normaal.
2x per dag allicht wat overdreven. 1x volstaat ook.
Arbo is ook normaal als ze dat zouden regelen.

En ik heb toen ik echt ziek was ook de stekker er een paar keer uitgetrokken.
Dat ook uitgelegd, vonden ze geen probleem.
Echter ondertussen wel ziek zijnd aantal dringende lopende zaken telefonisch en thuis achter de computer afgemaakt.
Daarna omgekiept :D .

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:22

Bij ons zijn ze een stuk makkelijker wat dat betreft :j. Als je ziek ben, dan bel je op en vraagt de leidinggevende (ben ik oa namelijk zelf :P) wanneer je denkt weer aanwezig te zijn. Vaak vragen we ze de volgende dag terug te bellen om te kijken hoe het gaat en hoe ze denken dat het verder gaat :j.

jesito
Berichten: 12790
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:29

Ik vind het een beetje onbenullig om iedere dag gebeld te worden, meestal lig je in bed en ben je blij gewoon stil te kunnen liggen.
Als ik me beter voel meld ik me wel weer, ook meld ik me tussendoor vaak even bij mijn werkgever zodat hij weet hoe het ervoor staat.
Ik zou helemaal gek worden van dat gebel als ik me niet lekker voel.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: Ziek: Werkgever belt 2 maal daags?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:31

ik vind het wel enigszins overdreven :oo

Bij ons wordt er bij je ziekmelding gevraagd wat je hebt (als je dat wilt vertellen) en hoe lang je verwacht dat het gaat duren (1/2 dagen, een week, langer) en of er werk overgedragen moet worden naar collega's of dat er misschien iets gedaan kan worden als thuiswerken wel mogelijk is (bijv. bij verstuikte enkel oid).

:evaw:

Eilinora

Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:44

ik ben laatst terwijl ik doodziek(koorts enzo) was zelfs door mijn baas opgehaald van thuis om toch te gaan werken want collega had zich ook ziekgemeld omdat hij last van zijn enkel had.

heb nog de hele week doodziek gewerkt,de uren dat ik eerder naar huis ben gegaan omdat het echt niet ging hebben ze van mijn vrije uren afgeteld.

heb al laten weten dat ik het daar niet mee eens was en dat ze me dat nooit meer hoefden te flikken.

nu heb ik mijn enkelbanden verrekt en enkel gekneusd en heb me zondagavond ziek gemeld.
kon niet meer lopen namelijk.
heb nog steeds niks gehoord over hoe en wat..

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:23

Leuke werkgevers hier..

Ik snap dat je controle moet houden, maar 2 maal daags lijkt me een beetje onzinnig. Al mag het volgens mij wel. Mijn vorige manager had bij de arbo gewerkt, en die belde ook in de ochtend en vroeg of ik in de middag terug wilde bellen hoe het ging. Er zal wel een goede reden achter zitten :)

Begin dit jaar was ik ook ziek, na 3 weken werd ik eindelijk door mijn manager gebeld :+ Ik had al meerdere pogingen gedaan om met hem contact op te nemen, ik heb uiteindelijk maar een email verzonden. Toen hij belde vroeg hij of ik niet kon werken want er waren zo weinig mensen. Tjah, ik had een zware hersenschudding, dus dat ging hem niet worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers