Help! Ik kan niet van buitenleren!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura_Horse

Berichten: 255
Geregistreerd: 15-11-09
Woonplaats: België

Help! Ik kan niet van buitenleren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-10 15:17

Help!
Kan er iemand helpen , ik kan ABSOluut ni vanbuiten leren :(.
Wat wel vrij belangrijk is als je studeert .
Hoe doen jullie dit ?

Als ik morgen dood ga,
huil dan niet om mij.
Heriner mij in vreugde,
want het is zo snel voorbij.♥

Donna I'Love'You


maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:18

Hoe bedoel je buiten leren?

Want het eerste waar ik aan dacht was dan ga je toch naar binnen :+ maar dat lijkt me niet het goeie antwoord :P

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

vicksytje

Berichten: 1353
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: belgie

Re: Help! Ik kan niet van buitenleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:21

Heel veel luidop herhalen helpt bij mij goed,
en echt vaak naar de leerstof kijken,
meer kan ik echt niet zeggen.

Als verlangen werkelijkheid wordt is geluk compleet.

Laura_Horse

Berichten: 255
Geregistreerd: 15-11-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-10 15:23

maj0 schreef:
Hoe bedoel je buiten leren?

Want het eerste waar ik aan dacht was dan ga je toch naar binnen :+ maar dat lijkt me niet het goeie antwoord :P


Van buiten leren = uit je hoofd leren :)
(sorrie voor het oer-belgische dialect :p)

Als ik morgen dood ga,
huil dan niet om mij.
Heriner mij in vreugde,
want het is zo snel voorbij.♥

Donna I'Love'You

Eleionomae

Berichten: 19588
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:25

en leer telkens bv 10 woordjes en laat die overhoren door iemand
Of leer door over te schrijven, eerst beide kanten (bv frans en nl) daarna alleen de franse woordjes maar probeer al wel in je hoofd telkens de nederlandse vertaling te maken, en daarna de nederlandse woordjes opschrijven met in je hoofd de franse vertaling (kun je natuurlijk ook hardop schrijven. En op het laatst schrijf je de ene kant op en vertaal je m al schrijvend naar de andere kant. Maar dat kost meer tijd dan overhoren haha

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:30

Hoe probeer jij het nu? Iedereen heeft een andere strategie en het is een kwestie van uitproberen wat je ligt. Moet je woordjes of stukken tekst kennen?

Mijn strategie; ik heb een visueel geheugen, dus ik leer het beste door het te lezen en (teksten) samen te vatten. Woordjes leer ik door ze eerst goed te bekijken, daarna in een overhoorprogramma te zetten en net zo lang te overhoren tot ik ze ken. Andere mensen zijn juist auditief en dan helpt het dus om alles hardop op te lezen...

Wat in elk geval altijd helpt is teksten samenvatten, je bent dan actiever met een tekst bezig geweest dan wanneer je 'm uitsluitend leest. Als je veel met diagrammen werkt kan je ook proberen die in je samenvatting te schetsen, zodat je ook daar veel meer mee bezig bent. Woordjes etc. moet je vooral in kleine stukjes leren en elke dag oude herhalen, een paar nieuwe erbij doen.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:32

Laura_Horse schreef:
maj0 schreef:
Hoe bedoel je buiten leren?

Want het eerste waar ik aan dacht was dan ga je toch naar binnen :+ maar dat lijkt me niet het goeie antwoord :P


Van buiten leren = uit je hoofd leren :)
(sorrie voor het oer-belgische dialect :p)


nee oke :) Ja Geeft niet maar daarom vraag ik het even

Dat is iets waar ik ook heel veel moeite mee heb. Wat helpt is schrijven schrijven schrijven. Dan onthoud je veel meer. Heb soms een rijtje met woorden wel 20 keer op geschreven voordat ik het kon onthouden.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:33

Ezelsbruggetjes :D
Dat werkte bij mij altijd heel goed!

Verder gewoon vaak herhalen.. bij woordjes leren: hand erop en het rijtje af gaan totdat je het hele rijtje uit je hoofd kent.

spiekbriefjes werkten nog beter bij mij :') maar of dat nu de oplossing is.. haha

Wat moet je precies leren?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

oneiros

Berichten: 274
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:42

Ik weet niet waar het precies om gaat, maar als je bijvoorbeeld woordjes en de betekenis of vertaling ervan moet leren, kun je deze woordjes ook op kaartjes zetten. Op de ene kant van het kaartje het woord en de andere kant de betekenis of vertaling. Als je de betekenis/vertaling wil leren, houdt je deze aan de onderkant. Schud de kaartjes met de woordjes naar boven en werk dan de stapel af. Pak een kaartje, lees het woordje en schrijf in een schrift of op een blaadje de betekenis/vertaling. Leg het kaartje opzij en pak het volgende kaartje. Als je alle kaartjes heb gehad, kun je nakijken of je het goed hebt gedaan. De kaartjes waarvan je de betekenis/vertaling goed had, gaan op een stapel en de kaartjes die je fout had, gaan op een andere. De kaartjes met woordjes die je fout had, schud je nog een keer goed en werk je vervolgens nog eens af zoals de eerste keer. Dit blijf je herhalen tot je alle kaartjes goed hebt. Wedden dat je het dan wel weet? ;) Bovendien weet je ook meteen of je het goed schrijft. Enne...niet stiekem spieken.

Udith: M2 + 7

chrisje_83

Berichten: 3030
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Zuid Beveland

Re: Help! Ik kan niet van buitenleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:01

Dat ligt er helemaal aan wat je moet leren.

Alles vaak herhalen is een goede optie, daarnaast je door iemand anders laten overhoren ook, want dan kan je niet stiekem spieken. En sowieso op tijd beginnen met het leren, als je te kort van te voren leert onthoud je het minder dan wanneer je langer bezig bent.

Donnatella van Stal de Windöek, Keur, Prest.Sport (Neron x Kooihuster Folkert), Z1+5
Fame van Stal de Windöek, Ster (Knock Out x Neron)
J'Adore van Stal de Windöek, Stamboek (Knock Out x Star v. Vreeburch)
Absolutely Fabulous (Amber), Elite (Gribaldi x Jazz), Z1+6

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Help! Ik kan niet van buitenleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:05

Ezelsbruggetjes maken voor jezelf en de super handige site ww.wrts.nl gebruiken :D

Een ongeluk zit in een klein hoekje, het geluk zit in de rest

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:06

Ik had er over het algemeen niet zo heel veel moeite mee, maar sommige dingen kon ik gewoon echt niet onthouden.
Ik heb uiteindelijk overal in huis briefjes gehangen. Zat ik bv op de wc, hing er een briefje voor mij neus met een vraag en op de achterkant een antwoord. Door zoveel mogelijk ermee te oefenen ging het uiteindelijk wel lukken. Succes ermee

rust zacht lief zusje van me, 2011

Maaiike94

Berichten: 1101
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:10

Teach2000 downloaden, en dan intervaltraining doen.
Ben je wel even mee bezig, maar dan vergeet je het ook echt niet meer ;)

renske_13

Berichten: 1491
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:13

Als het om woordjes gaat is idd www.wrts.nl een ontzettend handige site! :D
Veel vriendinnen van mij waarbij het uit het hoofd leren ook niet lukte was deze site de oplossing! ;)

Toos onderschriftloos

Elanor

Berichten: 6767
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:19

Bij mij werkt: zitten, en stampen. :D Woorden: leren in rijen van 7. Één keer alles hardop voorlezen. Dan hand op het ene rijtje en gewoon net zo lang hardop door tot ik ze ken. Dan tweede rijtje. Eerste rijtje herhalen. Derde rijtje. Tweede rijtje herhalen. Na 4 rijtjes alle rijtjes herhalen en even pauze. Alleen voor de echte "rotwoorden" maak ik ezelsbruggetjes. :) Daarna jezelf laten overhoren, de woorden die je fout hebt opschrijven en die zo nog een keer stampen.

Van teksten schrijf ik een samenvatting, waarbij ik zoveel mogelijk ik schema of boomdiagrammen zet. Die lees ik mezelf dan ook hardop voor. :)

Lola. <3

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Re: Help! Ik kan niet van buitenleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:08

inderdaad wrts.nl is een ideale site. Niet alleen voor woordjes, je kan er ook gewoon vragen en antwoorden inzetten.

Laura_Horse

Berichten: 255
Geregistreerd: 15-11-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-10 20:33

Meestal gaat het om besluiten of woordjes of kleine stukjes tekst

Als ik morgen dood ga,
huil dan niet om mij.
Heriner mij in vreugde,
want het is zo snel voorbij.♥

Donna I'Love'You

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:57

Woordjes leer ik in groepjes van +- 25 in WRTS. Gewoon overhoren tot ik ze ken. Aan het einde voeg ik alle lijsten samen van het hele hoofdstuk en overhoor ik die tot ik minstens een 9 heb. (Zijn dan vaak +- 200 woordjes, dus iets van 10 foutjes of zo?) Zinnen leer ik in groepjes van 5; ook deze voeg ik allemaal bij elkaar toe aan het einde.

Teksten vat ik samen, en in die samenvattingen markeer ik nog weer de belangrijkste dingen. En soms ben ik lui en lees ik de tekst aan mezelf voor. Als ik voorlees onthoud ik dingen ook beter, doe het ook vaak als ik een boek lees en een zin niet snap, lees ik even voor haha. :')


Woordjes leren kan ik echt niet uit het boek! Weet je wat het bij mij is? Ik leer héél snel in rijtjes. Dus dan weet ik dat na het woord surprise bijvoorbeeld entertainment komt. Zoiets, dus dan ratel ik het rijtje op, zonder te kijken wat eigenlijk de betekenis is. Dit had ik ook altijd met topografie vroeger; Ik leerde het op rijtjes en als dan ineens de helft van de 'stipjes' er niet stond en ook niet gevraagd werden, had (en nog steeds heb) ik gewoon een 1..

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:55

Ach, ik kan ook écht niet vanbuiten leren. Geef me een opsomming van 7 punten die ik vanbuiten moet leren, daar kan ik makkelijk een uur mee bezig zijn :+. Maar ik ben dan ook weer het levende bewijs dat knars vanbuiten leren ook niet cruciaal is om er te geraken. Ik heb ondertussen mijn bachelor sociaal werk op zak en start morgen mijn laatste masterjaar op unief. Algemeen gezien raak ik ook altijd wel aan de onderscheiding (+68%), dus slecht is het zeker niet.

Belangrijkste punt is dat je moet begrijpen wat je leert, en dan is het echte 'stampen' helemaal niet nodig. Als je de conclusie van een tekst moet "vanbuiten kennen", dan moet je die niet vanbuiten knotsen. Dan moet je die tekst lezen, samenvatten en begrijpen en daar zelf de conclusie uit formuleren. Als je het plaatje snapt, dan kan je het plaatje ook vertellen.

Er wel eventjes bijvertellen dat Frans bv een ramp was bij mij (want ja, daar moest je wel vanbuiten leren, aan woordjes is niet zoveel te begrijpen) :Y). Dat was altijd een beetje knokken voor de 50/55%


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers