*hoesten onder het rijden schadelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

*hoesten onder het rijden schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-02 12:18

Ik ging vandaag met mijn pony (23 jaar) een rondje buitenrijden. In stap was er niks aan de hand totdat ik ging draven. Ze had afentoe een vervelende kuch. Dan kuchte ze 4 keer achter mekaar en dan ging het weer een stukje goed maar weer een stukje verder begon ze weer. Ik ben toen maar gaan stappen en omgekeerd om naar huis te gaan. Alleen zodra mijn pony weet dat ze naar huis toe gaat gaat ze zich dus druk lopen maken met gevolg dat ze nu nog meer ging hoesten/kuchen. Kan het gewoon een koudje zijn of is het verstandig om de DA te bellen?


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 12:42

je pony is al aardig op leeftijd. wacht het nog 2 of 3 dagen af en bel dan de DA. Niet rijden, lekker buiten laten lopen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 12:59

Ik zou het zelfde advies geven.Je kunt ook het hooi nat maken,daar zit dan niet te veel stof in.
Groetjes julie

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-02 16:31

Mijn pony die chronische bronchitus/stofallergie heeft, heeft het in zijn slechte perioden precies op dezelfde manier. Ik doe meestal rustig aan. Als hij blijft hoesten in draf (niet 1 keer, maar steeds af en toe hoesten met (aan)draven dan blijf ik stappen.
In het zweet rijden mag niet, maar je mag wel blijven stappen in de frisse lucht zolang als dat goed gaat en je pony er plezier in heeft.

Wel eerst even temperaturen om te controleren of het niet een virus of ontsteking is. Dan mag je namelijk niet rijden en moet je de dierenarts bellen. Mijn pony heeft dus geen verhoging als hij hoest...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-02 09:19

helemaal mee eens, de normale temperatuur vaneen paard ligt tussen de 37,4 en 38,0 graden

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-02 11:54

Het is wel zo dat 2e pinksterdag dat ik op stal kwam was ze nat van het zweet (het was die dag wel ontzettend benauwd). Ik voelde of mijn andere paard ook nat was en dat was dus niet zo. Ik heb er toen iemand bij gehaald en die zei omdat ze al wat ouder is kan ze wel sneller last hebben van de warmte en zolang ze haar eten op eet kan je het nog wel even aankijken. De volgende dag was er niks meer aan de hand. Alleen dan dat ik zondag aan het rijden was begon ze met hoesten. Weet dus niet of het iets met mekaar te maken heeft.

Oja niet in het zweet rijden is erg moeilijk mijn pony is een ontzettende drukte maker. Zelfs van alleen maar stappen word ze al nat.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-02 13:22

Als ik jou was zou ik wat foenegriek poeder kopen om door het eten te doen.

Mijn pony is ook rond de 23 en hoesstte al meer dan een jaar bij het aandraven en galopperen,toen ging ik dat poeder gebruiken en van de 1 op de andere dag deed ze het niet meer!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 4 bezoekers